Gå til innhold

Nikon D5000 vs. Canon EOS 500D - Hvilket skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

EOS 500D er et flott kamera, men til den prisen ville jeg heller sett på D90 (det ligger litt mellom eos 500D og eos 50D. (jeg ville heller hatt eos 500D sammenlignet med d5000, men heller K20D sammenlignet med EOS 500 (D90-K20D-EOS500-D5000).

 

Det som går i favør av D90, er bedre batteri, raskere, bedre objektiv (i 18-105 kit), mindre støy og bedre byggekvalitet og mer et kamera å bruke.

 

Jeg prøvde eos 500d, og det er ikke så mye feil på det bortsett fra prisen. Det har et bråkete objektiv i lett plast som er ganske forstyrrende å bruke.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ut fra det folk har skrevet over, har jeg tatt til meg det at det er lurt å prøve-holde kameraet og kanskje knipse litt med det. Skal gjøre dette.

Ellers har jeg lest en del tester av kameraene nå, og de kommer alltid veldig jevnt ut.

 

- Nettopp fordi de kommer såpass jevnt ut (noe annet ville være overraskende, blir personlige preferanser viktig. Liker du skjermløsningen til D5000, eller vil du heller ha litt bedre oppløsning på skjermen? Og Sutekh har nok et poeng: Gå og hold i kameraet, så kjenner du hva som passer deg. En slik test gjorde i hvert fall valget enkelt for meg, til tross for de minimale kvalitetsforskjellene.

 

Har ingen erfaring med hverken D5000 eller eos500, men har erfaringer med flere andre Canon modeller og Nikonmodeller. Min erfaring er at det er lettere for en amatør å få gode bilder med en Nikonkamera, enn med et Canonkamera. Men det er kun min erfaring. Da jeg skulle kjøpe meg mitt første dSLR var jeg så heldig å få låne et Nikon og et Canon. Jeg var den gang innstilt på at det var Canon jeg ville ha, men etter å ha fått testet begge modellene falt jeg for brukervennligheten til Nikon, og det at autofunksjonen var "overlegen" på Nikon. Modellene jeg fikk låne var Nikon D40 og Canon EOS 400. Derfor ble jeg Nikonmann og ikke Canonmann.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg tenker på ang. Nikon sin skjerm. Min erfaring er ofte at "jo flere tekniske ting noe har, jo flere ting har det som kan gå i stykkker". Noen som har noen erfaring om den vridbare skjermen er særlig holdbar?

 

Og hvor god/dårlig er egentlig skjermen til Nikon?

Canon har jo større skjerm med bedre oppløsning, men er Nikons skjerm spesielt dårlig eller er det bare Canons skjerm som er spesielt bra?

 

btw, nei, har ennå ikke vært i butikken og prøveholdt

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaring om den vridbare skjermen er særlig holdbar?

 

- Tja... Den virker ganske solid, i hvert fall. Kameraet er vel for nytt til at man har særlig mange erfaringene å høste av.

 

Og hvor god/dårlig er egentlig skjermen til Nikon?

Canon har jo større skjerm med bedre oppløsning, men er Nikons skjerm spesielt dårlig eller er det bare Canons skjerm som er spesielt bra?

 

- Det siste er vel det nærmeste. Det er ikke så mange i dette prissjiktet som har såpass høy oppløsning på skjermen. Du kan sjekke denne tråden.

Lenke til kommentar

Skjermen til D5000 er meget bra synes jeg og oppløsningen er ikke noe problem, ihvertfall ikke på menyene.

 

En litt rar ting er at skjermen er hengslet nedover og man får da ikke tatt bilde av meg selv når kameraet står på stativ siden stativet kommer i veien for skjermen.

Lenke til kommentar
Ut fra det folk har skrevet over, har jeg tatt til meg det at det er lurt å prøve-holde kameraet og kanskje knipse litt med det. Skal gjøre dette.

