Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må bare spørre igjen, håper noen kan svare :)

Åssen er denne skjermen i forhold til en kapasitiv skjerm? Ser det er mange, som ovenfor, som skryter at den er veldig responsiv, og at det er likheter.

 

Som tidligere skrivd, hadde en Diamond 2, det var en forferdelig skuffelse, da jeg var fortrolig med Apple sin type. Noen som har prøvd begge, som har formeninger?

 

Jeg har brukt en iphone 3g i ca. 6 mnd., n900'en 3 dager. Min opplevelse av forskjellen er at n900 trenger litt trykk, mens iphonen kun trenger berøring. Nettlesing med stylus på n900 opplever jeg som mye bedre en nettlesing på iphone.

Også kan du dra inn fingeren/stylusen fra venstre og få en "musepeker". Den kan brukes til å åpne menyer og til å merk tekst. Skikkelig praktisk og full kontroll, men krever litt trening :)

 

Hadde en HTC Magic tidligere. Den har den kula som fungerer mye på same måten, men vanskeligere å bruke. Skjermen i seg selv er veldig lik. Trykkskjerm vs kapasitiv, hva er best? Etter å ha brukt begge deler, tror jeg implementeringen i software spiller mye større rolle. N900 er ivertfall like bra som hvilken som helst kapasitiv, men har mye større nøyaktighet, men du må trykke (lett), ikke bare berøre.

Lenke til kommentar

For dere som ønsker msn integrert: har brukt Haze plugin i hele dag. Den funker utmerket, imotsetning til Butterfly. Ikke hatt et eneste problem med den hittil.

 

Installeres på eget ansvar fra extras-devel repository. Programmer derfra kan forvandle telefon din om til en plastikklump med hovedfunksjon som brevstøtte.

Lenke til kommentar
Den har restarta én gang så var sånn helt uten videre (når jeg skrev inn klokkeslett en liten stund etter at telefonen ble slått på første gang). Utenom det har den, iallefall så langt, vært reponsiv og stabil.

 

Skulle ikke ha sagt noe... telefonen restarter hele tida. Kobler ut WiFi, 3G, eller å ta ut SIM-kort. Ingenting ser ut til å løse problemet. Starte opp Chess/sjakk-spillet = garantert restart.

 

Veldig kjedelig :/

Lenke til kommentar
Den har restarta én gang så var sånn helt uten videre (når jeg skrev inn klokkeslett en liten stund etter at telefonen ble slått på første gang). Utenom det har den, iallefall så langt, vært reponsiv og stabil.

 

Skulle ikke ha sagt noe... telefonen restarter hele tida. Kobler ut WiFi, 3G, eller å ta ut SIM-kort. Ingenting ser ut til å løse problemet. Starte opp Chess/sjakk-spillet = garantert restart.

 

Veldig kjedelig :/

 

Har du gjort noe du ikke burde gjøre kanskje? Som f.eks. installere program ifra extras-devel eller.no?

 

Du kan jo alltids prøve å resette den til fabrikkinstillinger, kanskje det ordner seg da!

 

Jeg har ikke hatt ett eneste fnugg av problem med mobilen, og jeg har brukt saken kontinuerlig i over 12 timer i strekk nå. :)

Lenke til kommentar
Den har restarta én gang så var sånn helt uten videre (når jeg skrev inn klokkeslett en liten stund etter at telefonen ble slått på første gang). Utenom det har den, iallefall så langt, vært reponsiv og stabil.

 

Skulle ikke ha sagt noe... telefonen restarter hele tida. Kobler ut WiFi, 3G, eller å ta ut SIM-kort. Ingenting ser ut til å løse problemet. Starte opp Chess/sjakk-spillet = garantert restart.

 

Veldig kjedelig :/

 

Ikke helt ukjent problem dette.Går en diskusjon om det på maemo.org.

Har bestilt fra telenor selv,og får den vel på torsdag.

Ser fram til å prøve noe som er helt nytt og ukjent for meg,men får jeg en med samme problem,så tror jeg den går i retur!

Lenke til kommentar
For dere som ønsker msn integrert: har brukt Haze plugin i hele dag. Den funker utmerket, imotsetning til Butterfly. Ikke hatt et eneste problem med den hittil.

 

Installeres på eget ansvar fra extras-devel repository. Programmer derfra kan forvandle telefon din om til en plastikklump med hovedfunksjon som brevstøtte.

 

Ja det er Haze jeg har lyst å prøve, men tror jeg ihvertfall venter til den ligger i Extras-testing. Har ikke lyst å ødelegge tlf :)

Lenke til kommentar
Har du gjort noe du ikke burde gjøre kanskje? Som f.eks. installere program ifra extras-devel eller.no?

 

Du kan jo alltids prøve å resette den til fabrikkinstillinger, kanskje det ordner seg da!

