Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du gjort noe du ikke burde gjøre kanskje? Som f.eks. installere program ifra extras-devel eller.no?

 

Du kan jo alltids prøve å resette den til fabrikkinstillinger, kanskje det ordner seg da!

 

Jeg har ikke hatt ett eneste fnugg av problem med mobilen, og jeg har brukt saken kontinuerlig i over 12 timer i strekk nå. :)

 

Nei, har ikke installert noe some helst ennå. Problemet dukket opp før jeg kom så langt.

 

Skal prøve å resette, men etter å ha lest gjennom den store 'restart' tråden på maemo.org, så har jeg følelsen av at det er snakk om en feil med selve telefonen.

Har samme opplegget jeg også. Tenkte ikke over det til å begynne med, trodde bare det var noe uferdig software jeg hadde installert, men det ser ut til å være mer alvorlig. I den vote-greia i maemo.org, har Nokia skrevet dette:

 

Btw. This is marked as occurring with 42-11.

 

Is there somebody who's still using the pre-release from Maemo Summit, and if

yes, does flashing the sales release (42-11) help?

 

And if you did an SSU update[1] from the Maemo summit release to 42-11, does

*flashing* the new release help?

 

[1] SSU updating between public releases is tested extensive, not

between/from/to pre-releases like the Maemo summit one. Also, if I've

understood correctly, the current SSU cannot update everything (e.g. phone

side), the one in next release can do more (first SSU update will be updated

SSU functionality and the next SSU update is where the main part of fixes &

updates come).

 

 

If the reboot happens with pre-installed or flashed 42-11, the most important

information is what this command outputs in XTerm:

cat /proc/bootreason

 

If the reboot reason is "sw_rst" (instead of "32wd_to"), please provide also

output from this command:

cat /var/lib/dsme/stats/*

 

(i.e. which crucial system service going down needed device reboot.)

 

 

(In reply to comment #3)

> Two random device reboots here so far. Bootreasons sw_rst and 32wd_to,

> both happened while browsing the web. Unable to reproduce.

>

> ~ $ cat /var/lib/dsme/stats/lifeguard_resets

> /usr/bin/Xorg -logfile /tmp/Xorg.0.log -logverbose 1 -n: 1

 

This Xorg related sw_rst is most likely something we know about (hairy & very

rare SGX 3D driver memory management issue) and should be fixed in the next

release.

 

If they continue after the next release, please provide us Xorg core-dumps with

Crash reporter (they could be useful also before that).

 

 

The 32wd_to (HW watchdog rebooting the device due to not it being updated) is

more worrying.

 

For 32wd_to reboots we need to know when exactly they occur:

- After device goes to sleep (screen blanks etc)?

- When device wakes / is woken up from sleep?

- When device is being used?

-> If yes, do the reboots happen also in offline mode?

 

If (32wd_to) reboots happen only when NOT using offline mode, we need to know

whether this happens only in some particular networking environment.

 

I.e. if you for example have reboots at home, do they happen somewhere else

(e.g. at work) where you use a different WLAN/phone access point (with

potentially different power management etc settings). If they happen only with

some specific access points, please file a separate bug about that and provide

the exact model of that access point and whether you've changed any of its

default settings (or device default connectivity settings).

 

 

(In reply to comment #7)

> My N900 after another reboot doesen't see the sim card anymore.

> Sending in back in RMA.

 

Does your SIM card work in some other phone?

 

 

> Also, the question to all reporters here is:

> Can you please list which 3rd party software you have installed, as it always

> might be the case that this is not triggered by official Nokia software?

 

This should be relevant only for the "sw_rst" cases (or if one installs Crash

reporter, the crash reports will tell what packages and package versions are

installed). If the reboots are of the "wd32_to" variety, then it "should" not

be relevant. For those, we need the answers to the questions above.

 

Får se om det blir bedre ved neste oppdatering, hvis ikke er det vel bare å bytte den inn med en ny, men selv det blir jo litt random russisk rulett, når Nokia ikke vet nøyaktig hva det er.

Lenke til kommentar
Now that quite some people here have had the N900 for a while:

 

How is the battery life? Anyone been able to drain the battery in less than a day?

 

The first two charges did not last a full day. That's with heavy use though. Might be that the battery will last longer after a few charge-discharge cycles though. :)

 

Might be smart to reduce power usage by limiting the amount of widgets, as well as how often the e-mail client queries for new mail (if you aren't using push)

Lenke til kommentar

Jeg føler i allefall at det er slik. Har hatt min siden lørdag nå, og det er merkbart bedre.

 

I går f.eks, så skulle jeg tømme batteriet helt for å sørge for at det får lade fra tomt batteri ett par ganger (mener å ha lest noe om at dette var en god ide).

Jeg klarte altså ikke å tømme batteriet! Sto opp kl 0930, og da klokken var 0300 haddde det enda ikke takket for seg, med telefonsamtaler, sms, wifi på, blåtann på og websurfing.. Så jeg klager absolutt ikke!

Lenke til kommentar
Dere har sannsynlig tatt opp dette tidligere, men gidder ikke å lese gjennom alle sidene :p

 

Bit-torrent client til n900? Hvordan ligger det ann? Noen som har testet det ut? og egner det seg for linux noobs?

