Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Kanskje det er en sånn EVF?

 

Det hadde jo vært flott, men det står jo at den ikke beregnet på vanlige konsumentprodukter. Ikke mange dager igjen nå. Jeg er spent på hvordan det blir. Som regel er ryktene veldig overdrevet i forhold til det som produsenten faktisk leverer. Jeg har tro på den vanlige 1.44 mill punkter EVF'en til Olympus, muligens i en oppgradert versjon. G3 eller GH2 sensor og ellers ikke de helt revolusjonerende nyhetene utover værtetting.

 

Edit: 1080P60 hadde video gjort seg

 

Da jeg har en GH-2 så kan jeg ikke si at jeg blir noe fristet av denne modellen hvis det viser seg at disse ryktene stemmer.

Da må det nok bli neste generasjon som eventuellt blir en oppgradering.

 

Da tror jeg heller på at det er Panasonic som kommer med noe mye råere neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg har en GH-2 så kan jeg ikke si at jeg blir noe fristet av denne modellen hvis det viser seg at disse ryktene stemmer.

Da må det nok bli neste generasjon som eventuellt blir en oppgradering.

 

Det er jo alltid en mulighet for at Olympus slår til med noe mer, men det skal noe til at det blir en stor oppgradering på bildekvalitet i forhold til GH2. Hvis ryktene stemmer kan det imidlertid få en litt annen profil med værtetting, batterigrep og muligens et hakk opp i byggekvalitet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kanskje det er en sånn EVF?

 

Det hadde jo vært flott, men det står jo at den ikke beregnet på vanlige konsumentprodukter. Ikke mange dager igjen nå. Jeg er spent på hvordan det blir. Som regel er ryktene veldig overdrevet i forhold til det som produsenten faktisk leverer. Jeg har tro på den vanlige 1.44 mill punkter EVF'en til Olympus, muligens i en oppgradert versjon. G3 eller GH2 sensor og ellers ikke de helt revolusjonerende nyhetene utover værtetting.

 

Edit: 1080P60 hadde video gjort seg

 

Ryktene virker jo rimlig klare på at det blir 1.44 millioner punkter ja. Men de kan jo være andre ting som er endret enn kun oppløsning. Har ikke så mye erfaring med vf2, men har ikke savnet elektronisk søker så mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det er "kun en VF-2" innebygget i huset. Noen rykter snakker om 240fps oppdateringsfrekvens, og da er det ikke kun en VF-2.Kan være at den har samme størrelse og oppløsning som VF-2.

 

Og hvis AF systemet bruker samme frekvens, så er det håp om en del forbedret ytelse.

 

Ja det blir spennende å se hva AF systemet klarer. 9 bilder i sek er jo en ting, men hvis Af systemet klarer å holde følge med 4.2 bilder i sek er jo det virkelig bra til mft å være!

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det er "kun en VF-2" innebygget i huset. Noen rykter snakker om 240fps oppdateringsfrekvens, og da er det ikke kun en VF-2.Kan være at den har samme størrelse og oppløsning som VF-2.

 

Og hvis AF systemet bruker samme frekvens, så er det håp om en del forbedret ytelse.

 

Ja det blir spennende å se hva AF systemet klarer. 9 bilder i sek er jo en ting, men hvis Af systemet klarer å holde følge med 4.2 bilder i sek er jo det virkelig bra til mft å være!

 

Er ikke det virkelig bra, punktum?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det er "kun en VF-2" innebygget i huset. Noen rykter snakker om 240fps oppdateringsfrekvens, og da er det ikke kun en VF-2.Kan være at den har samme størrelse og oppløsning som VF-2.

 

Og hvis AF systemet bruker samme frekvens, så er det håp om en del forbedret ytelse.

 

Ja det blir spennende å se hva AF systemet klarer. 9 bilder i sek er jo en ting, men hvis Af systemet klarer å holde følge med 4.2 bilder i sek er jo det virkelig bra til mft å være!

 

Er ikke det virkelig bra, punktum?

