Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er E-400 og E-410 iforhold til E-420?

E-400 har CCD sensor, men de ser ganske like ut.

Hvilke av de har best bildekvalitet mellom 100-800 ISO?

E-400 er fult av små tåpelige feil (man kan ikke slå av blitsbelysning for AF, skru av og på støyfjerning m.m.), tregt, veldig dårlig AF, veldig dårlig søker, elendig over ISO400..

 

Men jeg kommer alltid til å elske mitt E-400. Det gir farger jeg ikke har funnet med noe annet kamera verken før eller etter. Om du ikke trenger høyere ISO enn 100 får du helt fabelaktige bilder. Men det er litt kjipt å ikke kunne bruke høyere ISO....

 

:)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! En sommer er over, én av to seilbåter er på land, og E-P1 med 17mm ble min i dag! O salige fotoglede! Det er minst like bra som jeg håpet etter lanseringen i fjor, og det er jo pokker ikke verst.

 

Satser på å bli litt mer aktiv her igjen framover, men må bli kjent med kameraet først. Nå prøver jeg å dempe eller slå av lyden av "lukkeren", noen som har tips?

 

edit: satvefeil

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Gratulerer! Er også fornøyd med E-P1 :)

 

Mulig jeg må være budbringeren av første uønskede melding - men lyden av lukkeren er altså ikke noe som er laget kunstig, det er lyden av lukkeren. Mekanisk fokalplanlukker bestående av to "gardiner" som beveger seg vertikalt. Kan så langt jeg vet ikke dempes på noe vis.

 

(Det litt spesielle ift et filmkamera, er at lukkermekanismen er forskjøvet et steg i sekvensen, siden sensoren (i motsetning til film) ligger eksponert kontinuerlig for å gi LiveView. Når eksponering skal foretas, må derfor førstegardinen kjapt rulles ned for å dekke sensoren i utgangsposisjon, for deretter å rulle tilbake for eksponere sensoren inntil andregardinen dekker til igjen etter korrekt eksponeringstid. Etter at eksponering er gjort, rulles kun andregardinen tilbake til utgangsposisjon.)

 

Edit: Tok vekk quote-tekst

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
... lyden av lukkeren er altså ikke noe som er laget kunstig, det er lyden av lukkeren. Mekanisk fokalplanlukker bestående av to "gardiner" som beveger seg vertikalt. Kan så langt jeg vet ikke dempes på noe vis.

Heh, ja, det slo meg i morges at man faktisk kjenner lukkeren. Vel, ok, det er i det minste en relativt stille lukker. Og det er lettere å akseptere en fysisk lukker enn en samplet lyd, som jeg assosierte det med i går.

 

Takk for forklaringen!

Lenke til kommentar

Hei, folkens.

 

Beklager at jeg datt litt ut av diskusjonen - kom litt for nære noen svin og ble liggende nede for telling...

 

Men jeg ville bare takke for veldig bra tilbakemeldinger på E-System utstyret mange av dere bruker. DSLR-avdelingen i Hamburg var helt fra seg av begeistring over detaljerte og konkrete tilbakemeldinger. Ulempen er selvfølgelig at jeg har fått mer å gjøre - for nå spør de:

 

Er det noen som har lyst til å gi sine brukererfaringer om PEN? Ideer til nye produkter tas imot med takk - og alt jeg ikke trenger å oversette er jeg glad for ;)

 

Jeg håper ikke jeg blir ansett som frekk som spør om dette. Tilbakemeldingene blir samlet sammen med tilbakemeldinger fra alle andre europeiske land, og så dras hovedtrekkene ut og meldes videre på møter med RnD (produktutviklingsfolket) i Tokyo. De store spørsmålene er selvfølgelig:

1. Hva fungerer bra?

2. Hva burde vært annerledes?

 

Hilsen Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Er det noen som har lyst til å gi sine brukererfaringer om PEN? Ideer til nye produkter tas imot med takk - og alt jeg ikke trenger å oversette er jeg glad for ;)

Ettersom jeg ikke har en Pen, så er det lite jeg kan melde om. Mener å ha registrert meg på en side om å få prøve ut en slik en; men hørte aldri noe mer ...

 

Men jeg har et ønske som du kan overbringe,som gjelder både E-620 med flere. Når jeg ser på bildet på skjermen, så er det nesten ingen av variantene som viser det som er viktig (lukkertid, blender, brennvidde og ISO); mens alt mulig annet tjafs vises. Jeg savner en modus som kun viser de dataene i tillegg til selve bildet. Selv Canon og Nikon har fått til det ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Men jeg har et ønske som du kan overbringe,som gjelder både E-620 med flere. Når jeg ser på bildet på skjermen, så er det nesten ingen av variantene som viser det som er viktig (lukkertid, blender, brennvidde og ISO); mens alt mulig annet tjafs vises. Jeg savner en modus som kun viser de dataene i tillegg til selve bildet. Selv Canon og Nikon har fått til det ;)

 

Tom

 

Samme her. Savner dette.

 

 

Angående grepet til E-620 og kanskje E-420. Når de lager slike små lette hus bør de egentlig lage et generisk/almenn grep og ikke et lite grep tilpasset små hender. E-620 og E-420 skulle ha kommet med noe slikt som "retro" grepet til E-P1 bare tilpasset dSLR.

Jeg hadde en Pentax ZX-5 som hadde et slikt grep, god å holde i.

 

zx5_01.jpg

 

 

 

Hva med Tilt-Shift som Art-Filter ? :)

 

Jeg har nettopp bestilt Sigma 30mm f/1,4 og Sigma 50mm f/1,4

p.g.a. dårlig utvalg av lyssterke fastoptikk fra Olympus.

Av fast optikk er dette ønsket:

Optikk i pro-serien med f/1,4 på 20-30mm og 40-50mm kunne vært fint.

Optikk i standard serien med f/2,8 (pancake) på 40-50mm hadde vært fint sammen med 25mm f/2,8 pancake.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Hva med Tilt-Shift som Art-Filter ? :)

 

Man kan jo faktisk gi live digital shift ved å bare klippe bildet, akkurat som digital zoom som man kaller det, bare at man kan velge hvilken del av bildet som skal beholdes. Ikke en heldum idé egentlig, ihvertfall ikke om man er blant de som bruker filtrene som allerede er der. Tilt kan du ikke gjøre på tilsvarende måte dessverre, for der må selve fokalplanet endres.

 

 

Men, grunner til at jeg ikke har et E-P1 i dag (utover at jeg kanskje er en vente-på-2.-versjon-type), i prioritert rekkefølge:

 

1) Ikke fokus-lys (en funksjon man får på et 5 år gammelt Ixus)

2) Ikke oppoverblits

3) Ikke fremoverblits

 

Ethvert kompakt* kamera burde ha en blits som peker fremover (nødblits), og en blits som peker oppover. Etter å ha brukt dette på Panasonic L1 (der må man velge én av de to, for det er samme blits som vinkles forskjellig) ser jeg hvor nyttig noe slikt er dersom det er innebygget på et mindre kamera.

 

Ja, jeg lager likegodt en fantastisk skisse:

 

post-171067-1255042494_thumb.jpg

 

Om ikke annet kan man lage en ny versjon av FL-14 med tilsvarende funksjonalitet, altså én opp, én frem, og ordentlig fokuslys.

 

* Dette er tilsiktet bruk av adjektiv, ikke orddeling

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...