Gå til innhold

Ny Medieavspiller i stuen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i lengre tid tenkt tanken å sette opp en en HTPC av et slag i stuen. Økonomien har foreløpig satt en stopper for de planene, men nå er den ikke lenger en hindring.

 

Jeg har til nå brukt en laptop som avspiller av musikk og film som ligger lagret på egen server tilkoblet gigabitnettverk. Jeg har også en PS3 som blir brukt til spill og kabeltv fra canaldigital.

 

Tanken var å erstatte laptopen med en pc eller noe lignende som kan spille av filmer fra serveren. Det meste er .mkv-filer i 1080P format. Jeg har surfet nettet etter gode løsninger, men jo mer tid jeg bruker, jo mer forvirret blir jeg.

 

Hittil har jeg sett meg ut enten å bygge en HTPC som kan erstatte laptopen. Jeg har også sett på ferdige løsninger som popcorn hour og DViCO TViX HD M-7000.

 

Spørsmålet jeg har er derfor om det er noen som har erfaringer med noen av disse ferdigløsningene og om jeg i det hele tatt trenger å sette opp en egen HTPC med alt det medfører.

 

Som en tilleggsinformasjon kan jeg si at jeg vurderer å skaffe meg en Logitech Harmony One fjernkontroll for stuen som består av 40" tv og Z5500-pcanlegg.

 

Hilsen SuperRipper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hittil har jeg sett meg ut enten å bygge en HTPC som kan erstatte laptopen. Jeg har også sett på ferdige løsninger som popcorn hour og DViCO TViX HD M-7000.

 

Spørsmålet jeg har er derfor om det er noen som har erfaringer med noen av disse ferdigløsningene og om jeg i det hele tatt trenger å sette opp en egen HTPC med alt det medfører.

 

Som en tilleggsinformasjon kan jeg si at jeg vurderer å skaffe meg en Logitech Harmony One fjernkontroll for stuen som består av 40" tv og Z5500-pcanlegg.

 

Jeg har i alle fall erfaring med popcorn hour og htpc. Jeg mener sistnevnte hvilken dag som helst i uka er bedre...

 

Den beste løsningen jeg har opplevd til nå er en htpc med nvidia grafikk, ubuntu OS og XBMC "frontend" i kombinasjon med den gamle MCE2005 fjernkontrollen fra MS. Jeg har som deg en Harmony fjernkontroll (895 med rf-adapter) som jeg styrer alt med. Dette fungerer knirkefritt de-luxe for hele familien.

 

Ubuntu-htpcen booter direkte i XMBC uten at du ser desktopen, så sånn sett er det ikke en løsning man "surfer internett" på eller bruker til noe annet enn media-pc. Får å kunne bruke den som en vanlig pc har de fleste jeg har sett snakke om temaet anbefalt dual boot med f.eks xp eller en normal desktop ubuntu-versjon.

 

Jeg fulgte denne guiden for "minimal ubuntu with xbmc" og det gikk finfint. Jeg har ikke noe erfaring med linux fra før, men det gikk helt fint takket være how-to`ene som ligger ute.

 

Jeg har en annen htpc med xp og xbmc (da jeg liker foobar2000 til musikk-avspilling litt bedre enn xbmc). Dette fungerer også helt fint, men det "ser bedre ut" med ubuntu-versjonen, og utviklingen av XBMC er også fremst på linux-versjonen. Jeg la inn "bleading edge" xbmc på ubuntu-pcen. Dvs en daglig oppdatert versjon som ikke kan bekreftes stabil. Jeg har ikke opplevd noen issues jeg kommer på, men det er kanskje sikrere og kjøre den vanlige releasen.

 

Hvis du bruker ubuntu (desktop) som os og bare legger xbmc som et vanlig program du kan starte og avslutte kan du også legge inn f.eks Spotify via Wine (windows emulator). Dette har jeg også gjort med hjelp av how-to`s på nett og det fungerte fint.

 

Fin guide for sistnevnte løsning på xbmc.nu.

