Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestilt Sigma 30mm f/1,4 og Sigma 50mm f/1,4

p.g.a. dårlig utvalg av lyssterke fastoptikk fra Olympus.

 

"Ildhode": hvor fikk du tak i Sigma 30mm f/1,4 ? Har sett etter den ei lita stund, men ikke funnet noen som har den på lager.

 

JP hadde inne på lager. (1stk, får den på mandag)

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke så rart Oly'er vil ha et f/1,4 objektiv på 40(-50)mm, det er jo portrett objektiv.

 

 

Edit: Tom, jeg fikk svar fra JP Sanvika.

Vi har bare to stk igjen. Prisen er 3499,-

Javel; da har de nok sendt de andre tilbake til hovedlager.

 

Tom

 

Ikke sånn JP systemet fungerer, etter det jeg fikk vite idag.

 

Hovedlageret er vegg i vegg med Nettbutikken.

Når du går inn på JP.no så ser du beholdningen til alle butikkene rundt om i landet, hele beholdningen til JP-systemet.

Hvis de har 10stk. Objektiv X inne på lager så kan faktisk alle 10 være i Sandvika butikken.

De kjører med intern bud mellom butikkene flere ganger i uka.

 

Hvis jeg bestiller fra JP.no så kan faktisk varen komme fra butikken i Tønsberg,

så går den til nettbutikken og de sender den til meg. Snålt, ikke sant?

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Er det noen som har lyst til å gi sine brukererfaringer om PEN? Ideer til nye produkter tas imot med takk - og alt jeg ikke trenger å oversette er jeg glad for ;)

 

Gjerne, PEN er nydelig, og siden jeg bare har hatt det siden onsdag så kan jeg forsøke å notere ned tanker og erfaringer underveis, før de går i glemmeboka.

 

Først, la meg understreke at jeg har sett fram til dette siden mFT-formatet ble lansert, og i enda større grad siden jeg leste om og så bilder av mock-up'en som ble vist i fjor høst.

 

Første inntrykk:

Et i utgangspunkt nokså diskret kamera har noen ubehagelige brudd på designfilosofien:

  • Lysringen rundt av-/påknappen er ubehagelig glorete. Jeg har dekket den med et stykke svart elektrikertape. Jeg foretrekker et kamera som ser ut som det er reparert med tape framfor et som lyser som et sirkus.
  • For et speilløst systemkamera er lukkerlyden kraftig. Selve lyden er litt sjarmerende, men for høy.
  • Når jeg bruker autofokus trenger jeg ikke et kraftig piip-signal for å oppfatte at fokus er funnet, jeg hører at fokusmotoren har falt til ro.
  • Kronglete menysystem, dårlige tekster og det hjelper ikke å velge andre av de språkene jeg behersker. Ikke verre enn andre kameraer, men det er stort potensiale for forbedring hvis man henter inn ekspertise på brukervennlighet. Det er ikke antallet valg som er problemet, men organiseringen, presentasjonen.

Og et par andre ting:

  • Med auto-iso er kameraet ufattelig raskt til å bruke det handlingsrommet, selv om det er plenty lukkertid å gå på. Eks: med 17mm, blenderprioritet, lukkertid 1/250 sekund, iso 3200(!) Ikke noe stort problem, men ikke optimalt.
  • Jeg liker manualer. Jeg leser hver eneste jeg kommer over. Den som følger med er overaskende komplett, men overraskende håpløst lite gjennomarbeidet. Upresist, dårlig språk gjør det ekstremt krevende å få tak i hva som menes. Sammen med eksperimentering går det bedre, men dette kan og bør gjøres bedre.

Hm. Den lista ser ut som den beskriver noe jeg vil kvitte meg med, men dette er bagateller mot totalopplevelsen, bare så det er sakt.

 

Jeg kjøpte mitt PEN med 17mm. Jeg ser for meg at jeg ganske snart suplerer med et adapter og en lyssterk 50mm og en søker som matcher sånn noenlunde. Jeg kommer til å vurdere å bytte til Panasonics 20mm f/1.7 hvis ikke det dukker opp noe enda bedre fra Olympus ganske snart. Zoom interesserer meg ikke.

 

Jeg begynner så smått å få kontroll på kameraet og muligheten til å forme betjeningen til mine ønsker, og synes livet, og PEN, er deilig :o)

 

Ønsker til firmwareoppdatering:

  • menyvalg for diskret operasjon, slår av lysringen rundt av-/påknappen og fjerner fokusbekreftelse lydsignal
  • sletteknappen har ingen funksjon i opptaksmodus, jeg skulle gjerne ha brukt den til å slå skjermen av/på sånn at jeg kan frigjøre Fn-knappen til andre ting.
  • la meg sette en grense for lukkertid/blender, som kameraet sjekker mot før det bruker høyere iso. Gjør den gjerne relativ til brennvidden.
  • valg mellom .orf eller .dng raw-filer

Mer følger etter hvert ...

