Gå til innhold

Opera 10 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For min del så er det nettopp det at Opera ikke oppdaterer seg når du tar back/forward + lagrer langt bakover i history som gjør den så genial for forums. Du kan backe og forwarde, copye og paste i vilden sky uten at du mister det som var på den siden du skulle poste reply på.

 

Ja det har du rett i, den muligheten var knall. Jeg lurer på om det var dette som forøvrig gjorde at resursbruken til Opera skjøt i taket, da den tidvis måtte "huske" mye når det ble jobbet med flere omfattende guider og mange åpne faner i forumet. Men det blir kun spekulering, er jo et par år siden uansett og det er sikkert bedret seg vesentlig med ny Opera.

Jeg har ingen spesifikke tall å referere til, men som ved vedlegget viser så bruker ikke Opera veldig mye ram syns nå jeg. Her har jeg 39 tabs oppe (inkl. transfer) og ligger på ca. 550mb ram brukt. Og da har jeg på 10000 addresses saved og 400mb Disk Cache (max).

 

Føler ikke det er veldig ille akkurat.

post-135662-1252273474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
En liten ting til jeg vil at Opera skal legge ved er valget om å synkronisere RSS-feeds med Opera Link. Irriterer meg å måtte søke opp nettsider på mobilen for å legge til feeds når notater, bokmerker og speed dail er på plass.

Jeg skal da opp dette med utviklerne og se hva de synes om det og om det er mulig :)

Oi, skikkelig respons! Dette kan vi like. Link er fantastisk, men har også et mye større potensiale enn det dere har brukt til nå. I tillegg til RSS-feeder, burde det være mulig å synkronisere innstillinger og passord(!!). Gjerne også innloggingssesjoner, slik at jeg er innlogget de samme stedene hjemme, på jobb, på hjemme-PC #2 osv. Det hadde vært utrolig praktisk. Jeg ser selvfølgelig sikkerhetsproblematikken i det, men det må da være mulig hvis man har et ekstra master-passord, og har mulighet (gjennom My Opera og/eller link.opera.com) til å fjernresette alle lagrede passord og sesjoner. Sync av innstillinger bør også lagre skin-oppsett, slik at man virkelig får følelsen av at det er "sin egen" Opera man får.

 

Det hadde også vært fint å ha litt mer tilpasningsmuligheter. Slik at jeg for eksempel kan velge "Speed dial 1" til å synkronisere mellom de ulike desktop-installasjonene jeg har, mens "speed dial 2" er et eget oppsett til Mini. Bokmerkene vil jeg jo ha likt begge steder, så det er upraktisk å måtte logge inn og ut mellom to kontoer for å få til dette. Men det er flere speed dials (f.eks. nettbanken) som er helt unødvendig å ha i Mini. (Apropos Mini - håper dere ved neste klientoppdatering inkluderer mulighet for mer enn 9 speed dials, ettersom dette kom til desktop nå med Opera 10.)

 

Kjenner du til hvorfor Opera Mobile ikke lar seg synkronisere? "Lillebror" Opera Mini har jo gjort det lenge.

Lenke til kommentar
kjeksomanen: Opera bruker 15% RAM omtrent uavhengig av hvor mye du har tilgjengelig. Siden du har 4GB blir det omtrent 600MB. Hadde du hatt halvparten minne hadde den brukt 300MB.

 

Jeg har 2gb ram, så det må være et eller annet rart her.

Og er dette noe man kan stille på?

 

Link er fantastisk, men har også et mye større potensiale enn det dere har brukt til nå. I tillegg til RSS-feeder, burde det være mulig å synkronisere innstillinger og passord(!!). Gjerne også innloggingssesjoner, slik at jeg er innlogget de samme stedene hjemme, på jobb, på hjemme-PC #2 osv. Det hadde vært utrolig praktisk. Jeg ser selvfølgelig sikkerhetsproblematikken i det, men det må da være mulig hvis man har et ekstra master-passord, og har mulighet (gjennom My Opera og/eller link.opera.com) til å fjernresette alle lagrede passord og sesjoner. Sync av innstillinger bør også lagre skin-oppsett, slik at man virkelig får følelsen av at det er "sin egen" Opera man får.

 

Nå er vel det bedre å bare bruke wand på de PCene du trenger passord på enn å risikere å få noe trøbbel med passord over Opera Link? Så mye arbeid er det ikke akkurat.

Innstillinger og skins derimot ser jeg fordelen ved!

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar
kjeksomanen: Opera bruker 15% RAM omtrent uavhengig av hvor mye du har tilgjengelig. Siden du har 4GB blir det omtrent 600MB. Hadde du hatt halvparten minne hadde den brukt 300MB.

 

Jeg har 2gb ram, så det må være et eller annet rart her.

Og er dette noe man kan stille på?

Spørsmålet som bør stilles hver gang diskusjonen om RAM-bruk av nettlesere:

-Er det ikke bare flott at den bruker mye RAM?

Lenke til kommentar
Firefox har alltid vært mye verre enn Opera når det gjelder systemressurser, så tydeligvis har Dotten vært utsatt for noe helt spesielt.