 

DrE

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! :D

 

Jeg hadde ikke tenkt å bruke dette som en "surfe-pc", det har jeg laptopen til :-) Jeg vil kun ha en medieavspiller. Jeg er en av få som betaler for spotify så denne burde kunne installeres og brukes uten å måtte gå innom desktop, dvs at jeg kan bruke fjernkontroll på den. Men hovedtanken er å få spilt av alle filmer jeg har liggende.

 

SuperRipper

Lenke til kommentar

Jeg har selv planer om å sette opp en mediacenter pc i stua. Mest ment for Filmer (mkv) og diverse serier. Nå bruker jeg en Tvix-5100, som jeg er ganske lei av.

 

Av maskinvare blir det mest sansynlig en av multicoms pc'er:

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:100580;r:dinpris

 

Har bestemt meg for å legge inn Windows7 og MediaPortal programmet som mediacenter. Det er en kraftig applikasjon må jeg si. Den er gratis og har akkuratt det jeg trenger: http://www.team-mediaportal.com/

 

Den har mulighet for noen utrolig lekre skins, plugins (youtube, imdb, trailere). Har testa dette på min nåværende maskin. Den leser inn hele film-biblioteket, og automatisk slår opp mot imdb og laster ned all film-info (inkludert kover). Det samme gjør den for serier (og musikk\blider).

 

Her er par bilder av MediaPortal med MovingPictures plugin:

http://www.team-mediaportal.com/components...img_1574_06.jpg

http://www.team-mediaportal.com/components...img_1574_08.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen av multicoms HTPCer benytter seg av nVIDIA ION og en Intel Atom prosessor. Etter å ha lest litt rundt om kring fant jeg ut at dette oppsettet virker på 1080p-filmer. Da er det fritt frem å kjøpe et mini-ITX hovedkort basert på Intel Atom og nVIDIA ION (For eksempel ZOTAC Ion ITX-D-E) som muliggjør enda flere htpc-kabinetter. Jeg har sett på en del kabinetter og har kommet frem til noen alternativer. Om noen har erfaringer med noen av disse, så del dem gjerne :-)

 

I tillegg til hovedkort av enten micro-ATX eller mini-ITX skal jeg ha en ssd-disk til OS og evt tvkort hvis det er plass.(tvkort er lavt prioritert)

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HFX micro:

mini-ITX

heatpipe-basert

m2_1_l.jpg

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HeatSync 300:

mini-ITX

heatpipe-basert

HeatSync%20Micro-Client%20060-690.jpg

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Origen M10:

mini-ITX

vifte-basert

m10_shot1.jpg

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Jeg har også sett på micro-ATX og kommet frem til noen alternativer. Temaet er støysvak/fri og pent design. Tar gjerne imot flere forslag til kabinett :-)

 

HFX mini:

micro-ATX

heatpipe-basert

mini_1_l.jpg

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Origen S10V:

micro-ATX

vifte-basert

htpc_shot1.jpg

 

Jeg må innrømme at jeg heller mest mot Origen S10V, men jeg ble også skikkelig fan av Atom + ION kombinasjonen :-P Derfor hadde det vært veldig kjekt med erfaringer gjort av dere forumbrukere som kanskje kan hjelpe meg litt på vei.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

hFX Micro så helt overlegen ut :) Helt vifteløs er konge.

Edit: eller er dette en barebone med Intel Chipset?

 

 

Her er erfaringstråd fra Nvidia ION.

Det er en flott plattform, men egner seg best til dedikert htpc med Ubuntu + XBMC

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1127304

 

Jeg installerte den etter denne guiden:

http://avforum.no/forum/htpc-software-medi...dia-center.html

 

Tok 10 min å sette opp :)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Suksess!

 

Etter mye surfing har jeg endelig bestemt meg for OrigenAE M10 i svart utførelse.

Den kommer med 150W picoPSU, 2 linjers vfd/IR-enhet, 60mm vifte(byttes ut med en roligere dersom denne viser seg å bråk mye). Den har plass til en slimline slot-in dvd og 1stk 2,5" harddisk. Den kan også leveres med 3 linjers vfd/IR-enhet men denne har ikke linux driverstøtte(og vil heller ikke få dette i fremtiden ifølge OrigenAE)

 

 

Skrå:

post-141736-1250590566_thumb.jpg

 

Front:

post-141736-1250591137_thumb.jpg

 

Bak:

post-141736-1250591846_thumb.jpg

 

 

Utstyrsliste blir da:

Hovedkort: Zotac ION ITX med en 2gb minnebrikke.

