Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sprocket81:

Hvis du installerte Nvidia-driverne på den måten som guiden sa, må du re-installere dem når kernel-oppdateres.

 

Du har to valg;

 

1. Drite å installere oppdateringer og disable update-manager: sudo gconftool -s --type bool /apps/update-notifier/auto_launch false

 

2. Installere nvidia via resp. som følger kernel

 

Anbefaler deg å av-installere de gamle driverne først, google it... Ligger i manageren fra før, husker ikke farta ;)

 

Legg til denne linja i etc/apt/sources.list

 

Kjør: sudo apt-get update

Så installer: sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-185 -y

 

Da vil driverne bli oppdatert etterhvert som kernel (+ annet) oppdateres.

Lenke til kommentar
sprocket81:

Hvis du installerte Nvidia-driverne på den måten som guiden sa, må du re-installere dem når kernel-oppdateres.

 

Du har to valg;

 

1. Drite å installere oppdateringer og disable update-manager: sudo gconftool -s --type bool /apps/update-notifier/auto_launch false

 

2. Installere nvidia via resp. som følger kernel

 

Anbefaler deg å av-installere de gamle driverne først, google it... Ligger i manageren fra før, husker ikke farta ;)

 

Legg til denne linja i etc/apt/sources.list

 

Kjør: sudo apt-get update

Så installer: sudo apt-get install linux-headers-generic nvidia-glx-185 -y

 

Da vil driverne bli oppdatert etterhvert som kernel (+ annet) oppdateres.

 

 

 

 

OK, er ganske noob når det gjelder linux, så jeg vet ikke engang va kernel er, he he.

Men det du sier er at når kernel oppdateres, så funker ikke driverene mine lenger ? Er det viktig at kernel oppdateres, eller kan jeg bare deaktivere den, funker jo greit nå.

Uansett, så skal jeg lese litt å sette meg litt inn i linux verdenen, takker for all hjelp ;-)

 

Har et lite problem bare. Når jeg innstallerte driverene å satte opp ubuntu, så var jeg tilkoblet min 19" lcd skjærm. Da var hele ubuntu vinduet perkekt skalert. Når jeg så fyrer opp maskinen i mitt kinorom på min projektor BenQ W5000 så vises ikke hele ubuntu vinduet. Er strukket litt for mye i alle kanter. Ser da ikke kommando linjene. Noen som aner va dette kan skyldes ?

Lenke til kommentar
OK, er ganske noob når det gjelder linux, så jeg vet ikke engang va kernel er, he he.

Men det du sier er at når kernel oppdateres, så funker ikke driverene mine lenger ? Er det viktig at kernel oppdateres, eller kan jeg bare deaktivere den, funker jo greit nå.

Uansett, så skal jeg lese litt å sette meg litt inn i linux verdenen, takker for all hjelp ;-)

 

Kernel = kjernen i linux. Alt avhenger av den :) Oppdateres den, må driverene "rekompileres" til den kjernen.

 

I min verden er det KISS som gjelder, derfor er oppdateringer deaktivert. Under forutsetting at HTPCen gjør det den skal, ser jeg ingen problem med det. Pr nå er det få (som man hører om hvertfall) linux-virus, så det burde fungere greit.

 

Har et lite problem bare. Når jeg innstallerte driverene å satte opp ubuntu, så var jeg tilkoblet min 19" lcd skjærm. Da var hele ubuntu vinduet perkekt skalert. Når jeg så fyrer opp maskinen i mitt kinorom på min projektor BenQ W5000 så vises ikke hele ubuntu vinduet. Er strukket litt for mye i alle kanter. Ser da ikke kommando linjene. Noen som aner va dette kan skyldes ?

 

Jeg opplever det samme på mitt 46X3000 LCD tv, men fant en innstilling på tven som skalerte den riktig for meg. Har ikke prosjektor, men ville tro at det finnes en option for det. I command-modus mener jeg driveren er "generic", dvs få til ingen valg med endringer... Skal høre med en linuxgeek jeg kjenner ;)

Lenke til kommentar

Tok meg nå en liten pause i linux verdenen, og la inn xp på min asrock.

La inn core codec, og lastet inn alle driverene nvidia og audio fra asrock sin hjemmeside.

1080p mkv filmer kjører utrolig fint og glatt i wmp11, men får ikke lyd ? Har også prøvd med

optisk kabel, men får ikke lyd i xp i det hele tatt. Støtter ikke xp lyd gjennom HDMI ?

Lenke til kommentar
Har nå fått 5.1 lyd til å funke :-) Måtte laste ned AC3filter, koble opp lyd til min forsterker gjennom den optiske inngangen. Aktivere spidf i AC3. Nå sendes lyden direkte til min forsterker som decoder surround lyden.

