Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

.. Hvordan blir det med norsk/svensk tastatur? Kommer man til å måtte benytte seg av shift+tast for å få æ-ø-å? Og i tilfelle ja; vil shift kun ligge på høyre side av tastaturet?

 

http://www.cs.hut.fi/~kirma/n900-nordic.jpg

 

Huffda! Det likte jeg dårlig! :ohmy:

 

Nesten så jeg vurderer å kjøpe den engelske versjonen og heller leve med en fn-a/o/e løsning.. Likte IKKE piltast-løsningen på skandinavisk versjon :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om jeg kan skrive sms i vertikal stilling, eller må den ligge horisontal?

 

Siden sms er en telefon-del så burde vel jeg kunne skrive sms på "vanlig" måte? Så slepper jeg dra ut tastaturet (selv om fullt tastatur er sikkert raskere).

 

Per idag tror jeg det kun er ringe-delen som virker i vertikal-modus. Men om dette er noe problem, vil det garantert legges ut en løsning for det ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som det endelig er N900 på vei ;)

HELSINKI, Nov 10 (Reuters) - Nokia has started deliveries of its new top-of-the-range model N900, a key product for the world's top phone maker in its battle against rivals iPhone and Blackberry.

 

Nokia Chief Executive Olli-Pekka Kallasvuo said in a speech the company started deliveries of the phone on Tuesday.

 

http://www.reuters.com/article/technologyS...L00939820091110

 

Så er spørsmålet hvor lang tid det tar før den når de norske butikkene.

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Ok, da setter jeg planene om en N97 eller Omnia HD til side. Denne telefonen er det jeg har ventet på.

Dette er vel mer en multimediadings med telefonmuligheter, så å samenligne den med N97 og andre tilsvarende modeller blir litt feil.

 

Sitat fra mobilen.no:

En av de viktigste ulempene er at maskinen ikke har et telefonsentrisk menysystem. Skal du bruke N900 som mobiltelefon må du først åpne programmet som gir deg et grensesnitt å ringe fra. Knapper for å starte og avslutte samtaler finnes ikke.

 

Dette høres ikke praktisk ut...

Lenke til kommentar
Ser ut som det endelig er N900 på vei ;)
HELSINKI, Nov 10 (Reuters) - Nokia has started deliveries of its new top-of-the-range model N900, a key product for the world's top phone maker in its battle against rivals iPhone and Blackberry.

 

Nokia Chief Executive Olli-Pekka Kallasvuo said in a speech the company started deliveries of the phone on Tuesday.

 

http://www.reuters.com/article/technologyS...L00939820091110

 

Så er spørsmålet hvor lang tid det tar før den når de norske butikkene.

 

It would be nice/fun if Norway is actually on the #1 priority list of Nokia, but it usually isn't... :ermm:

Lenke til kommentar
Ok, da setter jeg planene om en N97 eller Omnia HD til side. Denne telefonen er det jeg har ventet på.

Dette er vel mer en multimediadings med telefonmuligheter, så å samenligne den med N97 og andre tilsvarende modeller blir litt feil.

 

Sitat fra mobilen.no:

En av de viktigste ulempene er at maskinen ikke har et telefonsentrisk menysystem. Skal du bruke N900 som mobiltelefon må du først åpne programmet som gir deg et grensesnitt å ringe fra. Knapper for å starte og avslutte samtaler finnes ikke.

 

Dette høres ikke praktisk ut...

Iphone har heller ikke egne fysiske knapper for å starte/avslutte samtaler, så jeg tror nok jeg skulle kunne overleve med et par touch-telefonknapper.

Lenke til kommentar
Synes Nokia N900 virker veldig spennende, men kan noen forklare meg hvorfor Nokia bestemte seg for å putte inn en resisiv skjerm og ikke en kapasitiv skjerm?

 

Dette ødelegger svært mye for min del ihvertfall!

 

De gjorde fordi dette er mer en liten datamaskin/tablet enn mobil, og regner derfor med at du skal surfe intensivt på nettet osv. hvorav det er mye bedre å bruke en penn til presisjonsarbeid framfor å ha fingerene oppå skjermen hele tiden.

 

For øvrig har den i følge alle tester den absolutt beste resisive skjermen noensinne og føles ut som en kapasitiv skjerm.