Harddisk: Intel X25-M 80 GB

Fjernkontroll: Logitech Harmony One

 

Jeg har snakket med microplex og de kommer kanskje! til å ta den inn. Alternativet er å bestille den fra USA for $299, men med $270 i frakt avventer jeg foreløpig med det alternativet.

Så da er det bare å håpe på microplex inntil videre :-)

Lenke til kommentar
Den ser utrolig bra ut.

Jeg satt akkurat og leste om noen utrolig stillegående 60mm vifter.

 

http://www.acousticpc.com/acoustiproducts_..._life_fans.html

 

Edit: etter litt søk på nettet ser det ut som det er et iMon display.

Disse finnes det drivere for under linux.

 

VF210 som er standard vfd/ir-enhet har linuxdrivere ja. Det finnes sikkert noe ute på nettet som kan brukes til VF310 som er oppgraderingen.

 

Viften virket veldig lovende, eneste var prisen på 150,- per stk, jeg skal hvertfall se hvordan lyden er på standardviften som følger med. Jeg har også potmeter som jeg kan sette på for å skru ned hastigheten litt.

 

 

Spennende, spennende! Dette må du dokumentere nøye.

 

Jeg regner med å måtte vente opp mot en mnd eller 2 før jeg får kabinettet. Det ble lansert 3. juli i år og på den amerikanske siden står det pre-order til september. Hovedkortet er allerede bestilt, så jeg skal prøve å få samlet opp litt bilder og poste det her :thumbup:

 

SuperRipper

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ION-systemene høres veldig gode ut sammen med linux og xbmc. Har sett Asrock 330 og Acer revo, men å sette sammen en egen vil passe meg bedre. Mitt ønske er vifteløs HTPC med ION - er dette mulig?

 

SuperRipper, hvordan går det med prosessen din?

 

Edit: ser at HFX mini er vifteløs, men prisen: 8000 kr!?

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
ION-systemene høres veldig gode ut sammen med linux og xbmc. Har sett Asrock 330 og Acer revo, men å sette sammen en egen vil passe meg bedre. Mitt ønske er vifteløs HTPC med ION - er dette mulig?

 

SuperRipper, hvordan går det med prosessen din?

 

Edit: ser at HFX mini er vifteløs, men prisen: 8000 kr!?

 

Det er fullt mulig å kjøre 100% vifteløst, men da må du betale for det(i form av hFX eller andre svindyre løsninger.) Min løsning har kun 2* 60mm vifter som forhåpentligvis kan klare å holde temperaturen unna farlige verdier uten å bråke så mye. Jeg vet ikke prisen på kabinettet enda, men regner med at den ligger mellom 2500 til 3000 et sted. Da får jeg kabinett med ir/vfd + vifteløs strømforsyning.

 

Jeg fikk akkurat tak i hovedkort og minne igår. Jeg var også å kjøpte meg fjernkontrollen som for øvrig er helt genial :-) Jeg har enda ikke fått satt opp noe fordi kabinettet mangler. Netshop/Microplex kommer til å ta inn kabinettet men det er ikke på lager før om 4-6 uker. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet :) Legger ved et dårlig bilde av hovedkortet og fjernkontroll tatt med mobilen min :roll:

 

post-141736-1251439319_thumb.jpg post-141736-1251439914_thumb.jpg

 

post-141736-1251439496_thumb.jpg post-141736-1251440164_thumb.jpg

 

Hovedkortet er kjøpt her. Det har tatt 6 dager i posten, inkludert en helg.

