Gå til innhold

Øyvind Heian angrepet under skoledebatten på Færder videregående skole!


Anbefalte innlegg

Var på denne valgdebatten der Øyvind Heian fra Norgepatriotene fikk en flaske kastet i hodet, og var en av de som ble irritert og oppgitt. Ikke fordi jeg står for det samme som NP, men fordi jeg mener at det angrepet var en brudd på ytringsfriheten, og veldig unødvendig. Greit nok at mannen og partiet har noen drøye meninger, men å angripe lederen er ganske drøyt. Synes at SOS Rasisme sin oppfording om å snu ryggen til Heian når han skulle prate også var drøy. Vi har ytringsfrihet her i landet, og samme hvor rasistisk et utsagn er, så er det lovlig. Man har sin fulle rett til å vise misnøye, verbalt.

 

En annen ting med denne flaskekastingen er jo også at den stiller Færder vidergående skole i et dårlig lys, da vi får rykte på oss i å være flaskekastere, enda 99% av elevene viste misnøye da det skjedde.

 

Hva er deres mening om saken? Er det rett å angripe folk fysisk for drøye meninger?

 

EDIT: Fikset litt på en bommert med navnet.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har ytringsfrihet her i landet, og samme hvor rasistisk et utsagn er, så er det lovlig. Man har sin fulle rett til å vise misnøye, verbalt.

 

Naah.

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

 

:)

Endret av ryanbabel
Lenke til kommentar

Greit, du har rett, jeg har ikke studert lovene så grundig. Men likevel, Heian ytret seg ikke på en slik måte at den kunne oppfattes støtende mot noen før han fikk flaska slengt i hodet. Han hadde så vidt rukket å si presentere seg. Og likevel, er ytringen diskriminerende, så er det ikke en random skoleelev som skal ta seg av det, men Politiet. De var jo tilstede de også.

Lenke til kommentar

Den ansvarlige burde arresteres og dømmes for politisk vold og angrep på demokratiet. At SOS Rasisme ikke vil fordømme volden, viser nok en gang denne venstreekstreme organisasjonens udemokratiske sinnelag. Vi lever i en verden der tradisjonelle liberale verdier som ytringsfrihet og demokrati utsettes for et enormt press fra venstreekstreme, konservative kristne og muslimer, og da er det særdeles viktig at slike ting som dette blir slått ned på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg gjekk innpå aftenposten 29.08.2009 og fekk se denna overskrifta: "Blodig valgdebatt på Tønsberg-skole".

 

Då hadde ein som drive valgkamp for Norgespatriotene fått ein femkroning skutt av ein elev rett i hodet slik att han hadde begynt å blø.

SOS rasisme hadde tidlegar sakt at elevane skulle snu ryggen til Norgespatriotene fordi dei meinar at politikken deira er rasistisk.

 

Heilt i slutten står det detta:

 

I en pressemelding velger SOS Rasisme å ikke ta avstand fra angrepet på Heian.

 

"For oss viser dette tydelig at nazister ikke har noe i en skoledebatt i Norge å gjøre – verken i 1945 eller 2009", heter det i pressemeldingen.

 

_____________________________________________________________________________

 

Altså dei har ingen ting imot at folk skal bli skada på grunn av meiningane sin om innvandring.

Er det faktisk slik at SOS rasisme er imot vold? Eller er dei berre imot vold mot "fargede"?

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/2009/08/28/nyheter...t_2009/7859055/

 

Sei kva du trur her :)

 

Foresten her er SOS rasisme sin neste sak:

 

http://www.dagbladet.no/2009/08/26/magasin...illing/7822999/

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

De beviser bare nok en gang at de heller ikke kan taes seriøst, eller at de representerer en seriøs organisasjon. Det er trist at slike tulipaner skal kunne få ytre seg uhemmet i Norge og ødelegge en hver debatt, mens deres strake motsetning skal bues ut av klasserom, drapstrues og forsøkes ties til stillhet. Det viser at dobbelmoralen råder i det til tider kvalmene politiske korrekte Norge.

 

Det synes jeg lite om.

 

:)

Lenke til kommentar

Har sagt hva jeg mener her, men ja, jeg synes at det er helt idiotisk at SOS Rasisme ikke velger å ta avstand. Greit at NP har drøye meninger, men vi har yttringsfrihet i Norge, og Heian har like stor rett som alle andre til å utrykke sine meninger. Var vitne til at Heian ble truffet av flaska, og mener at slik oppførsel er helt uakseptabelt. SOS Rasisme kan ikke være mye seriøse.

Lenke til kommentar

SOS Rasisme kom innom skolen vår idag og delte ut brosjyrer og sa at vi skulle snu ryggen til / bue ut Vigrid når de prater under skoledebatten som vi skal ha her.

 

Jeg er absolutt imot Vigrid, og slik protest kan være greit.