 

Jeg har ikke hatt ett eneste fnugg av problem med mobilen, og jeg har brukt saken kontinuerlig i over 12 timer i strekk nå. :)

 

Nei, har ikke installert noe some helst ennå. Problemet dukket opp før jeg kom så langt.

 

Skal prøve å resette, men etter å ha lest gjennom den store 'restart' tråden på maemo.org, så har jeg følelsen av at det er snakk om en feil med selve telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg testa først butterfly (msn plugin) fra extras, men denne ville ikke engang importere kontaktene mine og da blei den avinstalert rimelig kjappt.

Var litt nærvøs for å installere noe fra extras-devil siden jeg er komplett noob på linux.

Gi meg en windows maskin med feil av ett eller annet slag, så kal jeg fikse det, men i linux aner jeg ikke engang hvor jeg skal starte..

Starta med at jeg sleit med å finne ut hvordan jeg fikk tilgang til extras og deretter devil, men klarte å finne fremgangsmåte tilslutt etter å ha lest en haug med advarsler.. (ikke uten grunn dem er der vil jeg tro.) Men med såpass mange som har testa Haze, så tenkte jeg at jeg måtte prøve jeg også.

 

Etter å ha brut Haze nå i 2 dager så ser jeg noen bugs, som at den ikke er med når jeg bytter mellom 3G og wlan, pluss at den datt ut midt i en chat jeg hadde gående etter at jeg hadde motatt en telefon samtale. Jeg måtte rett og slett restarte for å få Haze til å fungere igjen.

Rett etter installasjon så stod de aller fleste kontaktene mine oppført som "uten navn" og jeg tenkte at; GREATE! Nå skal jeg få litt av en jobb.. Men jeg chatta litt med en av kontaktene mine først for å få testa litt og etter ca en halv time var alle kontaktene mine som de skulle være. Bare å begynne å flette de som flettes kan.

Må si meg stortsett fornøyd mad Haze nå. De få bugsa som er nå kommer nok til å forsvinne iløpet av kort tid, bare det kommer en oppdatering.

 

For de som ikke vet hvordan man får tilgang til extras og devil så sjekk framgangsmåte for dette på wikipedia. Men husk å ta advarslene på alvor. Det er en grunn til at uferdige programmer ligger der..

Mye for at noobs som deg og meg kan ende opp med en dårlig brukeropplevelse av linux, og dermed rømme fra dette opperativsystemet for alltid. Det ville være synd, med tanke på hvor stort potensiale det egentlig har..

Lenke til kommentar
Jeg testa først butterfly (msn plugin) fra extras, men denne ville ikke engang importere kontaktene mine og da blei den avinstalert rimelig kjappt.

Var litt nærvøs for å installere noe fra extras-devil siden jeg er komplett noob på linux.

Gi meg en windows maskin med feil av ett eller annet slag, så kal jeg fikse det, men i linux aner jeg ikke engang hvor jeg skal starte..

Starta med at jeg sleit med å finne ut hvordan jeg fikk tilgang til extras og deretter devil, men klarte å finne fremgangsmåte tilslutt etter å ha lest en haug med advarsler.. (ikke uten grunn dem er der vil jeg tro.) Men med såpass mange som har testa Haze, så tenkte jeg at jeg måtte prøve jeg også.

 

Etter å ha brut Haze nå i 2 dager så ser jeg noen bugs, som at den ikke er med når jeg bytter mellom 3G og wlan, pluss at den datt ut midt i en chat jeg hadde gående etter at jeg hadde motatt en telefon samtale. Jeg måtte rett og slett restarte for å få Haze til å fungere igjen.

Rett etter installasjon så stod de aller fleste kontaktene mine oppført som "uten navn" og jeg tenkte at; GREATE! Nå skal jeg få litt av en jobb.. Men jeg chatta litt med en av kontaktene mine først for å få testa litt og etter ca en halv time var alle kontaktene mine som de skulle være. Bare å begynne å flette de som flettes kan.

Må si meg stortsett fornøyd mad Haze nå. De få bugsa som er nå kommer nok til å forsvinne iløpet av kort tid, bare det kommer en oppdatering.

 

For de som ikke vet hvordan man får tilgang til extras og devil så sjekk framgangsmåte for dette på wikipedia. Men husk å ta advarslene på alvor. Det er en grunn til at uferdige programmer ligger der..

Mye for at noobs som deg og meg kan ende opp med en dårlig brukeropplevelse av linux, og dermed rømme fra dette opperativsystemet for alltid. Det ville være synd, med tanke på hvor stort potensiale det egentlig har..

 

Hmm er litt fristende å legge inn haze nå kjenner jeg :)

 

Ja da har jeg gjort det så nå får det bare gå som det går :p

 

Jeg tror forresten det er veldig viktig å deaktivere extras-devel etterpå så man ikke får røra seg til å innstallere noe annet derfra.