Lenke til kommentar
[*] Med auto-iso er kameraet ufattelig raskt til å bruke det handlingsrommet, selv om det er plenty lukkertid å gå på. Eks: med 17mm, blenderprioritet, lukkertid 1/250 sekund, iso 3200(!) Ikke noe stort problem, men ikke optimalt.

 

:ohmy: Det er ikke noe stort problem, det er en stor bug.

Lenke til kommentar
Og et par andre ting:

[*] Med auto-iso er kameraet ufattelig raskt til å bruke det handlingsrommet, selv om det er plenty lukkertid å gå på. Eks: med 17mm, blenderprioritet, lukkertid 1/250 sekund, iso 3200(!) Ikke noe stort problem, men ikke optimalt.

 

Eg har samme kamera (Olympus Pen E-p1). Du kan ungå problemet med iso 3200 når kamera står i auto-iso.

Still kameraet i M modus og trykk MENU knappen. Trykk ned til valg nr 4. I undermenyen finner du valg for ISO-AUTO SET. Der kan du stille maksimal iso du ønsker kameraet skal bruke i alle programvalg. Eg har valgt iso 1600 som det høgste verdien eg ønsker kameraet skal bruke.

Dette gjeld for alle programvalga.

Lenke til kommentar
Er det noen som har lyst til å gi sine brukererfaringer om PEN? Ideer til nye produkter tas imot med takk - og alt jeg ikke trenger å oversette er jeg glad for ;)

 

Eg kan kan godt gi deg min brukerererfaring om PEN. PS! Eg skriv den korte versjonen

 

Positivt:

 

Fott design

Bra Grep

Enkelt å ta med på tur

God billedkvalitet

Art Filter er moro, spesielt nøkkelhull og kornet film

Video er bra kvalitet

I-AUTO fungerar bedre enn venta

JPEG filer er bra rett frå kamera

17mm pancake passer utmerket på dette kameraet.

 

 

Negativt:

 

Mangler trådlaus blits styring. Det hadde vore kjekt å kunne holde blitsen i handa for å kunne skyte i taket.

Mangler innebygd blits (i motlys situasjoner)

Menyen er rotete og i lett å gå seg vill i.

Dårlege (uforstålige) forkortningar og stavingar i menyen

Egnar seg ikkje til action då fokuseringa er for treig.

Skjermen er ikkje bra nok i sol-lys

 

TIL SLUTT :

Håpar Olympus tek steget heil ut og kjem med meir LYS-STERK FAST-opptikk (og då snakkar eg ikkje om f2,8 men f-1,4 & f1,8). Det er det dette kameraet treng, ikkje prioriter zoomobjektiv.

Endret av bjordal
Lenke til kommentar
Eg har samme kamera (Olympus Pen E-p1). Du kan ungå problemet med iso 3200 når kamera står i auto-iso.

Still kameraet i M modus og trykk MENU knappen. Trykk ned til valg nr 4. I undermenyen finner du valg for ISO-AUTO SET. Der kan du stille maksimal iso du ønsker kameraet skal bruke i alle programvalg. Eg har valgt iso 1600 som det høgste verdien eg ønsker kameraet skal bruke.

Dette gjeld for alle programvalga.

Hei, jeg er klar over den løsningen. Du kan til og med velge om den skal gjelde i kun P/A/S eller også i M. Men, jeg er ikke alergisk mot støy, så jeg kan akseptere iso 3200, men ikke når kameraet velger iso 3200 framfor å gå ned fra 1/250 sekund, med 17mm og bildestabilisator. Men som jeg skrev, ikke noe stort problem. Det er veldig lett å ungå. Men en fornuftigere behandling av auto-iso ville vært fint.

Lenke til kommentar

Da er fokustest gjennomført på Sigma 30mm f/1,4 EX HSM.

Ingen feil som jeg kan se.

 

Min E-620 lager en rar lyd når jeg slår på LV og bruker AF med Sigma 30/1,4.

Andre som har dette?

 

Ellers må jeg nevne at Sigma 30/1,4 er glimrende til Olympus. Den er større enn kit-objektivet, men merker ikke det noe særlig.

 

 

Edit: Den lyden er blenderen som åpner/lukker seg.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Ettersom jeg ikke har en Pen, så er det lite jeg kan melde om. Mener å ha registrert meg på en side om å få prøve ut en slik en; men hørte aldri noe mer ...

