Gå til innhold

Opera 10 er lansert


Anbefalte innlegg

Du misser poenget. Det handler om filosofi.

 

Jeg ser på dette som et teori og praksis spørsmål, og etter min filosofi så ja, jeg ser at det er selvfølgelig optimalt at scripts osv. allerede er pakket, men i praksis ser jeg ikke det som noe særlig problem :)

 

Hvis jeg oppdaterer til Opera 10, vil jeg da beholde alle instillinger?

 

Jeg hadde tidligere kun Opera 10 beta3, og da fulgte ikke innstillingene med. Derimot kan slikt tas over via %appdata% -mappene dine vil jeg nå tro :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg siterer meg selv fra forrige nyhet om dette hvor samme feilaktige tekst ble listet.

 

Opera 10 får forbedret fanefunksjon, blant annet med muligheten til å endre størrelsen på faner, og en mulighet til visning av faner i miniatyrvisning.

Nei, dette kom i 2003 og 2005, det som nå kommer en en kombinasjon av disse:

 

Tabbed browsing enters the next phase of its evolution with resizeable, thumbnail tabs.

Lenke til kommentar
Kan jo være verdt å prøve ut etterhvert. Gikk over til FF for et år eller to siden, add-ons som stavekontroll samt mer stabilt og mindre resurskrevende var det som var tungen på vektskålen. Men så er det jo spørs om jeg tar meg bryet å endre fra noe som fungerer mer enn godt nok.

 

Ønsker nå uansett Opera lykke til, er bra med konkurranse som skjerper sansene og gir oss bedre produkter. :)

 

Det er interessant hvordan folk oppfatter browsere forskjellig, jeg har allti oppfatte firefox både som mer ressurskrevende og som seigere enn opera. Men jeg er enig med at stavekontroll godt kunne ha kommet før. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor man bare ikke implmenterer det rett i OSet på alt som skrives.

Jeg tror det har litt med bruken å gjøre. Jeg har brukt Firefox litt i det siste, og med et lite antall tabs (10-15) kan det late som at den er mindre ressurskrevende og omtrent like kjapp. Men bruker jeg den slik jeg bruker Opera'en min, dvs gjerne godt over 100 tabs oppe samtidig så fungerer den praktisk talt ikke.

Opera10 lar jeg vente litt, orker ikke en potensielt ustabil nettleser. Nesten trist å si det, men nettleseren er faktisk den viktigste applikasjonen for meg.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Du misser poenget. Det handler om filosofi.

 

Jeg ser på dette som et teori og praksis spørsmål, og etter min filosofi så ja, jeg ser at det er selvfølgelig optimalt at scripts osv. allerede er pakket, men i praksis ser jeg ikke det som noe særlig problem :)

Setter pris på om du avstår fra kreativ sitering. Hvis du tar med mer av posten min går det ganske klart frem at jeg har en meget praktisk vinkling, den filosofiske biten er med for å se litt utover kun Opera. Hvis man mener added value til Opera rettferdiggjør manuelt vedlikehold av applikasjonen er det greit. For meg er det derimot et stort poeng at ingen applikasjoner trenger spesielle tilpasninger eller vedlikehold utover listen over installerte pakker og konfigfilene. Jeg har nok å holde styr på i hverdagen min. Endret av Del
Lenke til kommentar
Opera10 lar jeg vente litt, orker ikke en potensielt ustabil nettleser. Nesten trist å si det, men nettleseren er faktisk den viktigste applikasjonen for meg.

 

Hare brukt den siden i går (vanlig nettbruk), og har ikke merket noen forskjell stabilitetsmessig fra 9.6 (eller hva det nå var jeg hadde før oppgradering).

Lenke til kommentar
Opera10 lar jeg vente litt, orker ikke en potensielt ustabil nettleser. Nesten trist å si det, men nettleseren er faktisk den viktigste applikasjonen for meg.

 

Hare brukt den siden i går (vanlig nettbruk), og har ikke merket noen forskjell stabilitetsmessig fra 9.6 (eller hva det nå var jeg hadde før oppgradering).

