Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får min N900 på torsdagen. (kjøpte bruk,2måneder gammel).

Hva må eg tenke på angående oppdatering av telefon software'n?

Lest litt rundt om at telefonen kan bli bricked ved flashing.

Og va eventuelt vil eg trenge av programvare?

Har win 7 x64. Samt ovisuite siden eg har en Nokia 5800 for tiden.

 

Vet noen om et program som lar pc'en koble til telefonen via wifi og deretter ut på nett? Har et program som lar meg gjøre det på min Nokia 5800. Vil veldig gjerne ha det på N900 også :)

 

Gleder meg som en liten unge til eg får den :D Elsker dingser eg kan fikle med i det uendelige :D

Endret av Netrum
Lenke til kommentar
flasha telefonen nå og den fungerer som bære faen ;)

 

alt av kontakter og sånn lå inne. men måtte legge inn filmer, musikk og apps sjøl på nytt.

 

Det var den nederste du flashet med. ja?

 

 

flasha med den nyeste firmwaren ja. x51 europe edition ellerno. altså ikke 41.. er vel den nederste på lista til nokia.

 

eneste problemet er at jeg lag merke til at appsa som jeg hadde installert før flashinga ligger inne i systemet, men ikke på programbehandlingslista så får ikke avinstallert dem. noen som vet hvordan jeg får fjerna dem. f.eks. hadde duke nukem 3d inne før crash og så flasha jeg og da har jeg egentlig ingenting, men så ligger duke filene og andre gamle app filer rundt omkring i systemet.

Endret av Timmeyh
Lenke til kommentar
flasha telefonen nå og den fungerer som bære faen ;)

 

alt av kontakter og sånn lå inne. men måtte legge inn filmer, musikk og apps sjøl på nytt.

 

Det var den nederste du flashet med. ja?

 

 

flasha med den nyeste firmwaren ja. x51 europe edition ellerno. altså ikke 41.. er vel den nederste på lista til nokia.

 

eneste problemet er at jeg lag merke til at appsa som jeg hadde installert før flashinga ligger inne i systemet, men ikke på programbehandlingslista så får ikke avinstallert dem. noen som vet hvordan jeg får fjerna dem. f.eks. hadde duke nukem 3d inne før crash og så flasha jeg og da har jeg egentlig ingenting, men så ligger duke filene og andre gamle app filer rundt omkring i systemet.

 

 

Da brukte du det flasher 3.5 programmet (eller hva det het) til å flashe den med?

Mulig den ikke formaterer/sletter program-minnet, som er den 1.9gb partisjonen hvor apps legger seg når de er lagt inn.

Det ligger en guide under wikien på maemo.org om hvordan man totalt tilbakestiller N900 til fabrikkoppsett, step-by-step.

Kan se om jeg finner den når jeg får våknet litt etter kaffe'n :)

 

Edit: http://wiki.maemo.org/Updating_the_tablet_firmware her står det. Det står hvordan man formaterer og legger tilbake eMMC, der hvor MyDocs ligger, det står nevnt at N900 ikke trenger å utføre den, men for å få en total wipe av N900, som jeg har forstått det. Så er det metoden. Husk backup av MyDocs først!

 

En annen step-by-step her: http://thenokiaguide.com/2010/01/11/how-to...esets-all-data/

 

Edit 2: Ser at man skal flashe eMMC FØR man flasher inn firmware! Står i wikiguiden, les den nøye.

"Having flashed the eMMC, you should now flash the firmware of your device. "

Endret av terion
Lenke til kommentar

M, well. Idag har jeg forsøkt fAPN/fMMS for å få MMS til å virke.

Det er vist ingen i Maemo-teamet som jobber med noe offisiell MMS til N900, det er ingen milepæl på MMS.

 

Jeg får til å sende, jeg får til å motta push-melding og MMS'n dukker opp i fMMS sin inbox, men jeg får ikke lastet ned MMS'n fra NetCom. Er vel noe innstillinger som ikke er riktig. Men likevel, noe må være riktig.. :p

 

Noen som har hatt fMMS ordentlig igang?

Lenke til kommentar

Mye positivt i tråden, så jeg får trekke frem det negative jeg selv har erfart:

 

-Min er hos mpx.no etter DOA ved ankomst( random reboot ofte, selv renformatert)

( gått over 2mnd nå, ennå ikke fått mobil eller penger tilbake )

 

-Min far sin n900 (mottatt i dag) gir "internal error" på en del programmer, mulig flere feil også (må se).

 

2 av 2 n900 i familien er altså defekt når vi får de.

 

Må også nevne litt liten batteri tid.

 

Ser man vekk fra feilene så er n900 en drøm, men selv hiver jeg meg på angrefristen/retur.

Holder med "been there, done that" på denne telefonen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Mye positivt i tråden, så jeg får trekke frem det negative jeg selv har erfart:

 

-Min er hos mpx.no etter DOA ved ankomst( random reboot ofte, selv renformatert)

( gått over 2mnd nå, ennå ikke fått mobil eller penger tilbake )

 

-Min far sin n900 (mottatt i dag) gir "internal error" på en del programmer, mulig flere feil også (må se).

 

2 av 2 n900 i familien er altså defekt når vi får de.

 

Må også nevne litt liten batteri tid.

 

Ser man vekk fra feilene så er n900 en drøm, men selv hiver jeg meg på angrefristen/retur.

