Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å bli klok på filter til m43. ND-filter er det jeg har i tankene.

Tenkte å prøve meg på å ta bilder av solformørkelsen 20. mars om forholdene tillater det. Og da er det vel greit med noen gode filter? Helst skulle jeg vel hatt teleskop og greier, men det blir en litt heftig investering for noe som er gjort unna i lunsjen... :)

 

Finnes det noen fornuftige sett jeg kan bruke på tvers av objektivene mine, så jeg slipper å hamstre filter? Så langt jeg kan se er det forskjellige filterdiameter på samtlige objektiver jeg eier...

Primært tenkte jeg å bruke Panasonic 45-200mm, som jeg skal låne for anledningen (har en 40-150mm selv, men denne brukes sjelden).

Lenke til kommentar

Det holder ikke med bare ND-filter - du trenger egentlig spesialfilter for å ta bilde av solformørkelse. Ta kontakt med butikk som selger både teleskop og kamera. I nødstilfelle kan du stable flere ND-filtre på hverandre, men da kan du få brytningseffekter som dette:

 

556100_3481642118578_362065821_n.jpg?oh=

 

Det er med 1xND8, 1xND4 og 1xUV-filer på GH2. Månen beveger seg forholdsvis raskt, så du har ikke mye tid på å sette opp og få riktig eksponering. Se også http://www.mreclipse.com/SEphoto/SEphoto.html

 

Husk også at solformørkelser kan skape interessante lyseffekter. I dette eksempelet brytes sollyset av løv fra et tre og reflekteres av metallfiguren:

 

303371_3481642798595_420920948_n.jpg?oh=

Lenke til kommentar

Ja, så det kunne være en god ide med solfilter, men dette virket enda vanskeligere å få fatt i. Jeg får forhøre meg litt i en dertil egnet butikk. Tanken var litt at dette nette kom til å bli brukt igjen med det første. Da er det kjedelig å bruke mer penger enn nødvendig. Samtidig vil jeg jo gjerne ha mest mulig ut av det. Pose og sekk. :)

Lenke til kommentar

Takk! Alt jeg fant da jeg søkte var "2015 onwards".. Hrmf, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet :)

Vi må nok det :-)

 

Jeg vurderer å bytte ut 12-40mm f 2.8 i 7-14mm f2.8 hvis prisen blir grei.

 

Føler at jeg ikke benytter meg så ofte i teleenden med dette objektivet. Da bruker jeg 40-150mm f2.8 i stedet.

 

Er redd at 12-40 objektivet vil bli liggende mye stille hvis jeg kjøper 7-14mm.

 

Når det gjelder 300mm f4 er dette et fristende objektiv, selvfølgelig. Men jeg ser at Zuiko 75-300mm slett ike er så værst så lenge det er lyst, og er ekstremt portabelt :-) Det nye Pro objektivet blir sikkert en del bedre optisk men uansett er ikke f4 nok i mange sammenhenger likevel. Så er det prisen da.

Lenke til kommentar

 

Takk! Alt jeg fant da jeg søkte var "2015 onwards".. Hrmf, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet :)

Vi må nok det :-)

 

Jeg vurderer å bytte ut 12-40mm f 2.8 i 7-14mm f2.8 hvis prisen blir grei.

 

Føler at jeg ikke benytter meg så ofte i teleenden med dette objektivet. Da bruker jeg 40-150mm f2.8 i stedet.

 

Er redd at 12-40 objektivet vil bli liggende mye stille hvis jeg kjøper 7-14mm.

 

Når det gjelder 300mm f4 er dette et fristende objektiv, selvfølgelig. Men jeg ser at Zuiko 75-300mm slett ike er så værst så lenge det er lyst, og er ekstremt portabelt :-) Det nye Pro objektivet blir sikkert en del bedre optisk men uansett er ikke f4 nok i mange sammenhenger likevel. Så er det prisen da.

 

 

Hadde helt glemt denne (75-300mm), men husker jeg kikket på den for en stund siden. Takk for tips :) Den er jo ikke så verst prismessig heller.. Kanskje verdt et forsøk? :hmm:

 

7-14mm tror jeg at jeg må prøve før jeg kan vurdere om det er noe for meg. Blir det ikke fort skjeve linjer i bildene på så lave brennvidder? Eller er det korrigering for det i objektivet?

Lenke til kommentar

 

Takk! Alt jeg fant da jeg søkte var "2015 onwards".. Hrmf, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet :)

Vi må nok det :-)

 

Jeg vurderer å bytte ut 12-40mm f 2.8 i 7-14mm f2.8 hvis prisen blir grei.

 

Føler at jeg ikke benytter meg så ofte i teleenden med dette objektivet. Da bruker jeg 40-150mm f2.8 i stedet.