Kjører Opera på OSX og må bare si meg enig i at den er litt for ustabil. Jeg har hatt inne Beta versjoner av versjon 10 også med samme problem, har enda ikke opplevd noe med endelig versjon, men det er for kort tid. Jeg bruker Safari også, men dessverre er det slik at det er noen ting Safari ikke tar og vice versa, så man må nesten ha 2 browsere. Dessuten har Opera endel features som jeg liker. Jeg har også liggende Firefox, men av en eller annen grunn har jeg aldri likt Firefox. På PC med Windows synes jeg vel at Google har gjort en god jobb med Chrome, selvom den mangler noen finesser.

Lenke til kommentar
Kan jo være verdt å prøve ut etterhvert. Gikk over til FF for et år eller to siden, add-ons som stavekontroll samt mer stabilt og mindre resurskrevende var det som var tungen på vektskålen. Men så er det jo spørs om jeg tar meg bryet å endre fra noe som fungerer mer enn godt nok.

 

Ønsker nå uansett Opera lykke til, er bra med konkurranse som skjerper sansene og gir oss bedre produkter. :)

 

Det er interessant hvordan folk oppfatter browsere forskjellig, jeg har allti oppfatte firefox både som mer ressurskrevende og som seigere enn opera. Men jeg er enig med at stavekontroll godt kunne ha kommet før. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor man bare ikke implmenterer det rett i OSet på alt som skrives.

 

AtW

Opera har faktisk hatt (mulighet for) stavekontroll siden versjon 8 eller så. Problemet var at for å bruke den så måtte du installere GNU aspell separat.

 

med forbehold for at husken min er riktig da

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
[LØST] 2. Hvordan fjerne meny-verktøylinja (og eventuelt erstatte den med en knapp i adresselinja)? Edit: Dette var lett. Under "Fil" Var det en "fjern menylinje"-knapp.

Dette virket som en strålende idé, men nå har jeg problemer med å få tilbake menylinjen.

Rett etter jeg hadde valgt "fjern menylinje" fikk jeg opp en knapp til venstre for fanene mine hvor jeg kunne få den tilbake, men da jeg restartet PCn var knappen borte.

Noen som kan hjelpe meg?

EDIT: fikk fiksa det ved å lage en ny knapp.

Endret av Vaktmestern
Lenke til kommentar

Siter på en treg satellitt link på jobb, så jeg tenkte at opera 10 med turbo kunne være bra.

 

Har fra før en oppdatert host fil som tar reklamen. Men opera 10 tar ikke hensyn til host fila.

 

Så resultatet er at opera 10 bruker 4 ganger så lang tid på å laste vg.no en firefox bruker med host fil.

Lenke til kommentar
Har fra før en oppdatert host fil som tar reklamen. Men opera 10 tar ikke hensyn til host fila.

Opera 10 har ingen mulighet til noe annet. Den bruker Windows-nettverkssystemet, og er dermed slavisk underlagt hosts-fila. Men hvis du bruker Turbo så kan det være reklamen kommer via Operas servere i komprimert form. Da er det bare å bruke den innebygde ad-blockeren.

 

Så resultatet er at opera 10 bruker 4 ganger så lang tid på å laste vg.no en firefox bruker med host fil.

Jada sikkert. For her overdriver du ikke i det hele tatt nei.

Lenke til kommentar

Var på ferie i Sverige i sommer. Med meg hadde jeg (bl.a.) en netbook og mobilt bredbånd. Dekningen var dårlig, så jeg hadde EDGE og hastighet på ca. 150 kbit/s.

 

Opera 10 Beta med Turbo reddet virkelig internett-delen av ferien. Det mobile bredbåndet gikk fra å være ubrukelig til å gi en mer-enn-bra-nok opplevelse. Den kuttet ut flash, komprimerte bilder og kode og endte opp med ca. 30% av datatrafikken.

 

Genialt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...