Gå til innhold

Pijus treningslogg - Rehabilitering og en ny personligrekord


Anbefalte innlegg

I mine er en advanced utøver en som er erfaren. I og med at det ikke tar allverden med tid å bli erfaren så vil jeg tippe at det en som trener tre ganger i uken vil bli ganske erfaren på 1-2 år. Da vil man, om man har vett, ha teknikkene og bli temmelig kjent med kroppen samt styrke generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kilde krangelen blir for dumt. Hverken Mark Rippetoe eller andre styrkelöftere vet alt. Det er helt enkelt opp til hver styrkelöfter å adaptere hva man synes fungerer og ikke fra andre erfarne utövere. Det er lang tid igjen för vi vet nok om kroppen til å kunne si hva som fungerer og ikke, det varierer fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg syntes det er kjempedigg å løfte mark med svai i ryggen og klarer å presse på ett par kilo på den måten så er det bare bra? det blir for dumt. Hør på folk som har peiling.

 

Du trenger jo ikke å være dum når du trener, men å bruke sunn fornuft. Spørre seg selv; "Hva er bra for kroppen min?", "Hva kjennes best ut?" og se på andre, samt lese av teknikker i rapporter og på erfarne folk som f.eks. legger ut videoer på youtube. Skal også ta en ting med en klype salt og se flere sider av en sak og ikke 100% basere seg på en person.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Det BØR man være etter 1.5 år hvis ikke er man tilbakestående...

Ifølge Mark Rippetoe er du en advanced utøver når du på 80 kgs kroppsvekt løfter 120, 160, 200 i benk mark bøy :) Men da er det snakk om advanced i forhold til hvilken programmering du burde bruke.

 

Sier vel litt om Rippetoe og ikke avanserte byggere. Ta ting med en klype salt.

 

LITT kildekritikk og kanskje FLERE kilder ville gjort seg. Virker jo som om Rippetoe kan si at om fargen på pisset ditt er gult så er du en uerfaren sjåfør med for lave kalsiumnivåer og at fjortisene i tråden vil høre på det.

 

Jeg tror med det Rippetoe sier at en kvinne aldri kunne blitt en erfaren løfter.

 

Det er generelle retningslinjer for når du regnes som en advanced utøver og går over til mer avansert progresjon i treninga. Det går mye av det benchmeister skrev i ett innlegg her tidligere, hvor mye mengde en trenger og div. Les boka, Practical Programming for Strenght Training, det er en interessant bok :)

Spør en lege for det medisinske og fysiotarapauter, personlige trenere og fysiologer for spørsmål om kroppen og muskler. Det hjelper ikke å høre på en haug med tull fra en erfaren styrkeløfter.

Rippetoe går ikke under personlige trenere da?

Endret av b0berg
Lenke til kommentar

 

 

tredjemann fikk prolaps ved å bruke mixed grep med å trene triceps i kabel

What? Hvordan foregår det?

 

Overtak og uten overtak på liten bar for å trene den ene tricepsen av gangen, dette resulterte i "tyngre" løft, så derfor han gjorde det. Kabel fra topp.

Høres ut som en type som hadde greid å pådra seg prolaps uansett bruk av mixed grep eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Foreslår at dere enten avblåser diskusjonen eller lager en egen tråd, nå er snart ikke dette en treningslogg lenger, mer en prat om rygganatomi.

Lenke til kommentar

Uke7 - MadCow 5x5 - Fredag

 

Knebøy:

58kg - 5 reps L

73kg - 5 reps L

88kg - 5 reps L

102kg - 5 reps L

118kg - 3 reps T

88kg - 5 reps T

 

Benkpress:

43kg - 5 reps L

54kg - 5 reps L

65kg - 5 reps L

75kg - 5 reps L

88kg - 3 reps M/T

65kg - 8 reps L

 

Chin ups - 10 reps, 9 reps, 10 reps

Pull ups - 5 reps

----------------------------------

Komentar:

Begynnelsen av treningen var jeg ganske trøtt og kjente presset kom mot meg. Så jeg begynte treningen med litt balanse trening og jeg fikk med meg et par kamearter, også litt dymetisk utøying og hoppetau. Nå var jeg energirik og klar for å trene.

