Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Hei på dere

 

Er ny MFT bruker, å lurer på hvilket zoom objektiv dere vil råde meg til. 

 

Bruksområder jeg ser for meg er sport å "BIF"

 

Takk på forhånd

 

Heller enn bare objektiv, vil jeg anbefale kamera - E-M1 har fasefokus så det er bedre enn andre til sport og BIF. Det er imidlertid ikke perfekt, så du kommer til å få en del uskarpe bilder. Derfor kan det være verdt å vente på mark II-modellen som visstnok skal komme ut i oktober http://www.43rumors.com/new-e-m1-mark-ii-rumors/ . Siden de kan markedsføre den spesifikt for sport, er det ikke utenkelig at det vil komme gode kit-tilbud med lange zoomer og/eller 300/F4. Det kan ta noe mer tid før kameraet er tilgjengelig for salg i Norge, spesielt med tanke på jordskjelvene i Kumamoto som har forsinket sensorproduksjonen, men jeg vil tippe på at det i hvert fall er tilgjengelig til jul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei på dere

 

Er ny MFT bruker, å lurer på hvilket zoom objektiv dere vil råde meg til. 

 

Bruksområder jeg ser for meg er sport å "BIF"

 

Takk på forhånd

 

Heller enn bare objektiv, vil jeg anbefale kamera - E-M1 har fasefokus så det er bedre enn andre til sport og BIF. Det er imidlertid ikke perfekt, så du kommer til å få en del uskarpe bilder. Derfor kan det være verdt å vente på mark II-modellen som visstnok skal komme ut i oktober http://www.43rumors.com/new-e-m1-mark-ii-rumors/ . Siden de kan markedsføre den spesifikt for sport, er det ikke utenkelig at det vil komme gode kit-tilbud med lange zoomer og/eller 300/F4. Det kan ta noe mer tid før kameraet er tilgjengelig for salg i Norge, spesielt med tanke på jordskjelvene i Kumamoto som har forsinket sensorproduksjonen, men jeg vil tippe på at det i hvert fall er tilgjengelig til jul.

 

Jeg sitter og venter på MKII ...., men er rimelig happy med E-M1 foreløpig. Følgefokus har blitt rimelig bra oppgradert gjennom firmware updates. Selv skudd-takten med C-AF[tr] har blitt oppgradert, fra 6,5fps til 9fps.

På fotball bruker jeg nå følgende kombo;

E-M1 m/40-150/2.8

E-M1 m/300/4 (satt fokus-avstand til 4m->uendelig)

..., og synes det er helt ok. .., det er ikke bare kamera som gjør jobben, man må tross alt være litt "på" selv også. Uansett, så kan nok trackingen ha godt av en oppgradering til. Tenker nok at MKII kommer med noen flere PDAF punkt, og håper at søker-blackout'en blir enda kortere.

Synes E-M1 er et glimrende verktøy, og man kan gjøre nesten alt på kameraet uten å senke øyet fra søker. "What you see is what you get" i den elektroniske søkeren er brilliant ved skiftende lysforhold - gir deg optimale RAW-filer i steden for filer hvor du skal "korrigere" for feileksponering pga lysmåler ble lurt.

Lenke til kommentar

 

Hei på dere

 

Er ny MFT bruker, å lurer på hvilket zoom objektiv dere vil råde meg til. 

 

Bruksområder jeg ser for meg er sport å "BIF"

 

Takk på forhånd

 

 

Heller enn bare objektiv, vil jeg anbefale kamera - E-M1 har fasefokus så det er bedre enn andre til sport og BIF. Det er imidlertid ikke perfekt, så du kommer til å få en del uskarpe bilder. Derfor kan det være verdt å vente på mark II-modellen som visstnok skal komme ut i oktober http://www.43rumors.com/new-e-m1-mark-ii-rumors/ . Siden de kan markedsføre den spesifikt for sport, er det ikke utenkelig at det vil komme gode kit-tilbud med lange zoomer og/eller 300/F4. Det kan ta noe mer tid før kameraet er tilgjengelig for salg i Norge, spesielt med tanke på jordskjelvene i Kumamoto som har forsinket sensorproduksjonen, men jeg vil tippe på at det i hvert fall er tilgjengelig til jul.