Nå er min Asrock ion 330 den perfekte media pc ;-)

 

Du klarer altså å kjøre full 1080p uten hakking av bilde, og dette uten hardware hjelp fra GPU?

 

Jeg kunne også tenkt meg Windows i stedet for Ubuntu med XBMC, fordi det ikke er stabilt, og låser seg inni mellom, noe som jeg faktisk ikke trodde skulle skje, men det skjer faktisk litt for ofte til at jeg liker det.

Lenke til kommentar
Har nå fått 5.1 lyd til å funke :-) Måtte laste ned AC3filter, koble opp lyd til min forsterker gjennom den optiske inngangen. Aktivere spidf i AC3. Nå sendes lyden direkte til min forsterker som decoder surround lyden.

Nå er min Asrock ion 330 den perfekte media pc ;-)

 

Du klarer altså å kjøre full 1080p uten hakking av bilde, og dette uten hardware hjelp fra GPU?

 

Jeg kunne også tenkt meg Windows i stedet for Ubuntu med XBMC, fordi det ikke er stabilt, og låser seg inni mellom, noe som jeg faktisk ikke trodde skulle skje, men det skjer faktisk litt for ofte til at jeg liker det.

 

 

 

 

Kjører alle mine 1080p mkv filmer helt glatt ja. Regner med at windows media player 11 og Power DVD9 som jeg bruker har hardware acceleration støtte. Bruker jeg xbmc eller vlc så hakker 1080p filmene.

Så nå bruker jeg xbmc på alle mine divx og dvd`er, så bruker jeg wmp på mine full HD Mkv filmer.

Regner med at før eller senere kommer xbmc med noe som tillsvarer vdpau på windows.

Lenke til kommentar
Har nå fått 5.1 lyd til å funke :-) Måtte laste ned AC3filter, koble opp lyd til min forsterker gjennom den optiske inngangen. Aktivere spidf i AC3. Nå sendes lyden direkte til min forsterker som decoder surround lyden.

Nå er min Asrock ion 330 den perfekte media pc ;-)

 

Du klarer altså å kjøre full 1080p uten hakking av bilde, og dette uten hardware hjelp fra GPU?

 

Jeg kunne også tenkt meg Windows i stedet for Ubuntu med XBMC, fordi det ikke er stabilt, og låser seg inni mellom, noe som jeg faktisk ikke trodde skulle skje, men det skjer faktisk litt for ofte til at jeg liker det.

 

 

 

 

Kjører alle mine 1080p mkv filmer helt glatt ja. Regner med at windows media player 11 og Power DVD9 som jeg bruker har hardware acceleration støtte. Bruker jeg xbmc eller vlc så hakker 1080p filmene.

Så nå bruker jeg xbmc på alle mine divx og dvd`er, så bruker jeg wmp på mine full HD Mkv filmer.

Regner med at før eller senere kommer xbmc med noe som tillsvarer vdpau på windows.

 

Hadde vært greit om XBMC hadde støttet hardware i Windows utgaven på lik linje med Ubuntu o.l. Jeg liker ikke å bruke operativ system som jeg ikke behersker, og for å få hjelp må jeg hele tiden stille spørsmål om Ubuntu ting ofte fordi jeg ikke vet hvordan man bruker det, så derfor ønsker jeg å bruke Windows.

Skal se om jeg får installert Windows på en annen harddisk for å teste det ut før jeg sletter Ubuntu partisjonen.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit om XBMC hadde støttet hardware i Windows utgaven på lik linje med Ubuntu o.l. Jeg liker ikke å bruke operativ system som jeg ikke behersker, og for å få hjelp må jeg hele tiden stille spørsmål om Ubuntu ting ofte fordi jeg ikke vet hvordan man bruker det, så derfor ønsker jeg å bruke Windows.

Skal se om jeg får installert Windows på en annen harddisk for å teste det ut før jeg sletter Ubuntu partisjonen.

 

 

Helt enig der. Jeg prøvde linux, og jeg fikk masse god hjelp, men følte jeg måtte ha hjelp til absolutt alt. Kommer nok til å prøve meg igjen ved en senere anledning. Men når man har brukt kun windows i 15 år, så var det vanskelig med linux syntes jeg. Har nå lagt inn XP. Men wmp11 kjørte 1080p i Win 7 også.

Endret av sprocket81
Lenke til kommentar

Jeg har nå installert Windows 7, for å prøve med PowerDVD og 1080p mkv filer, men sliter med å få mkv i 1080p til å fungere, har testet min Bluray spiller, og den fungerer greit i PowerDVD med hardware støtte.

Så inntil jeg får fikset Windows 7 slik jeg vil ha det, kjører jeg Ubuntu på 1 harddisk som brukes til mkv filer, og windows 7 på 1 annen harddisk til å kjøre bluray plater med bluray spilleren.

