Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du stoler på hva en selger på lefdal sier, og velger å bruke 4-5000 kroner på en mobil uten å studere alternativene, så fortjener man ikke en n900 etter min mening, da kan man like så greit holde seg til iPhone :)

 

Er redd for at N900 blir litt for lite, litt for sent.

Lenke til kommentar
Does anyone know whether it is possible to configure the on-screen language and keyboard-language separate? I would like English on-screen, but still use the Norwegian keyboard settings...

 

Telefonen er i utgangspunktet bygget for å være tospråklig. Du kan velge et primært og sekundært språk, og om du vil bruke ordbok 1, 2 eller begge samtidig.

 

På Nokia N810 som jeg har, er det en egen knapp på onscreen-tastaturet for å veksle mellom norsk og engelsk tastaturoppsett. Når jeg trykker på denne, forsvinner æ, ø og å, og andre tegn byttes også. Ctrl+space skal gjøre det samme på N900.

 

Sånn som du sier det, kan det virke som det er av interesse å ved første oppstart velge engelsk som hovedspråk, Norge som lokasjon, og deretter legge til norsk som sekundærspråk. Det går også an å bytte språkinnstillingene i ettertid.

Lenke til kommentar
Is it just me, or...

 

Anyone else a bit worried/afraid that Maemo will never get the support that Android is getting? I'm just not impressed yet by the 51 applications available at http://maemo.org/downloads/Maemo5/ ...

 

One of the reasons the N900 is being delayed, is to get more software optimized. Nokia has been restrictive with allowing software into the Maemo Extras repository, because the opensource software is not yet optimized in regard to a new requirement that the software developers should move their main code bulk to the /opt folder, which is stored outside the first 256MB memory.

 

The previous version of Maemo, OS2008, has ten times more software:

Downloads for OS2008 ( 491 )

 

These are of course only applications that people has decided to host on maemo.org. Software can of course be downloaded from other sources too. Most of the software is community driven. That is why you can boot up EasyDeb (Easy Debian), and have access to software like OpenOffice and Thunderbird on your Nxxx. Nokia has nothing to do with that.

 

You are not limited to Maemo if you have this device. You can run EasyDeb on top of Maemo, or you can install another Linux distro instead of Maemo. You can run Palm software through emulation and there is also NITdroid if you want Android. Most of this is darn hard to do for Ola and Kari Nordmann, but for a crafty nerd, there are few limitations to what you can put in there.

 

The main thing people were missing on the N8xx Internet Tablets, were personal information managers. The common explanation for this was, "Nokia thinks you already have that on your phone, you don't need it here". Well, with the N900, being a phone, I expect that this hole is filled.

 

Compared to Maemo 4 (OS2008) Maemo 5 will be marketed towards a slightly broader audience, so it should increase the number of users and interest of porting Linux software. However, it is as you know only a step 4 on a 5 step developing phase, so I assume step 5 (or 6 of 5 :p) is the first to be truly built for mass market. They do have a marketshare problem in the smartphone market, and this seems to be their best/most powerful shot at getting back their world dominance.

 

Despite the hype, N900 is just a stepping stone to whatever Nokias big plan with Linux is.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Går for HTC Leo, siden den kommer ikke før Jan 2010. Når N900 kommer ut så kommer også X10 og da er det nok den jeg velger fremfor N900.

 

Hmm....? Vet du noe som ikke vi andre vet? Mener da bestemt at jeg har lest at N900 er på tur ut i butikkene nå, og det tror jeg helt bestemt ikke Xperia X10 er. Men ellers så har du vel rett i at X10 vil være en bedre telefon på alle områder, med unntak av qwerty tastaturet.

Lenke til kommentar
Går for HTC Leo, siden den kommer ikke før Jan 2010. Når N900 kommer ut så kommer også X10 og da er det nok den jeg velger fremfor N900.

 

Hmm....? Vet du noe som ikke vi andre vet? Mener da bestemt at jeg har lest at N900 er på tur ut i butikkene nå, og det tror jeg helt bestemt ikke Xperia X10 er. Men ellers så har du vel rett i at X10 vil være en bedre telefon på alle områder, med unntak av qwerty tastaturet.

Hvor har du lest at den kommer ut? Fordi jeg hører bare 1 kvartal 2010.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...