Takker for rådet, men har nettopp kjøpt GX8

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For min del skal jeg kjøpe noen objektiver. 12mm, 15mm, 17mm, 20mm, 25mm, 45mm, 60mm Macro er alternativene jeg har sett på (75mm kommer til å bli lite brukt). Har lyst på 12mm, men syntes da 17mm blir for nærme. Er det andre som har noen vurderinger. Liker fysisk små objektiver.

 

Panasonic 14mm 1:2.5. Liten, rask autofokus, brukbar lysstyrke og god bildekvalitet. Følger du med litt er det mulig å få det til 1000-1500 på bruktmarkedet.

Kunne gjerne hatt bedre lysstyrke enn 2,5. Her lest litt og gjort noen vurderinger. Vært litt frem og tilbake. Det blir dyrt, men olympus 12mm f2 og olympus 25mm f1,8. Mulig jeg dropper olympus 17mm som er en veldig anvendelig zoom. Men har jo 14-42mm til vanlig på kamera. Kan hende jeg kommer til å angre. Liker nette objektiver. Derfor gikk jeg fra dslr til m4/3. Noen erfaringer med å velge 12mm og 25mm, samt droppe 17mm som er mest anvendelig. Endret av Plutoid
Lenke til kommentar
*snufs* ..., men forståelig.. - og helt ok dersom de da får tid til å gjøre kameraet perfekt :-)

 

 

 

For min del skal jeg kjøpe noen objektiver. 12mm, 15mm, 17mm, 20mm, 25mm, 45mm, 60mm Macro er alternativene jeg har sett på (75mm kommer til å bli lite brukt). Har lyst på 12mm, men syntes da 17mm blir for nærme. Er det andre som har noen vurderinger. Liker fysisk små objektiver.

Panasonic 14mm 1:2.5. Liten, rask autofokus, brukbar lysstyrke og god bildekvalitet. Følger du med litt er det mulig å få det til 1000-1500 på bruktmarkedet.

 

Kunne gjerne hatt bedre lysstyrke enn 2,5. Her lest litt og gjort noen vurderinger. Vært litt frem og tilbake. Det blir dyrt, men olympus 12mm f2 og olympus 25mm f1,8. Mulig jeg dropper olympus 17mm som er en veldig anvendelig zoom. Men har jo 14-42mm til vanlig på kamera. Kan hende jeg kommer til å angre. Liker nette objektiver. Derfor gikk jeg fra dslr til m4/3. Noen erfaringer med å velge 12mm og 25mm, samt droppe 17mm som er mest anvendelig.

 

12, 17 og 25 er bra saker. .., Enig i at det kan være greit å droppe 17 når du har 12 og 25. Evt handle den om du kommer over et steinbra tilbud etter et år eller så.

 

Støtter forøvrig ventle ang Panasonic 14/2.5 - det er et overraskende koselig objektiv. Kjapt og godt..., bare synd det er "28mm" (vet ikke helt, men 28mm lider på en måte av at det hverken er 24 eller 35......)

Lenke til kommentar

 

*snufs* ..., men forståelig.. - og helt ok dersom de da får tid til å gjøre kameraet perfekt :-) 

 

 

For min del skal jeg kjøpe noen objektiver. 12mm, 15mm, 17mm, 20mm, 25mm, 45mm, 60mm Macro er alternativene jeg har sett på (75mm kommer til å bli lite brukt). Har lyst på 12mm, men syntes da 17mm blir for nærme. Er det andre som har noen vurderinger. Liker fysisk små objektiver.

Panasonic 14mm 1:2.5. Liten, rask autofokus, brukbar lysstyrke og god bildekvalitet. Følger du med litt er det mulig å få det til 1000-1500 på bruktmarkedet.
Kunne gjerne hatt bedre lysstyrke enn 2,5. Her lest litt og gjort noen vurderinger. Vært litt frem og tilbake. Det blir dyrt, men olympus 12mm f2 og olympus 25mm f1,8. Mulig jeg dropper olympus 17mm som er en veldig anvendelig zoom. Men har jo 14-42mm til vanlig på kamera. Kan hende jeg kommer til å angre. Liker nette objektiver. Derfor gikk jeg fra dslr til m4/3. Noen erfaringer med å velge 12mm og 25mm, samt droppe 17mm som er mest anvendelig.
12, 17 og 25 er bra saker. .., Enig i at det kan være greit å droppe 17 når du har 12 og 25. Evt handle den om du kommer over et steinbra tilbud etter et år eller så.Støtter forøvrig ventle ang Panasonic 14/2.5 - det er et overraskende koselig objektiv. Kjapt og godt..., bare synd det er "28mm" (vet ikke helt, men 28mm lider på en måte av at det hverken er 24 eller 35......)

