Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

PanLeica?

Litt i største laget.

 

Den, ja. Ser ut til å være i største laget. Men bildekvaliteten frister. Jeg har sett mye pent tatt med det objektivet.. Et viktig optisk parameter som er veldig undermålt/underrapportert er "kontrast". Noen objektiver lager bilder som krever mye etterprosessering for å "poppe", men om optikken er i toppklasse så vil bildene ofte "poppe" helt av seg selv.

 

Vil også legge til at four-thirds gir to muligheter for optisk kontruksjon: Miniatyrisering - altså å lage mindre objektiver enn det som er mulig på 1.5x-crop, og overengineering - altså å bruke mer og dyrere glass for å oppnå bedre optisk ytelse med tilsvarende vekt som 1.5x-crop-objektivene. Pancake 25 f/2.8 er et godt eksempel på miniatyrisering, mens Panleica 25mm f/1.4 er overengineering på sitt bestverste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg hatt flere objektiver til Olympusen, så hadde det vært 50mm f2. Den har alt og er perfekt. Litt dumt at cropfaktoren ødelegger for dybdeskarpheten.

 

Men som tomsi42 sier, støyen er ikke pen. Derfor ødelegger den ofte. Ellers, på ISO 100, er det ikke noe enormt hopp opp til 5D når det kommer til bildekvalitet. Olympus lager fantastisk fine kameraer med alt av funksjoner som burde være standard på alle kameraer.

Lenke til kommentar
Noen her som har en ide om fornuftig bruktpris på zuiko 11-22mm? Jeg fant en E-1 med det objektivet tilsalgs, men er nok ikke villig til å betale mange kronene for huset.

E-1 huset er en klassiker :) Du får sikkert solgt det på ebay til en vettug pris.

 

Objektivet - 3.500?

 

Tom

Lenke til kommentar
E-1 huset er en klassiker :) Du får sikkert solgt det på ebay til en vettug pris.

 

Objektivet - 3.500?

 

Tom

 

Det var det jeg fryktet... Fikk et tilbud på 4 lapper for hus og objektiv, tror ikke det blir aktuelt hvis jeg ikke får presset prisen en del. Det er et sted som selger brukt elektronikk, uten kvittering/manual og jeg får liten mulighet for å teste om det fungerer som det skal. Men hvis prisen er god nok så slår jeg nok til :)

Lenke til kommentar

Sukk,

gav meg ikke akkurat mindre lyst på Olympus' smekre retrominispeilrefleksutenspeil, men det er vanskelig å forsvare innkjøp når man har helt greit fungerende speilrefleks- og kompaktkameraer fra før av ... Får håpe fotokonkurransejuryen faller pladask for bidraget mitt :p.
Lenke til kommentar
Savner 12 eller 14mm f/2.8 i utvalget deres.

 

Det er nok flere som gjør det. Såvidt jeg forstår "koster" ikke det at 11-22 er en zoom stort gitt at du skulle ha samme kvalitet på et fastobjektiv. Etter DPReviews målinger er for eksempel ikke Pentax 15/4 i nærheten av å kunne måle seg med Olympus 9-18. Hvis du er villig til å svelge at objektivet er litt lengre enn det hadde trengt tror jeg du fint kunne erstattet 12, 14 og 18mm med 11-22. Den er jo dessuten værtettet og rimelig lyssterk.

 

 

PanLeica?

Litt i største laget.

 

Neida. Litt drøy rundt livet, men rimelig kort. Men den veier jo litt, og er ikke så billig. Når du vrir på fokushjulet vil du derimot aldri føle at du har betalt for mye. For å si det som Charlton Heston: From my cold, dead hands!

 

Skulle jeg hatt flere objektiver til Olympusen, så hadde det vært 50mm f2. Den har alt og er perfekt. Litt dumt at cropfaktoren ødelegger for dybdeskarpheten.

 

Cropfaktoren ødelegger ikke noe som helst. Dybdeskarpheten er den samme på ethvert objektiv med samme blenderåpning. Skal du sammenligne med 35mm må du bare regne riktig (noe nesten ingen gjør): 50/2 = 100/4. Og ISO 100 * 2^2 = ISO 400 * 1^2.