 

Takk på forhånd :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=IumHFpNDcPY

 

Takk for filmen.. Ser at telefonen hans krasjer ofte pga bugs i Transmission, så tar heller å venter til mesteparten av bugsa er fikset ;) men takk for svar

Lenke til kommentar
Det er i alle fall ganske normalt at batterier til f.eks. bærbare må "lære" seg sine grenser for å yte best mulig, og derfor ikke bør "klattlades" i begynnelsen.

Moderne lithium-batterier har elektronikk som ikke skal trenge å lære noe og totale utladinger er det mest skadelige du kan gjøre på slike, mye mer skadelig enn klattlading som er det mest optimale.

Lenke til kommentar
Det er i alle fall ganske normalt at batterier til f.eks. bærbare må "lære" seg sine grenser for å yte best mulig, og derfor ikke bør "klattlades" i begynnelsen.

Moderne lithium-batterier har elektronikk som ikke skal trenge å lære noe og totale utladinger er det mest skadelige du kan gjøre på slike, mye mer skadelig enn klattlading som er det mest optimale.

 

Og dette er du sikker på? :hrm:

Lenke til kommentar
Det er i alle fall ganske normalt at batterier til f.eks. bærbare må "lære" seg sine grenser for å yte best mulig, og derfor ikke bør "klattlades" i begynnelsen.

Moderne lithium-batterier har elektronikk som ikke skal trenge å lære noe og totale utladinger er det mest skadelige du kan gjøre på slike, mye mer skadelig enn klattlading som er det mest optimale.

 

Og dette er du sikker på? :hrm:

 

Er vel det jeg også har hørt. At Lithiumbatterier skal klattlades, men det diskuteres jo om dette hele tiden. Hadde vært supert å fått en kommentar om dette av noen som lager batterier!! :)

Lenke til kommentar
Og dette er du sikker på? :hrm:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

 

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.

 

Men her står det noe som kan være relevant til deg:

Although lithium-ion is memory-free in terms of performance deterioration, batteries with fuel gauges exhibit what engineers refer to as "digital memory".

Så det kan være at cellene som holder energien er på 70% kapasitet, men elektronikken som rapporterer kapasitet rapporterer feil.

Lenke til kommentar
Og dette er du sikker på? :hrm:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

 

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.

 

Men her står det noe som kan være relevant til deg:

Although lithium-ion is memory-free in terms of performance deterioration, batteries with fuel gauges exhibit what engineers refer to as "digital memory".

Så det kan være at cellene som holder energien er på 70% kapasitet, men elektronikken som rapporterer kapasitet rapporterer feil.

 

Såpass... *rystet*

Lenke til kommentar

Men som jeg spurte tidligere, er det noen her som har opplevd feil når man forsøker å bruke Ovi Player for å overføre musikk? Jeg fikk ikke til dette, fordi den bare fortalte at mobilen var feil tilkoblet, selv om den skulle være riktig koblet. Begynner å bli lei av å manuelt overføre musikk osv.

 

Help anyone?

Lenke til kommentar
Men som jeg spurte tidligere, er det noen her som har opplevd feil når man forsøker å bruke Ovi Player for å overføre musikk? Jeg fikk ikke til dette, fordi den bare fortalte at mobilen var feil tilkoblet, selv om den skulle være riktig koblet. Begynner å bli lei av å manuelt overføre musikk osv.

 

Help anyone?

Ovi Player (og PC-Suit) støtter ikke N900 100% fullt ut enda. dvs Ovi Player støtter ikke N900 i det hele tatt, mens PC-Suit støtter "litt", om jeg skjønner alle hjelpefiler riktig. Ovi Store er vel enda ikke åpnet for N900 (ikke i går ivertfall, har ikke sjekket i dag).

Lenke til kommentar
Men som jeg spurte tidligere, er det noen her som har opplevd feil når man forsøker å bruke Ovi Player for å overføre musikk? Jeg fikk ikke til dette, fordi den bare fortalte at mobilen var feil tilkoblet, selv om den skulle være riktig koblet. Begynner å bli lei av å manuelt overføre musikk osv.

 

Help anyone?

Ovi Player (og PC-Suit) støtter ikke N900 100% fullt ut enda. dvs Ovi Player støtter ikke N900 i det hele tatt, mens PC-Suit støtter "litt", om jeg skjønner alle hjelpefiler riktig. Ovi Store er vel enda ikke åpnet for N900 (ikke i går ivertfall, har ikke sjekket i dag).

 

Ok, takk. Nei men jeg fant ut at om man f.eks hadde en 5800 mobil fra før av, så kan man bare ta minnebrikken fra denne mobilen til sin N900:D Dermed har jeg alle sangene mine igjen. Dermed fikk man 8GB gratis i tilegg! Herlig!!

Lenke til kommentar

Det er vel på sin plass å tipse godtfolket om den første norske testen av N900:

http://www.mobili.no/tester/test-av-nokia-n900/

 

Er det noen av dere som har telefonen som opplever følgende bugs og feil:

* Batteriet tappes på under et døgn.

* Nettradioen begynner på magisk vis å spille etter telefonsamtaler.

* Programmer som låser seg og ikke kan lukkes via oppgavebehandleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...