Gå til innhold

Nikon D5000 vs. Canon EOS 500D - Hvilket skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Trådstarter

 

Fyi, så har jeg foreløpig en Nikon D70.

 

Ellers, var og prøveholdt begge kameraene idag og synest egentlig ikke noen av dem var spesielt behagelige sammentlignet med D70. Jeg har hele tiden hatt et lite ønske om å finne gode grunner til å kjøpe D5000 ettersom Nikon liksom er "mitt merke" til nå. Jeg har derimot kommet frem til at, utifra spesifikasjoner, så har egentlig 500D alt D5000 har, bortsett fra den tøffe, vridbare skjermen.

 

For at det ikke skal bli masse krangling/"diskutering" over min uttalelse, så skal jeg si hva jeg basserer utsagnet mitt på.

Begge kameraene er ganske like, og hvem som tar best bilder kommer ann på hvem man spør. Canon har derimot større og bedre skjerm (dog ikke vridbar), flere megapixler (noe som har lite å si i dette tilfellet) og kvaliteten på video-opptakene er betydelig bedre på 500D.Også i 720p.

 

Noen som har noe å kommentere på det jeg har skrevet? Evt. rette på meg eller komme med argumenter for en av sidene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trådstarter

 

Fyi, så har jeg foreløpig en Nikon D70.

 

Ellers, var og prøveholdt begge kameraene idag og synest egentlig ikke noen av dem var spesielt behagelige sammentlignet med D70. Jeg har hele tiden hatt et lite ønske om å finne gode grunner til å kjøpe D5000 ettersom Nikon liksom er "mitt merke" til nå. Jeg har derimot kommet frem til at, utifra spesifikasjoner, så har egentlig 500D alt D5000 har, bortsett fra den tøffe, vridbare skjermen.

Hva med D90? Hvis du har en D70 nå så tror jeg du ikke blir fornøyd med noen av to du foreslo.

 

For at det ikke skal bli masse krangling/"diskutering" over min uttalelse, så skal jeg si hva jeg basserer utsagnet mitt på.

Begge kameraene er ganske like, og hvem som tar best bilder kommer ann på hvem man spør. Canon har derimot større og bedre skjerm (dog ikke vridbar), flere megapixler (noe som har lite å si i dette tilfellet) og kvaliteten på video-opptakene er betydelig bedre på 500D.Også i 720p.

 

Noen som har noe å kommentere på det jeg har skrevet? Evt. rette på meg eller komme med argumenter for en av sidene?

Må du ha video?

 

Tom

Lenke til kommentar

Nei, mååå ikke ha video. Men jeg er en sånn type som liker å ha flest mulig funskjoner og best mulig produkt. OG tenke at det dukker sikkert opp mange anledninger der jeg ønsker å filme noe, men bare har med kameraet.

Lenke til kommentar
Nei, mååå ikke ha video. Men jeg er en sånn type som liker å ha flest mulig funskjoner og best mulig produkt. OG tenke at det dukker sikkert opp mange anledninger der jeg ønsker å filme noe, men bare har med kameraet.

D90 har video den. Er det noen grunn til den ikke er et alternativ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Tror ikke det er dumt å følge magefølelsen i dag heller stort sett, de fleste kameraer leverer som regel bra nok for en nybegynner, og kanskje og en erfaren. Men jeg kjenner flere som har 400D, og ikke en eneste har noen gang klaget eller snakket om grepet. Så jeg tror at for de fleste er det som med mye annet som ikke er skreddersydd, dvs at man tilpasser seg og tenker ikke på det stort sett.

 

En annen sak er de fleste nybegynner kjøper ofte av en av de store kjedene, og ikke alltid de har det største utvalget man da kunne sammenlignet med, dessuten er det vel slik at munnrappe selgere enda betyr endel for de som er på ukjent område.

 

- For de je gkjenner som har xxxD-serien er det nok definitivt det siste som gjelder. En stor del av Canons og Nikons kunder har knapt prøvd et annet kamera, eller de reflekterer knapt over at det finnes alternativer. Etter den famøse testen til TV2, der 450D ble "testvinner", ble det nok mange sånne brukere av 450D. (Jeg kjenner dog en veldig oppdatert bruker av 350D, men hun har da også relativt små hender.)

