Gå til innhold

oppfinnelser vi virkelig trenger?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på om dere vet om noen oppfinnelser vi virkelig trenger.

 

jeg håper at noen en gang finner opp noe som gjør at vi kan sove mindre, muligens, gjøre som noen skapninger, at halve hjernen hviler mens den andre jobber. jeg vet ikke hvor effektive vi ville ha vært med halve hjernen, men vi trenger noe som gjør at vi trenger mindre søvn.

 

Eller noe som gjør at vi kan gjøre alt vi vil mens vi sover! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg bare lurer på om dere vet om noen oppfinnelser vi virkelig trenger.

 

jeg håper at noen en gang finner opp noe som gjør at vi kan sove mindre, muligens, gjøre som noen skapninger, at halve hjernen hviler mens den andre jobber. jeg vet ikke hvor effektive vi ville ha vært med halve hjernen, men vi trenger noe som gjør at vi trenger mindre søvn.

 

Eller noe som gjør at vi kan gjøre alt vi vil mens vi sover! ;)

 

 

eller styre en maskin med øynene mens man ligger å slapper av, nærmere bestemt øyeblunking. Det er jo flere måter å blunke på.

eks:

1.Høyreblunk

2.Venstreblunk

3.Holde høyre øye igjen mens man blunker med venstre

4.Holde venstre øye igjen mens man blunker med høyre

5.Holde venstre øye igjen mens man blunker to ganger med høyre

6.Holde høyre øye igjen mens man blunker fire ganger med venstre

osv

 

Høyreblunk kan for eksempel bety "ja" og venstreblunk "nei", og de andre kan bety "exit" "scroll ned" "sett på masasjefunksjon" "slå av lyset" "sett på the beatles" osv :D

 

Eneste problemet er når man virkelig blunke eller får rusk i øye så går maskinen ad undas :p

Lenke til kommentar
jeg bare lurer på om dere vet om noen oppfinnelser vi virkelig trenger.

 

jeg håper at noen en gang finner opp noe som gjør at vi kan sove mindre, muligens, gjøre som noen skapninger, at halve hjernen hviler mens den andre jobber. jeg vet ikke hvor effektive vi ville ha vært med halve hjernen, men vi trenger noe som gjør at vi trenger mindre søvn.

 

Eller noe som gjør at vi kan gjøre alt vi vil mens vi sover! ;)

 

 

eller styre en maskin med øynene mens man ligger å slapper av, nærmere bestemt øyeblunking. Det er jo flere måter å blunke på.

eks:

1.Høyreblunk

2.Venstreblunk

3.Holde høyre øye igjen mens man blunker med venstre

4.Holde venstre øye igjen mens man blunker med høyre

5.Holde venstre øye igjen mens man blunker to ganger med høyre

6.Holde høyre øye igjen mens man blunker fire ganger med venstre

osv

 

Høyreblunk kan for eksempel bety "ja" og venstreblunk "nei", og de andre kan bety "exit" "scroll ned" "sett på masasjefunksjon" "slå av lyset" "sett på the beatles" osv :D

 

Eneste problemet er når man virkelig blunke eller får rusk i øye så går maskinen ad undas :p

du får saker som leser hjerne-bølger ganske billig, da slipper man også å blunke :p

og man kan gjøre masse forskjellige "kommandoer" uten å pugge dem...

Lenke til kommentar

Er det ikke funnet samceller som senker søvnbehovet fra 8-8,5 til 5-6 timer pr døgn? Mener at det ble oppdaget på en mor og datter i usa, en mutasjon.

 

Ellers syntes jeg at man skal klare å opprette en link mellom hjernen og en maskin, samt lære å lese/skrive data til/fra hjernen. Tenk å lett å få tak i fagfolk, samt ikke dumt å ha en backup. Fare for misbruk kanskje ved hjernevasking? Hadde dog ikke gjort noe med en runde crapcleaner, og blitt kvitt all feilinformasjon og overflødig kunnskap, hehe...fjerne vonde minner?

 

trådløs uplink til wikipedia, ruteinformasjon, google maps...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke være litt mer realistiske?

 

 

Batterier med mye lengre levetid og som ikke forurenser så mye.

En dings som kan skille ut oksygen i vann og overføre det direkte til dykkere.

En maskin som er billig i drift, billig i produksjon som kan rense forurenset vann kjapt og enkelt.

Sikker kur mot HIV, kreft o.l.

 

 

 

Det finnes masse gode forslag til nye oppfinnelser. Problemet er at vi ikke klarer å tenke oss fram til dem fordi de er rett foran ansiktet vårt at vi overser mulighetene.

Lenke til kommentar
trådløs strøm. jeg vet ikke helt hvor langt de har kommet med det.

 

apropo trådløs strøm, her er en liste over uoppfunnede oppfinnelser hvor trådløs strøm står øverst. Den kan jo være aktuell for denne tråden :)

--> http://lister.vg.no/?do=show&id=16066

ps: rart at trådløs strøm står over vaksine mot aldring forresten, ville tro det hadde vært viktigere å få evig liv f.eks. :p

Lenke til kommentar
En dings som kan skille ut oksygen i vann og overføre det direkte til dykkere.

bør vel ikke være så vanskelig å lage noe som fanger opp oksygenet i en elektrolyse reaksjon,

feks ha et munnstykke og så har du et filter mellom elektrolyse kammeret og munnstykket som bare slipper igjennom oksygenmolekyler.

 

se bilde :p

post-171214-1252099740_thumb.jpg

Lenke til kommentar
En dings som kan skille ut oksygen i vann og overføre det direkte til dykkere.

bør vel ikke være så vanskelig å lage noe som fanger opp oksygenet i en elektrolyse reaksjon,

feks ha et munnstykke og så har du et filter mellom elektrolyse kammeret og munnstykket som bare slipper igjennom oksygenmolekyler.

