Gå til innhold

Utenlandske kjøpere sender meg mail, hvordan kan jeg bli scammet?


MagnusW

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lagt ut noe for salg på finn.no og får hele tiden mails fra utlendinger som vil kjøpe. Fikk senest i dag denne mailen:

 

Hello Seller,

Am in Belgium for now,is the item available for now?i we

 

offer you 500Kroner plus shipping cost via Posten to Nigeria? Let me

 

know if you agree?i will make instant payment via bank transfer or

 

paypal.if you are not ready to sell the item do not reply my

 

message,hope to read from you soon. . Mail me soon.you can add me on msn

 

messenger.

 

Han tilbyr meg 500,- + frakt for et produkt jeg har lagt ut til 200,- Jeg synes derfor dette virker mistenkelig, men på hvilke måte kan han lure meg? Hva får vedkommende ut av det? Om jeg oppgir kontonr. IBAN og BIC, hva risikerer jeg? Jeg synes egentlig det virker ganske trygt for meg.

Om vedkommende overfører penger, så er det jo han som tar risikoen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er tilfellet som regel er at kjøper "overfører" penger til deg og så tar du dette som en bekreftelse og sender varen. Ofte så blir det gjort en "feil" under betaling slik at du får mer penger en du egentlig skulle hatt(fort gjort å overføre 1500 eller 5000 i stede for 500). Kjøper spør da pent om du kan ta ut de pengene som er feil, og sende disse med varen eller overføre disse tilbake. I løpet av et par dager får banken\paypal avvist transaksjonen og pengene blir trukket i fra kontoen din igjen. Du sitter da uten vare og uten penger(og ofte mindre penger enn til å begynne med).

Lenke til kommentar

Nå har eg ikke inngående kjennskap hverken til banksystemet eller PayPal, men dersom du får en sjekk eller bankremisse som viser seg å være falsk eller ugyldig så vil banken kunne trekke denne tilbake. Og den tapende part er deg.

 

Sjekker og bankremisser tar tid å verifisere(siden det er mot en utenlands bank) og siden det er lite brukt i Norge så vil både tiden det tar og uviten rundt bruken av disse hos den Norske befolkning begge tale til kjøpers fordel. Dvs svindleren.

Lenke til kommentar
Da er det jo bare å la han betale deg, og så vente noen måneder før du sender varen (eller kanskje ikke sende den i det hele tatt?). Dersom det blir noe feil med pengene, har du ikke tapt noe.

om man ikke sender den er det selger som er svindler.

 

Det jeg mente var; vær absolutt sikker på at du har pengene før du sender varen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...