Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Beklager litt sent svar, men jeg har en hel del erfaring med FT optikk på E-M5. Har gjennom mesteparten av sommeren brukt 12-60 og 50-200 (den gamle, uten SWD) til å ta bilder av cruiseskip. Det første jeg la merke til er hvor skarpe de er og hvor fint de tegner, sammenliknet med 12-50 (som er bedre enn jeg forventet) Jeg har og en gammel 14-54/2.8-3.5 liggende. På grunn av at jeg har brukt 12-60 så mye har den blitt mer eller midre "glemt", noe som viste seg å være litt dumt etter at jeg prøvde den på slutten av cruiseskipsesongen...

 

Når det gjelder AF, så kan du med en gang glemme kontinuelig AF, det blir bare rot med de der på E-M5. S-AF er greit, så lenge du låser AF til et punkt (gjerne det i midten) da treffer fokus på under 2 sekunder, som regel, og det treffer riktig 95 % av tiden. Så hvis du ikke trenger superrask S-AF eller følgefokus og det ikke er så farlig om objektivene er litt store, samt at du ikke vil inngå noe kompromiss med tanke på optisk kvalitet er FT-optikk absolutt å anbefale...

 

Ingenting å si på skarpheten, nei. :)

 

Nå fant jeg selvfølgelig ut at 9-18mm-en var en av de tre objektivene som ikke fungerte med MMF-1/2/3, så det var jo ikke rent lite irriterende. Får se om jeg får solgt E-620 + 9-18mm videre. 35mm macro funket fint, men den egner seg ikke akkurat til å sjekke ut kjapp autofokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er G3 kommet i hus, lader batteri nå(synd det ikke var like batterier som GF3)

Fikk tak i en( var bare tatt 500 bilder med) på Finn, med kitobjektivet, minnekort, benroveske og orginale kvitteringer til "bare" 2000 inkl frakt, så da ble det å prøve ut den.

Så da får vi se hvordan den er i løpet av helgen:)

Lenke til kommentar

Jeg har i lengre tid fulgt med på dette fotumet, og da GF3 med 14mm var på tilbud hos Japan Foto, slo jeg til og endret status som firetredelsobservatør til firetredelsbruker. Bakgrunnen for tilslaget er selvsagt ønske om utstyr som veier mindre og derfor "lettere" å ta med enn Pentax-ene mine (Kr, K-5 og en haug objektiver). Dessuten må jeg medgi at jeg i alle analoge år brukte Olympus OM. Et system fyllt av sjel..og jeg vil i så måte anbefale og lese Geir Brekkes glimrende skråblikk på OM-systemet. På foto.no. Jeg kommer nok til å kjøre begge systemer, Pentax har også særegenheter som jeg setter pris på.

 

GF-3 er et utmerket kamera. Men det er noe uvant å ikke ha søker. Jeg synes skjerm er fullstendig ubrukelig på en solrik dag. Det er sikkert en vanesak, og jeg observerer jo at nesten alle som bruker kompaktkamera smiler og er glade. Men jeg synes søker er et must og kjøpte derfor et særdeles pent brukt G-2 med 14-42 og 45-200 for 2600 kroner.

 

Mine erfaringer så langt er at micro 4/3 er et fantastisk system, intet mindre. Jeg må innrømme at jeg er svært overrasket over G-2, selv om sensoren ikke er allverden i forhold til Pentax K-5. Og jeg har også registrert at sensoren i Olympus OMD er mye bedre. Men høy-iso egenskaper er langt fra den viktigste egenskap ved et kamera. Jeg har fotografert med speilrefleks siden 1975, hovedsakelig dias, og iso-støyfrie opptak over iso-200 var nærmest en umulighet. Ektachrome 400(diasfilm) kom etterhvert og seinere Ektachrome 800, men korn var der i massevis, uten at man brydde seg voldsomt om det. Heller ikke at man på den tiden måtte fokusere for hånd bød på de store vanskeligheter. Og det ble definitivt tatt noen gode bilder før digitaltiden...

 

Og altså, Panasonic G-2 er et utmerket kamera. Søkeren er utrolig bra synes jeg. Stor, lys og kontrastrik. Under dårlige lysforhold hakker den litt, men jeg synes ikke det er noe stort problem. Billedstabilisator i objektivene synes jeg fungerer svært bra , stabiliseringen er merkbart bedre enn Pentax sitt sensorbaserte system. Og et stort pluss er også at søkeren blir mye roligere; at man faktisk kan "se" stabiliseringen er nytt for meg.