enig med at 14/2,5 ligger mellom 24mm og 35mm, hverken eller. Det å kjøpe 24mm blir det objektivet jeg ikke hadde råd til, men ønsket meg som ung. Men da blir 35mm litt nærme, så mye annet man kan kjøpe.

Lenke til kommentar

http://i63.tinypic.com/axb0vd.png

Ca 1150 for Olympus M.Zuiko 40-150 F4.0-5.6R hos amazon. Ser at prisen ligger på drøyt det doble her på berget...

 

 

http://www.43rumors.com/reminder-40-150mm-r-99/

 

Hvordan er 40-150mm vs 75-300mm. Ser jo at 40-150 har 4-5,6 mens 75-300 går opp til f:6,7 ved 300mm. Men lite tester på den optiske kvaliteten på 75-300mm. Er jo fristende med en tele zoom som går helt opp til "600mm".
Lenke til kommentar

 

Hvordan er 40-150mm vs 75-300mm.

 

Det spørs hvor mye tele du trenger. Vanskelig å sammenligne to telezoomer med såpass forskjellig brennviddeområde. Det finnes for øvrig en Panasonic 100-300 mm også som har innebygd stabilisator og ender på F5.6. Innebygd stabilisator er en fordel hvis du skulle skaffe deg et Panasonic-hus uten stabilisator en gang.  Både 75-300 og 100-300 er typiske low-end til mellomklasse zoomer som gir grei optisk kvalitet til en overkommelig pris, men begge er dessverre dårligst på full tele.

 

http://www.imaging-resource.com/lenses/olympus/75-300mm-f4.8-6.7-ii-ed-m.zuiko-digital/review/

http://www.imaging-resource.com/lenses/panasonic/100-300mm-f4-5.6-asph-mega-ois-lumix-g-vario/review/ (kun brukertester)

http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/684-pana100300?start=2

 

Merk at alle testsider har sine egne testsystem så det er vanskelig å sammenligne tester gjort på to forskjellige nettsteder.

Lenke til kommentar

 

http://i63.tinypic.com/axb0vd.png

Ca 1150 for Olympus M.Zuiko 40-150 F4.0-5.6R hos amazon. Ser at prisen ligger på drøyt det doble her på berget...

 

 

http://www.43rumors.com/reminder-40-150mm-r-99/

Hvordan er 40-150mm vs 75-300mm. Ser jo at 40-150 har 4-5,6 mens 75-300 går opp til f:6,7 ved 300mm. Men lite tester på den optiske kvaliteten på 75-300mm. Er jo fristende med en tele zoom som går helt opp til "600mm".

 

Jeg har selv hatt Panasonic 100-300mm i snart 3 år. Har brukt det ganske mye for å fotografere fugler og er ganske fornøyd med objektivet. Der objektivet faller igjennom er ved seriebildetakning, selv om min Panasonic G-7 kan ta 8-9 bilder pr sekund så faller dette ned til 2-3 bilder pr sekund med dette objektivet og det har med konstruksjonen av objektivet å gjøre.

Jeg går og sikler på den nye Panasonic 100-400mm som er bedre optisk og med mye bedre fokusmekanisme slik at man ikke får slike begrnsninger som 100-300 har.

Skal du kun bruke det til bilder av dyr og fugler som er i ro så er det et bra objektiv, her er et bilde som jeg er ganske fornøyd med fra det objektivet:

 

post-101239-0-03683800-1468060133_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er selfølgelig fristende med 100-400mm, men det er et stort objektiv i m4/3 serien. Har jo kjøpt olympus fordi jeg ble lei de store objektivene til dsrl. Selvfølgelig er det fristende med et optisk bedre objektiv, samtidig som det er lyssterkere. Me jeg kommer kanskje ikke til å bruk tele like mye som normal- og vidvinkelobjektiv. Men det jeg er redd for er om det blir så dårlig optisk kvalitet at det blir liggende ubrukt, tar det ikke med på tur. Jeg hadde 18-200mm til Canon. Det solgte jeg grunnet for dårlig kvalitet på bildene.

