Gå til innhold

Beslaglagt førerkort, trenger juridisk hjelp!


tommen_h

Anbefalte innlegg

Sovehest, har du lært utregningen for total bremselengde ved stans av kjøretøy?

 

selvfølgelig er den forskjellig fra kjøretøy til kjøretøy men det finnes en ting som er rimelig lik og det er reaksjonstid...

 

i 80KM/T så beveger du deg ca 22M i sekundet vis du ligger med ett sekunds avstand(eller mindre?) tror du at du klarer å stoppe før du treffer bilen forran deg.

 

personlig ville jeg ikke tatt sjansen, siden bremselendgen ligger på den ~56 meter i den hastigheten.

 

ref: Bremselngde, hvordan regne ut?(innlegg 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt har jeg lært utregning av total bremselengde. Kjører du med en avstand på ca. totalbremselengde til bilen før deg i trafikken? Det er uansett ikke forbudt å kjøre mindre enn 3 sekunder fra bilen foran. Hadde folk klart å kjøre med 2 sekunders avstand på en 4 feltsveg, ville man spart inn et felt i hver retning i forhold til samme trafikkmengde på en veg hvor trafikken har 3 sekunder mellom bilene. (I dette tilfellet mener jeg mellom som i front-front).

 

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvor dere vil. Poenget mitt var at en avstand på 200 meter ikke nødvendigvis er det som skal til for å beholde førerkortet i dette tilfellet. Klart, lå trådstarter 3 sekunder bak bilen foran på hele strekningen, er min utregning lite verdt.

Når det kommer til trenering av saken er jeg usikker på om det tilfellet jeg har hørt om gjalt forenklet forelegg (mindre fartsovertredelse tatt på lignende måte)

Lenke til kommentar

Høres ut som det er greit for deg å ha 1 sekund å reagere på om bilen forran fronter i en tilsvarende bil.

Det blir 1 sekund i reaksjonstid og 1 sekund til unnamanøver.

Ville ikke 2 sekunder til unnamanøvrering vært bedre?

Selv skjønner jeg ikke hva folk skal på slepekroken min uten at de vil forbi.

Lenke til kommentar

Ikke alle veger som kommer uten midtdeler heller. Har man en 4-feltsveg er den vel alltid med midtdeler. Flere og flere av 2-feltsvegene kommer også med midtdeler og sjansen for frontkollisjoner er mindre enn å vinne i lotto.

 

Jeg antar forøvrig at de som ligger mindre enn 1 sekund fra bilen framfor seg i 80+ også gjerne kan kjøre i 100+ i 70 sonen. Trådstarter spurte om hjelp, og min forklaring hjelper mer han mer enn regnestykket som tar utgangspunkt i 70 km/t og 3 sekunds avstand i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Selvsagt har jeg lært utregning av total bremselengde. Kjører du med en avstand på ca. totalbremselengde til bilen før deg i trafikken? Det er uansett ikke forbudt å kjøre mindre enn 3 sekunder fra bilen foran. Hadde folk klart å kjøre med 2 sekunders avstand på en 4 feltsveg, ville man spart inn et felt i hver retning i forhold til samme trafikkmengde på en veg hvor trafikken har 3 sekunder mellom bilene. (I dette tilfellet mener jeg mellom som i front-front).

 

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvor dere vil. Poenget mitt var at en avstand på 200 meter ikke nødvendigvis er det som skal til for å beholde førerkortet i dette tilfellet. Klart, lå trådstarter 3 sekunder bak bilen foran på hele strekningen, er min utregning lite verdt.

Når det kommer til trenering av saken er jeg usikker på om det tilfellet jeg har hørt om gjalt forenklet forelegg (mindre fartsovertredelse tatt på lignende måte)

nå ja forbudt og forbudt fru blom, regner med politiet kan ta deg på §3 vis de mener du ligger for nærme.

 

nei jeg kjører nok ikke med total bremselengde og av og til ligger jeg nok for nærme av forskjellige årsaker... blir like nærvøs vær gang det skjer.

 

vis den vegen du snakker om(4-felts) er 80 sone og alle holder fartsgrensen så ligger du ca 45 meter bak bilen forran deg. og det er mye bedre en 1 sekund iallefall...

