Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

105mm, fordi det er den jeg har brukt (veldig mye, nesten hver dag).

 

Jeg får min 150mm, men til Canon, så den kan jeg ikke si noe om enda. Men antar at den er bedre i bruk. Hovedsaklig kjøpte jeg den pga intern fokusering (og at cropfaktoren er annerledes på 5D). Det er ikke nødvendig, men kjekt.

 

Du gjør ikke feil med 105mm. Den er perfekt på alle måter. Vel og merke er det ikke noe god ide å kjøpe denne for å bruke til en masse andre ting (portrett og med AF).. AF er treg og jeg har aldri brukt AF med dette objektivet (du bommer også på fokus ofte da).

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Ikke si det :shrug:

 

Men 70-300mm til 2 lapper er billig og "bare" måtte slå til.

 

Må få tatt noen bilder av den "big bird" saken jeg så i havneområdet her om dagen(trur det var en hegre). Da holder ikke 150mm.

 

Får holde meg til E-420 fram mot årskiftet. Regner med det blir E-620 på meg også :)

Lenke til kommentar
Ser ut som om Japan Photo virkelig har satt ned prisene på Olympusoptikk. De slår konkurransen med en høvding på flere produkter... Er det Olympus som har kutta i prisen? Dumper Japan Photo Olympus-objektivene av andre årsaker? Eller er bare en rekke superbra tilbud?

 

9-18 har gått ned til en mer (fra min side) forventet pris ja, og 300/2.8 er faktisk blitt ganske mye billigere i det siste, men det er stadig mye som er betraktelig dyrere nå enn for et år siden, for eksempel 50-200 SWD og 7-14. Det er rart hvordan de beveger seg uavhengig av hverandre. Det kan tenkes at prisene senkes litt på enkelte objektiver sentralt for å kompensere noe for valutakurser. Ingen liker å betale 40% mer for noe i år enn de kunne kjøpt det for i fjor, og det må jo påvirke omsetningen.

Lenke til kommentar
Jeg fikk klådd litt på E-P1 hos Fotoknutsen Pro på fredag, og jeg må jo si at AF-hastigheten overrasket positivt, selv om lokalet var rimelig greit opplyst. Zoomen jaget en aldri så liten smule på tele, men det føltes til å leve med.

 

 

Var det grunnet lave forventninger, eller fungerte det rett og slett bra? Det har virket som om ikke alle har vært så fornøyd med akkurat AF, særlig når Panasonics m4/3 er raskere.

Lenke til kommentar
Men nå ser det altså ut til at Oly har tryna skikkelig med E-P1. Kompaktkameraytelser på AF er rett og slett ikke godt nok for meg, siden dette primært blir et konekamera med fokus på barn.

 

Nuvel Anew, jeg veit jo at du er en fornuftig kar. Men her har du nok blitt tatt litt av hypen. Det ser ut til at det har blitt en mantra blant gadgetfolket: Ingen viewfinder, ingen blitz, ubrukelig autofokus = "tryna skikkelig med EP-1"

 

Jeg tror felles for disse at ingen av de faktisk har brukt kameraet....

 

Siden jeg har faktisk det (mitt mest brukte kamera på foto-workshop i en uke med Anders Petersen), så mener jeg meg litt meningsberettiget her.

 

Jepp, autofokusen kunne vært raskere. Det hadde ikke gjort noe, men den er ikke ubrukelig, den funker helt fint. Det er ikke et kamera for sport, men det har vel ingen forventet.

 

Jeg savner faktisk ikke viewfinderen etter å ha vendt meg til å bruke skjermen.

Siden jeg aldri bruker blitz likevel så skjønner jeg ikke problemet der, men kan legge til at det ikke er noe problem å ta bilder opp til ISO1600 med dette kameraet. Sett det på AUTO-ISO (som fungerer utmerket) og det er noe du rett og slett ikke behøver å bekymre deg om. Det har en velfungerende spot-måling som i kombinasjon med eksponeringslås funker helt fint. En som er så teknisk god som deg Anew har ikke noe problem å bruke dette.

 

Alt i alt er jeg svært fornøyd med kameraet og jeg tror det vil funke fint for de fleste andre også.

 

Her er en kort oppsummering:

 

Positivt:

 

1. Bildekvalitet (både i raw og jpg), ikke noe problem å skyte opp til ISO1600

 

2. Størrelse (lite nok for meg)

 

3. Byggkvalitet og design, solid følelse,vakker design, ikke for lett

 

4. Enkelt og greit å bruke i lukkerprioritet (det som jeg nesten alltid bruker)

 

5. Nok kontroll (kompensasjon, blender, spotmåling, serieopptak, format (kvadratisk, 4:3, 3:2, 16:9), etc etc)

 

6. Fint å bruke med jpg+raw, jeg bruker sort-hvitt jpg + raw, knallfint

 

7. Auto-ISO funker utrolig fint på dette kameraet.

 

Negativt:

 

1. Batteriet varer ikke lenge nok (mindre enn en dag med flittig bruk dvs >3-400 bilder)

 

2. Autofokusen er ikke rask nok

 

3. Litt for enkelt å snuble borti det hjulet på baksiden (det må ha en ufarlig funksjon som blitzkompensasjon har jeg funnet ut, slik at det ikke ødelegger noe)

 

Alt i alt lite negativt å si. Må få kjøpt meg et ekstra batteri, sist jeg sjekket var det ingen som hadde.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Er klar over at det sikkert er greit å få tak i batteri til EP-1 nå. Da jeg prøvde 3 dager etter at det var i butikken så måtte jeg ha det der og da (Claes Olhsson hadde ikke) fordi jeg skulle på ferie to dager etterpå og fant ingen i Oslo som hadde inne. Men skal skaffe meg et eller to når jeg vel er hjemme igjen.

 

På workshopen var det blant annet en Magnum fotograf som sa at dette måtte han bare skaffe seg ;) (han brukte Leica ellers).

 

Selv om EP-1 kanskje ikke er innertieren så har de funnet et helt nytt segment og har et solid forsprang. Miks inn litt Leica optikk (det ryktes ihvertfall) og man har et par unike argumenter.

 

Jeg må innrømme at jeg tviler litt på at Samsung kan gjøre noe her med en helt ny objektivfatning som de antagelig er alene om (hvis ikke de har fått med Pentax).

 

Utfordrerne til Nikon/Canon er antagelig et til to år unna og det er klart de kommer. Men inntil da kan micro-4/3 ha tilranet seg et ganske solid forsprang tror jeg...

 

Jeg er ihvertfall frelst på EP-1. Riktig kamera for meg. Nå venter jeg bare på 20mm f1.7 fra Panasonic :)

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...