Gå til innhold

Nikon D5000 vs. Canon EOS 500D - Hvilket skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at dette muligens kan føre til mye krangling mellom Nikon- og Canon-fans, men jeg prøver meg likevel.

Er en hobbyfotograf som skal kjøpe meg speilrefleks og står nå mellom Canon EOS 500D og Nikon 5000D

 

Noen som har noen gode grunner for hvilket jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er klar over at dette muligens kan føre til mye krangling mellom Nikon- og Canon-fans, men jeg prøver meg likevel.

Bare en ting, Nikon/Canon fans krangler ikke, vi diskuterer.... vi er da ikke umodne heller, la det være klart :)

 

Er en hobbyfotograf som skal kjøpe meg speilrefleks og står nå mellom Canon EOS 500D og Nikon 5000D

 

Noen som har noen gode grunner for hvilket jeg bør velge?

Nikon D5000:

Vribar skjerm

Meget gode og forklarende menyer med animasjon av blender og lukkertid, vet ikke om EOS 500D har dette

Det er ikke Canon :)

 

Noen som tipper at jeg er Nikon fan?

Lenke til kommentar
Aaaaldri i livet..

 

500D:

920k pixel skjerm

EF feste

Full HD @ 20FPS (Rimelig wasted)

Den høyoppløste skjermen bare avslører hvor dårlig bilder Canon 500D tar, ikke noe annet :whistle:

 

Edit:

Seriøst.... kjøp, ikke tenk. Da kaster du bort tid og dyrebare bilder!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Personen bak kamera har mye mer å si enn selve kameraet :) En D40 i de rette hender kan gi bedre bilder enn en 5D MKII i amatørhender.

Nettopp, derfor mener ihvertfall jeg at brukervennlighet er mer viktig enn bildekvalitet. Ikke misforså, bildekvalitet er viktig men når den likevel er så god på begge alternativene eller omtrent alle alternativene så trenger man ikke velge på bakgrunn av dette.

 

Har ikke kjennskap til EOS 500D men vil tippe at Nikons D5000 er ett mer brukervennlig kamera på grunn av de gode menyene.

Lenke til kommentar
Har ikke kjennskap til EOS 500D men vil tippe at Nikons D5000 er ett mer brukervennlig kamera på grunn av de gode menyene.

 

Hm.. Hvordan kan du si det når du ikke kjenner til det du sier? Var det ikke du som var så livredd for at den som man rådet skulle ta slike svar alvorlig? Eller gjelder det bare dersom det "negative" var en uttalelse omkring Nikon?

 

Selv kjenner jeg ikke til Nikons menysystem, men har vel ikke hørt at noen har sagt et kvekk negativt om Canons menysystem, snarere tvert om. Så jeg tror trådstarter bør sette de 2 ihvertfall likeverdige der - og heller vurdere de andre eventuelle forskjellene..

 

Tor

Lenke til kommentar
Har ikke kjennskap til EOS 500D men vil tippe at Nikons D5000 er ett mer brukervennlig kamera på grunn av de gode menyene.

 

Hm.. Hvordan kan du si det når du ikke kjenner til det du sier? Var det ikke du som var så livredd for at den som man rådet skulle ta slike svar alvorlig? Eller gjelder det bare dersom det "negative" var en uttalelse omkring Nikon?

Sier klart i fra at jeg tror og at jeg ikke har prøvd EOS 500D og ikke er det vel ett spesielt kontroversielt utsagn heller.

 

Er vel stor forskjell på det jeg har reagert på i en annen tråde enn kommentaren jeg selv kommer med her. Noen er likevel kun etter å ta andre.... synd.

 

Hvis du tolker ordet "knuser" som jeg reagerte på i en annen tråd likt med "tipper" som jeg sier her så er du helt på jordet, desverre!

 

Tolk det som du vil.... men tror alle andre enn deg ser hva jeg sier.

 

Skulle bare folk med erfaring fra begge kamera gitt sine synspunkter hadde vel dette blitt en tynn tråd.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Har ikke kjennskap til EOS 500D men vil tippe at Nikons D5000 er ett mer brukervennlig kamera på grunn av de gode menyene.

 

Hm.. Hvordan kan du si det når du ikke kjenner til det du sier? Var det ikke du som var så livredd for at den som man rådet skulle ta slike svar alvorlig? Eller gjelder det bare dersom det "negative" var en uttalelse omkring Nikon?

Sier klart i fra at jeg tror og at jeg ikke har prøvd EOS 500D og ikke er det vel ett spesielt kontroversielt utsagn heller.

 

Er vel stor forskjell på det jeg har reagert på i en annen tråde enn kommentaren jeg selv kommer med her. Noen er likevel kun etter å ta andre.... synd.