 

se bilde :p

 

Problemet er at det krever mye energi (store batterier som man må drasse med seg) og at det vil ta stor plass med en elektrolysemaskin som lager nokk oksygen. Derfor er det mye bedre å bare ta mad seg en liten tank med oksygen slik som på en rebreather. Dessuten så er det vel ikke så veldig mange som har behov for å være under vannet i mer enn ca. 8 timer (er ikke sikker men mener å huske at bra rebreathere kan gi en så lang tid). Da ber man jo om dykkesyke eller man må ha et veldig langt opphold i en trykktank etterpå for å unngå dykkesyke. Og en scrubber må man jo ha uansett for å fjærne CO2 fra luften man puster ut for å resirkulere denne.

 

 

Men på f.eks atomubåter så har man et overskudd av både energi og man har nokk plass til en stor elektrolysemaskin så på atomubåter så lager de sin egen oksygen fra vannet. Og de lager også færskvann ved hjelp av omvendt osmose så de er egenklig kunn begrenset av hvor lenge scrubberene (må ha scrubbere her også for å fjerne CO2 fra luften) varer og hvor lang matforsyning de har.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du må klare å lage ca. 20 liter gass per minutt for "åpent system" på overflaten, dykker du til 10m trenger du dobbelt så mye gass. Er du i veldig god form og har helt knall gassutskiftning i lungene (eg. du er svømmer eller langrennsløper eller noe sånnt) og har veldig god vannfølelse (sånn at du puster rolig og naturlig) kan du kanskje klare deg med 10-12 liter i minuttet (på overflaten). Oksygen blir dessuten giftig på deltrykk (pO2) ett sted mellom 1.4 og 2.0, for ren oksygen (som "ditt" system vil gi) betyr det at du ikke kan gå dypere enn 4 meter (pO2=1.4)om du skal være helt sikker og 10 meter (pO2=2.0) om du vil tyne grensene max. Oxygenforgiftning arter seg som ett veldig kraftig epilepsi-annfall, med kramper og totalt fravær av muskelkontroll, resultatet hvis du får det under vann er ganske åpenbart at du kommer til å drukne. For rutinerte dykkere er pO2 = 1,6 (dvs 6 meter på ren oksygen) ansett å være en "rimelig trygg" grense om man er forsiktig og unngår anstrengelser. Så la oss si 25 liter oksygen per minutt er en passe mengde. Isåfall må "batteridrill" greia levere 250 liter oksygen på de 10 minuttene for å være brukbar.

Lenke til kommentar

Derimot går det ann å lage en innretning som ikke spalter Oksygen og Hydrogen, men som utvinner den "luften" som er løst i vannet. Siden Oksyge løser seg litt lettere en Nitrogen blir O2 konsentrasjonen da ca. 35% (mot 21% i "valig luft"), som gir en helt OK pustegass for dyp ned til 30 meter. Problemet er selvsagt at ting blir like tungt og upraktisk som mer vanlige typer dykkerutstyr, men med helt nye problemer og utfordriger. Så, utenom for helt spesielle bruksområder, blir det bare en dyrere og mer komplisert måte å gjøre det samme som "de gamle" systemene har gjort i 60 år allerede.

 

link

Lenke til kommentar
ait, blir vel litt for plasskrevende til å bruke det over lengre tid da, men tror du det er mulig å bruke feks ett drillbatteri til å få rundt 10min under vann?

 

Hva er vitsen med det? Da kan man jo likesågodt bruke vanelig dykkeutstyr med en luftflaske (disse får man en god del mer enn 10 minutter med)

Og jeg tviler sterkt på at du hadde fått 10 minutter ut av et drillbatteri.

 

Du må klare å lage ca. 20 liter gass per minutt for "åpent system" på overflaten, dykker du til 10m trenger du dobbelt så mye gass. Er du i veldig god form og har helt knall gassutskiftning i lungene (eg. du er svømmer eller langrennsløper eller noe sånnt) og har veldig god vannfølelse (sånn at du puster rolig og naturlig) kan du kanskje klare deg med 10-12 liter i minuttet (på overflaten). Oksygen blir dessuten giftig på deltrykk (pO2) ett sted mellom 1.4 og 2.0, for ren oksygen (som "ditt" system vil gi) betyr det at du ikke kan gå dypere enn 4 meter (pO2=1.4)om du skal være helt sikker og 10 meter (pO2=2.0) om du vil tyne grensene max. Oxygenforgiftning arter seg som ett veldig kraftig epilepsi-annfall, med kramper og totalt fravær av muskelkontroll, resultatet hvis du får det under vann er ganske åpenbart at du kommer til å drukne. For rutinerte dykkere er pO2 = 1,6 (dvs 6 meter på ren oksygen) ansett å være en "rimelig trygg" grense om man er forsiktig og unngår anstrengelser. Så la oss si 25 liter oksygen per minutt er en passe mengde. Isåfall må "batteridrill" greia levere 250 liter oksygen på de 10 minuttene for å være brukbar.

Hvis dette skulle blitt gjordt ville det nokk ikke ha vært et åpent system men et lukket system liknende systemet som er på atomubåter.

=> altså en rebreather med oksygentanken erstattet med en elektrolysemaskin. En slik rebreather bruker nitrogenet om igjenn og tar bort CO2 med en scrubber, også regulerer den oksygen/nitrogenblanddingen etter hvilken dybde du er på for at man ikke skal oppleve oksygenforgiftning.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...