80KM/T er ca 22M/Sekund (reaksjonstiden i meter blir cxa 24 meter på generelt grunnlag)

faktisk slik jeg opplever trafikken så er det fordel med mer avstand ved kø kjøring, da selvfølgelig vis folk klarer og gidder å bremse forsiktig så de ikke kjører full fart til de må stå på bremsepedalen for å stoppe bom rett bak bilen forran dem. det er rett og slett for di det gir bedre flyt i trafikken siden bilene kanskje beveger seg sakte men det beveger seg jevnt og stopper ikke helt opp.

det er iallefall slik jeg opplever det å kjøre i rushtrafikk både rundt Oslo og Kristiansand. Aldri kjørt rundt stavanger i rushet så kan ikke uttale meg spesifikt om det.

 

kan jeg spør hva du baserer din påstand på Sovehest? da tenker jeg på påstanden:

Hadde folk klart å kjøre med 2 sekunders avstand på en 4 feltsveg, ville man spart inn et felt i hver retning i forhold til samme trafikkmengde på en veg hvor trafikken har 3 sekunder mellom bilene. (I dette tilfellet mener jeg mellom som i front-front).

MÅ si jeg kan vel se at du får kanskje plass til flere biler men trafikken vil stoppe mer og der med vil man bruke lengre tid på å komme frem, men det er jo selvfølgelig veldig avhengig av farten til køen!

veitrafikkloven §3:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Lenke til kommentar
kan jeg spør hva du baserer din påstand på Sovehest? da tenker jeg på påstanden:

*snip*

MÅ si jeg kan vel se at du får kanskje plass til flere biler men trafikken vil stoppe mer og der med vil man bruke lengre tid på å komme frem, men det er jo selvfølgelig veldig avhengig av farten til køen!

 

Jeg baserer min påstand på enkel matematikk. Skal vise med et forenklet eksempel.

Trafikken stopper ikke nødvendigvis mer fordi avstanden mellom bilene går fra 4-5 til 2 sekund.

 

Om man har 4000 biler som skal fra A til B i morgenrushet, og disse kommer inn på en 4-felts motorveg (2 felt i retningen disse skal) via påkjøringsramper som gjør at kapasiteten i rampene aldri er brukt opp. La oss si det er et strekke på 10km med 2 felt hvor ingen skal av eller på, og etter denne strekningen er avkjørslene tett som hagl med god kapasitet. Det vil med andre ord være strekningen som er "flaskehalsen" i dette tilfellet (normalt er det kryss eller andre innsnevringer som gjør at folk senker farten og vi får flaskehals som lager bølger i køen.).

 

4000 biler/2 felt - 2000 biler/felt. Med 4 sekund mellom bilene vil avviklingen av bilene ta rundt 2 timer og 15 minutt. Med 2 sekund mellom bilene vil man bruke 1 time og 7 minutt. Det skjer selvsagt aldri at 4000 biler plutselig kommer inn på en veg klokken 7 om morgenen, men regnestykket viser at avstand mellom bilene i tid har stor innvirkning på kapasitet i vegnettet.

 

Mener å ha lest at best avvikling når køen holder en hastighet mellom 55-75 km/t. Med 2 sekunder mellom bilene tilsvarer det en avstand på 25-40m, og det er vel noe sånt folk føler er fornuftig avstand når dem kjører i kø.

 

Føler tråden er fullstendig kuppet.

 

Edit:

Ah, ser regnestykket ikke viser helt hva jeg sa.

Kortversjon av 2 og 3 felt med 2 og 3 sekund mellom bilene.

3 felt med 3 sekunder mellom bilene i en time gir 3600 på en tilfeldig strekning.

2 felt med 2 sekunder mellom bilene i en time gir 3600 biler på en tilfeldig strekning.

1 felt med 1 sekund mellom bilene i en time gir 3600 biler på en tilfeldig strekning. 1 sekund er nok både urealistisk og farlig i Norge, men det gjøres i bl.a. i Tyskland hvor det er forbudt å bråbremse på motorveg. Der brukes også nødblinken fornuftig. I Norge brukes nødblink mest til ulovlig parkering.

