Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Nuvel Anew, jeg veit jo at du er en fornuftig kar. Men her har du nok blitt tatt litt av hypen. Det ser ut til at det har blitt en mantra blant gadgetfolket: Ingen viewfinder, ingen blitz, ubrukelig autofokus = "tryna skikkelig med EP-1"

 

 

Når det gjelder å forutse et produkts suksess er den typen mottagelse blant de sikreste tegnene på at noe kommer til å slå an, ref. http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=01/10/23/1816257

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nuvel Anew, jeg veit jo at du er en fornuftig kar. Men her har du nok blitt tatt litt av hypen. Det ser ut til at det har blitt en mantra blant gadgetfolket: Ingen viewfinder, ingen blitz, ubrukelig autofokus = "tryna skikkelig med EP-1"

Når det gjelder å forutse et produkts suksess er den typen mottagelse blant de sikreste tegnene på at noe kommer til å slå an, ref. http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=01/10/23/1816257

*kremt* Altså - nå har jeg helt siden mFT ble lansert (det er ca. tre år siden jeg her på forumet spådde hvilken produsent som kom til å lansere det første speilløse systemet, og jeg traff med tidspunktet innenfor et par måneder... :roll:) sagt at for min del, så er det viktigste å løse utfordringen med kontrastbasert AF. Jeg sa også da E-P1 ble lansert at det eneste som kunne "ødelegge" dette kameraet fra meg, var dårlig AF-ytelse.

 

Som du vet, haakonts, så tar jeg mye bilder av barn i aktivitet, så rask og presis AF er absolutt førsteprioritet for meg.

 

At AF tilsynelatende ikke leverer er det eneste som får dette kameraet til å være en "tryn" i mine øyne. Fravær av blits ser jeg ikke som noe minus på et så lite hus, og jeg begynte å fotografere med en kompakt uten optisk søker, så jeg kunne nok klart meg uten det også, selv om EVF'en i Pana G1 er utrolig flott.

 

...så skal det sies at jeg etter å ha testet AF litt på fredag ble litt mer positivt innstilt. Jeg tror kameraet går an å jobbe rimelig kjapt med under gode lysforhold. Jeg skal nok uansett ikke handle mFT før i april/mai neste år (USA-tur), så jeg setter meg rolig på gjerdet, og ser an hva som skjer.

 

Forøvrig hadde det vært spennende å høre mer om workshoppen din, Haakon, og kanskje sett noen bilder derfra.

Lenke til kommentar
Jepp, autofokusen kunne vært raskere. Det hadde ikke gjort noe, men den er ikke ubrukelig, den funker helt fint. Det er ikke et kamera for sport, men det har vel ingen forventet.

Hvor fint AF fungerer kommer jo helt an på hva man skal bruke den til. Det er ingen som forventer DSLR-ytelse, men man burde vel kunne forvente noe på linje med Panasonic GH1? Er det noen teknisk grunn til at det skal være så stor forskjell (er det en fordel med litt større hus f.eks)?

Lenke til kommentar

2 ulike produsenter som har løst dette på ulike måter er vel svaret.

 

Jeg tar ikke action/sport bilder i den grad at skulle det skje så blir D300 n valget uansett. Er litt morsomt å lese at forskjellen i noen tilfeller utgjør 0,2-0,6 sekunder mellom Olympus og Panasonic. Hvis det er noen her som rekker å kjede seg i ventetida så kan man jo alltids plystre litt eller ta med en bok.

 

 

Jepp, autofokusen kunne vært raskere. Det hadde ikke gjort noe, men den er ikke ubrukelig, den funker helt fint. Det er ikke et kamera for sport, men det har vel ingen forventet.

Hvor fint AF fungerer kommer jo helt an på hva man skal bruke den til. Det er ingen som forventer DSLR-ytelse, men man burde vel kunne forvente noe på linje med Panasonic GH1? Er det noen teknisk grunn til at det skal være så stor forskjell (er det en fordel med litt større hus f.eks)?

Lenke til kommentar
Jeg tar ikke action/sport bilder i den grad at skulle det skje så blir D300 n valget uansett. Er litt morsomt å lese at forskjellen i noen tilfeller utgjør 0,2-0,6 sekunder mellom Olympus og Panasonic.

Med denne kommentaren viser du ganske tydelig at du ikke tar action bilder i noen særlig grad ja. Vet du hvor langt en treåring rekker å flytte seg på et halvt sekund? 0.2-0.6 sekunder tilsvarer for øvrig 100%-300% lenger fokuseringstid... Skjønner ikke hvorfor det skal være kontroversielt å være misfornøyd med dette.

Lenke til kommentar
...så skal det sies at jeg etter å ha testet AF litt på fredag ble litt mer positivt innstilt. Jeg tror kameraet går an å jobbe rimelig kjapt med under gode lysforhold. Jeg skal nok uansett ikke handle mFT før i april/mai neste år (USA-tur), så jeg setter meg rolig på gjerdet, og ser an hva som skjer.

 

Helt sikkert fornuftig. Jeg hadde lyst å ha et lettere og mer diskre kamera til workshoppen og hadde pengene, så jeg ga etter for lysten. Angrer ihvertfall ikke.

 

Forøvrig hadde det vært spennende å høre mer om workshoppen din, Haakon, og kanskje sett noen bilder derfra.

 

Her er det jeg skrev på flickr settet derfra:

This is the selection for the final slide-show. The pictures are mostly taken with the Olympus Ep-1 and a few with the D700.

 

Please view them as a slide-show. Turn on some music you like and enjoy.