Men uansett motiv bør man ta avstand fra å skade folk. Ellers er de ikke selv bedre enn Vigrid.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

A society should be judged by how it treats it's

 

 

Jeg er uenig i meningene til Norgespatriotene, men de skal som alle andre få lov til å ytre seg fritt dersom de holder seg innenfor norsk lov. Dersom de bryter loven, er det en sak for politi og den tredje statsmakt, ikke SOS rasisme eller en fjott på VGS.

De to sistnevnte burde heller angripe selve meningene.

 

Det bør også tas i betraktning at slike offentlige diskusjoner fort kan bli tafatte; av erfaring: Gruppementalitet og frelste videregåendeelever resulterer fort i overdreven stereotypi og mantrakasting i alle retninger. I dette tilfellet på Færder blandet en mynt seg inn. SOS rasisme burde kanskje fordømme nettopp det, da de ser ut til å fremme ikke-vold ...

Lenke til kommentar

Mener akkurat det samme som deg jmk. Jeg er skuffet over at jeg går på samme skole som den eleven som kastet flasken/mynten.

 

Skrev flasken/mynten, da jeg er usikker på hva som faktisk traff Heian. Det kom nelig en flaske flyvende mot Heian rett før han begynte å blø. Godt mulig to stykker kastet en mynt og en flaske samtidig.

 

captain_obvious: Enig med deg. I denne saken velger jeg å ta Heian sin side, enda jeg er i mot meningene til NP. Han og yttringsfriheten ble krenket ved angrepet, og at SOS Rasime ikke velger å ta avstand er veldig ironisk, da de er imot vold og rasisme.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Haha det den dumme raddisen som kastet flaska ikke skjønner er at det er akkurat dette norgespatriotene vil. De får nå masser av gratis PR.

 

Når det gjelder SOS-rassisme så er det vel ikke noe særlig håp noe lenger for de som enda ikke har gjennomskuet denne organisasjonen. For SOS-rassisme går rassisme bare en vei, allt negativt som rammer en mørkhudet og motgang en mørkhudet møter er automatisk rassisme og ikke minst så støtter denne organisasjonen den omvendte bevisbyrden som ble snikinnført i den norske loven for rassisme i 2005 (du er skyldig til det motsatte er bevist (dette strider mot all annen rettspraksis i norge og er mot menneskerettighetene)).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Dette er bare enda et eksempel på folk mer eller mindre ut på venstresiden i norsk politikk viser en total mangel på respekt og toleranse for folk som mener noe annet enn dem. Som folk flest, så deler jeg ikke meningene til NP, men dette er noe jeg velger å vise via stemmeseddelen, ikke ved å utøve vold, ved å sabotere arrangementer eller andre udemokratiske virkemidler.

 

Ikke for å avspore tråden så fryktelig mye, men dette føyer seg egentlig inn i den samme trenden som vi har sett lenge. Det er liksom ikke måte på hvilken sjikane f.eks. den 30% av befolkningen som stemmer FRP skal måtte finne seg i å bli utsatt for. Man skal ikke drive valgkamp ved å prøve å få folk til å skifte sine meninger, men man skal drive valgkamp ved å gjøre det til en slags annenrangs/dum/latterlig greie å stemme på noe annet enn venstresiden.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne møtt den som kastet den flaska, kjøpt ham en flaske øl, og så kjøpt meg selv en øl, og så slått den over nesen på ham. :)

 

OK, nei, det ville jeg ikke gjort. Men jeg hadde nok brukt litt kjeft.

 

Jeg liker Norgespatriotene like godt som jeg liker LOST. Altså svært dårlig. Men å kaste en flaske på noen som har en annen mening enn deg selv er pokkermeg så idiotisk at jeg mangler ord.

 

Snu gjerne ryggen, men drit i vold.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i Rødt, NKP eller NP sin politikk. Når det er sagt, har jeg ikke lest partiprogrammet til NKP eller NP nøye på noen år (aldri NP sitt). Likevel bør de ha samme rettigheter til å svare for seg i en politisk debatt som andre partier. Jeg forstår at folk vil snu seg unna, men å ty til vold har ingenting med politikk å gjøre.

 

Merkelig at SOS Rasisme ikke tar avstand fra vold.

 

 

Edit:

Jeg liker Norgespatriotene like godt som jeg liker LOST. Altså svært dårlig. Men å kaste en flaske på noen som har en annen mening enn deg selv er pokkermeg så idiotisk at jeg mangler ord.

Dårlig gjort å dra Lost inn i dette. Det er ikke en så dårlig serie. Den kan hente seg inn igjen.. :dontgetit:

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Syntes der var litt for drøyt å kaste en flaske.

 

men er ganske tydelig at heian prøver å tynne ut det her så mye han vil. Hvis dere ser på bildet kan dere jo se at plasteret er helt feilplasert, han har heller ikke tørket vekk blodet før bildet skulle bli tatt.

 

 

Med det sagt syntes jeg den som kastet flasken/mynten burde hivd en papirball på¨han istedet.

 

 

Hm, tror faktisk jeg gjør det selv hvis han kommer til skoledebatten vår om noen uker.

 

 

 

 

Kan jeg bli annmeldt for å hive papirballer på noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...