Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jobber dere på skolen?


Anbefalte innlegg

På barne skolen snakket vi og hadde friminutt, Ungdomskolen.. Ikke så anderledes egentlig, Første 2 år på vgs er det mindre friminutt, men vi sitter jo bare der å ser på nettet nesten hele tiden. Jeg føler at jeg nesten ikke har lært noen ting? Jeg har 5.8 i snitt med fysikk,kjemi,biologi, og R-matte ... selvfølgelig lærer vi LITT, men jeg kunne gått på skolen og jobbet intenst hver dag i 2 uker og lært det samme som jeg har på 2 år slik som det er på skolen nå...

 

Er det bare jeg som opplever det slik? Hele klassen sitter jo bare der å ser film/surfer på nettet eller snakker...

 

BTW.. dette er ikke ment negativt mot pensum, men heller mot lærerene som ikke gjør jobben sin for å lære bort pensumet.

Endret av redsox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at pensum er fryktelig overfladisk og lite fornuftig. Man lærer ingenting skikkelig, og til å bare høvle over ting dekker fagplanene alt for lite. Jeg har alltid hatt karaktersnitt godt over fem, og har nesten ikke åpnet en skolebok etter skolen siden fjerdeklasse. Timene går forøvrig med til "tull", akkurat som trådstarter beskriver.

Lenke til kommentar
Problemet er at pensum er fryktelig overfladisk og lite fornuftig. Man lærer ingenting skikkelig, og til å bare høvle over ting dekker fagplanene alt for lite. Jeg har alltid hatt karaktersnitt godt over fem, og har nesten ikke åpnet en skolebok etter skolen siden fjerdeklasse. Timene går forøvrig med til "tull", akkurat som trådstarter beskriver.

 

Elever med 5+ i snitt uten nevneverdig innsats burde være ressursrike nok til å arbeide i dybden på selvstendig vis, skulle en tro? Det er litt farlig å lære seg til å ikke arbeide med fag, trass evnerikhet/begavelse, da brenner man seg gjerne når det krever mer.

 

Det er forresten ikke merkelig at fagpensum på videregående og ungdomsskolen er overfladiske, det er generelle ferdigheter som læres - det er ingen som forventer at man skal bli fullt ut bevandret i noe, og det er det heller ingen fare for at man skulle bli. :p

 

Merkelig at trådstarter har et så imponerende snitt, men samtidig klarer å feilstave ganske elementære ord i åpningsposten og generelt uttrykker seg på en heller dårlig måte.

 

Jeg finner det også litt merkelig at det er pensum og lærere det klages på, når det kommer frem at dere stort sett bare sløser bort tid på tanketom internettsurfing. Det er ingenting som stopper dere fra å oppsøke kunnskap egenhendig.

Endret av Erik den Raude
Lenke til kommentar

Det er jo det som er hele poenget, Erik - jeg må selv sørge for å lære meg ting, mens det egentlig kanskje burde være et tilbud til meg også. Tenk hvor mye kunnskap jeg hadde hatt innenbords etter tre år på videregående med dyktige og dedikerte lærere med frie nok tøyler til å faktisk lære bort noe annet enn overfladisk almenkunnskap. Hvor er forresten førstehjelpen i skolen? Man burde ha obligatorisk førstehjelpsopplæring minst to ganger i året.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, alle burde vite når, hvorfor og hvordan den annen verdenskrig startet, før de begynner i tiendeklasse. De burde også i løpet av ungdomsskolen kunne tenke kritisk og på en god måte diskutere for eksempel skolepolitikk, et tema som angår dem i aller høyeste grad.

 

Endring:

Angående trådstaters manglende norskferdigheter (:innocent:) - det er også et problem at karakterskalaen er alt for snill. Svært mange av toppkarakterkandidatene jeg kjenner burde hatt treere, og ikke femmere og seksere.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Problemet er at pensum er fryktelig overfladisk og lite fornuftig. Man lærer ingenting skikkelig, og til å bare høvle over ting dekker fagplanene alt for lite. Jeg har alltid hatt karaktersnitt godt over fem, og har nesten ikke åpnet en skolebok etter skolen siden fjerdeklasse. Timene går forøvrig med til "tull", akkurat som trådstarter beskriver.