Hastigheten har ingenting/fint lite å si for kapasiteten på en veg. FrP argumenterer med "bedre flyt i trafikken" om folk får kjøre så fort dem vil. Det gir uansett best flyt om alle kjører i lik hastighet. Man kommer riktig nok raskere fra A til B om man får kjøre i 120 km/t, men de totale forsinkelsene vil nok øke som følge av dårligere utnyttelse av vegens kapasitet ved at folk kjører i forskjellig hastighet..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Av og påkjøringsramper/felt har tilsvarende kapasitetsgrense. Vil anta at det ligger rundt 900-1200 i rushtid. Problemet med ramper er vel gjerne at dem ender opp i en rundkjøring, og i rundkjøringer er det noe ubehagelig å ligge for tett i bilen før deg...

 

Nå vet ikke jeg hvordan ting er i Kristiansand - Søgne, men sett at det ikke er trafikklys/vegkryss som styrer trafikkstrømmen er bølgebevegelser i køen et resultat av at folk ikke tilpasser seg hastigheten til bilen som kjører foran raskt nok. (Aksellerere til samme hastighet raskt, bremse ned til samme hastighet raskt. Ofte aksellereres det for langsomt og bremses for mye..

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt sovehest, du kan argumentere hvor mye du vil, men om du ikke skjønner at mindre avstand går utover trafikksikkerheten er du rett og slett dum. 3 sekunders avstand er nok til at du klarer å stoppe nesten uansett hva som skjer, selv om bilen forran stopper momentant. Noen ganger sitter man litt i sin egen verden og da kan det hende at man bruker endel ekstra tid på å reagere, er en grunn til at påkjørsler bakfra skjer, riktignok er det da somregel snakk om mye mindre avstand en 2 sekunder, men i worst case scenario kan 2 sekunder være for lite.

Og etter min mening går trafikksikkerhet forran trafikkflyt. Har faktisk blitt påkjørt bakfra før selv, og jeg hater alle de som legger seg helt klint oppi rumpa mi. Er det en lastebil føler jeg meg direkte utrygg.

Lenke til kommentar

I worst-case scenario er 3 sekunder også være for lite, det kan også bevises matematisk, og avhenger blant annet av faktoren reaksjonstid som kan strekke ut..

 

Selvsagt er det tryggere å ligge 10 sekunder bak bilen framfor seg enn 1 sekund, og jeg anbefaler ingen å ligge så nære. 1 sekund ble brukt av meg i en tidligere post for å vise at dersom trådstarter ville beholde lappen måtte han minst ligge 50-60 meter bak bilen framfor seg etter en gitt distanse. En annen haddde i en post skrevet at avstanden måtte minst være 200 meter med litt andre forutsetninger.

Jeg tror ikke det var sikkerhetsmessige aspekter trådstarter ønsket å få lagt ut om, men for sikkerhetsskyld:

 

Det er lite trafikksikkert å kjøre langt over fartsgrensen. Fartsgrensen er vanligvis satt med begrunnelse i vegstandard på strekningen, omgivelser og lovverk.

Det er også lite trafikksikkert å ligge tett bak bilen framfor seg.

Generelt er det lite trafikksikkert å være uoppmerksom.

Lenke til kommentar

Da er jeg enig, men det er stor forskjell fra 2 til 3 sekunder som bør være mer en nok i 99,99% tilfeller ;)

 

For å miste lappen må man ligge 0.5 sek bak og du får advarsel om du ligger nærmere enn 1 sek, det har ihvertfall jeg blitt fortalt men skal ikke si det 100% sikkert.

 

Men uansett, man mister lappen i 106 km/t i 70 sonen, da beveger du deg sånn ca 30 meter i sekundet, mens bilen forran kjørte 32 meter i sekundet, målingen var over 230 meter det vil si 7-8 sekunder. Du trenger derfor ikke ligge lenger bak en rundt 15 meter for at de ikke kan ta lappen din... Men om du lå konstant etter han kan de jo ta lappen din.

Lenke til kommentar

Det er ingen fasit på når man mister lappen om man ligger

for tett på forrankjørende bil, 3 sek. er en pekepinn..

I noen tilfeller kan 8 sekunder være for lite,

der kommer dette med sunn fornuft og logisk tenking inn i bildet..

 

Du mister IKKE lappen for 106km/t i 70-sona, man får maks bot

på 7800,- og to prikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...