 

Så til en liten problemstilling. Jeg har en del Pentax og Olympus "primes", og jeg har også skaffet meg en adapter som gjør at disse kan brukes på Panasonic husene mine. Og det fungerer ganske godt på G-2. Søkeren fungerer som mattskive og det er ganske enkelt å stille fokus. Men; jeg ser intet fokuspunkt, og det har heller ikke lyktes meg å få til forstørring av bildet for å gjøre fokusering enda mer nøyaktig. Hvordan gjør jeg dette? Og jeg ser også at billedstabilisering ikke funker ved bruk av disse gamle objektivene. Og det er litt synd. Jeg forstår at Olympus OMD får dette til. Det er kanskje ikke mulig på G-2?

 

MFT har også gitt mine mange gamle fastobjektiv en ny vår. Adaptere finns i bøtter og spann på ebay. Jeg har en 35 år gammel Chinon 200mm (3,5) som er mye enklere å bruke på G-2 enn på Pentax K-5 som den var tiltenkt for. . Et objektiv jeg vil anbefale er Tokina 500mm speiltele. Blir til en særdeles lett 1000 mm som er ganske skarp. Finnes i massevis på ebay. Tamron sin variant av samme brennvidde er nok litt skarpere; men den er også både større, tyngre og dyrere. Det er morsomt å jakte på gamle "primes" uten å tenke på fatning. Adaptere koster nesten ingenting og finnes tydeligvis til de fleste fatninger.

 

Jeg kommer nok til å utvide objektivparken med fastobjektiv. Hva vil dere anbefale av objektiver rundt 20 mm? Olympus sin 45mm 1,8 skal jeg utvilsomt ha. Og kanskje 75 mm 1,8; fanastisk i tester og flott å skue, men litt kostbar. Det samme gjelder Panasonic 12-35 og 35-100. Men kommer tid kommer råd... Jeg håper det kommer et fastobjektiv rundt 200mm med lysstyrke på 2,8, helst i plastmateriale som gjør den lett. Hvorfor kan man ikke lage lette og små teleobjektiver til MFT? Pentax 55-300 både veier og fyller mindre enn Panasonic 100-300...

Lenke til kommentar

...

Og jeg ser også at billedstabilisering ikke funker ved bruk av disse gamle objektivene. Og det er litt synd. Jeg forstår at Olympus OMD

...

Mange spørsmål og jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å besvare alt, men årsaken til at du ikke får stabilisering på eldre optikk på G2 er at Panasonic bruker stabilisator i hvert enkelt objektiv, Olympus har i huset på samme måte som Pentax. Derfor vil du heller ikke får stabilisering med G2 på Olympus mFT-optikk eller Panasonic-optikk som ikke har stabilisator (heller ikke på GF3).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Og jeg ser også at billedstabilisering ikke funker ved bruk av disse gamle objektivene. Og det er litt synd. Jeg forstår at Olympus OMD får dette til. Det er kanskje ikke mulig på G-2?

Flott langt innlegg :thumbup:

 

Jeg kan forklare litt rundt dette. G2 har stabiliseringen plassert i objektivet. Skifter du objektiv til et uten så mister du altså stabiliseringa. Pentax og Olympus har stabiliseringen i kamerahuset. Da kan du skifte objektiv så mye du vil og fortsatt ha stabilisering.

 

Disse to ulike løsningene er også årsaken til at du ikke ser stabiliseringa i den optiske søkeren på Pentaxen. Stabiliseringa skjer først når lyset når sensoren. Det er sensoren som flytter seg i takt med bevegelsene slik at bildet skal stå i ro under eksponeringa. Lyset som kommer til den optiske søkeren har ikke vært innom sensoren. Søkerbildet på skjermen til Pentax i live view-modus er derimot stabilisert, fordi det viser bildet som projiseres på den stabiliserte sensoren. Olympus har en litt annen løsning. Noen kameraer har intern eller påsettbar elektronisk søker og der vises et stabilisert bilde fordi bildet i søkeren har vært innom den stabiliserte sensoren. Det samme gjelder Olympus sin Live view. Men setter du på en ekstern optisk søker i blitsskoen, så blir ikke søkerbildet stabilisert. Panasonic fungerer på tilsvarende måte med stabilisering i både live view og elektronisk søker, men ikke i den påsettbare optiske søkeren. Skal man ha stabilisert bilde i en optisk søker så må det være stabilisering i objektivet kombinert med speil for å reflektere lyset fra objektivet opp til søkeren. Altså speilrefleks. Canon og Nikon benytter denne løsningen på sine speilreflekser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og jeg ser også at billedstabilisering ikke funker ved bruk av disse gamle objektivene. Og det er litt synd. Jeg forstår at Olympus OMD får dette til. Det er kanskje ikke mulig på G-2?