 

Elever med 5+ i snitt uten nevneverdig innsats burde være ressursrike nok til å arbeide i dybden på selvstendig vis, skulle en tro? Det er litt farlig å lære seg til å ikke arbeide med fag, trass evnerikhet/begavelse, da brenner man seg gjerne når det krever mer.

 

Det er forresten ikke merkelig at fagpensum på videregående og ungdomsskolen er overfladiske, det er generelle ferdigheter som læres - det er ingen som forventer at man skal bli fullt ut bevandret i noe, og det er det heller ingen fare for at man skulle bli. :p

 

Merkelig at trådstarter har et så imponerende snitt, men samtidig klarer å feilstave ganske elementære ord i åpningsposten og generelt uttrykker seg på en heller dårlig måte.

 

Jeg finner det også litt merkelig at det er pensum og lærere det klages på, når det kommer frem at dere stort sett bare sløser bort tid på tanketom internettsurfing. Det er ingenting som stopper dere fra å oppsøke kunnskap egenhendig.

 

Hadde det ikke vært for norsk hadde jeg hatt nærmere 6 i snitt:) Jeg er norsk/amerikansk.. pendlet frem og tilbake mellom landene fra jeg var født til jeg var 14... Var mest i USA.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Samme her, buuu nynorsk buuuu. Jeg jobbet ikke på skolen før etter videregående, men jeg fikk også karakterer deretter. Synes synd på trådstarter om han er så resurssterk som han skal ha det til og ikke lærer deg å jobbe for noe. Brått kommer du til et punkt hvor du ikke lenger kan surfe på at du tar ting kjapt. Da lover jeg deg at det går fort nedover... (:

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Norsk skole er nok desverre basert på janteloven. Er du flink kan du bare drite i å si i fra. Kan du pensum fra før? Synd for deg..

 

Finnes selvfølgelig unntak (enkelte lærere greier faktisk å utfordre de flinke litt også, men av egen erfaring er det et fåtall), men vil du ha endring er det bare å stikke til utlandet!

Lenke til kommentar

Har siden tredjeklasse på barneskolen fått beskjed om at "neste år klarer du ikke lenger flyte på alt du kan fra før" - det er bare tull. Er man oppadgående og lærevillig tar man nytt pensum fort, den store overgangen blir nok på universitetet. Og jeg har tro på at det går bra da også, bare "idioter" klarer å falle av lasset fordi man må lese på egenhånd.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg er en ting som varierer veldig etter hvor du går på skole og hvilken lærere du har. Jeg har gått på mange forskjellige barneskoler og to forskjellige ungdomsskoler da jeg flytta en del, og jeg har alltid opplevd at det er forskjell på hvor mye man lærer og hvordan vanskelighetsgrad det er.

 

Det er grunnet det at forskjellige lærere har forskjellige måter å lære på, noe som gjør at noen lærer mer en andre mens andre lærer bedre på andre måter. Samtidig er det slik at noen lærere ikke krever så mye av eleven og kan gi en 6-er i karakter ut av nesten ingenting. Det er også forskjell på hva de ulike skolene/lærerene tillater i skoledagen. På de ulike skolene jeg har gått på, er det èn skole hvor de ikke brydde seg særlig mye om oss og prøvde å ha undervisning mens elevene i klassen satt å surfa på nettet og ikke fikk med seg noenting. Den skolen jeg har gått på dette året har det vært slik at vi ikke får ha oppe PCen i timen med mindre vi trenger den til noe spesielt. Har vi PC, mobiltelefon o.l oppe eller snakker med medelever blir vi bortvist fra klasserommet.

 

Jeg har heller aldri hatt store problemer med noen av fagene, men jeg gjør alt av skolearbeid. Følger med i timen og er til stedet hver dag. Gjør også eventuelle lekser og innleveringer av alt slag. Det er nok pga at jeg alltid har trodd at man må ha en tråd gjennom alt. Får man ikke med seg noe læring fra ett år, legger man ikke grunnlaget for neste år, da vanskelighetsgraden stiger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...