 

Hvis du tolker ordet "knuser" som jeg reagerte på i en annen tråd likt med "tipper" som jeg sier her så er du helt på jordet, desverre!

 

Tolk det som du vil.... men tror alle andre enn deg ser hva jeg sier.

 

Skulle bare folk med erfaring fra begge kamera gitt sine synspunkter hadde vel dette blitt en tynn tråd.

 

Siden jeg er innehaver av både Nikon og Canon og kjenner begge merkene, samt deres produkter godt, tror jeg du burde etterstrebe å få litt mer viten før du prøver deg på å veilede andre. Slik du utbasunerer er jeg redd trådstarter blir mer villedet.

I en annen tråd skrev du følgende om samme problemstillingen fra en trådstarter. Sitat:

"Hadde JEG vært trådstarter hadde jeg uten tvil gått for Nikon, i praksis har de ingen konkurrenter. Ihvertfall ikke blant folk med normal IQ eller høyere"

Sitat slutt.

Kan ikke fatte hva som får deg til å anta noe slikt når du kun har erfaring med Nikon, og det over en kortere periode.

Lenke til kommentar

Akkurat hvilket hus du har er ikke så viktig når du er en amatør fotograf. Det er bedre med et rimeligere hus og et godt objektiv enn et supert hus med dårlig objektiv.

 

Så mitt råd er kjøp D5000 og bruk mellomlegget du sparer på et godt objektiv.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Har ikke kjennskap til EOS 500D men vil tippe at Nikons D5000 er ett mer brukervennlig kamera på grunn av de gode menyene.

 

Hm.. Hvordan kan du si det når du ikke kjenner til det du sier? Var det ikke du som var så livredd for at den som man rådet skulle ta slike svar alvorlig? Eller gjelder det bare dersom det "negative" var en uttalelse omkring Nikon?

Sier klart i fra at jeg tror og at jeg ikke har prøvd EOS 500D og ikke er det vel ett spesielt kontroversielt utsagn heller.

 

Er vel stor forskjell på det jeg har reagert på i en annen tråde enn kommentaren jeg selv kommer med her. Noen er likevel kun etter å ta andre.... synd.

 

Hvis du tolker ordet "knuser" som jeg reagerte på i en annen tråd likt med "tipper" som jeg sier her så er du helt på jordet, desverre!

 

Tolk det som du vil.... men tror alle andre enn deg ser hva jeg sier.

 

Skulle bare folk med erfaring fra begge kamera gitt sine synspunkter hadde vel dette blitt en tynn tråd.

 

Siden jeg er innehaver av både Nikon og Canon og kjenner begge merkene, samt deres produkter godt, tror jeg du burde etterstrebe å få litt mer viten før du prøver deg på å veilede andre. Slik du utbasunerer er jeg redd trådstarter blir mer villedet.

I en annen tråd skrev du følgende om samme problemstillingen fra en trådstarter. Sitat:

"Hadde JEG vært trådstarter hadde jeg uten tvil gått for Nikon, i praksis har de ingen konkurrenter. Ihvertfall ikke blant folk med normal IQ eller høyere"

Sitat slutt.

Kan ikke fatte hva som får deg til å anta noe slikt når du kun har erfaring med Nikon, og det over en kortere periode.

Av og til kommer jeg med noen utvilsomme og overdrevne fanboykommentarer, de er så overdrevne og usanne at jeg faktisk ikke tror at noen som helst tar det seriøst.

 

At ingen har reagert på den kommentaren tidligere tyder også på at folk har skjønt at det har vært en spøk, selvsagt intil du leser den.

Lenke til kommentar
I en annen tråd skrev du følgende om samme problemstillingen fra en trådstarter. Sitat:

"Hadde JEG vært trådstarter hadde jeg uten tvil gått for Nikon, i praksis har de ingen konkurrenter. Ihvertfall ikke blant folk med normal IQ eller høyere"

Sitat slutt.

 

- Denne generasjon X er vanskelige greier, ja. ;)

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode grunner for hvilket jeg bør velge?

 

- Tja... De beste grunnene har du vel selv, og vi vet fint lite om hva slags behov du har. Det er lite som tyder på at det ene kameraet er bare bra og det andre bare dårlig.

 

Flere trekker frem forskjkeller i skjermen. Canon 500D har en bedre skjerm, mens Nokon D5000 har en vridbar en. Dette er en fordel ved litt marginale tilfeller der man bruker Liveview, f.eks. der man vil holde kameraet langs bakken eller over en folkemengde (sjeldnere brukt enn jeg trodde før jeg kjøpte kameraet), samt at man kan beskytte skjermen ved å snu baksiden ut, når kameraet ikke er i bruk.