Ellers har jeg lest en del tester av kameraene nå, og de kommer alltid veldig jevnt ut.

 

- Nettopp fordi de kommer såpass jevnt ut (noe annet ville være overraskende, blir personlige preferanser viktig. Liker du skjermløsningen til D5000, eller vil du heller ha litt bedre oppløsning på skjermen? Og Sutekh har nok et poeng: Gå og hold i kameraet, så kjenner du hva som passer deg. En slik test gjorde i hvert fall valget enkelt for meg, til tross for de minimale kvalitetsforskjellene.

 

Har ingen erfaring med hverken D5000 eller eos500, men har erfaringer med flere andre Canon modeller og Nikonmodeller. Min erfaring er at det er lettere for en amatør å få gode bilder med en Nikonkamera, enn med et Canonkamera. Men det er kun min erfaring. Da jeg skulle kjøpe meg mitt første dSLR var jeg så heldig å få låne et Nikon og et Canon. Jeg var den gang innstilt på at det var Canon jeg ville ha, men etter å ha fått testet begge modellene falt jeg for brukervennligheten til Nikon, og det at autofunksjonen var "overlegen" på Nikon. Modellene jeg fikk låne var Nikon D40 og Canon EOS 400. Derfor ble jeg Nikonmann og ikke Canonmann.

 

 

Snodig, men jeg fikk låne akkurat samme kameraene, og valgte motsatt, altså canon pga de gode menyene og enklest for en amatør å få rimelig bra bilder med en av alle de ferdige innstilningene. Dessuten likte jeg personlig best canons ferdige jpg bilder som virker mye fyldigere.

 

Når det er sagt, de 2 kameraene trådstarter ønsker erfaringer med kan ikke jeg hjelpe med da jeg ikke har erfaring med noen av de, selv om det ene er canon som jeg har 2 av selv så blir det feil for min del å si noe nærmest vedtatt omkring 2 ukjente kameraer. Hadde jeg vært trådstarter ville jeg stort sett kun vektlagt uttalelser fra de som virkelig har prøvd et eller begge av de nevnte husene, vi andre har ingen reell erfaring.

 

En bikommentar til det med "å holde i" huset, som om det for nesten "alle" er alfa og omega, har vel uansett med en vane å gjøre ofte. Jeg visste ingenting om det påståtte lille grepet på 400D før lenge etter at jeg hadde kjøpt det, og da fordi jeg leste om dette fra noen med Nikon, men om de hadde prøvd det, eller bare lest det de og, se det vet ingen. Og jeg har langt ifra noen frøkenhender.

 

Tror og proffe med lang erfaring stiller andre krav som kanskje ikke nødvendigvis gjelder for en nybegynner eller standard amatør. Og de som tester er vel å regne som proffe..

 

Tor

Lenke til kommentar
[

 

En bikommentar til det med "å holde i" huset, som om det for nesten "alle" er alfa og omega, har vel uansett med en vane å gjøre ofte. Jeg visste ingenting om det påståtte lille grepet på 400D før lenge etter at jeg hadde kjøpt det, og da fordi jeg leste om dette fra noen med Nikon, men om de hadde prøvd det, eller bare lest det de og, se det vet ingen. Og jeg har langt ifra noen frøkenhender.

 

Tor

 

 

Det jeg sliter med 400D er at det ikke passer i hånda fordi det ikke er plass til alle fingerene,slik at det blir støtte fra en finger mindre,enn på eos 40D.

Lenke til kommentar
En bikommentar til det med "å holde i" huset, som om det for nesten "alle" er alfa og omega, har vel uansett med en vane å gjøre ofte. Jeg visste ingenting om det påståtte lille grepet på 400D før lenge etter at jeg hadde kjøpt det, og da fordi jeg leste om dette fra noen med Nikon, men om de hadde prøvd det, eller bare lest det de og, se det vet ingen. Og jeg har langt ifra noen frøkenhender.
Det er ikke bare snakk om utforming på grepet (selv om det er veldig viktig), men først og fremst om å faktisk få anledning til å prøve hvordan kameraet føles i bruk. Hvordan er det å se gjennom søkeren, hvordan føles plasseringen av kontrollhjul og knapper, er menyene lagt opp på en måte du liker etc?