 

Men jeg har et ønske som du kan overbringe,som gjelder både E-620 med flere. Når jeg ser på bildet på skjermen, så er det nesten ingen av variantene som viser det som er viktig (lukkertid, blender, brennvidde og ISO); mens alt mulig annet tjafs vises. Jeg savner en modus som kun viser de dataene i tillegg til selve bildet. Selv Canon og Nikon har fått til det ;)

Hver måned plukkes det ut 10 personer som får tilsendt en PEN og prøve det en drøy uke, før det returneres. Deretter plukkes det ut 10 nye. Og slik holder vi på til nyttår. Men med mange tusen registrerte (laaangt over våre forventninger) er dessverre oddsen ganske høy...

 

Men takk for veldig bra innspill på LiveView-visning. Det er videreformidlet. Modusen du etterspør er selvfølgelig tilgjengelig i E-P1, men det er vel egentlig bare et argument for at den burde bli tilgjengelig i speil-modellene også.

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Det er også verdt å nevne, Skjerve, at jeg ofte registerer mye ønske etter en 40mm f/1.4 på et amerikansk Olympus-forum av grei størrelse.. Det er mange som mener Olympus ikke behøver å lage f/1.4-optikk, men det er også svært mange som ønsker seg f/1.4-optikk mer enn noe annet (meg inkludert). :)

Ønske om fastoptikk med lysstyrke 1,4 er mottatt og videresendt. Det er forsåvidt også sendt tidligere fra både meg og andre. Er faktisk usikker på grunnen til at de mest lyssterke objektivene vi selger er F2,0.

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Ønske om fastoptikk med lysstyrke 1,4 er mottatt og videresendt. Det er forsåvidt også sendt tidligere fra både meg og andre. Er faktisk usikker på grunnen til at de mest lyssterke objektivene vi selger er F2,0.

Slik jeg har forstått det; så har det noe med hvordan FourThirds standarden er definert. Det er mulig at de ikke kan garantere telesentrisietet med blendere større enn f/2.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men, grunner til at jeg ikke har et E-P1 i dag (utover at jeg kanskje er en vente-på-2.-versjon-type), i prioritert rekkefølge:

 

2) Ikke oppoverblits

 

Ethvert kompakt* kamera burde ha en blits som peker fremover (nødblits), og en blits som peker oppover. Etter å ha brukt dette på Panasonic L1 (der må man velge én av de to, for det er samme blits som vinkles forskjellig) ser jeg hvor nyttig noe slikt er dersom det er innebygget på et mindre kamera.

 

Om ikke annet kan man lage en ny versjon av FL-14 med tilsvarende funksjonalitet, altså én opp, én frem, og ordentlig fokuslys.

Jeg er kanskje treg, men hva skal man med en blits som peker oppover hele tiden. Dreibart hode er jeg med på. Av og til reflekteres lyset i veggen, av og til i taket, og av og til kjører man det direkte.

 

Er forsåvidt uenig i at det burde være innebygget blits på E-P1. For fotografer på ditt nivå ser jeg at det er greit å slippe å bruke lomme-plass på en FL-14. Men for veldig mange som er vant til å sette kameraet på Auto og følger logikken "Jo dyrere kamera - dess bedre bilder bør auto-innstillingen gi" vil en innebygget blits være med på å gi dårligere bilder enn nødvendig.

 

I hvert fall opplever jeg at man i 98,9% av tilfellene får et finere bilde i eksisterende lys enn man gjør med en innebygget blits som fyrer av på automatikken. I verste fall skrur jo kameraet da samtidig lukkeren til 1/60 eller 1/125 sek, noe som fjerner alle spor av stemningen som faktisk var til stede da bildet ble tatt, og alle muligheter for å få med bakgrunnen.

 

Enda bedre er det selvfølgelig med bevisst blitsbruk, og evne til å kombinere eksisterende lys og blits. Men da vil fort den lille lyskilden en innebygget blits er bli for pinglete i ledetall og for hardt i lyset til at kresne fotografer blir fornøyd, og det blir likevel en ekstern blits på toppen som er løsningen. For eksempel en FL-36R.

 

Jeg er vel ingen mester i å forklare, men håper du tok poenget :)

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Første inntrykk:

Et i utgangspunkt nokså diskret kamera har noen ubehagelige brudd på designfilosofien:

  • Lysringen rundt av-/påknappen er ubehagelig glorete. Jeg har dekket den med et stykke svart elektrikertape. Jeg foretrekker et kamera som ser ut som det er reparert med tape framfor et som lyser som et sirkus.
Jeg kan vel ikke si meg uenig her.

