Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Er ikke fastobjektiv bedre enn zoom når det gjelder å unngå flare ?

Er det noen grunn til det ? Er antall elementer, type elementer, coatinger og masse fancy remedier som glasset er smørt inn med samt konstruksjonen som avgjør det teknisk sett.

 

Nå skal det vel sies at dette objektivet ikke akkurat består av 3 elementer, men er derimot en rimelig avansert konstruksjon.

Lenke til kommentar

 Fra Photographylife

 

Avoiding Flare

 

If you do not want to see flare in your images, you can take some simple steps to prevent it from showing up in your images:

  1. Use a lens hood – that’s right, there is a reason why those lens hoods exist. They help a great deal in blocking direct sun light rays from reaching the front element
  2. Use your hand or other object – just putting your hand over the lens to block off sunlight can completely eliminate ghosting and flares. A very simple method that works!
  3. Use high-quality lenses – high-quality, pro-grade lenses are expensive, but they most often come with amazing coating technologies that help significantly reduce or even eliminate flare issues
  4. Use prime lenses instead of zooms – generally, prime lenses have simpler optical formulas than zooms and definitely less optical elements. The fewer elements you have to deal with, the fewer flare will show up in images
  5. Change perspective/framing – sometimes just changing the position of the light source in your shot can make a huge difference
Lenke til kommentar

Fastobjektiver inneholder som regel færre linseelementer enn zoomer. Altså færre flater som kan reflektere lys og skape flare. Ellers så tror jeg god coating er viktigere for å begrense flare enn om det har zoom eller ikke.

 

Hvis sola er utenfor bilderamma er også solblender viktig for å begrense flare. Merk at på zoomer så er solblenderen tilpasset videste vinkel så de beskytter mindre mot flare på andre brennvidder enn en solblender på et fastobjektiv ville gjort på disse brennviddene.

Lenke til kommentar

 Måten objektivet er designet på er jo også viktig :

 

Lens Design – good lens design can definitely impact lens flare. For example, Nikon has been designing lenses with recessed front elements, which can greatly reduce flare and ghosting without even using expensive coating technologies. Take a look at the below 50mm lens comparison and you can see that the latest generation 50mm lenses visibly outperform their AF-D counterparts in handling flares and ghosting:

 

Nikon-50mm-f1.8G-Ghosting-and-Flares.jpg

Lenke til kommentar

Synes det ser riktig bra ut, tatt i betraktning liten blenderåpning og dermed mye diffraksjon. Prøv med f5,6 eller 8, det bør være skarpere.

Skal gjøre noen flere tester. Er klar over diffraksjonen som er på sitt verste her, men ved f5,6-8 blir det nok ikke mye stjerneeffekter da.

 

 

Jeg har sett noen flotte eksempler av nydelige stjerneeffekter med solen inne inne i bildet, tatt med blant annet Tamron 15-30 mm f2.8 og Canon EF 16-35mm f4 L.

Zuiko 7-14mm f2.8 er av en meget god kvalitet ellers og koster mer enn disse objektivene jeg nevner. Derfor mener jeg at man bør kunne forvente en tilsvarende effekt. De to andre objektivene jeg nevner har flere blenderlammeller, men det har vel kun med antall stjernestråler. Det skal vel heller ikke ha noe å si på kamerahuset for slike effekter.

Lenke til kommentar

Du bruker ikke et objektiv med avrundete blenderlameller og forventer stjerneeffekt. Nuff said.

 

Jeg vet ikke hva du betegner som en stjerne, men jeg ser en stjerne i alle de tre bildene. Dog ikke like mange stjernearmer som man kan få. Uansett var det ikke antall stjerne armer som var spørsmålet her.

Lenke til kommentar

Man får stjerneeffekt med avrundede blenderlameller også, kanskje med unntak av største blender. Det skyldes at man ikke klarer å lage blenderen perfekt rund på mer enn én blender og det er som regel den største. Om de er avrundede eller ikke betyr ikke noe for antallet stjernearmer.