Lenke til kommentar
Ellers, var og prøveholdt begge kameraene idag og synest egentlig ikke noen av dem var spesielt behagelige sammentlignet med D70.

 

- Da tenker jeg D90 med én gang. Litt mer å holde i, så hvis du synes det er greit med et bittelitt større og ørlite dyrere kamera, bør det være verdt tanken. Billedkvalitetsmessig som D5000, men med litt flere betjeningsmuligheter og innebygget fokusmotor. Skjermen er også på par med 500D. Vil våge å påstå at D90 har litt mer å tilby enn 500D, selv om 500D har flere pixler. (Det er dog et litt større kamera, med de fordeler (tenk grep) og ulemper (mer å dra på) det medfører.)

Endret av EldorBoye
Lenke til kommentar
Trådstarter

 

Fyi, så har jeg foreløpig en Nikon D70.

 

Ellers, var og prøveholdt begge kameraene idag og synest egentlig ikke noen av dem var spesielt behagelige sammentlignet med D70. Jeg har hele tiden hatt et lite ønske om å finne gode grunner til å kjøpe D5000 ettersom Nikon liksom er "mitt merke" til nå. Jeg har derimot kommet frem til at, utifra spesifikasjoner, så har egentlig 500D alt D5000 har, bortsett fra den tøffe, vridbare skjermen.

 

For at det ikke skal bli masse krangling/"diskutering" over min uttalelse, så skal jeg si hva jeg basserer utsagnet mitt på.

Begge kameraene er ganske like, og hvem som tar best bilder kommer ann på hvem man spør. Canon har derimot større og bedre skjerm (dog ikke vridbar), flere megapixler (noe som har lite å si i dette tilfellet) og kvaliteten på video-opptakene er betydelig bedre på 500D.Også i 720p.

 

Noen som har noe å kommentere på det jeg har skrevet? Evt. rette på meg eller komme med argumenter for en av sidene?

 

 

Basert på tester er din konlusjon vel rett når det gjelder bildekvaliteten, derfor ville jeg selv da satt den som likeverdig og ferdig med den delen.

 

Dermed står du igjen med "alt det andre" som mye kun du selv kan avgjøre. Å basere seg på andres meninger som her, som kanskje ikke har erfaring fra begge husene ville ikke jeg vektlagt særlig mye. Blir lett litt fanboy utav synsingen da i kommentarer fra folk som ikke har reell erfaring, du har jo dessuten endel generell erfaring selv ellers omkring et merke som de fleste her har.

 

Tor

Lenke til kommentar
Ellers, var og prøveholdt begge kameraene idag og synest egentlig ikke noen av dem var spesielt behagelige sammentlignet med D70.
D5000 er vel grovt samme størrelse og utforming som D40, D60 etc. Hvis du er vant med D70 så er nok D90 en mer naturlig oppgradering hvis du skal fortsette med Nikon. I Canon-leiren må du nok opp til 40D eller 50D for å få tilsvarende ergonomi, men Canon har litt annen filosofi når det gjelder utforming og plassering av knapper og kontrollhjul, så det kan bli en uvant overgang.

 

Hva har du av optikk til D70en? Hvis du har optikk som er verdt å gå videre med (spesielt hvis du har AF-D-optikk, som ikke gir autofokus på D5000) så er D90 en fornuftig oppgradering.

 

Hvis du liker måten Nikon gjør ting på mtp. utforming og brukegrensesnitt, så kan det være verdt å ta en titt på Pentax. Pentax og Nikon har mye til felles på den fronten.

Lenke til kommentar
Nei, mååå ikke ha video. Men jeg er en sånn type som liker å ha flest mulig funskjoner og best mulig produkt. OG tenke at det dukker sikkert opp mange anledninger der jeg ønsker å filme noe, men bare har med kameraet.

 

Jeg tenker at 500D da passer best. Den har sine mangler, men det er egentlig det kameraet du skal ha da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...