Holder med "been there, done that" på denne telefonen.

 

To måneder uten penger tilbake eller ny telefon når den var DOA er rett og slett urimelig. Der jeg jobber har vi i allefall ny telefon eller pengene tilbake ved DOA så lenge man kommer innen en uke. Trodde virkelig dette var noe alle butikker opererte med, men tydeligvis ikke. Forøvrig dumt du har hatt uflaks med n900, min virker utrolig bra og med siste FW er batteritiden mye bedre og.

Lenke til kommentar

Du må uansett aldri finne på å kjøpe mobiltelefoner gjennom NetCom. De har satt ut telefonbutikkvirksomheten til et selskap som heter Moobi, og et mer udugelig, kundefiendtlig drittselskap skal du lete lenge etter. Det gjelder forøvrig en del andre leverandører også.

Lenke til kommentar
Du må uansett aldri finne på å kjøpe mobiltelefoner gjennom NetCom. De har satt ut telefonbutikkvirksomheten til et selskap som heter Moobi, og et mer udugelig, kundefiendtlig drittselskap skal du lete lenge etter. Det gjelder forøvrig en del andre leverandører også.

 

Ja , kjenner til dette. men er ikke noen nettbutikker som seller mobilen med abenomanget mitt desverre. og å bestille mobilen uten abenomang blir uaktuelt for min del da det blir ca doble prisen.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Da har du sannsynligvis et dårlig abonnement. :p

 

Det er sjelden det faktisk lønner seg å kjøpe mobil med binding. Men den "nedbetalingsordningen" til NetCom er som regel god på pris, har jeg sett. Også kommer det jo an på bruksmønster, så klart.

 

Forbered deg til at de sender den til feil adresse, nekter at det er deres skyld, går tom for telefonen på lager i mellomtiden, og så må vente en måned til.

 

Vær også forberedt på å snakke med ufordragelige og frekke folk på supporten om du noengang får problemer. Det er ikke de som skal være hjelpomme, neida, det er du som skal beklage for at du ringer og forstyrrer dem.

Lenke til kommentar

Har sjekket ut mange mobiler med fulltastatur og berøringsskjerm, men er vel kommet til at N900 er det beste alternativet av de. Men før jeg kjøper mobilen så lurer jeg litt på om noen har fått til MMS på mobilen?

 

Har fått oppfatningen at det er en sammenheng mellom fMMS og noe som dere kaller Ekstra devel og at dette siste ofte lager problemer. Skjønner at jeg virker litt som en idiot når jeg skriver dette, burde kanskje satt meg litt mer inn i hva det er, men jeg har ihvertfall fått oppfatningen av at installering av fMMS ofte misslykkes og at den i en del andre tilfeller skaper problemer med telefonen. Stemmer dette? Har abonnementsleverandør noen betydning? Jeg bruker Netcom.

 

For meg er det viktig med MMS, jeg sender og mottar kanskje ikke så mange, men vil allikevel ha muligheten.

Lenke til kommentar
Har sjekket ut mange mobiler med fulltastatur og berøringsskjerm, men er vel kommet til at N900 er det beste alternativet av de. Men før jeg kjøper mobilen så lurer jeg litt på om noen har fått til MMS på mobilen?

 

Har fått oppfatningen at det er en sammenheng mellom fMMS og noe som dere kaller Ekstra devel og at dette siste ofte lager problemer. Skjønner at jeg virker litt som en idiot når jeg skriver dette, burde kanskje satt meg litt mer inn i hva det er, men jeg har ihvertfall fått oppfatningen av at installering av fMMS ofte misslykkes og at den i en del andre tilfeller skaper problemer med telefonen. Stemmer dette? Har abonnementsleverandør noen betydning? Jeg bruker Netcom.

 

For meg er det viktig med MMS, jeg sender og mottar kanskje ikke så mange, men vil allikevel ha muligheten.

 

fMMS er noen av programmene i extras-devel som ikke er noe farlig å installere, grunnen til at det ligger i extras-devel er at det ikke er ferdig for massene, men det virker. Kan dog virke ustabilt og uferdig pga at utvikleren jobber aktivt med det. Det skulle ikke ødelegge noe på mobilen, men som med alt under extras-devel, så brukes/testes det på eget ansvar.

 

Jeg bruker selv fMMS med NetCom og det virker greit nå fra versjon 0.3.6, har hatt en aktiv dialog med utvikler selv for å hjelpe til med debuging av programmet. Ikke før 0.3.6 fikk jeg det til å virke.

Det er en del mangler med det, man kan f.eks bare sende og motta bildevedlegg ennå, og tekst såklart.

Man må også manuelt velge MMS APN når man skal sende/motta MMS, man får riktignok en PUSH-melding fra nettverket som sier ifra at man har fått en MMS.

Dette er noe som i fremtiden til fMMS skal bli helautomatisk slik som det skal være. Utvikler jobber med det :)

Jeg brukte manuell MMS-innstillingene man finner på NetCom sine sider for HTC Hero.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er en "velkommen etter" respons men angående batteriet er levetiden mye dårligere når man lader den med USB og pcen enn rett i veggen (min erfaring). Jeg måtte bruke min helt ut en gang for å så lade den opp med adapteren som kobles i veggen.

 

Jeg er ikke noen "strøm-mann" men det kommer vel kanskje at spenningen blir dårligere når man lader med USB og pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...