 

Det er så liten forskjell på den tekniske kvaliteten på kamerahus i samme prisklasse, at det viktigste er rett og slett at kjøperen liker å bruke kameraet.

Lenke til kommentar
Snodig, men jeg fikk låne akkurat samme kameraene, og valgte motsatt, altså canon pga de gode menyene og enklest for en amatør å få rimelig bra bilder med en av alle de ferdige innstilningene. Dessuten likte jeg personlig best canons ferdige jpg bilder som virker mye fyldigere.

 

Jeg studerte ikke detaljene på bildene, men fastslo at begge kameraene tok ypperlige bilder. Det som Nikon "gruset" Canon på, var lysmålingen i vanskelige forhold, da med f.eks sol/skygge, dunkle rom med lyse vindu, osv. At du liker Canon sine menyer bedre, skal jeg ikke diskutere, men mulig du var kjent med Canon sine menyer fra før? Jeg var ikke det. Jeg kom fra Olympus da jeg skulle velge meg dSLR.

Lenke til kommentar
Det er så liten forskjell på den tekniske kvaliteten på kamerahus i samme prisklasse, at det viktigste er rett og slett at kjøperen liker å bruke kameraet.

 

Der er jeg helt enig med deg. Derfor begynner jeg også å gå lei av å lese tester på kamerahus, men ville heller sett at akam flyttet fokus over på objektiver. Der er forskjellene store, og det kan være vanskelig å finne frem i jungelen av objektiver som finnes.

Lenke til kommentar
Det er så liten forskjell på den tekniske kvaliteten på kamerahus i samme prisklasse, at det viktigste er rett og slett at kjøperen liker å bruke kameraet.

 

Der er jeg helt enig med deg. Derfor begynner jeg også å gå lei av å lese tester på kamerahus, men ville heller sett at akam flyttet fokus over på objektiver. Der er forskjellene store, og det kan være vanskelig å finne frem i jungelen av objektiver som finnes.

 

Men hva for brukere som ønsker å kjøpe kit objektivet, kanskje en tele,og kanskje en portrett linse, kanskje en ekstra vid og så glemme teknikken?

 

Det virker som det er så mange som bare ikke har noe å ta bilder av, men likevel, skal ha det beste av det beste. Det er og de som aldri vil ha noe mer enn kit objektivet, og da betyr jo kamera og kit objektiv i kombinasjon ganske mye. Akkurat der mener jeg pentax K20D m kit objektiv slår både Nikon D5000 og EOS 500D ganske grundig.

 

D90 koster litt mer men jeg mener den er verdt å vurdere,en slags semi-semiproff.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Det er og de som aldri vil ha noe mer enn kit objektivet, og da betyr jo kamera og kit objektiv i kombinasjon ganske mye.
Så er det fremdeles (så lenge du unngår Canons gamle 18-55 uten IS og muligens Sonys 18-70) ikke så veldig stor forskjell på hva du får fra de forskjellige produsentene. Du får rimelig streite kitpakker fra alle produsentene, både med en enkelt normalzoom og dobbeltpakker med en normalzoom og en moderat telezoom. Du skal kikke ganske hardt for å se noen kvalitetsmessige forskjeller mellom et bilde tatt med 500D og 18-55 IS og et tatt med D5000 og 18-55 VR.