 

Billedkvalitetsmessig tror jeg neppe forskjellene er så store at dette kan være et avgjørende argument. Litt flere pixler på 500D, men 12 megapixler på D5000 skulle holde i massevis for de aller fleste. Har sett tester som gir D5000 en liten edge på støy og slikt, men vil ikke være skråsikker.

 

D5000 har ikke innebygget fokusmotor, og det begrenser utvalget av objektiver noe. Ikke fatalt, men likevel blir det en liten fordel for 500D her.

 

De største forskjellene kommer derimot an på brukeren. De kan f.eks. ha tilgang på gamle objektiver e.l. For min del ble det helt avgjørende hvordan kameraene føltes i hånden. Canon XXXD-serien er de desidert vondeste kameraene å holde for meg, mens Nikons mindre kameraer er blant de beste for pailabbene mine.

Lenke til kommentar
Har ikke kjennskap til EOS 500D men vil tippe at Nikons D5000 er ett mer brukervennlig kamera på grunn av de gode menyene.

 

Hm.. Hvordan kan du si det når du ikke kjenner til det du sier? Var det ikke du som var så livredd for at den som man rådet skulle ta slike svar alvorlig? Eller gjelder det bare dersom det "negative" var en uttalelse omkring Nikon?

Sier klart i fra at jeg tror og at jeg ikke har prøvd EOS 500D og ikke er det vel ett spesielt kontroversielt utsagn heller.

 

Er vel stor forskjell på det jeg har reagert på i en annen tråde enn kommentaren jeg selv kommer med her. Noen er likevel kun etter å ta andre.... synd.

 

Hvis du tolker ordet "knuser" som jeg reagerte på i en annen tråd likt med "tipper" som jeg sier her så er du helt på jordet, desverre!

 

Tolk det som du vil.... men tror alle andre enn deg ser hva jeg sier.

 

Skulle bare folk med erfaring fra begge kamera gitt sine synspunkter hadde vel dette blitt en tynn tråd.

 

Siden jeg er innehaver av både Nikon og Canon og kjenner begge merkene, samt deres produkter godt, tror jeg du burde etterstrebe å få litt mer viten før du prøver deg på å veilede andre. Slik du utbasunerer er jeg redd trådstarter blir mer villedet.

I en annen tråd skrev du følgende om samme problemstillingen fra en trådstarter. Sitat:

"Hadde JEG vært trådstarter hadde jeg uten tvil gått for Nikon, i praksis har de ingen konkurrenter. Ihvertfall ikke blant folk med normal IQ eller høyere"

Sitat slutt.

Kan ikke fatte hva som får deg til å anta noe slikt når du kun har erfaring med Nikon, og det over en kortere periode.

 

Greit om vi kunne prøve å unngå slike innlegg videre. Personangrep og lignende hjelper meg ikke til å velge riktig kamera.

----------------

 

Ut fra det folk har skrevet over, har jeg tatt til meg det at det er lurt å prøve-holde kameraet og kanskje knipse litt med det. Skal gjøre dette.

Ellers har jeg lest en del tester av kameraene nå, og de kommer alltid veldig jevnt ut. En ting jeg stusser over er derimot at Canon EOS 500D har fått utrolig mye mer medieoppmerksomhet sammenlignet med Nikon D5000. Hvertfalll når det gjelder reklame og blader som jeg har sett. Om man søker på internett får man derimot flere treff på Nikon.

 

Jeg vil gjerne trekke frem to av testene jeg valgte.

Canon EOS 500D

og

Nikon D5000

 

Ifølge disse to testene kommer Nikon en smule bedre ut enn Canon. Likevel synes jeg bildene til Canon ser bedre ut enn mange av Nikon sine på "eksempelbildene", samt at videofunksjonen er klart bedre både på 1080p og 720p.

Det skal likevel nevnes at de som har testet kameraene ikke har tatt bilder av de samme tingene, noe som gjør det vasnskeliere å bedømme eventuelle forskjeller. -.-

Lenke til kommentar
Ut fra det folk har skrevet over, har jeg tatt til meg det at det er lurt å prøve-holde kameraet og kanskje knipse litt med det. Skal gjøre dette.

Ellers har jeg lest en del tester av kameraene nå, og de kommer alltid veldig jevnt ut.

 

- Nettopp fordi de kommer såpass jevnt ut (noe annet ville være overraskende, blir personlige preferanser viktig. Liker du skjermløsningen til D5000, eller vil du heller ha litt bedre oppløsning på skjermen? Og Sutekh har nok et poeng: Gå og hold i kameraet, så kjenner du hva som passer deg. En slik test gjorde i hvert fall valget enkelt for meg, til tross for de minimale kvalitetsforskjellene.

Endret av EldorBoye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...