Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan får jeg satt tlf helt tilbake til fabrikkstandard? Valget "fabrikkstandard" fjerner ingenting. Er det en enkel måte å flashe den på?

 

Ja, men nei.

Det finnes ingen god måte å gjøre det på, man må enten flashe den på nytt. Jeg klarer sikkert finne en oppskrift til deg, men det blir eventuelt på eget ansvar.

 

Alternativet er jo selvsagt å slette alt manuelt.

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg satt tlf helt tilbake til fabrikkstandard? Valget "fabrikkstandard" fjerner ingenting. Er det en enkel måte å flashe den på?

 

Ja, men nei.

Det finnes ingen god måte å gjøre det på, man må enten flashe den på nytt. Jeg klarer sikkert finne en oppskrift til deg, men det blir eventuelt på eget ansvar.

 

Alternativet er jo selvsagt å slette alt manuelt.

 

Jeg kom på at det er vel bare å oppdatere firmware via softwareupdater med nyeste firmware? Tror man kan gjøre det selv om man har nyeste.

Lenke til kommentar
Jeg kom på at det er vel bare å oppdatere firmware via softwareupdater med nyeste firmware? Tror man kan gjøre det selv om man har nyeste.

 

Skal bare gi deg en liten advarsel hvis du har tenkt til å bruke Nokia Software Updater. Det skjer ikke nødvendigvis med alle, men det har skjedd med veldig mange at alt henger seg under installeringa noe som fører til at telefonen blir bricked.

 

Dette kan da løses ved å flashe den, men igjen. Dette er også ikke mulig for alle. Jeg selv mista telefonen i 3 uker etter dette, men kan godt hende det funker helt fint for deg.

Nå er du ihvertfall advart ;)

Lenke til kommentar
Jeg kom på at det er vel bare å oppdatere firmware via softwareupdater med nyeste firmware? Tror man kan gjøre det selv om man har nyeste.

 

Skal bare gi deg en liten advarsel hvis du har tenkt til å bruke Nokia Software Updater. Det skjer ikke nødvendigvis med alle, men det har skjedd med veldig mange at alt henger seg under installeringa noe som fører til at telefonen blir bricked.

 

Dette kan da løses ved å flashe den, men igjen. Dette er også ikke mulig for alle. Jeg selv mista telefonen i 3 uker etter dette, men kan godt hende det funker helt fint for deg.

Nå er du ihvertfall advart ;)

 

Hmm takk for advarsel, kanskje jeg bare skal bruke det flash programmet som ligger på maemo? Er det bedre?

Lenke til kommentar

hei har et problem. får ikke oppdatert programlista mi på programbehandling og heller ikke sendt eller tatt imot meldinger. får bare en feil melding sånn ca hvert minutt som ser sånn ut:

 

"Kan ikke motta eller sende nye meldinger. Enhetens lagringsminne er fullt. Fjern data for å frigjøre minne."

 

har ca 8gb ledig på telefonen 1gb på minnekortet og "minne for installerbare programmer" 999mb. så finner ikke ut hvor jeg må frigjøre minne. er det noen mapper som meldingene og programmene på telefonen legger seg i som har en max størrelse eller hva må jeg gjøre?

 

 

mvh

 

Tim

Lenke til kommentar

prøver å gå inn på programbehandling, men da prøver den å oppdatere i 2-3 sekunder så kutter den og sier operasjon misslykkes. og da jeg sjekker kataloglista så er d ingen ting der, prøvde å legge til noen kataloger, men den vil ikke registrere noe. prøvde også å gå inn i avinstaller, men da sier den ingen programmer tilgjengelige. og den finner ingenting. men jeg kan fint spille doom, duke, sudoku, bruke TI85 kalkulator og alle andre programmer jeg har på den. og mediaplayern finner ingen filer på telefonen selv om jeg har ca 18gb med musikk og film på den.

 

tok å gjenopprettet fabrikkinstillingene og da den kom tilbake så fikk jeg se kataloglista i ca 2 sekunder før dem forsvandt og jeg den fortsatte med den samme feilmeldinga som den har gitt i hele dag angående at jeg må frigjøre plass. det er over 10gb ledig minne på den minst 1gb per "harddisk".

 

har ingen anelese hva jeg må gjøre. kanskje en hard-reset. tømme den helt og installere maemo på nytt eller noe.

 

noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

tok ut minnekortet. hjalp null og niks, men feilmeldinga er borte da. men programbehandlinga er fortsatt tom. står fortsatt at d ikke er noen programmer da jeg trykker på avinstaller ikonet og den kommer md den samme feilmeldinga *operasjon mislykkes" da den prøver å oppdatere katalogene. prøvde å deaktivere katalogene, men dem slo seg bare på igjen da jeg gikk ut av oppg.behandlinga. restarta telefonen nå og nå vil den ikke vise noen kataloger i det hele tatt og alt annet er som jeg har forklart d :/

 

hvordan får jeg frigjort mer plass i rootfs hvis jeg ikke får avinstallert noe?

 

 

står at 233104 er plassen og 233092 er brukt. hvordan får jeg frigjort stuff? avinstalleringa funker jo ikke i oppg.behandlinga :/

Endret av Timmeyh
Lenke til kommentar

hvordan avinstallerer jeg apps i x-terminal?

 

prøvde apt-get clean. men ikkeno skjer. har restarta og prøvd flere ganger men ikkeno skjer. og ja jeg gjorde sudo gainroot først hver gang.

 

 

Update: prøvde dpkq -r "application name" ,men funka ikke og apt-get remove "application name" men begge to sier at jeg ikke får avinstallert noe siden jeg har for liten plass i Rootsh.... som liksom er grunnen til at jeg må avinstallere noe...

Endret av Timmeyh
Lenke til kommentar

et annet alternativ er jo å slette filene manuelt "cd /der/maemo/lagrer/pakker" og "rm -rf /enmappeellerfil"

 

Det er jo ingen god måte å gjøre det på, men om man installerer pakken man slettet manuelt etterpå (etter å ha fjernet noen andre) regner jeg med pakkebehandleren ordner det opp.

 

Har ingen N900 selv, så ingen garantier, men jeg jeg har vørt linuxbruker i noen år.

Lenke til kommentar

Ligger fler svar på maemo.org om hvordan man frigjør plass på rootfs /,

Se f.eks denne tråden: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=438...ighlight=rootfs

Pass på at det du gjør er på eget ansvar! LES hele tråden før du gjør noe som helst. Gjør du nemmelig denne guiden to ganger etterhverandre, så kan du kødde til filene. En gang går fint.

Men som nevnt, det står også fler tråder på maemo.org om problemer med full root-partisjon.

Lenke til kommentar

skal jeg laste ned vanllia firmware eller skal jeg ta den .51 updaten som det står global på helt nederst? http://tablets-dev.nokia.com/nokia_N900.php

 

 

denne guiden sier jeg skal ha vanilla firmwaren. men er d fordi guiden er for kanskje amerikanske eiere eller noe? noen som vet noe?

 

 

og hvordan blir det med norsk språk og tastatur på telefonen etter flashing?

Endret av Timmeyh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...