Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fugler i flukt har jeg ikke erfaring med, så det kan jeg ikke gi noen anbefalinger på, men på sportsfoto tør jeg påstå å ha "en del" erfaring. Av det jeg har prøvd av zoom-objektiv til M43 har jeg ikke funnet noen som er gode nok til å være særlig egnet, ettersom autofokusen er for treg, lysstyrken for svak og isoleringsevnen med tynn dybdeskarphet ikke er tilstrekkelig (jeg har da ikke prøvd Olympus 40-150mm 1:2.8, så jeg må holde muligheten åpen for at den kan være god nok).

 

Det er derimot to fastobjektiver som virkelig skinner til dette bruksområdet, og det er Olympus 45mm 1:1.8 og 75mm 1:1.8. Sistnevnte gjør i stor grad samme nytten som en 70-200mm på fullformat, som er selve arbeidshesten min på betalte oppdrag. Men 150mm fullformat-ekvivalent blir antageligvis i korteste laget til fuglefoto.

 

Bilder produsert med 75mm'eren (alle med Panasonic GM1):

P1070331-750x750.jpg

 

P1070170-750x750.jpg

 

P1070071-750x750.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Bruksområder jeg ser for meg er sport å "BIF"

 

Fugler i flukt er ett område hvor MFT (og så vidt jeg vet andre speilløse) ikke fikser like bra som speilrefleks. Det betyr ikke at det ikke kan brukes, men det er vanskeligere å få fokus til å sitte.

 

Hvilket zoomobjektiv du trenger avhenger av type fugler og hvor langt unna du er. Personlig synes jeg man aldri får nok tele for fugler og da er det Panasonics nye 100-400mm som gir mest rekkevidde, men det er dyrt.

 

Skal du ha noe annet så har Panasonic 100-300mm og Olympus 75-300mm. Begge får omtrent like gode omtaler, men Panasonic sitt har innebygd stabilisator som er en fordel hvis du skal bruke det på Panasonic-kameraer uten stabilsator i huset.

 

Olympus 40-150 F2.8 som ventle også nevner har mye bedre lysstyrke, men 150mm er lite for fugler. Det hjelper litt med 1.4 TC, men det er fortsatt kort hvis du har litt avstand til fugler.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Mange takk for gode svar

 

Panasonic 100-400 er jo dyrt, men helt sikkert svært bra. 

 

Et rimeligere "alternativ" er jo faktisk Sony RX10 mark 3.

 

Jeg skjønner jo at MTF ikke er like bra på AF som DSLR, men hadde jo håpet at Panasonics DFD fokus skulle være såpass bra at "BIF" ikke skulle være noe stort problem, men jeg har vel ikke studert dette godt nok

 

Jeg har ikke fått brukt kameraet noe særlig enda til tross for at jeg fikk det for 14 dager siden grunnet dårlig vær.

 

Har ikke tenkt å gå til anskaffelse av nytt objektiv enda, men vil bare ha noen gode råd til den tid kommer, så igjen takk for gode svar å råd!-:)

Lenke til kommentar

Et rimeligere "alternativ" er jo faktisk Sony RX10 mark 3.

 

Stemmer, RX10 MK III er billigere enn Panasonic 100-400 og har bedre lysstyrke, men mindre sensor og "bare" 600mm ekvivalent og det får du med både 100-300 og 75-300 også og de er mye rimeligere enn RX10 Mk III. Har sett et par omtaler av RX10 Mk III og de tyder på at autofokushastighet ikke matcher MFT. Uansett, RX10 Mk III er et interessant kamera hvis du skal ha alt i ett, men neppe ideelt for sport og fugler.

 

Beste autofokusen på et superzoomkamera er nok Panasonic FZ1000 som har DFD, men det går "kun" til 400mm. Vurderer du en alt i ett løsning kan det være smart å se om det kommer noen etterfølger til FZ1000. Panasonic lanserer gjerne superzoomkameraer i juli/august. Ellers har Nikon fått mye skryt for autofokusen på Nikon 1-serien og de har lansert DL24-500 som blir nærmeste konkurrent til RX10 III og arver det autofokushastigheten fra Nikon 1 kan det bli veldig bra. Ingen har testet DL24-500 ennå (som jeg har sett).