Endret av geirbergmann
Lenke til kommentar

Nå skal jeg banna i kjerka, men jeg synes faktisk ikke at N900 er så god. Har testen den mye siden fredag, men er ikke imponert over nettleser, skjermfølsomhet eller brukervennlighet. Da tenker jeg ikke på funksjoner, men f.eks. at det ikke finnes mulighet for å skrive f.eks. sms i horisontal posisjon.

 

Joda, jeg vet at dette er å anse som en mini-pc, og den funker godt på mange områder, men jeg hadde et håp om at de også hadde tenkt litt praktisk. Mange av oss har travle dager og behov for å skrive meldinger med en hånd mens man er "i farta".

 

Og når det kommer til batterikapasitet, så er det kanskje det dårligste jeg har vært borte i. I går var en "normaldag" for meg, hvor jeg sjekket e-post en gang, hadde to samtaler og sendte 4-5 sms, og batteriet var tomt etter en drøy halv dag. Og jeg har ikke en gang noen programmer som står og oppdaterer seg kontinuerlig og trekker strøm. Det burde man jo hatt mulighet til på et "surfbrett"... Bare meg som har det sånn?

Lenke til kommentar
Nå skal jeg banna i kjerka, men jeg synes faktisk ikke at N900 er så god. Har testen den mye siden fredag, men er ikke imponert over nettleser, skjermfølsomhet eller brukervennlighet. Da tenker jeg ikke på funksjoner, men f.eks. at det ikke finnes mulighet for å skrive f.eks. sms i horisontal posisjon.

 

Joda, jeg vet at dette er å anse som en mini-pc, og den funker godt på mange områder, men jeg hadde et håp om at de også hadde tenkt litt praktisk. Mange av oss har travle dager og behov for å skrive meldinger med en hånd mens man er "i farta".

 

Og når det kommer til batterikapasitet, så er det kanskje det dårligste jeg har vært borte i. I går var en "normaldag" for meg, hvor jeg sjekket e-post en gang, hadde to samtaler og sendte 4-5 sms, og batteriet var tomt etter en drøy halv dag. Og jeg har ikke en gang noen programmer som står og oppdaterer seg kontinuerlig og trekker strøm. Det burde man jo hatt mulighet til på et "surfbrett"... Bare meg som har det sånn?

 

Skal selvfølgelig være lov å ikke like tlf :)

Du kan godt ikke like nettleseren, det blir jo ikke så bra som på en vanlig pc. MEN det er den klart beste nettleseren som er på en mobil.

Å skrive sms med en hånd savner jeg også, men det skal det visstnok komme en endring på.

Batteriet er helt ok hos meg :)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg banna i kjerka, men jeg synes faktisk ikke at N900 er så god. Har testen den mye siden fredag, men er ikke imponert over nettleser, skjermfølsomhet eller brukervennlighet. Da tenker jeg ikke på funksjoner, men f.eks. at det ikke finnes mulighet for å skrive f.eks. sms i horisontal posisjon.

 

Joda, jeg vet at dette er å anse som en mini-pc, og den funker godt på mange områder, men jeg hadde et håp om at de også hadde tenkt litt praktisk. Mange av oss har travle dager og behov for å skrive meldinger med en hånd mens man er "i farta".

 

Og når det kommer til batterikapasitet, så er det kanskje det dårligste jeg har vært borte i. I går var en "normaldag" for meg, hvor jeg sjekket e-post en gang, hadde to samtaler og sendte 4-5 sms, og batteriet var tomt etter en drøy halv dag. Og jeg har ikke en gang noen programmer som står og oppdaterer seg kontinuerlig og trekker strøm. Det burde man jo hatt mulighet til på et "surfbrett"... Bare meg som har det sånn?

Disse problemer har blitt nevnt mange ganger på talk.maemo.org - det står mye om hvordan kan prøve å forbedre batterie tiden (og at batterien kan bli bedre etter noen dager !). Det er mye som må gjøres for å forbedre systemet og kanskje om 2/3 månder blir telefon noe helt annet enn nå men dem som vil ha noe nu bør kanskje finner en ennen løsning.

Lenke til kommentar
Now that quite some people here have had the N900 for a while:

 

How is the battery life? Anyone been able to drain the battery in less than a day?

 

Batteriet mitt har holdt helt greit etter første dagen. Har hørt en del på musikk, men har faktisk reagert på at den bruker kanskje litt vel mye strøm. Finnes det noen guider som forteller hva man kan gjøre for å spare strøm?

 

Også har jeg et problem med at jeg ikke får overført musikk gjennom Ovi Player, så jeg må gjøre dette manuelt (Legge over manuelt) har noen andre dette problemet, eller en løsning?

Endret av freddy6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...