Det er nok dessverre ikke noe spesielt i at Opera tidvis har hatt noen bugs når det gjelder kompatibilitet med IPB-forum

Hva har dette med systemressurser å gjøre?

Lenke til kommentar
MEN jeg skulle virkelig ønske at Opera lagret sider du har nylig vært inne på i samme status som du forlot den. Altså med all tekst intakt, på samme måte som den gjør når man går forward eller back. For det er en fantastisk feature som jeg tror ingen andre browsere har.

Dette har Opera hatt i hvertfall fem år, men fra versjon 8 ble den deaktivert. Den featuren er en av hovedgrunnene til at jeg bruker Opera, og når jeg bruker en nettleser ute får jeg vondt.

 

Gå til opera:config og søk etter "history". Det du er ute etter er å sette "history navigation mode" til 3 og restarte nettleseren.

Det jeg egentlig mente, var at jeg ønsket den lagret det til neste session, slik at om nettleseren krasjer, eller man lukker den med et uhell så har man all teksten der. Det burde jo være mulig å få til...

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Spørsmålet som bør stilles hver gang diskusjonen om RAM-bruk av nettlesere:

-Er det ikke bare flott at den bruker mye RAM?

 

Om jeg ga inntrykk av at jeg syns det var noe muffins i form at den brukte for mye ram, så er det ikke det jeg mente ;) Jeg vil gjerne at Opera skal sluke ram'en min slik at den blir bare enda raskere.

Men fortsatt så vil jo 15% på 2GB tilsi at den skal bruke max 300mb?

Sjeldent jeg har under 300mb..

Lenke til kommentar
Firefox har alltid vært mye verre enn Opera når det gjelder systemressurser, så tydeligvis har Dotten vært utsatt for noe helt spesielt.

Det er nok dessverre ikke noe spesielt i at Opera tidvis har hatt noen bugs når det gjelder kompatibilitet med IPB-forum

Hva har dette med systemressurser å gjøre?

 

Det kan ha medføre grunnen til at Opera hadde ekstremt minnebruk ved bruk av flere faner i forum. Spesielt ved arbeid med de heller omfattende guidene jeg hadde den gang. For det var ekstrem forskjell på FF og Opera. Den var rett og slett ikke brukenes til guide-arbeidet i forum den gang fordi både kræsj og resursbruk ble for plagsomt, der var både FF og selv IE å foretrekke.

 

I en periode brukte jeg IE til guide-arbeid og Opera ellers, før jeg prøvde ut FF som tilfredsstilte over hele linjen. Opera var for mine premisser rett og slett ikke godt nok den gang jeg endret. Som var synd, siden jeg syntes overgangen fra IE til Opera ellers var helt himmelsk og Opera generelt sett var genialt. Men jeg brukte mye tid på guider den gang og kunne ikke leve med en browser som brukte ekstremt mye minne og hadde en stygg tendens til å kræsje i den sammenheng, hvor jeg risikerte at arbeid gikk tapt. :)

Lenke til kommentar

Dotten: Hvis du bruker Office-pakken, så bør du sjekke ut OneNote. Jeg var helt ukjent med det inntil noen uker siden - men det er genialt både til studiearbeid (lag én arbeidsbok for "studier", og en fane for hvert fag - deretter en side for hver forelesning/kollokvie/osv), møtenotater i jobb, eller til å skrive guider og ha andre personlige notater. Genialt at det ikke finnes noen "lagre"-knapp i OneNote - det lagres automatisk kontinuerlig. Absolutt et undervurdert program, og veldig mange har det allerede installert uten å være klar over det.

 

Sånn, det var dagens MS-reklame. For å være ontopic i tillegg - det har nå kommet snapshot/beta av Opera 10.10, som inneholder det tidligere omtalte prosjektet Opera Unite. Sjekk ut Opera Desktop Team for detaljer.

Lenke til kommentar

Hei. Har nettopp tatt i bruk O10. Har et spørsmål angående faner. Er det mulig å stille inn slik at en når man skal åpne en ny side/tab, at denne ikke åpnes umiddelbart, men legges ved siden av eksisterende tab? Hvis dere skjønner? Eks. jeg trykker på en link på vg.no. Linken åpnes så umiddelbart i en ny tab. Dermed må jeg trykke på vg.no taben for å komme tilbake, istedenfor at den nye taben bare legger seg ved siden av vg-taben. takker for svar.

Lenke til kommentar
Hei. Har nettopp tatt i bruk O10. Har et spørsmål angående faner. Er det mulig å stille inn slik at en når man skal åpne en ny side/tab, at denne ikke åpnes umiddelbart, men legges ved siden av eksisterende tab? Hvis dere skjønner? Eks. jeg trykker på en link på vg.no. Linken åpnes så umiddelbart i en ny tab. Dermed må jeg trykke på vg.no taben for å komme tilbake, istedenfor at den nye taben bare legger seg ved siden av vg-taben. takker for svar.

 

Trykk på midterste musekanpp bare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...