 

Jeg tror heller poenget til tow var at et objektiv med avrundede lameller er et dårlig valg om man forsøker å maksimere stjerneeffekten. En perfekt rund blender gir ingen stjerneeffekt. En blender med helt rette kanter, f.eks en perfekt 8-kant, gir sterk stjerneeffekt. En med avrundede lameller gir moderat stjerneeffekt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Du bruker ikke et objektiv med avrundete blenderlameller og forventer stjerneeffekt. Nuff said.

En ikke for mye?

 

Nei.

Som Simen1 sa det, jeg mener det er et dårlig valg om man ønsker mest mulig stjerneeffekt. Da velger man ganske enkelt ikke et objektiv med avrundete blenderlameller, da velger man ett med rette kanter :)

Lenke til kommentar

Jeg har lett langt om lenge etter en snutebag som passer til e-m1 med 40-150 f2.8 pro, men finner bare for små eller alt for store. Kanskje dere vet om? Det er egentlig bare for å få litt polstring rundt kameraet i sekken, og sånn at jeg slipper å drive å demontere det mellom hver bruk.

Lenke til kommentar

 

 

Du bruker ikke et objektiv med avrundete blenderlameller og forventer stjerneeffekt. Nuff said.

En ikke for mye?

 

Nei.

Som Simen1 sa det, jeg mener det er et dårlig valg om man ønsker mest mulig stjerneeffekt. Da velger man ganske enkelt ikke et objektiv med avrundete blenderlameller, da velger man ett med rette kanter :)

 

 

Jeg leser kanskje litt for grundig det som blir skrevet og ikke mellom linjene. Det var "forventer stjerne effekt" jeg ikke forstod.

 

Nå forstår jeg hva du mener, at man får en bedre stjerneeffekt med rette lameller. Dette var jeg faktisk klar over, men det var altså klarheten i stjernen og flareproblemer jeg ville drøfte litt.

Lenke til kommentar

 

 

Du bruker ikke et objektiv med avrundete blenderlameller og forventer stjerneeffekt. Nuff said.

En ikke for mye?

Nei.

Som Simen1 sa det, jeg mener det er et dårlig valg om man ønsker mest mulig stjerneeffekt. Da velger man ganske enkelt ikke et objektiv med avrundete blenderlameller, da velger man ett med rette kanter :)

Bare syntaktisk flertydig: Det kan leses som:

A)..Man bruker ikke runde lameller og forventer stjerneeffekt, vet du.

B) Du bruker ikke runde lameller, og allikevel forventer du stjerneeffekt. Skjerpings.

 

...Du mente A), og jeg tolket det som B). Tolket som B) er det en "ikke" for mye, men tolket som A) er det korrekt. Derfor misforståelse. :)

Lenke til kommentar

Det skal sannelig meg ikke være lett å velge nye leketøy. Skal til Sumatra i sommer og er derfor i marked for et nytt kamera.Jeg er simelten drittlei av å bære på Canon 600D og tenkte derfor å gå over til speilløst; evt. RX100. Det er jo gjerne slik at jo større kameraet er jo større er også sjansen for at det blir liggende igjen hjemme og det blir det jo ingen bilder av. Jeg var lenge innstilt på sony a5100 (generelt elendig utvalg av fotoutstyr i butikker der jeg bor; utenom Canon, Nikon og GoPro), men oppdaget så at det er mye mer å velge i enn jeg opprinnelig trodde.

 

Kjøpte nesten Panasonic GM1 usett, men bestemte meg altså for å stikke en tur til hovedstaden og Scandinavian Photo for å tafse litt på utvalget. GM1 (og 5) var lite; latterlig lite. Samtidig så er det også så lite at jeg er usikker på om jeg kommer til å bli komfortabel med det av samme årsak. Fikk deretter prøvd meg på OMD-EM10 (II?) og dette begeistret fra start; spesielt kombinert med 17/1.8 og pannekakekitlinsa (når fruen skal ta bilder). Prismehuset gjør jo i og for seg at kameraet framstår (for meg) som litt klumpete og unødvendig stort og retrodesign er egentlig ikke noe som appellerer til meg. Når det er sagt så er det dette jeg fikk mest godfølelse av, så det spørs om det ikke blir kjøp i nær framtid om jeg kommer over en god deal (feks mastercardkampanje hos Expert om en måneds tid evt. brukt).

Hvor mye er det realistisk å få for 600d med vanlig kitobjektiv + 40mm pannekake?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...