Lenke til kommentar
Jeg har nå installert Windows 7, for å prøve med PowerDVD og 1080p mkv filer, men sliter med å få mkv i 1080p til å fungere, har testet min Bluray spiller, og den fungerer greit i PowerDVD med hardware støtte.

Så inntil jeg får fikset Windows 7 slik jeg vil ha det, kjører jeg Ubuntu på 1 harddisk som brukes til mkv filer, og windows 7 på 1 annen harddisk til å kjøre bluray plater med bluray spilleren.

 

 

Har du lagt inn coreavc ?

Etter denne er lagt inn, så skal Win7 innebygde media center også kjøre full hd glatt.

Kommer nok til å gå tilbake til dette media centeret en dag jeg også, men jeg likte ikke helt oppsettet.

Lenke til kommentar
Jeg har nå installert Windows 7, for å prøve med PowerDVD og 1080p mkv filer, men sliter med å få mkv i 1080p til å fungere, har testet min Bluray spiller, og den fungerer greit i PowerDVD med hardware støtte.

Så inntil jeg får fikset Windows 7 slik jeg vil ha det, kjører jeg Ubuntu på 1 harddisk som brukes til mkv filer, og windows 7 på 1 annen harddisk til å kjøre bluray plater med bluray spilleren.

 

 

Har du lagt inn coreavc ?

Etter denne er lagt inn, så skal Win7 innebygde media center også kjøre full hd glatt.

Kommer nok til å gå tilbake til dette media centeret en dag jeg også, men jeg likte ikke helt oppsettet.

 

Hmm, har faktisk glemt at jeg har coreavc liggende, skal se om det hjelper, takker for tipset.

Støtter windows media center gpu hardware ved film fremvisning?

Endret av ICS-FD
Lenke til kommentar
Regner med at det gjør det ja. Filmene mine gikk helt fint i windows media center 7

 

Sliter med å få dette til i Windows 7, jeg har av en merkelig grunn ikke tilgang til alle filene fra serveren via windows media center, så inntil videre kjører jeg XBMC i Ubuntu for å se filmer fra fil, og Windows 7 til Bluray spilleren.

 

Håper at XBMC får hardware støtte snart til Windows.

Lenke til kommentar

Heisan

 

Fikk min Asrock NetTop ION 33 etter 8 dager fra Multicom....vel vel ..nok om det.

 

Installerte Ubuntu 9.04 uten nevneverdige problemer.

Partisjonerte så her

10 GB '/'

4 GB Swap

Resten /home --------> Var dette lurt?

 

***********************************************************

Gikk til http://lars.werner.no/?p=175

Installerte NVIDIA-Linux-x86-190.32-pkg0.run og pkg1.run

Er dette riktige drivere?

***********************************************************

Klarte til slutt å installere XBMX via http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=52259

Men da jeg skulle kjøre XBMC fikk jeg melding om at XBMC needs hardware accelerated OpenGL rendering og at jeg må instellere passende driver.

 

jeg installerte nye drivere (tror jeg ) fra http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=52259 uten hell.

Etter det ser det ut som Nvidia drivere er deaktivert.

 

Spørsmålet er hva gjør jeg nå? Kan man reversere driver installasjon? Reinstallere de på nytt?

Noen som har noen formeninger?

 

Vanskelig å skrive hva det gjelder når jeg kan så lite om dette.

 

 

Mvh Shonah

post-57082-1252685478_thumb.jpg

post-57082-1252685684_thumb.jpg

Endret av Shonah
Lenke til kommentar

Fikk angstanfall av dette og gjorde kort prosess..

Reinstallerte Ubuntu. :-) Har nå lagt in Nvidia drivere på nytt.

 

 

Largie, jeg følger guiden din og spør deg eller andre, ny som jeg er på dette.

Hvordan connecter man til dns-name/ip of the HTPC?

 

 

Nå skal jeg prøve å legge inn XBMC igjen.

 

Shonah

Lenke til kommentar

 

 

Ok takk. Kan du fortelle meg litt mer om hvodan jeg går fram? Hvilken av disse puttyene jeg laster ned?

 

 

 

Forøvrig så fungerer alt som smurt her nå. Ubuntu og XBMC i skjønn forening. Slet masse med disse deb "greiene" Drivere er installert og jeg må si jeg er imponert over oppsettet. Eneste jeg til nå er litt missfornøyd med, er noen av Flash avspillingene fra nett, f.eks. youtube.com. Siste versjon av spiller er installert, men noen av filmene hakker, spesielt i HD. Er takknemlig viss noen har noen råd ang. dette? ser jo ut i fra tråden at andre og har liknende problemer.

 

 

Mhv. Shonah

Endret av Shonah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...