 

Når det gjelder MFT er nok Panasonic 100-400 beste og dyreste telezoom, men den får litt blandede kritikker. Særlig for optisk ytelse på de lengste brennviddene, men det er ikke så mange seriøse tester ute ennå. Det spørs selvsagt hva dine kvalitetskrav er. Pansonic 100-300 får ikke topp karakter, men jeg synes det er rimelig bra pris/ytelse og du får DFD-støtte hvis det er et relativt nytt Panasonic hus du har.

 

Olympus E-M1 ble regnet som best på følgefokus av MFT-kameraene, men ser en god del hevder DFD er like bra eller bedre. DFD og autofokus generelt blir bare bedre og bedre på speilløse for hver generasjon så du må nesten bare får tak i en telezoom og teste selv. Store fugler er selvsagt enklere enn små, både pga størrelse, men også fordi de gjerne beveger seg mer forutsigbart. Lykke til med valg og bilder, og hadde vært interessant å høre erfrainger når du har kommet i gang.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fugler i flukt har jeg ikke erfaring med, så det kan jeg ikke gi noen anbefalinger på, men på sportsfoto tør jeg påstå å ha "en del" erfaring. Av det jeg har prøvd av zoom-objektiv til M43 har jeg ikke funnet noen som er gode nok til å være særlig egnet, ettersom autofokusen er for treg, lysstyrken for svak og isoleringsevnen med tynn dybdeskarphet ikke er tilstrekkelig (jeg har da ikke prøvd Olympus 40-150mm 1:2.8, så jeg må holde muligheten åpen for at den kan være god nok).

 

Det er derimot to fastobjektiver som virkelig skinner til dette bruksområdet, og det er Olympus 45mm 1:1.8 og 75mm 1:1.8. Sistnevnte gjør i stor grad samme nytten som en 70-200mm på fullformat, som er selve arbeidshesten min på betalte oppdrag. Men 150mm fullformat-ekvivalent blir antageligvis i korteste laget til fuglefoto.

 

Bilder produsert med 75mm'eren (alle med Panasonic GM1):

P1070331-750x750.jpg

 

P1070170-750x750.jpg

 

P1070071-750x750.jpg

Lenke til kommentar

Et tips jeg leste hos Tom's Photography Blog; en gammel Olympus forsatslinse C-180 skal visstnok funke på nyere objektiver. Den forstørrer 1,7 ganger. Tilfeldigvis lå den i en skuff, jeg brukte den for femten år siden på mitt aller første digitalkamera Olympus C-2100. Jeg har prøvd linsa på 45 1,8, og Sigma 60 2,8. Og resultatet blir ganske så skarpt, merkelig nok. Og 45mm1,8 blir plutselig en ganske velfungerende 76,5 mm 1,8. Pris: kr. 50,- cirka for 37-52 mm stepoppring. Bare prøv! Ikke så sexy som 75mm 1,8, men en smule billigere, og litt lettere...

Lenke til kommentar

Daniel Cox lever også av å promotere Panasonic. Han er såkalt "Panasonic Lumix Luminary member", som vil si noe sånt som betalt showcase-representant. Da er det kanskje ikke så rart at han prater veldig positivt om Panasonic.. ;)

Ja det stemmer at han er ambassadør for Panasonic, men jeg klarer ikke å se at han skryter eller prøver å promotere i den artikkelen jeg linker til. Den viser bilder av fugler i flukt som han har tatt med panasonic utstyr og han forteller hvilke instillinger han anbefaler.

Jeg prøver å komme med konstruktiv info til Valhall, vet ikke helt hva du prøver på?

Lenke til kommentar

 

Daniel Cox lever også av å promotere Panasonic. Han er såkalt "Panasonic Lumix Luminary member", som vil si noe sånt som betalt showcase-representant. Da er det kanskje ikke så rart at han prater veldig positivt om Panasonic.. ;)

Ja det stemmer at han er ambassadør for Panasonic, men jeg klarer ikke å se at han skryter eller prøver å promotere i den artikkelen jeg linker til. Den viser bilder av fugler i flukt som han har tatt med panasonic utstyr og han forteller hvilke instillinger han anbefaler.

Jeg prøver å komme med konstruktiv info til Valhall, vet ikke helt hva du prøver på?

