Gå til innhold

Opera 10 er lansert


Anbefalte innlegg

"Hastigheten ved vanlig bruk er radikalt forbedret. Jeg har ikke testet turbo-funksjonen. Her er noe som ser ut som en stavekontroll (røde stiplede linjer under teksten jeg skriver). Må finne ut hvordan jeg slår den av."

 

I et tekstfelt, høgreklikk på musa og merk av "Stavekontroll".

 

Er der du også endrer språk til ordlista.

 

Takk for det, lette gjennom menyene uten å finne noe sted å endre.

 

Har faktisk brukt Opera i hvertfall siden 2002, ser jeg betalte 29 dollar da for en reklamefri versjon. Det var versjon 6.05. Jaja, tiden flyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tester Opera 10 nå.

 

Det er to ting som plager meg og som jeg ikke finner ut:

 

1. Hvordan fjerne tray-ikonet? (Det funker med -notrayicon i oppstartsvalg, men er det ingen måte å gjøre det på inni selve programmet?)

 

[LØST] 2. Hvordan fjerne meny-verktøylinja (og eventuelt erstatte den med en knapp i adresselinja)? Edit: Dette var lett. Under "Fil" Var det en "fjern menylinje"-knapp.

 

Edit: En tredje ting: Hvordan sette hurtigvalgmenyen som startside?

 

Hvis noen har svar på bare én av disse, så er jeg takknemlig.

Endret av Slikape
Lenke til kommentar

Her er svar på nummer 1:

 

Windows

Right click on Opera shortcut > Properties

Find target fields which should look similar to this:

Target: “C:\Program Files (x86)\Opera\opera.exe”

Replace with: “C:\Program Files (x86)\Opera\opera.exe” /notrayicon (with quotes).

 

Linux

Find your launcher and edit it by adding -notrayicon in the end.

opera %u -notrayicon

Ikonet vises så vidt jeg vet kun dersom du har aktivert mail/rss i Opera. Jeg har aldri aktivert dette, og ikonet er heller ikke tilstede.

 

Nummer 2:

Usikker her gitt... Edit: Takk for tipset!

 

Nummer 3:

Trykk Ctrl F12 -> Generelt -> Under "oppstart" kan du velge hurtigvalgmenyen osv.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Testa turboen på siste 10betaen da jeg satt med en laptop på EDGE hastighet i mobilnettet.

Ikke imponert når den lastet sider med aktivt innhold og mange bilder. Minnte meg veldig om hvordan det ser ut når de samme sidene lastet i Opera Mini på mobilen. Med det er kansje samme teknologi som ligger bak? Jeg fant hvertfall at det var mer tilfredsstillende å slå av turbo og faktisk kunne se på sidene og lese litt mens den lastet ferdig bilder og annet tyngre innhold.

 

Ellers har jeg vert ihuga opera-bruker i noen år nå, både under windows og et utvalg linux distroer. Godt fornøyd med produktet og blir nok å fortsette pushe Opera på familie, venner og bekjente.

Lenke til kommentar
Jeg fikk 100/100 på noen andre pc'er, så det var egentlig litt snodig.

 

Edit: Fant ut hvorfor den ene pc'en fikk 99/100 nå. Hadde nemlig deaktivert "aktiver animerte bilder" under "Avansert menyen" Da var det ikke så snodig. :blush:

Du vil også få 99/100 hvis du dekaktiverer inline frames.

Lenke til kommentar

Siden vi er inne på modifisering av Opera:

Del: hvor mye forskjell i tid er det på å legge til urlfilter.ini fremfor å innstallere ad-block? Ikke mange sekunder.

 

Ellers så har jeg allerede tweaket Operaen min rimelig godt etter mange års bruk, men det er noe som jeg har plukket opp etter å ha brukt Firefox endel på Ubuntu: autohide statusbar (vises kun når jeg muser over link i X antall sekunder/eller lignende scenario).

Noen som har sett til noe slikt? Pleier ofte å være litt slit med script osv. til slikt nemlig..

Lenke til kommentar
For all del, men det er fortsatt manuelt. Adblock til Firefox er ferdigpakket i Ubuntu og lar deg velge online vedlikeholdte lister som oppdateres automatisk. Det er slik det skal være.

Om man bare slapp å installere dette (og alle andre ting man trenger) på alle maskiner, samt holde dem oppdatert, ja. Hvis man har et par så kommer oppdateringene sinnsykt ofte. Om firefox brukere hadde hatt en profil som syncet extentions, favorites, passord, the works, så hadde jeg blitt våt i buksen.... men den gang ei.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Bruker Opera daglig, riktignok v10.10 beta build 4563 for øyeblikket, har blitt avhengig av unite(siste beta builden krasher forøvrig ganske kraftig på linux for øyeblikket ved bruk av nettop unite).

 

Ble aldri helt venn med firefox og chrome, chrome tildels for dårlig linux support, hvor vanskelig er det egentlig å skrive multi-platform kode ifra start? (tilogmed jeg klarer det i mine c++ prosjekt), og total mangel på mouse-gestures, som jeg har blitt vanvittig avhengig av.

 

Får håpe på ny beta build av 10.10 snart, begyner jo å bli flere uker gammel denne :p

Lenke til kommentar
Siden vi er inne på modifisering av Opera:

Del: hvor mye forskjell i tid er det på å legge til urlfilter.ini fremfor å innstallere ad-block? Ikke mange sekunder.

Du misser poenget. Det handler om filosofi, som i et enkelt tilfelle ikke utgjør stort. I tilfellet Opera utgjør det tiden det tar for meg å finne work-arounds, manuelt legge inn lister, for så å måtte oppdatere disse selv. I seg selv ikke så mye, men hvis alle applikasjoner følger den filosofien (hvilket de typsik gjør på en viss desktop), så betyr det i sum at jeg må bruke masse tid på å administrere systemet for å holde det i shape. Sikkert noen som finner det vel anvendt tid, men jeg er ikke blant de. Firefox er ikke perfekt, men de viktigste utvidelsene ligger ferdigpakket og blir oppdatert automatisk på et ubuntusystem. Faktisk er mitt største ankepunkt til Firefox (nice try zappy) at Firefox legger lock på konfigfila, slik at du kun kan ha Firefox åpen på en maskin i gangen. Trist resultat av at verdens windowsbrukere skal få samme nettleser.
Lenke til kommentar
Kan jo være verdt å prøve ut etterhvert. Gikk over til FF for et år eller to siden, add-ons som stavekontroll samt mer stabilt og mindre resurskrevende var det som var tungen på vektskålen. Men så er det jo spørs om jeg tar meg bryet å endre fra noe som fungerer mer enn godt nok.

 

Ønsker nå uansett Opera lykke til, er bra med konkurranse som skjerper sansene og gir oss bedre produkter. :)

 

Det er interessant hvordan folk oppfatter browsere forskjellig, jeg har allti oppfatte firefox både som mer ressurskrevende og som seigere enn opera. Men jeg er enig med at stavekontroll godt kunne ha kommet før. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor man bare ikke implmenterer det rett i OSet på alt som skrives.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...