Gå til innhold

Fryse ned mennesker - teoretisk og praktisk .


Anbefalte innlegg

Det finnes et dyr (en frosk) som lar seg selv fryse helt ned om vintere, for så å tine seg opp om våren. Det har vel noe å gjøre med en slags frostvæske i blodet? Hvis frosken kan det, kan det vel hende vi kan gjenskape det? Som nevnt over med kjemikalier.

 

Dette bør vel fortrinnsvis gjøres FØR man fryses ned. Litt sent å tine opp folk som er frosset ned og fått cellene ødelagt av krystaller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tegneserien Transmetropolitan, i bok 2 "Lust for Life", har en historie om personer som blir tint opp i "fremtiden". Omhandler hvordan det blir å våkne opp i en helt ny og fremmed verden, hvor alle man kjente for lengst er døde.

 

Om man skulle klare å bevare mennesker for senere å gjenopplive dem, så er det ikke sikkert det blir like spennende som man har "drømt" om.

Lenke til kommentar
Tegneserien Transmetropolitan, i bok 2 "Lust for Life", har en historie om personer som blir tint opp i "fremtiden". Omhandler hvordan det blir å våkne opp i en helt ny og fremmed verden, hvor alle man kjente for lengst er døde.

 

Om man skulle klare å bevare mennesker for senere å gjenopplive dem, så er det ikke sikkert det blir like spennende som man har "drømt" om.

 

jeg tror ikke det blir like grasiøst heller.

Lenke til kommentar
Det finnes et dyr (en frosk) som lar seg selv fryse helt ned om vintere, for så å tine seg opp om våren. Det har vel noe å gjøre med en slags frostvæske i blodet? Hvis frosken kan det, kan det vel hende vi kan gjenskape det? Som nevnt over med kjemikalier.

 

Dette bør vel fortrinnsvis gjøres FØR man fryses ned. Litt sent å tine opp folk som er frosset ned og fått cellene ødelagt av krystaller.

 

Stemmer. Den minker konsentrasjonen av vann i kroppen og øker konsentrasjonen av sukker så vidt jeg husker. Leste en gang en interressant teori om at en av grunnene til at diabetes ikke var genetisk luket ut var at det kunne være en fordel å ha diabetes i kalde strøk, da dette vil føre til de samme forandringene i kroppen.

Lenke til kommentar
Det finnes et dyr (en frosk) som lar seg selv fryse helt ned om vintere, for så å tine seg opp om våren. Det har vel noe å gjøre med en slags frostvæske i blodet? Hvis frosken kan det, kan det vel hende vi kan gjenskape det? Som nevnt over med kjemikalier.

 

Dette bør vel fortrinnsvis gjøres FØR man fryses ned. Litt sent å tine opp folk som er frosset ned og fått cellene ødelagt av krystaller.

 

Hadde det vært lov, så hadde det kanskje gått ann å klone et menneske med en sånn frosk.

Mener ikke sånn at du blir halveis frosk, men legger til akkurat de genene som gjør at frosken kan la seg fryse ned.

 

Lurer på om det hadde funket.

Endret av myrdan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det finnes et dyr (en frosk) som lar seg selv fryse helt ned om vintere, for så å tine seg opp om våren. Det har vel noe å gjøre med en slags frostvæske i blodet? Hvis frosken kan det, kan det vel hende vi kan gjenskape det? Som nevnt over med kjemikalier.

 

Dette bør vel fortrinnsvis gjøres FØR man fryses ned. Litt sent å tine opp folk som er frosset ned og fått cellene ødelagt av krystaller.

 

Stemmer. Den minker konsentrasjonen av vann i kroppen og øker konsentrasjonen av sukker så vidt jeg husker. Leste en gang en interressant teori om at en av grunnene til at diabetes ikke var genetisk luket ut var at det kunne være en fordel å ha diabetes i kalde strøk, da dette vil føre til de samme forandringene i kroppen.

Frosker som lever i kalde strøk slik som trefrosken (Rana sylvatica) m.fl. akkumulerer urea og glukose i vevet for å motvirke dannelsen av iskrystaller og forhindre effekten av osmose på cellene. Problemet er at frysetoleransen er begrenset til rundt 65% av det totale vanninnholdet i frosken, fryser mer vann en dette får frosken problemer. Kilde (Side 253)

De overlever heller ikke temperaturer lavere enn et par minusgrader, og dvaletilstanden de er i varer kun et par måneder.

 

I forhold til "krynonikk", fullstendig nedfrysning av hele (eller bare hjernen) av et menneske, trengs det temperaturer på rundt -196 grader celsius og tidsperspektivet man opererer med gjerne flere hundre år. Ved så lave temperaturer er urea og glykose helt ubrukelig, derfor bruker man andre substanser som har vist seg å ha bedre effekt, eksempelvis dimetylsulfoksid. (Les mer om nedfrysning av organisk vev her og her.)

 

Innen kryonikk bruker man en prosess som både involverer gradvis og intervallbasert nedfrysning (ikke umiddelbar nedfrysning slik trådstarter postulerte) samt en blanding av ulike former for kjemikalier som motvirker problemene nedfrysningen har på vevet og cellene i kroppen. Froskene går i dvale, de "fryses" ikke ned. Innen kryonikk brukes det engelske ordet "vitrification" (forglassing) om en "nedfrysningsprosess" der nedkjøling og "størkning" forekommer uten at det formes iskrystaller. Dette oppnås som nevnt ved hjelp av ulike "cryopreservatives".