 

 

Jeg har sett en del av de som "er betalt" av diverse produsenter uttale seg, og (med unntak av Scott Kelby som sier han ikke er det) virker de ganske nøkterne. Selvsagt er de ofte positive, men det er naturlig da de som regel har valgt merke og så blitt "ambassadører" og ikke blitt betalt for å bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk igjen til dere alle for gode svar å råd!

 

Som sagt blir det nok en stund til jeg kjøper meg nytt objektiv, men det er greit å få gode råd på forhånd. 

 

Har bare 2 linser ,Panasonic 12-35, og Panasonic 25mm 1,7 som jeg enda ikke har prøvd(kom med på kjøpet). 

 

Angrer litt på at jeg ikke gikk for 14-140 mm istendenfor 12-35, men det er mest landskap som gjelder for min del, å der er vel 12-35 litt bedre. Uansett så vil jeg ha mer zoom!.

 

Litt moro at MFT kameraet er merkbart større enn det lille APC kameraet mitt Samsung NX500

Lenke til kommentar

Litt moro at MFT kameraet er merkbart større enn det lille APC kameraet mitt Samsung NX500

 

Hvis minst er målet har nok MFT rekorden med Panasonic GM1. Du finner både mindre og større MFT-kameraer enn NX500, men enig i at Samsung var flinke til å få mye funksjonalitet inn i kompakte modeller.

 

Panasonic 12-35mm F2.8 er mye bedre på lysstyrke enn 14-140. Dessuten mer vidvinkel, bedre optisk, men mye mindre zoomområde tele enn 14-140 så jeg ser egentlig ikke disse to som direkte konkurrenter selv om det er standardzoomer begge deler. Hvilken som er "best" for deg avhenger primært av hva du liker.

 

Landskap betyr for mange at vidvinkel er viktig, men mange liker også lengere brennvidder så det er ikke noe fasitsvar. For allround natur ville jeg heller hatt 14-140 enn 12-35, men som sagt er det først og fremst en smakssak.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du skal ikke angre på at du kjøpte 12-35 og ikke 14-140. Har selv hatt Canon først med 18-200mm, men solgte objektivet, bildene ble ikke så skarpe. Så hadde jeg 15-85mm som heller ikke var veldig skarpt. Nå har jeg kjøpt olympus med kit 14-42mm, men skal kjøpe kvalitets optikk, fast eller zoom. Tror at et objektiv med mindre område som 12-35mm er skarpere enn 14-140mm. Så slå deg til ro med et kort zoom område. Du har jo også 'ekte vidvinkellinse 12mm=24mm.

 

For min del skal jeg kjøpe noen objektiver. 12mm, 15mm, 17mm, 20mm, 25mm, 45mm, 60mm Macro er alternativene jeg har sett på (75mm kommer til å bli lite brukt). Har lyst på 12mm, men syntes da 17mm blir for nærme. Er det andre som har noen vurderinger. Liker fysisk små objektiver.

Lenke til kommentar

Mange takk igjen til dere alle for gode svar å råd!

 

Som sagt blir det nok en stund til jeg kjøper meg nytt objektiv, men det er greit å få gode råd på forhånd. 

 

Har bare 2 linser ,Panasonic 12-35, og Panasonic 25mm 1,7 som jeg enda ikke har prøvd(kom med på kjøpet). 

 

Angrer litt på at jeg ikke gikk for 14-140 mm istendenfor 12-35, men det er mest landskap som gjelder for min del, å der er vel 12-35 litt bedre. Uansett så vil jeg ha mer zoom!.

 

Litt moro at MFT kameraet er merkbart større enn det lille APC kameraet mitt Samsung NX500

Her er en link til som jeg fant i dag, bildene er tatt med Olympus E-M1 og Olympus 300mm f/4. Ser definitivt ut som den komboen klarer BiF meget bra.

http://www.dpreview.com/forums/thread/4020942

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

 

For min del skal jeg kjøpe noen objektiver. 12mm, 15mm, 17mm, 20mm, 25mm, 45mm, 60mm Macro er alternativene jeg har sett på (75mm kommer til å bli lite brukt). Har lyst på 12mm, men syntes da 17mm blir for nærme. Er det andre som har noen vurderinger. Liker fysisk små objektiver.

 

Panasonic 14mm 1:2.5. Liten, rask autofokus, brukbar lysstyrke og god bildekvalitet. Følger du med litt er det mulig å få det til 1000-1500 på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...