 

Jeg skal prøve å få tak i et bedre kamera etterhvert :-)

 

 

Edit: bilder

 

SuperRipper

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Spennende å se hvordan dette fungerer på Zotac'en. Har bygget mange htpc'er i alle fasonger og formater (matx, fulltower, Via C7 ITX, intel og AMD basert) samt en Tvix. Satt å tenkte på en Atom/ION platform, men siden kabinett var vanskelig å skaffe endte jeg for noen uker siden opp med en HP5130. Bytta til 2TB disk og kjørte inn Windows 7 & XBMC på den, med SlimServer og litt annet snacks i bakgrunnen.

 

Blir å følge med dette for å se hva jeg gikk glipp av :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er endelig dagen kommet!

På posten lå en fin pakke med avsender fra nederland.

Prisen på herligheten ble til slutt 350€ pluss frakt på 20€. totalt 370€ som er ca 3100,-

 

Boksen kom i en pen eske som inneholdt kabinett og ekstern vifteløs strømforsyning. den kan festes til kabinettet med en rund strømkontakt, omtrent som på en laptop.

Etter å ha skrudd opp 4 små skruer på undersiden av kabinettet får jeg tatt av topplokket. Her er det første som møter meg en liten pose med skruer til å feste hovedkortet med, samt skruer til å feste både harddisk og dvd. Det var allerede skrudd inn 4 festeskruer på bunnplaten hvor itx-hovedkortet skal festes.

Displayet var ferdig koblet med strøm. Fra denne enheten kom det 3 kabler som kan festes til hovedkort; powerswitch og powerled pluss en intern usb. Strømforsyningen kom med 20pins kabel, 1stk sata og 1stk molex. Harddisk festes på sideveggen med 4 skruer. slot-in dvd kan monteres i eget feste som er skrudd fast med 4 skruer i frontplaten.

Hele monteringen var unnagjort på få minutter.

 

Kabinettet er av 5mm aluminium og er veldig solid og gjennomtenkt. Viften på 60mm er ikke hva jeg kan kalle stillegående. Den går på 3200rpm og jeg vil kategorisere den som bråkete. Dette er selvfølgelig helt subjektivt, og jeg er veldig kresen når det gjelder lyd. Ved bruk av et potmeter fikk jeg den ned på mer akseptable nivåer, men den kommer til å bli erstattet med en mer stillegående vifte seinere. Inntil videre bruker jeg bare viften som følger med hovedkortet sammen med et potmeter.

Når systemet er oppe å går skal jeg sjekke om dette er tilstrekkelig med kjøling, eller om jeg må kjøpe flere vifter. Jeg skal bruke helgen og uken på å sette opp ubuntu med xbmc som frontend. Mer info om dette kommer altså seinere :thumbup:

 

Legger ved et par bilder. Gikk desverre tom for strøm på kameraet før jeg fikk tatt noen ordentlige bilder, men anyways...

post-141736-1255885647_thumb.jpgpost-141736-1255885657_thumb.jpg

post-141736-1255885616_thumb.jpgpost-141736-1255885666_thumb.jpg

post-141736-1255885676_thumb.jpg

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

På tide med en liten oppdateringen!

 

Jeg orket ikke vente på intel X25-M, så jeg bestilte meg en corsair X32 istedet. På denne installerte jeg minimal ubuntu på et blunk. Deretter fulgte jeg How-To`s og fikk inn "bleeding edge" xbmc. Jeg har imidlertid store problemer med å få IR/VFD-modulen til å virke, så den er ikke helt komplett enda. Jeg fikk også problemer med minimal som oppdaterte kernel fra 2.6.15 til 2.6.16. Da sluttet xbmc å fungere :-P

Det en del knoting, men jeg er veldig fornøyd med selve oppsettet. Takket være ssden går manuvrering i xbmc som en drøm, og 1080p-filmer som laptopen min ikke klarte å spille av, blir nå spilt som en drøm.

 

Da gjenstår det bare å få på plass skikkelig lirc-oppsett.

 

Ellers kan jeg si at viften som fulgte med kabinettet er kastet. Den bråket ALT for mye. Viften som fulgte med hovedkortet skal også bli byttet ut. Den kjører orginalt på 3200rpm, med potmeter fikk jeg den ned til 2400rpm som er ALT for mye. Muligens jeg tar en 80mm å stripser denne fast til kjøleblokken.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...