Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

"En trist nyhet da. Leste på nett nettopp at Spotify har bekreftet at de ikke kommer til å utvikle til Maemo plattformen. Dette var jo noe skuff, men ikke helt uventet."

 

Akkurat pga sånne ting så tror jeg at jeg må takke for meg og kjøpe meg enten android eller iphone. Har aldri testet iphone så må vel har gjort det engang :p

Jeg syns det går litt tregt i utviklingen av progs.. Skjer jo ingenting på ovistore.. Er litt redd for at Maemo blir veldig undergrunn og at det ikke blir utiklet no særlig programmer til den. Er jo bare spekulasjoner fra min side men.. Skjer det no stort på den fronten, kan det jo hende jeg går tilbake :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får bruke Qtify eller Yaspot da. To tredjeparts spotify klienter.

Funker gullende godt.

 

Hvorfor holde seg til bare OviStore?

 

Gå på Meny - Flere - Programbehandling - Trykk på dropdown menyen og velg Programkataloger.

Start med å aktivere Maemo.org dersom den er deaktivert.

 

Legg så til nye programkataloger. Jeg kan spesielt anbefale disse:

 

1:

Navn: Extras-Devel

Adresse: http://repository.maemo.org/extras-devel/

Distribusjon: (La stå blank)

Komponent: Free non-free

 

2.

Navn: Mozilla Catalog

Adresse: http://moff.mozilla.com/maemo/multi/

Distribusjon: Chinook

Komponent: Release

 

3.

Navn: Tajuma

Adresse: http://repository.tajuma.com

Distribusjon: (La stå blank)

Komponent: ./

 

Gå så tilbake og velg "Last ned" og "Alle" så har du tilgang på en stoooor haug med programmer som ikke er tilgjengelig fra OviStore.

 

Jeg kan nevne noen jeg bruker selv; Eggtimer, BlueMaemo (Blåtann fjernkontroll til b.la PS3 og PC, spesielt nyttig for powerpoint presentasjoner på PC), n900Fly (Måler hvor høyt du kaster N900en din :p) og Qtify/YaSpot som da er Spotify klienter.

 

edit. Nå har ikke jeg lest alle 83 sidene, så beklager om noen har nevnt dette før.

Endret av Badjoker
Lenke til kommentar

Kjenner til extras-testing og extras-devel, men er jo ikke all verden der heller. Dessuten kan noen av programmene ødelegge tlf. Jeg har lastet ned noe derfra og tlf min har blitt ganske treg. Er nok pga det.. Har jo også de programmene som ligger på maemo som er ferdige, men igjen, ikke all verden..

Tlf har masse supre funskjoner som nettleser og integrert skype, msn, facebook etc i kontaktene. Kommer nok til å savne det :p

Lenke til kommentar
Hva er de Tajuma og Mozilla Cataloge? Ligger det mange programmer der?

Og qtify og yaspot, er de i testing-mappene eller er de ferdige nå? Må man ha premium-medlemskap for å bruke dem eller funker det som på pc at man kan logge på med vanlig user og lide seg gjennom reklamer?

 

Tajuma har en del programmer på lik linje med Extras-devel. Mozilla er for den nye Firefox klienten.

 

Qtify og YaSpot virker ferdig etter hva jeg kan se. Du må riktignok restarte telefonen etter installasjon for at skal fungere skikkelig.

Om de fungerer uten premium vet jeg ikke, ettersom jeg bare har en premiumkonto :p

Lenke til kommentar
Er det noe vesentlig forskjell på Qtify og YaSpot? Tenker jeg laster ned en av de hvis de funker uten premium, selvom de ligger i extras-etellerannet.

 

Var det devel som var det første stadiet og testing som var stadiet før de legge ut helt?

 

Forskjellen er vel bare de grafiske forkjellene. Jeg har bare testet Qtify og det fungerte utmerket med premium - så faktisk bra ut også. men for alt jeg vet er det en beta, samme for meg når det funker :D

Lenke til kommentar

Bare ikke fyll opp rootfs, pass litt på det.

Sjekk gjerne før og etter man installerer -devel/-testing apps, kan hende noen av dem ikke legger inn så mye søl på rootfs.. Ligger noen pene apps i Utilities (DiskUsage f.eks.) for å holde styr på plassen på de forskjellige partisjonene. / = rootfs :)

 

Om de så legger inn mye på rootfs, så ha i bakhodet hvilke programmer som gjør, slik at man vet hvor man begynner avinstalleringen når man trenger plassen til updates :)

Lenke til kommentar

Tror ikke man skal trekke alt for mange slutninger av at Spotify ikke bruker tiden til sine utviklere på å støtte Maemo-platformen.

 

Så er det vel heller ikke fryktelig nødvendig, dersom de kommer med annen mobil linux-støtte.

 

To tredjeparts spotifyklienter, allerede, og operativsystemet har vært i salg i Norge i litt over en måned. Midt i desember var det fortsatt vanskelig å få tak i N900.

 

That said, Nokia ventet fryktelig lenge med N900. Det skal bli tøft å måle krefter mot Android. Og så spørs det hvor dedikert de er til åpenhet. Dersom de skulle finne på å bruke QT på samme måte som Google bruker Dalvik, er det vel ikke noe poeng å velge Maemo.

Lenke til kommentar

rootfs (/) er "systemdisken.. c:.."

det er eget minne som systemet kjører fra som er integrert sammen med prosessoren.

Legg inn DiskUsage fra app.manager, så ser du forbruket.

Der vil du se to partisjoner til, det er 1.8g til applikasjoner som er optifisert (ferdig, ute av testing), og 28g til hva man vil.

Lenke til kommentar

I innstillinger så kan jeg jo se minnebruket ihvertfall. Den er delt opp i "Nokia N900" og "Minne for installerbare programmer".

 

Men skal ta å laste ned den DiskUsage så jeg får sjekka rootfs-en også.

 

EDIT: Har 71,6MB free. Begynner det da å bli lite?

Size 227,6MB

Used 151,8MB

Free 71,6MB(root:75,8MB)

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

~70mb er good.

~20 megabyte og mindre begynner det å bli lite på root, selv har jeg omtrent 30mb+ på root.

 

Ja, det er en risk man tar når man bruker iallefall devel, det sier jo seg selv, men kan nevne det igjen. Det er jo uferdige programmer som er under utvikling. Det samme gjelder til en viss grad for -testing, disse er heller ikke ferdige, og det kan være ustabiliteter og annet rusk ved bruk. Er en grunn til at de ikke har nådd -extra pøl-et :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet krever alle 3.partsklienter Spotify Premium, fordi Spotify kun har utgitt API for å lage 3.partsklienter for de som har premium (naturlig nok, ellers kunne noen laget en klient som filtrerte bort reklamen og dermed ville de gått konk).

 

Har selv Spotify på Android + har prøvd et par 3.partsklienter for Linux, og de krever alle premium.

 

PC-versjonen av den originale Spotify-klienten er den eneste som kjører uten premium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...