 

 

Akkurat der mener jeg pentax K20D m kit objektiv slår både Nikon D5000 og EOS 500D ganske grundig.
Tja. Jeg har ikke inntrykk av at Pentax sin 18-55 normalzoom er markant bedre enn noen andre. Mulig de har litt mindre variasjon enn de to store, men jevnt over er de nok rimelig tett opptil hverandre. Hvis du tenker på prismessig akkurat nå kan det godt være K20D-pakken er mest smell for penga, jeg har egentlig ikke fulgt med på prisutviklingen til K20D på en stund.
Lenke til kommentar
En bikommentar til det med "å holde i" huset, som om det for nesten "alle" er alfa og omega, har vel uansett med en vane å gjøre ofte. Jeg visste ingenting om det påståtte lille grepet på 400D før lenge etter at jeg hadde kjøpt det, og da fordi jeg leste om dette fra noen med Nikon, men om de hadde prøvd det, eller bare lest det de og, se det vet ingen. Og jeg har langt ifra noen frøkenhender.
Det er ikke bare snakk om utforming på grepet (selv om det er veldig viktig), men først og fremst om å faktisk få anledning til å prøve hvordan kameraet føles i bruk. Hvordan er det å se gjennom søkeren, hvordan føles plasseringen av kontrollhjul og knapper, er menyene lagt opp på en måte du liker etc?

 

Det er så liten forskjell på den tekniske kvaliteten på kamerahus i samme prisklasse, at det viktigste er rett og slett at kjøperen liker å bruke kameraet.

 

Joda, jeg merker jo forskjellen fra 400D til 50D. Men allikevel hadde jeg ikke noen nevneverdige problemer med grepet på 400D. Jeg tror at som nybegynner kan man kanskje tilpasse ubevisst nye "dingser", slik man gjør med andre ting. Og klart at hvis man blir terpet huden full av f.eks at et kamerahus er dårlig å holde i, ja da blir man liksom forutintatt før man overhodet har prøvd selv.

 

Mer enig i det du sier om plassering av knapper osv. Men igjen: En førstegangskjøper tror jeg vil se og oppleve dette annerledes enn når han/hun kjøper for andre gang.

 

Tor

Lenke til kommentar
Det er så liten forskjell på den tekniske kvaliteten på kamerahus i samme prisklasse, at det viktigste er rett og slett at kjøperen liker å bruke kameraet.

 

Der er jeg helt enig med deg. Derfor begynner jeg også å gå lei av å lese tester på kamerahus, men ville heller sett at akam flyttet fokus over på objektiver. Der er forskjellene store, og det kan være vanskelig å finne frem i jungelen av objektiver som finnes.

 

Veldig enig, objektiver er generelt en uoversiktelig jungel for mange tror jeg, meg selv inkludert. Spørsmålet blir vel da om det er en overkommelig oppgave siden utvalget er enormt, og om akam har nødvendig utstyr og ekspertise..

 

Tor

Lenke til kommentar
Mer enig i det du sier om plassering av knapper osv. Men igjen: En førstegangskjøper tror jeg vil se og oppleve dette annerledes enn når han/hun kjøper for andre gang.
Jeg var førstegangskjøper når jeg kjøpte D80en (som jeg fremdeles bruker), og da gikk jeg hovedsakelig etter magefølelsen. Av de kameramodellene jeg prøvde (400D, D80 og en Pentaxmodell, K100D tror jeg - K10D kom vel kort tid etter, og kunne muligens ha forandret beslutningen min) var det uten tvil D80 som rett og slett føltes best. Jeg hadde aldri hørt noen si et ord om grepet til 400D, men jeg merket fra første sekund jeg holdt i det at det rett og slett var ubehagelig. Og jeg tviler sterkt på at jeg kunne tilpasset meg det uten å kappe en centimeter av fingrene mine.
Lenke til kommentar
En bikommentar til det med "å holde i" huset, som om det for nesten "alle" er alfa og omega, har vel uansett med en vane å gjøre ofte. Jeg visste ingenting om det påståtte lille grepet på 400D før lenge etter at jeg hadde kjøpt det, og da fordi jeg leste om dette fra noen med Nikon, men om de hadde prøvd det, eller bare lest det de og, se det vet ingen. Og jeg har langt ifra noen frøkenhender.