Lenke til kommentar

Det er selfølgelig fristende med 100-400mm, men det er et stort objektiv i m4/3 serien. Har jo kjøpt olympus fordi jeg ble lei de store objektivene til dsrl. Selvfølgelig er det fristende med et optisk bedre objektiv, samtidig som det er lyssterkere. Me jeg kommer kanskje ikke til å bruk tele like mye som normal- og vidvinkelobjektiv. Men det jeg er redd for er om det blir så dårlig optisk kvalitet at det blir liggende ubrukt, tar det ikke med på tur. Jeg hadde 18-200mm til Canon. Det solgte jeg grunnet for dårlig kvalitet på bildene.

Da er det nok best for deg å kjøpe en 40-150mm, den er liten, lett og billig og bildekvaliteten er helt ok.

Lenke til kommentar

Det er selfølgelig fristende med 100-400mm, men det er et stort objektiv i m4/3 serien. Har jo kjøpt olympus fordi jeg ble lei de store objektivene til dsrl. Selvfølgelig er det fristende med et optisk bedre objektiv, samtidig som det er lyssterkere.

 

Jeg har Panasonic 100-400mm, 100-300 også. Panasonic 100-400 er relativt  "lite og lett" til å være en 100-400, men fortsatt et ganske stort objektv. Mens Canons veier rundt 1.5kg, slipper du unna med rundt en kilo for Panasonic, og litt dårligere lysstyrke. Jeg har hatt min noen måneder nå og er stort sett fornøyd, men pga blant annet mye jobbing har jeg ikke fått testet den skikkelig ennå så jeg kan ikke si så mye om optisk kvalitet - stabilisatoren er jeg imidlertid veldig fornøyd med.

 

100-300 er forøvrig mye mindre, og mye lettere. Derfor også enklere å ha med i sekken i tilfelle jeg skull trenge mye tele. 40-150 har jeg ikke brukt så kan ikke sammenligne.

Lenke til kommentar

Har andre merker egentlig noe lignende?

Pentax (K-1/K-3II) har noen lignende funksjoner. Blant annet star trail funksjon (i tillegg til astrotracer som gir motsatt effekt). Star trail funksjonen kan selvsagt også brukes i bylandskap, under fyrverkeri, skyer, trafikk og for lysmaling. Det er selvsagt både positive og negative forskjeller. For eksempel har ikke Pentax live view underveis i star trail-funksjonen, men har blant annet lengre batteritid, garantert å fungere ned til -10 grader, større sensor, og 5 stopp stabilisator og pixel shift resolution.

 

E-M1 er helt klart et digg kamera. Hadde jeg likt EVF og mindre sensorformat så hadde jeg kanskje gått for en sånn.

Lenke til kommentar

Okay, jeg gir deg større sensor og batteritid, men de andre har Olympus også :). E-M1-modellen mangler pixel shift, men regner med det kommer på mkII, siden de tross alt pionerte teknologien.

 

Det at det ikke er liveview er jo absolutt en hake, da noe av poenget er at man kan følge med på bildet og se med én gang når "nok er nok", eller om f.eks. lyset fra en tilfeldig bil ødelegger det som eller ville vært et bra bilde og man må starte forfra igjen. Likevel spennende å høre at andre produsenter ikke hviler på laurbærene og prøver nye ting. Jeg skulle veldig gjerne hatt astrotracer - kanskje det blir det neste til Olympus så fremt det ikke er patentrettigheter i veien. De støtter allerede GPS via app på telefon, så skal forhåpentligvis ikke så mye til for å implentere resten i kameraet hvis man allerede har pixel shift på plass.

Lenke til kommentar

Har E-M1 5 stopp stabilisator? Jeg vet den har 5 akser akkurat som K-1, men trodde den bare var 4 stopps (EV).

 

Hverken Pentax eller Olympus "pionerte" pixel shift. Det gjorde Hasselblad med H3DII 39MS allerede i 2007.

 

Rent teknisk trengs det maskinvare for retningsorientering (kompass og tyndekraftretningssensor) for å muliggjøre Astrotracer.

Det er som du sier sikkert også noen patenter/lisenser som skal til for å få det på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...