Flott langt innlegg :thumbup:

 

Jeg kan forklare litt rundt dette. G2 har stabiliseringen plassert i objektivet. Skifter du objektiv til et uten så mister du altså stabiliseringa. Pentax og Olympus har stabiliseringen i kamerahuset. Da kan du skifte objektiv så mye du vil og fortsatt ha stabilisering.

 

Disse to ulike løsningene er også årsaken til at du ikke ser stabiliseringa i den optiske søkeren på Pentaxen. Stabiliseringa skjer først når lyset når sensoren. Det er sensoren som flytter seg i takt med bevegelsene slik at bildet skal stå i ro under eksponeringa. Lyset som kommer til den optiske søkeren har ikke vært innom sensoren. Søkerbildet på skjermen til Pentax i live view-modus er derimot stabilisert, fordi det viser bildet som projiseres på den stabiliserte sensoren. Olympus har en litt annen løsning. Noen kameraer har intern eller påsettbar elektronisk søker og der vises et stabilisert bilde fordi bildet i søkeren har vært innom den stabiliserte sensoren. Det samme gjelder Olympus sin Live view. Men setter du på en ekstern optisk søker i blitsskoen, så blir ikke søkerbildet stabilisert. Panasonic fungerer på tilsvarende måte med stabilisering i både live view og elektronisk søker, men ikke i den påsettbare optiske søkeren. Skal man ha stabilisert bilde i en optisk søker så må det være stabilisering i objektivet kombinert med speil for å reflektere lyset fra objektivet opp til søkeren. Altså speilrefleks. Canon og Nikon benytter denne løsningen på sine speilreflekser.

 

Jeg beklager mitt idiotiske spørsmål vedørende "stabilisering" av ikke-stabiliserte objektiver på Panasonic sine kameraer. Jeg forstår selvsagt at det er en umulighet, og til og med en selvmotsigelse så lenge stabiliseringen hos Panasonic ligger i ... objektivet. Det var nok en blackout i entusiasmen over hvor bra mine gamle fast-objektiver fungerer på G-2. Men jeg tillater meg å gjenta mitt andre spørsmål; er det mulig å forstørre søkerbildet når jeg skal stille fokus på tredjepartsobjektiver som brukes via adapter?

Lenke til kommentar

Men jeg tillater meg å gjenta mitt andre spørsmål; er det mulig å forstørre søkerbildet når jeg skal stille fokus på tredjepartsobjektiver som brukes via adapter?

Det står beskrevet i s 84 i brukermanualen (den engelske) hvordan man aktiverer fortsørrelsen manuelt, men jeg ahr aldri testet det selv med helvmanuelle adaptere.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svar Seriksen, men det funker nok ikke med helmanuell adapter. På den annen side er søkerens "mattskive-effekt" så god at det går helt greit å fokusere uten forstørrelse. Minner meg litt om ei mattskive jeg hadde på en Canon T-90, og denne var helmatt, uten splittbilde og mikroraster. Men likevel et suverent fokuseringsverktøy.

 

Jeg er i det hele tatt svært imponert over den elektroniske søkere, som jeg tidligere ikke ville rørt med ildtang. Jeg tror Panasonic G-1 representerer et paradigmeskifte når det gjelder når det gjelder elektronisk søker!

Lenke til kommentar

... Men jeg tillater meg å gjenta mitt andre spørsmål; er det mulig å forstørre søkerbildet når jeg skal stille fokus på tredjepartsobjektiver som brukes via adapter?

 

Jeg kjenner ikke G2, men de samme knappene finnes kanskje på G2 som på GF1?

Når jeg fokuserer helt manuelle objektiver (M42 og K) på Panasonic GF1 gjør jeg slik for å få forstørret søkerbildet på skjermen:

1 + 2 = forstørrelse på

3 = forstørrelse av / utløser

post-154920-0-72821200-1351360585_thumb.jpg

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Skru på MF Assist i instillingsmenyen og stapp pekefingertuppen mot skjermen så får du 10x forstørrelse eller noe sånt :) (mao, gi skjermen et lite trykk så forstørrer den 10x på det punktet du trykket på)

 

Har hvertfall dette på både GF3 og GH2 :) men er ikke heeeeelt sikker på G2 :)

 

Takker!

Dette fungerer så det suser, Pentax FA 135 2,8 er herved blitt en kraftig, superskarp, lyssterk telelinse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...