Lenke til kommentar

når det gjelder å oppbevare mennesker over lenger tid, så går d vel å putte dem i et lukket badekar med en slags spesiell væske. De menneskene som er nedfrosne i USA er jo død, altså de døde før de ble nedfryst.

 

Enkelte arter kan bli nedfryst for så å våkne til liv når våren kommer, mener å ha lest om en hvis froskeart nord i USA som gjorde nettopp dette. Link

 

På ungdomskolen hadde vi også et forsøk hvor vi fryste ned en fisk (,husker ikke hvordan). Når vi tinte den igjen så levde den mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Dette emnet er noe av det mest interessante jeg vet om!

I testamentet mitt skal jeg garantert ha med at jeg helst vil fryses ned om det er mulig. Enten det er etter min død eller om jeg blir grønnsak, lam eller får en eller annen form for uhelbredelig sykdom. Man har jo ingenting å tape. Klart at kanskje kroppen og hjernen blir herpa av å bli fryst ned, eller evt. av å bli tint opp igjen, men det er jo ikke noe å tape på å ta sjansen når man likevel er død eller skal dø om kort tid. Tror de fleste ser på dette som en ekstra sjanse, at man kanskje har mulighet til å leve videre om 10, 20, 100 eller 500 år ved hjelp av ny teknologi. Bare det å prøve å forestille seg hvordan verden og spesielt den nyeste teknologien er om 500 år er jo nesten umulig.

 

Noen som har peiling på hvor mye det sannsynligvis ville koste å la seg fryse ned? Og hvordan bestemmer man hvor lenge man skal la seg oppbevare? Kanskje jeg bare har råd til 20 år, kanskje det går an å kjøpe seg oppbevaringsplass på ubestemt tid? Kanskje jeg ligger nedfryst i noen år og så går hele prosjektet til helvete pga en naturkatastrofe eller krig?

 

Noen som har noen bra forslag til populærkultur om dette emnet?

Filmen The Man From Earth minner meg litt om dette, den handler hvertfall om evig liv og er innmari interessant og tankevekkende å se.

Lenke til kommentar

Kanskje samme måte som vi fryser ned egg på kan fungere?

Pga. at jeg snart skal legge meg har jeg ikke fått lest gjennom alt, men her er noe jeg fant på verdensveven.

 

Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_freezing

 

Og noe annet jeg fant:

How cryonics work.

 

The medical process is a complicated one. Immediately after a

cryonic patient's death certificate is signed by a doctor, a cryonics

team restores the heartbeat and respiration using a machine to help

keep cells in organs and tissues alive.

 

The patient's body is then cooled from body temperature (37C) to 10C as quickly as possible using ice.

Medication is added to their bloodstream to help preserve the body.

Blood is then removed from the body and replaced with a saline-like solution that stops the shrinking or swelling of cells and tissues.

Anti-freeze agents are added to the blood vessels and the body is placed in a special cooling box where it is cooled to between -120C and -196C and stored away.

 

However, for this process to have any chance of working, the cryonic process must be started just minutes after 'legal death' is verified by doctors. This is because a dead person's brain will start to experience a build-up of lactic acid at room temperature. Within 24 hours it will have virtually dissolved.

 

Denne tråden er VELDIG interresann! Mine innlegg ftw! :)

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Jeg ser for meg mind uploading som en løsning, hvor informasjonen tilbakeføres til en klone av din egen hjerne snarere enn å emuleres i en maskin. Man kartlegger/leser av hele hjernens biologiske struktur og gjenskaper denne i klonen ved hjelp av molekylær nanoteknologi, enten med "kunstige" mekanismer, biologiske mekanismer eller (mer sannsynlig) en blanding av de to.
For eksempel: lagre alt man har i hjernen på ein disk, når me kan nok om hjernen og deira elektriske impulsar. Deretter vente til teknologien har komme så langt at føtter, armar, (kanskje augmentet reality?), og vidare mekaniske menneskedelar (tenk terminatorrobotar med våres hjerner inni?).

Det med å lagre informasjonen i hjernen og så føre den tilbake til noe annet skaper jo et nytt spørsmål: Er det virkelig du som opplever det som skjer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Det kan jo hende at løsningen ikke er å fryse ned.

 

Hvis man klarer å stoppe aldringsprosessen (burde vel gå?)

Så går det jo muligens å sende personen i en kunstig koma og la personen sove igjennom mange år for så å vekke personen når tiden er inne.

 

 

Har lest om noen forskere som oppfant piller som greide å få amfibier til å leve opptil 60% så lenge som før, det er gsbske spenndene.

Lenke til kommentar
Jeg vil hvis jeg får en uhelbredelig alvorlig sykdom fryses ned. Har de ikke nedfrysningsteknologi i CERN laboratoriet i sveits?

Jo-o, men det har de mange steder, som gjerne er mer tilgjengelig enn der. Flytende helium (som brukes der) (2-4 K) er ganske dyrt å få tak i, mens varmere materialer som nitrogen (~75 K, eller rundt -200 C) får du slengt etter deg. (høhø :p)

 

 

Hva skjer med vannet i kroppen? Vann er spesielt fordi det utvider seg jo kladere det blir, vil ikke dette kunne skade celler o.l.?

 

Vann utvider seg, men like gøy er det at det krystalliserer seg, det er gjerne det som dreper cellene har jeg hørt.

Dersom du hiver en mandarin i nitrogen vil den raskt (2-4 min kanskje) knekke i to fordi det er så mye mer vann på innsiden enn i skallet.

Det er gøy btw, mandarintråder som setter seg fast i tungen før de smelter til deilig mandarinsaft!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...