 

 

 

AtW

 

Joda, det e virkelig bra, punktum. :thumbup:

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Jeg skal visst brått på en skikkelig langferie til sommeren - et par uker på den transmongolske jernbane, litt Kina og en drøy uke i Japan - og kommer åpenbart til å bruke kameraet en hel del. Jeg ønsker dog fortsatt å reise så lett som mulig, selvsagt.

 

Til nå utgjør utstyret mitt beskjedne E-PL2 (som for øvrig kom smertefritt tilbake fra bildestabilisatortrøbbelet som en garantisak), kitobjektiv, 40-150mm og 20mm. Planen er å la kitobjektivet bli igjen hjemme, og heller kjøpe 45mm-eren til Olympus. Hva synes dere, vil

 

E-PL2,

20mm,

45mm og

40-150mm

 

holde for en slik tur, når jeg håper å sjeldnest mulig bli holdt tilbake av utstyret? (Det blir jeg nok av ganger gjort av ferdighetene.)

 

Hvor kan jeg for øvrig få ordnet meg ekstrabatterier? Det vil nok være behov for å ha en del av disse, da man ikke akkurat er garantert å ha tilgang til lader når enn man måtte ønske.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

E-PL2,

20mm,

45mm og

40-150mm

Savner noe videre enn 20mm. 12mm f/2 eller 14mm f/2.5.

 

Hvor kan jeg for øvrig få ordnet meg ekstrabatterier? Det vil nok være behov for å ha en del av disse, da man ikke akkurat er garantert å ha tilgang til lader når enn man måtte ønske.

Jeg handler batteriene mine hos Altitec. Greie priser og gode batterier.

Lenke til kommentar

 

Savner noe videre enn 20mm. 12mm f/2 eller 14mm f/2.5.

...

Jeg handler batteriene mine hos Altitec. Greie priser og gode batterier.

 

Hm. Da blir det eventuelt 14mm-eren, da Olympus' 12mm nok overskrider budsjettet ferdighetene mine skulle tilsi. Kanskje er det like greit å bare ta med kitobjektivet òg, det er jo ikke akkurat som at det fyller kofferten aleine.

 

Takk for batteritips.

Lenke til kommentar

Da jeg har en GH-2 så kan jeg ikke si at jeg blir noe fristet av denne modellen hvis det viser seg at disse ryktene stemmer.

Da må det nok bli neste generasjon som eventuellt blir en oppgradering.

Jeg har en GH2, men har allikevel lyst på denne. Liker bedre menyene til Olympus, stabilisering i kroppen er alltid nyttig, og designet på E-M5 ser jo bra ut.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hm. Da blir det eventuelt 14mm-eren, da Olympus' 12mm nok overskrider budsjettet ferdighetene mine skulle tilsi. Kanskje er det like greit å bare ta med kitobjektivet òg, det er jo ikke akkurat som at det fyller kofferten aleine.

Hvis du tar med kit-en, så trenger du ikke kjøpe en 14mm, vil jeg si. Jeg hadde heller tatt med en dedikert 14mm.

 

Hvis du ikke tar med 14-42mm som en reserve da.

 

Takk for batteritips.

Velbekomme.

Lenke til kommentar

Ser ut som det nye kameraet skal ha en GX1-sensor, ikke så uventet, men allikevel litt skuffende, det var ett håp om en sensor fra en annen produsent.

 

http://www.43rumors.com/ft5-camera-name-is-e-m5-full-specs/

 

AtW

E-M5? Boring ;) mangler jo en X ...

 

Nå er jo ikke GX1 sensoren så ille; den er f.eks. noe bedre enn den i GH2, og når Olympus har fått klådd litt på den, så vil den normalt bli enda bedre. Men da er nok "Expanded Dynamic Range", som 43rumors nevner, en JPEG greie.

 

Bare en gammel sensor? Ikke noe å spare til altså. Hadde håpet på en ny sensor fra Aptina e.l. Det med 9 fps tror jeg ikke på om det er denne sensoren.

Lenke til kommentar

Gammel og gammel, GX1-sensoren er vel ikke så gammel, problemet er vel at pana ligger litt bak på feks høyiso i forhold til de beste konkurrentene.

 

AtW

 

Høy iso er ikke det største problemet, dynamisk omfang er. mFT kameraene er ikke bedre enn mitt gamle D40.