 

50/2 kunne godt vært SWD og hatt nærgrensebryter, men man kan kanskje ikke få i pose og sekk. 100-macroen som har vært på vei en stund kan hende endrer på dette, men om den også skal være ƒ/2 frykter jeg en pris midt mellom 50/2 og 150/2 også, og det vil kanskje være avskrekkende. Lite vits i å lage 100/2.8 når Sigma har 105/2.8.

 

Noen her som har en ide om fornuftig bruktpris på zuiko 11-22mm? Jeg fant en E-1 med det objektivet tilsalgs, men er nok ikke villig til å betale mange kronene for huset.

 

Er det ikke verdt noen kroner å ha et ekstra kamerahus som ikke bare tåler en masse, men som du heller ikke trenger å være spesielt redd for? Det blir kanskje ikke til at man bruker sånt så mye som man tenker når man sitter på ebay sent på natten..

Lenke til kommentar
Har du fått testet den?

Har tatt et bilde ;)

 

post-126935-1248904804_thumb.jpg

 

Jeg lånte Akam sin for det meste av juni, så jeg har tatt en del bilder med den. Se junifesten min og E-620 testen, så er det nok noen eksempler der. Som tidligere nevnt, så er brennvidden litt hverken eller for meg. Men skarphet og makroegenskapene er latterlig bra i forholden til pris.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men skarphet og makroegenskapene er latterlig bra i forholden til pris.

 

Så absolutt!

 

Etter testen av E-P1 og litt lesing på dpreview's mFT forum så er jeg litt skeptisk til å handle E-P1.

Får heller vente å se hva Panasonic kommer med. De skal ha en mye bedre AF teknologi enn Olympus.

 

Mange her som bruker Olympus og trur micro FT's bare er en "gimmick" eller er det kommet for å bli?

 

 

Fotovideo har satt ned Panasonic LX3, de er billigere enn JP.

Jeg la inn en bestilling, må ha noe å ta bilder med :roll:

 

Jeg håndterte Olympus E-420, E-620 og E-30 på Japanphoto Tønsberg. Det er så utrolig dårlig at de ikke lader batteriene slik at man kan teste ut kameraene. De fjerner ikke beskyttelses plasten på skjermen heller. :no:

 

Både E-420 og E-620 er veldig kompakte kameraer.

Lenke til kommentar
Mange her som bruker Olympus og trur micro FT's bare er en "gimmick" eller er det kommet for å bli?

Jeg tror det er et veiskille. Dette er mye nærmere de fleste hobbyfotografene er ute etter enn hva billige dSLR-er og superzoom kompakter kan levere. Vil ikke bli overrasket om APS-C dSLR er forsvinner om 4-5 år; 80% av dagens brukere kjøper da micro FT eller Canikons versjon av samme sak. Resterende 20% går over på FF/FX dSLR.

 

EP-1 har klart mangler i forhold til hva "den gemene hop" er ute etter. Dette er entusiast modellen for de som vet hva de er ute etter.

 

Tom

Lenke til kommentar
Mens du er våken :p

 

Hvor stor forskjell er det på E-420(3000kr.) og E-620(6500kr.)?

 

Noe forskjell på søker?

 

Jeg lurer litt på om jeg skal ta nybegynner veien, billig kamerahus og legge penger i optikk. Oppgradere til E-620 evt. 630? kan jeg ta senere.

Søkeren er litt større i E-620, men ikke fantastisk mye bedre. Jeg klarer meg.

 

Det som virkerlig skiller E-620 og E-420 er en klart bedre sensor, bildestabilisator og utvippbar skjerm. De to første puinktene er verdt prisforskjellen.

 

Faktisk så er kvaliteten fra kit-objektivene såpass bra at det holder lenge. Største ulempen er at fatningene er i plastikk; noe som ikke passer meg som bytter objektiv i hytt og pine.

 

Tom

Lenke til kommentar
Cropfaktoren ødelegger ikke noe som helst. Dybdeskarpheten er den samme på ethvert objektiv med samme blenderåpning. Skal du sammenligne med 35mm må du bare regne riktig (noe nesten ingen gjør): 50/2 = 100/4. Og ISO 100 * 2^2 = ISO 400 * 1^2.

@Cax: En 50mm er fremdeles en 50mm, så du får samme dybdeskarphet med en 50/2 på 4/3 som en 100/4 på FF ... Når utsnittet er det samme.

 

EDIT: Hva er det jeg skriver.

Endret av Msurai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...