 

Siste lille fordel er jo at man kan bruke den selv med hansker :)

Lenke til kommentar
Synes Nokia N900 virker veldig spennende, men kan noen forklare meg hvorfor Nokia bestemte seg for å putte inn en resisiv skjerm og ikke en kapasitiv skjerm?

 

Dette ødelegger svært mye for min del ihvertfall!

 

De gjorde fordi dette er mer en liten datamaskin/tablet enn mobil, og regner derfor med at du skal surfe intensivt på nettet osv. hvorav det er mye bedre å bruke en penn til presisjonsarbeid framfor å ha fingerene oppå skjermen hele tiden.

 

For øvrig har den i følge alle tester den absolutt beste resisive skjermen noensinne og føles ut som en kapasitiv skjerm.

 

Siste lille fordel er jo at man kan bruke den selv med hansker :)

 

Likevel vil jeg påstå at det til syvende sist er en telefon og ikke en datamaskin. Bare den situasjonen hvor telefonen ringer, og i det du plukker telefonen opp av lommen så har skjermen kommet borti buksen og samtalen har enten lagt på eller besvart. Evig problem jeg har hatt med mange telefoner med trykkskjerm. Ser ikke behovet for penn til presisjonsarbeid da et godt gjennomtenkt OS på en såpass stor skjerm burde gi en god løsning for bruk med finger uten tap av presisjon.

 

N900 høres spennende ut, men personlig tror jeg heller jeg venter på en Android telefon med fulltastatur og en Snapdragon.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Synes Nokia N900 virker veldig spennende, men kan noen forklare meg hvorfor Nokia bestemte seg for å putte inn en resisiv skjerm og ikke en kapasitiv skjerm?

Sikkert fordi da kan du bruke stylus som gir høyere presisjon og åpner for flere bruksområder. Fra PC er vi vant til å kunne trykke med pixel-nøyaktighet, PC-programmer med iPhone-nøyaktighet hadde vært jævlig arbeid imho. Du kan tross alt kjøre en vanlig Debian-installasjon på denne enheten. Bare Firefox-ikonet i systray er sikkert mindre enn lillefingeren din som default.

 

Bare den situasjonen hvor telefonen ringer, og i det du plukker telefonen opp av lommen så har skjermen kommet borti buksen og samtalen har enten lagt på eller besvart. Evig problem jeg har hatt med mange telefoner med trykkskjerm.

Windows? Jeg føler med deg. :)

 

Men dette er uansett noe du greit kan løse ved å implementere slide-to-talk eller to-punkts svarknapp, altså ikke noe som skjermteknologien setter store sperrer for.

Lenke til kommentar
Synes Nokia N900 virker veldig spennende, men kan noen forklare meg hvorfor Nokia bestemte seg for å putte inn en resisiv skjerm og ikke en kapasitiv skjerm?

 

Dette ødelegger svært mye for min del ihvertfall!

 

De gjorde fordi dette er mer en liten datamaskin/tablet enn mobil, og regner derfor med at du skal surfe intensivt på nettet osv. hvorav det er mye bedre å bruke en penn til presisjonsarbeid framfor å ha fingerene oppå skjermen hele tiden.

 

For øvrig har den i følge alle tester den absolutt beste resisive skjermen noensinne og føles ut som en kapasitiv skjerm.

 

Siste lille fordel er jo at man kan bruke den selv med hansker :)

 

Likevel vil jeg påstå at det til syvende sist er en telefon og ikke en datamaskin. Bare den situasjonen hvor telefonen ringer, og i det du plukker telefonen opp av lommen så har skjermen kommet borti buksen og samtalen har enten lagt på eller besvart. Evig problem jeg har hatt med mange telefoner med trykkskjerm. Ser ikke behovet for penn til presisjonsarbeid da et godt gjennomtenkt OS på en såpass stor skjerm burde gi en god løsning for bruk med finger uten tap av presisjon.

 

N900 høres spennende ut, men personlig tror jeg heller jeg venter på en Android telefon med fulltastatur og en Snapdragon.

 

Hmm jeg har en 5800 nå og den har aldri svart eller ringt av seg selv pga sensoren som sitter ved siden av høyttaleren som skrur av skjermen når noe er for nært, noe som er helt likt på N900/N97 ect.

Men jeg husker de først windows mobilene gjorde dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...