 

Nei, om det stemmer så er det same shit, new wrapping.

Lenke til kommentar

Det skal visst nok dukke opp to nye objektiver sammen med E-M5: en 60mm f2,8 Macro, og en 75mm f1,8 tele. Førstnevnte blir nok først og fremst å anse som en "arving" etter ZD 50/2, da spørs det bare om den klarer å leve opp til det, for et makroobjektiv er det vel ikke så veldig om å gjøre med blender på f2. 75/1,8 har vel alle muligheter til å bli et godt konsertobjektiv. Begge skal etter sigende være værtettet...

Lenke til kommentar

Gammel og gammel, GX1-sensoren er vel ikke så gammel, problemet er vel at pana ligger litt bak på feks høyiso i forhold til de beste konkurrentene.

 

AtW

 

Høy iso er ikke det største problemet, dynamisk omfang er. mFT kameraene er ikke bedre enn mitt gamle D40.

 

Nei, om det stemmer så er det same shit, new wrapping.

 

Same shit, new wrapping. Hørtes veldig negativt ut. Det er jo en ganske ny sensor som presterer bra. Og så er den jo mindre enn APS-C sensoren, så da blir det vel et lite hakk dårligere på høy iso og dynamisk omfang. Men blir ikke APS-C sensoren litt dårligere enn fullformat på iso og dynamisk omfang?

 

Jeg syns det er helt greit at mFT er et lite hakk dårligere på de to punktene når den generelle bildekvaliteten er så god. Og når objektivene er små og lever så god bildekvalitet fra kant til kant, så er det i hvertfall greit.

 

Hvor store hadde feks pan 14mm 2.5, pan 20mm 1.7, oly 12mm 2.0, oly 45 1.8 vært hvis de hadde vært lagd til en APS-C sensor.

Lenke til kommentar

Det skal visst nok dukke opp to nye objektiver sammen med E-M5: en 60mm f2,8 Macro, og en 75mm f1,8 tele. Førstnevnte blir nok først og fremst å anse som en "arving" etter ZD 50/2, da spørs det bare om den klarer å leve opp til det, for et makroobjektiv er det vel ikke så veldig om å gjøre med blender på f2. 75/1,8 har vel alle muligheter til å bli et godt konsertobjektiv. Begge skal etter sigende være værtettet...

 

Sikkert fine objektiver for de som trenger det, men ikke noe for meg personlig, ville heller hatt ett vidt fastobjektiv som var litt billigere og kanskje litt videre enn 12mm f2

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
for et makroobjektiv er det vel ikke så veldig om å gjøre med blender på f2.

Det er ingen som sier at makroobjektiver bare må ha ett eneste bruksområde. Slike objektiver egner seg også godt til portrett og da kommer f/2 godt med. Bare for å nevne ett annet potensielt bruksområde

 

eks/AtW: Billigere og videre enn 12mm f/2: Samyang 7,5mm f/3,5 fisheye. Et glimrende lite og lett objektiv til en helt ok pris. Fisheye-effekten kan du fint "slå av" i etterbehandlinga med de-fishing, uten alt for mye kvalitetstap.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er ingen som sier at makroobjektiver bare må ha ett eneste bruksområde. Slike objektiver egner seg også godt til portrett og da kommer f/2 godt med. Bare for å nevne ett annet potensielt bruksområde

Neida, men det området er vel for Olympus sin del allerede dekket av 45/1,8...?

 

eks/AtW: Billigere og videre enn 12mm f/2: Samyang 7,5mm f/3,5 fisheye. Et glimrende lite og lett objektiv til en helt ok pris. Fisheye-effekten kan du fint "slå av" i etterbehandlinga med de-fishing, uten alt for mye kvalitetstap.

Jeg har Samyang 7,5mm f3,5, har også prøvd å "de-fishe" bildene i etterbehandling, finner dog ikke noen god funksjon for dette i PS CS5, det beste jeg klarte å få til var det her:

 

P1220388.jpg

 

Så jeg har derfor prøvd å bruke fisheye-looken litt aktivt:

 

P1310520.jpg

Endret av eks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...