 

Er redd at 12-40 objektivet vil bli liggende mye stille hvis jeg kjøper 7-14mm.

 

Når det gjelder 300mm f4 er dette et fristende objektiv, selvfølgelig. Men jeg ser at Zuiko 75-300mm slett ike er så værst så lenge det er lyst, og er ekstremt portabelt :-) Det nye Pro objektivet blir sikkert en del bedre optisk men uansett er ikke f4 nok i mange sammenhenger likevel. Så er det prisen da.

 

Mitt problem med 7-14 er at det ikke tar filter :/

Lenke til kommentar

 

 

Takk! Alt jeg fant da jeg søkte var "2015 onwards".. Hrmf, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet :)

Vi må nok det :-)

 

Jeg vurderer å bytte ut 12-40mm f 2.8 i 7-14mm f2.8 hvis prisen blir grei.

 

Føler at jeg ikke benytter meg så ofte i teleenden med dette objektivet. Da bruker jeg 40-150mm f2.8 i stedet.

 

Er redd at 12-40 objektivet vil bli liggende mye stille hvis jeg kjøper 7-14mm.

 

Når det gjelder 300mm f4 er dette et fristende objektiv, selvfølgelig. Men jeg ser at Zuiko 75-300mm slett ike er så værst så lenge det er lyst, og er ekstremt portabelt :-) Det nye Pro objektivet blir sikkert en del bedre optisk men uansett er ikke f4 nok i mange sammenhenger likevel. Så er det prisen da.

 

Mitt problem med 7-14 er at det ikke tar filter :/

 

Du har et poeng, men det lar seg løse i noen tilfeller.

 

Jeg har sett slike folterholdere som kan skrues utenpå solblenderen, men jeg har aldri prøvd dette og vet ikke hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

Oi, da fikk jeg visst bestilt en 75-300mm på jp! Det er jo ikke så dumt å se hvordan jeg liker den lange brennvidden før jeg evt. banker i bordet med en Pro F:4 til 15-20K (eller hva den nå kommer til å koste når den kommer). :)

Ja, "600mm" er ganske fint. Man kan kikke på mye rart da uten å bli oppdaget :green: Til den prisen og med en slik nett størrelse er jeg overrasket. Så lenge man er klar over begrensningene ved den lille blenderåpningen er objektivet ganske så bra.

Lenke til kommentar

Jeg synes ofte jeg får så dårlige bilder med mye tele (ihvertfall på min 14-150), blasse og kjipe og uskarpe bilder (ihvertfall om jeg tar bilde av noe som er langt unna, det er bedre om jeg tar bilde av noe lite på moderat avstand). Tror ikke jeg er så flink på det der.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Ingen lyssky aktiviteter planlagt her, så lys skal den få :)

Har gode erfaringer med den, iallefall så lenge Norwegian holder seg i luften.... ;)http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/it-s-norwegian-isn-t-it/1437986

 

 

I fare for å høres ut som et rasshøl her (er ingenting personlig ment, sikker på at du er en mye bedre fotograf enn meg), så synes jeg det bildet illustrer ganske godt hva jeg sliter med når det gjelder tele, er ikke det et litt blasst, flatt og uskarpt bilde? Synes stadig telebilder blir litt "kjedelige" og "mobilaktige", er det bare jeg som er på jordet?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ingen lyssky aktiviteter planlagt her, så lys skal den få :)

Har gode erfaringer med den, iallefall så lenge Norwegian holder seg i luften.... ;)http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/it-s-norwegian-isn-t-it/1437986

 

 

I fare for å høres ut som et rasshøl her (er ingenting personlig ment, sikker på at du er en mye bedre fotograf enn meg), så synes jeg det bildet illustrer ganske godt hva jeg sliter med når det gjelder tele, er ikke det et litt blasst, flatt og uskarpt bilde? Synes stadig telebilder blir litt "kjedelige" og "mobilaktige", er det bare jeg som er på jordet?

 

AtW

 

 

Hvem som er hva og slikt, se det vet jeg ikke noe om, men håndholdt på full tele (tilsvarer 600mm) så ble vel dette sånn noenlunde "greit nok". :green:

Selvsagt kunne det vært skarpere osv... Spørs også hva en er ute etter å formidle... Dette, er f.eks. av det mer "hverdagslige" slaget... :cool: Lever godt med slike resultater, jeg... :roll:

Til "festbruk" benytter jeg stativ... , og dersom jeg ville brukt mobilen, så måtte jeg nok ha leid meg et småfly for å komme nærme nok... :whistle:

Jeg synes telebilder jevnt over er "festlige" og ikke det minste "mobilaktige", jeg....., så mulig du har et annet "ståsted" enn meg, ja... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...