 

For more on Anders Petersen see:

www.anderspetersen.se/

 

He sees himself in the "family" of photographers that include Nan Goulding, Diane Arbus, William Eggelstone, Crister Strömholm, J.H. Engström and more.

 

His approach is very direct with none of the intervening thought process of conventional photography. "Photography is not about photography, photography is about life".

 

His is a very different way of seeing, experience and understanding, not only photography, but also life.

 

Anders is a very energetic, intense and inspiring teacher and human being.

 

Thus these photographs are very different from anything I've done previously. They are certainly inspired by Anders Petersen both in style and contents, but I hope to have the possibly and courage to use what I've learned in this workshop to develop a more personal expression in my photography.

Lenke til kommentar
Japanphoto begynner å irritere meg så inn i..... :realmad:

De holder tilbake en hel ordre p.g.a. mangel på akkurat det minnekortet. Nå har jeg avbestilt E-420 kit + 70-300 og minnekort/leser.

 

Det blir mest sannsynlig E-620 med 14-42mm og 70-300mm.

JP har E-620 til 5999kr. :thumbs:

De fleste internetsjappene jeg er borte i holder tilbake en ordre når en av delene mangler ...

 

E-620 er jo et bedre kamera da ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Oki-doki, jeg fikk bestilt Oly pakken. Jeg kjøpte nesten 25/2.8, men klarte å holde meg. Har brukt 8097kr. nå, det får holde.

Bør være nok for å komme i gang :) 25mm f/2.8 er en trivelig sak - men ikke et must i første omgang.

 

Bare håper JP klarer å kansellere den forrige ordren min :roll:

Send inn en epost, så er du sikker.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg gjorde selv en nøye vurdering og leste vel det meste av tilbakemeldinger både av prototypen og det ferdige produktet før jeg bestilte det. Har kun gjort ett par tester hvor autofokusen virkelige sliter, og det er når det er lite lys. Under dårlig lysforhold og sikkert som du skriver motiver i bevegelse så holder ikke E-P1 mål sammenlignet med Panasonic sitt motsvar og DSLR. Olympus har selv uttalt at dette er ett amatør/entusiast kamera og noen som vet hvordan dette er hvis man sammenligner med feks de litt dyrere kompaktkameraene som feks Panasonic LX3, Canon G10 eller Nikon P6000 ?

 

Jeg tar ikke action/sport bilder i den grad at skulle det skje så blir D300 n valget uansett. Er litt morsomt å lese at forskjellen i noen tilfeller utgjør 0,2-0,6 sekunder mellom Olympus og Panasonic.

Med denne kommentaren viser du ganske tydelig at du ikke tar action bilder i noen særlig grad ja. Vet du hvor langt en treåring rekker å flytte seg på et halvt sekund? 0.2-0.6 sekunder tilsvarer for øvrig 100%-300% lenger fokuseringstid... Skjønner ikke hvorfor det skal være kontroversielt å være misfornøyd med dette.

Lenke til kommentar
Bør være nok for å komme i gang :) 25mm f/2.8 er en trivelig sak - men ikke et must i første omgang.

 

Send inn en epost, så er du sikker.

 

Akkurat det jeg tenkte. Kan kjøpe 25/2.8 og 35/3.5 om en måned eller to.

 

Sendte melding og det ble nevnt i beskjedruta på den nye bestillingen.

 

 

Bare håper jeg har råd til en liten bil etter dette kjøpet :)

Lenke til kommentar
Olympus har selv uttalt at dette er ett amatør/entusiast kamera og noen som vet hvordan dette er hvis man sammenligner med feks de litt dyrere kompaktkameraene som feks Panasonic LX3, Canon G10 eller Nikon P6000 ?

LX3 skal være ganske lik på rundt 0.4-0.6. Dette er det eneste av de du nevner som jeg har egen erfaring med, og dette synes jeg er treeegt. Men det som hjelper LX3 (og andre med tilsvarende sensor) i akkurat slike situasjoner er at DOF generelt er mye større, så man har større slingringsmonn når det gjelder å treffe med fokus. Dermed kan man slippe noe billigere unna med LX3 ved å trykke utløseren halveis ned på forhånd for så å knipse når øyeblikket er der. Men så er jo også nettopp den store DOF'en på kompaktkameraer noe av det som gjør at jeg har lyst på et kompaktkamera med stor sensor.

 

Ellers så sier jo dpreview følgende om E-P1:

 

By far the biggest problem with the E-P1 is it's contrast detect autofocus system, which is not only slower than any SLR, it's slower than many compacts too.
Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Gratulerer!

 

Det ble en 70-300 på meg også i dag. Går forbi JP i Akersgata når jeg skal kjøpe lunch, og i dag ble fristelsen rett og slett for stor.

Det ble en dyr lunsj ;)

 

Tom

 

But how satisfying!!

 

Sitter og har litt lyst på selv, men det er bare for å ha en ny dings. Tror jeg kan bruke de 2000 pengene til noe gøyere enn en sånn telezoom, når jeg ikke bryr meg om fuglefoto.

Lenke til kommentar

Tror nok det blir 70-300 på meg også etterhvert. Skal flytte og da kan jeg ikke stikke av med 40-150millimeteren til broren liksom. :p

Men en ting jeg lurer på... Funker det å slenge på en mellomring på den for å bruke den til makro? Vet det ikke blir en like god løsning som et ordentlig makro-objektiv, men det er oooo-så-mye billigere. Og jeg kan ikke se at jeg kommer til å få råd til både tele og makro med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...