 

- Jeg hadde ikke lest en test før jeg lånte venners og families diverse 450D, men fant fortt ut at krampetendensene i hånden kom litt vel fort. Det gjør det ikke med D5000. Hva som er årsaken, er vanskelig å si. Om det er plassering av knapper, selve grepet eller hva, men for meg har i hvert fall forskjellen vært påtakelig. Det har ikke bare med merke å gjøre, for 40D er flott å holde i for meg. Det er mulig man tilpasser seg, men dersom jeg hadde prøvd det og det føltes ubehagelig, ville jeg neppe ha tatt sjansen.

Lenke til kommentar

Grepet er ikke så dårlig på 400D, for meg er det det at pekefingeren kommer helt unaturlig, når det skal knipses, slik at pekefingeren ikke er med på å holde kameraet på en måte. Det blir et slags spenn, og er ubehagelig sammenlignet med noe større kamera.

Lenke til kommentar
- Jeg hadde ikke lest en test før jeg lånte venners og families diverse 450D, men fant fortt ut at krampetendensene i hånden kom litt vel fort. Det gjør det ikke med D5000. Hva som er årsaken, er vanskelig å si. Om det er plassering av knapper, selve grepet eller hva, men for meg har i hvert fall forskjellen vært påtakelig. Det har ikke bare med merke å gjøre, for 40D er flott å holde i for meg. Det er mulig man tilpasser seg, men dersom jeg hadde prøvd det og det føltes ubehagelig, ville jeg neppe ha tatt sjansen.

 

Har opplevd akkurat det samme, og jeg kom fram til at utløserknappen sitter for langt bak på 450D. Direkte sammenlignet med D60 var dette helt åpenbart - selv om også dette huset kan oppleves som litt knapt om man har store hender.

Lenke til kommentar
Mer enig i det du sier om plassering av knapper osv. Men igjen: En førstegangskjøper tror jeg vil se og oppleve dette annerledes enn når han/hun kjøper for andre gang.
Jeg var førstegangskjøper når jeg kjøpte D80en (som jeg fremdeles bruker), og da gikk jeg hovedsakelig etter magefølelsen. Av de kameramodellene jeg prøvde (400D, D80 og en Pentaxmodell, K100D tror jeg - K10D kom vel kort tid etter, og kunne muligens ha forandret beslutningen min) var det uten tvil D80 som rett og slett føltes best. Jeg hadde aldri hørt noen si et ord om grepet til 400D, men jeg merket fra første sekund jeg holdt i det at det rett og slett var ubehagelig. Og jeg tviler sterkt på at jeg kunne tilpasset meg det uten å kappe en centimeter av fingrene mine.

 

Tror ikke det er dumt å følge magefølelsen i dag heller stort sett, de fleste kameraer leverer som regel bra nok for en nybegynner, og kanskje og en erfaren. Men jeg kjenner flere som har 400D, og ikke en eneste har noen gang klaget eller snakket om grepet. Så jeg tror at for de fleste er det som med mye annet som ikke er skreddersydd, dvs at man tilpasser seg og tenker ikke på det stort sett.

 

En annen sak er de fleste nybegynner kjøper ofte av en av de store kjedene, og ikke alltid de har det største utvalget man da kunne sammenlignet med, dessuten er det vel slik at munnrappe selgere enda betyr endel for de som er på ukjent område.

 

Tor

Lenke til kommentar
Så jeg tror at for de fleste er det som med mye annet som ikke er skreddersydd, dvs at man tilpasser seg og tenker ikke på det stort sett.
Jeg tviler ikke på at det er mange som gjør det, men jeg vil også si det er en ganske sikker oppskrift på å ende opp med noe man ikke helt trives med og som man ikke bruker så mye som man kanskje kunne ha gjort.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...