For et speilløst systemkamera er lukkerlyden kraftig. Selve lyden er litt sjarmerende, men for høy.
Når jeg bruker autofokus trenger jeg ikke et kraftig piip-signal for å oppfatte at fokus er funnet, jeg hører at fokusmotoren har falt til ro.
Lukkerlyden er den faktiske lyden av en faktisk lukker og ikke som mange tror en "innspilt lyd" for at det skal høres som kvalitet. Men fokusbekreftelses-lyden er en enkel sak å slå av i menyen.

Kronglete menysystem, dårlige tekster og det hjelper ikke å velge andre av de språkene jeg behersker. Ikke verre enn andre kameraer, men det er stort potensiale for forbedring hvis man henter inn ekspertise på brukervennlighet. Det er ikke antallet valg som er problemet, men organiseringen, presentasjonen.
Mottatt. I tester har jeg sett menysystemet trekkes fram som positivt, men smak og behag. Kan det også være snakk om vane?

Og et par andre ting:

  • Med auto-iso er kameraet ufattelig raskt til å bruke det handlingsrommet, selv om det er plenty lukkertid å gå på. Eks: med 17mm, blenderprioritet, lukkertid 1/250 sekund, iso 3200(!) Ikke noe stort problem, men ikke optimalt.
Langt fra optimalt. Men jeg mener du i menyen kan sette maksimal ISO du lar automatikken velge.

Jeg liker manualer. Jeg leser hver eneste jeg kommer over. Den som følger med er overaskende komplett, men overraskende håpløst lite gjennomarbeidet. Upresist, dårlig språk gjør det ekstremt krevende å få tak i hva som menes. Sammen med eksperimentering går det bedre, men dette kan og bør gjøres bedre.

Her er vi nok to forskjellige "raser". Jeg leser aldri bruksanvisninger :-)

 

Men den burde selvfølgelig være bedre enn du beskriver her. Prøv også vår gratis support-telefon. 00800 67 10 83 00 eller e-post [email protected]. De snakker norsk/svensk.

Hm. Den lista ser ut som den beskriver noe jeg vil kvitte meg med, men dette er bagateller mot totalopplevelsen, bare så det er sakt.

Godt å høre :-)

Jeg kjøpte mitt PEN med 17mm. Jeg ser for meg at jeg ganske snart suplerer med et adapter og en lyssterk 50mm og en søker som matcher sånn noenlunde. Jeg kommer til å vurdere å bytte til Panasonics 20mm f/1.7 hvis ikke det dukker opp noe enda bedre fra Olympus ganske snart. Zoom interesserer meg ikke.

Flere objektiver fra Olympus vil bli lansert i 2010, men jeg har ikke detaljene om hva ennå.

Jeg begynner så smått å få kontroll på kameraet og muligheten til å forme betjeningen til mine ønsker, og synes livet, og PEN, er deilig :o)

 

Ønsker til firmwareoppdatering:

  • menyvalg for diskret operasjon, slår av lysringen rundt av-/påknappen og fjerner fokusbekreftelse lydsignal
  • sletteknappen har ingen funksjon i opptaksmodus, jeg skulle gjerne ha brukt den til å slå skjermen av/på sånn at jeg kan frigjøre Fn-knappen til andre ting.
  • la meg sette en grense for lukkertid/blender, som kameraet sjekker mot før det bruker høyere iso. Gjør den gjerne relativ til brennvidden.
  • valg mellom .orf eller .dng raw-filer

Mer følger etter hvert ...

Forslagene og innspillene dine er videreformidlet til DSLR-gruppen på hovedkontoret vårt i Hamburg. Tusen takk!!

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Ønske om fastoptikk med lysstyrke 1,4 er mottatt og videresendt. Det er forsåvidt også sendt tidligere fra både meg og andre. Er faktisk usikker på grunnen til at de mest lyssterke objektivene vi selger er F2,0.

Slik jeg har forstått det; så har det noe med hvordan FourThirds standarden er definert. Det er mulig at de ikke kan garantere telesentrisietet med blendere større enn f/2.

 

Tom

 

Panasonic har jo klart det, så det burde vel være mulig for olympus også. Forhåpentligvis til en lavere pris.

Lenke til kommentar
Ønske om fastoptikk med lysstyrke 1,4 er mottatt og videresendt. Det er forsåvidt også sendt tidligere fra både meg og andre. Er faktisk usikker på grunnen til at de mest lyssterke objektivene vi selger er F2,0.

Slik jeg har forstått det; så har det noe med hvordan FourThirds standarden er definert. Det er mulig at de ikke kan garantere telesentrisietet med blendere større enn f/2.

 

Tom

 

Vet ikke hva telesentrisietet er, men olympus (og alle andre) sine gamle f/1.2 objektiver funker jo knall på dagens oly, så det er vel mer kostnader det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...