Knebøyen gikk egentlig ganske greit, grua meg sikkelig til siste settet og fikk to av kameratene mine til å sikre meg på hver side, men det gikk rimlig fint :) Tungt var det.

Benkpressen vil jeg tro begynner å komme mot slutten, 88kilo føltes ganske tungt.

 

Synes dette var en bra dag :)

Lenke til kommentar

Uke8 - MadCow 5x5 - Mandag

 

Knebøy:

60kg - 5 reps L

75kg - 5 reps L

90kg - 5 reps L

105kg - 5 reps M

118kg - 5 reps M/T

 

Benkpress:

44kg - 5 reps L

55kg - 5 reps L

66kg - 5 reps L

77kg - 5 reps M

88kg - 3 reps T (HELVETTES SATAN!)

 

Chin ups - 10 reps, 10 reps

Chin ups x 5 - 5kg, 8kg, 10kg

----------------------------------

Komentar:

Ble veldig mye kødding på treningen idag. Så treningen tok en god tid. Knebøyen var jeg veldig i tvil om, men det skulle jeg ikke vært. Det var tungt, men klarte det :)

 

Benken derimot klarte jeg kun 3 reps (når jeg skulle klare 5 reps). FADER FITTE! Det er ALLTID benkpress og milltær press som gir seg først, fucckk!

Ikke noe gøyt.. Skal bruke denne uken til å se om jeg klarer å lage en slagplan for benkpressen...

 

Chin ups derimot er jeg veldig fornøyd med. Klarte 10 reps så lett som bare det og tok 5 reps med 10kilo, som jeg er ganske fornøyd med :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Så jeg kom til treningssenteret. Følte meg egentlig knall. Men var sykt trøtt i beina av en merkelig grunn. Lett knebøy føltes tung.

 

Siste settet på milltær pressen gikk akkurat (50kilo). Så kom marken for tur.

 

Tilogmed første settet var tungt, men klarte helt opp til 3 settet (120kilo) og plutselig smalt det litt i ryggen. Ikke noe vondt sånn set, men ubehagelig når jeg skulle sette med ned. Var også en venn av meg som slet med marken og klarte ikke engang å få stangen opp. Så fikk sagt noen motiverende ord og han klarte 3 reps.

 

Også kom det til min tur da, 134kilo. Turde ikke å prøve pga ryggen :(

Lenke til kommentar

Da har jeg ferie :new_woot: Dæven det blir mye dritt mat neste uke. Allerede begynt med det alt og det mest kvalitetsrike jeg har fått i meg idag var pølser og litt reker..

 

Nå som ferien er her har jeg også tid til å planlegge hvordan jeg vil sette opp treningen.

 

Jeg har hatt mange gode dager der jeg kunne egntlig ytet 2-10kilo mer på vekta mens dårlige dager der jeg jobbet på underskudd som skapte stress som måtte roes ned flere dager etter treningen. I hvertfall i beina har det vært slik.

 

Så derfor har jeg tenkt å prøve ut denne methoden - Auto Regulering. Det som kanskje blir den største ufordringen er å være ærlig til meg selv, der jeg oftes har some vane å heletiden prøve å løfte mer enn jeg er laget av på dårlige dager, mens på gode dager kan det variere hvor mye jeg har lyst.

 

Jeg kommer også til å se for meg at jeg må synke mye i vekt på de forskjellige øvelsene hvis jeg skal følge Rating of Perceived Effort. Men la oss også å se på fordeler. Jeg vil nok tro at jeg kommer til å føle meg mindre sliten etter treningene og ha mer overskudd til å drive på med andre aktiviteter på fritiden også vil jeg nok også tro at skadene vil holde seg mye i sjakk der jeg ikke kommer til å bruke for tunge vekter så sløv med teknikk blir minimal.

 

Og en siste ting, det er om stengene. Jeg har alltid brukt 10 kilos stenger (30mm) gamle elendinge stenger. Og for en stund tilbake fikk vi inn 20kilos (50/55mm) olympiske stenger og flere hundre kilo i vekter. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte om stengene og venne meg til 50mm, men valgte å heller bli ferdig med programmet for å ikke skape rot og missforståelser av vekter. Jeg vil tenke meg at jeg kommer til å bytte om stengene så fort jeg kommer tilbake til treningssenteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...