Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle ting her i verden er ganske induvielt fra menneske til menneske. Å faktisk si at push ups gir bedre treningeffekt enn benkpress blir akkurat som å si at ALLE får best trening av benkpress enn dips. Eller at knebøy er best på alle måter, når frontbøy også kunne vært en ganske bra tilhengelig brukbar øvevelse.

 

Men må se hvordan formen er på mandag, tåler skuldrene mine dips (ikke lenge siden skade i høyre framside skulder) så kjører jeg dips.

Lenke til kommentar

du kan jo ta push ups da isteden for benkpress, push ups gir faktisk bedre effekt en benkpress.

 

og hvis du leser artikkelen du linker til..."min mening er at en kombinasjon av øvelser som benkpress og pushups vil være det beste i de fleste tilfeller. Dette er selvsagt en studie utført på et lite antall utøvere, så selv om resultatene er oppsiktsvekkende og troverdige, så er det selvsagt feilkilder tilstede."

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

La oss også tenke litt logikk. Om en person på 75kg tar push ups presser han ca opp 50-55kg med vekt per repitisjon. Av den grunn må man også bruke annen belastning for å få effekt ut av øvelsen. Når man har tilengelig av benkpress og dips, så ser jeg ikke på noe grunn til å benytte meg øvelsen push ups. Men i steden for en variasjon, hvis ikke dips fungerer (som er hardere enn push ups) så vil jeg se an på hvordan jeg fordeler øvelsene.

Lenke til kommentar

Uke3 - 5x5 - Mandag

 

Knebøy:

60kg - 5 reps L

64kg - 5 reps L

77kg - 5 reps L

90kg - 5 reps L

112kg - 4 reps T

 

Dips:

10kg - 5 reps L

20kg - 5 reps L

30kg - 5 reps M

40kg - 2 reps M/T

 

Roing:

70kg 5RM :)

 

Beginner L sit - 30sec (15 sec pause) x 5

Diverse Chin ups og pull ups

----------------------------------

Komentar:

Dette var en helt rå treningsøkt! For det første så tullet jeg litt med tallene på knebøyen, og kunne ikke helt skjønne på hvorfor det var så forbanna tungt. Men så vist det seg at jeg hadde tatt på 112kg, og forsatt kunne ta fire og gjerne en til.

 

Dips hadde jeg ikke tatt på lenge og oboi jeg kjente det i brystet. 30kg var ikke noe særlig tungt, men jeg kjente det i sennen i brystet, og en slik sene har jeg røktet før, og det var dritt vondt, derfor ga jeg meg på 40kg. Men kunne helt klart tatt 5 reps på 40kg, men får se neste trening :)

 

Så fikk jeg også tatt en ny rekord på roing med 70kg. Herlig! :) Roingen har gått opp mange kilo uten å ta øvelsen, håper det samme skjer med benkpress :p

 

Begynner nå med oppdraget mot å klare 10 sekunder med L Sit, blir morsomt dette her fordi jeg er helt ny på området og blir kult å se progresjonen. Tok 30 sek beginner l-sit (hvis noen lurer så kan jeg ta med bilde) og det var JÆVLIG tungt. Fy faen..

 

Konge økt!! :yes::cool::w00t:

Lenke til kommentar

Uke3 - 5x5 - Ondag

 

Milltær Press:

30kg - 5 reps L

37kg - 5 reps L

43kg - 5 reps L

48kg - 5 reps L/M

49kg - 5 reps L/M

 

Markløft:

70kg - 5 reps L

84kg - 5 reps L

94kg - 5 reps L

112kg - 5 reps L/M

----------------------------------

Komentar:

Jeg var så trøtt og sliten idag at jeg faktisk hadde problemet med å gå, jeg var helt utslitt og var ganske sikker på at jeg bare tok meg dagen fri. Så vi startet dagen med rettbesøk på en narkosak, og der spise jeg sjokolade og drakk kaffe. Så gikk jeg tilbake på skolen og var der til 3 tiden, før jeg avsluttet skoledagen med en skål med cottage cheese, halv liter melk og 1 kopp med grønn te.

 

Jeg trode at treningen skulle bare bli helt håpløs, men fy faen som jeg tok feil. Var helt klar for å trene, men hadde ganske dårlig tid så fikk ikke gjort noen andre øvelser enn press og mark. Milltærpressen gikk jo som bare det, jeg tok feil med 1 kilo (skulle ta 49kg) og derfor avsluttet jeg med 49kg. Faktisk to toppsett..

 

Markløften var ganske tung i begynnelsen, men siste settet var ikke no'problem i det heletatt. Tror jeg var ganske motivert på å på treningen framfor skole og retten.

Lenke til kommentar

Uke3 - 5x5 - Fredag

 

Knebøy:

51kg - 5 reps L

64kg - 5 reps L

77kg - 5 reps L

90kg - 5 reps L/M

105kg - 3 reps M

77kg - 8 reps

 

Dips:

10kg - 5 reps

20kg - 5 reps

30kg - 5 reps

40kg - 5 reps

 

30sec x 5 L-Sit (beginner)

Litt diverse av Chin ups, topp sett 10 kg x 5 reps

----------------------------------

Komentar:

Dette var en fin dag :) På mandag skal jeg jeg ta 5RM min, og fra der øker jeg med 2kg hver uke. På beinøvelser som mark og bøy blir det 2kg økning hver eneste uke, mens på overkropps øvelser som milltær press og dips blir det kun 1kg hver uke.

 

Jeg og pappsen brøtt oss inn på Freia fabrikk og tok med oss en stor sekk med melkesjokolade hjemover :D

 

ziwufd.jpg

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...