Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg sitter og venter på samboerens godkjennelse for å bestille en Asrock NetTop ION 330, endelig få byttet ut den store klossen av en HTPC som står i stua..

 

Men ser at man må ha Linux for å spille av HD-filmer. Jeg har installert Ubuntu, Fedora, Debian noen ganger, men er alltid et eller annet som jeg ikke får til å fungere, som flash, java e.l. Så er litt skeptisk, men har veldig lyst til å prøve. Finnes det en installasjonsguide der ute f.eks. for XBMC med alt av codecer o.l. som trengs?

Lenke til kommentar

Man Må ikke ha linux for å utnytte hardware acceleration. Jeg testet MPC HC på min laptop med et 8600m gt skjermkort (som støtter hw acc) i Win7.

 

Cpu gikk fra 50-60% i vlc, til 2-8% i MPC HC ved spilling av 1080p. Ikke en lyd fra vifta :)

 

Vurderer sterkt å gå for en Asrocker selv! Man trenger ikke mye prosessorkraft ved lett surfing eller torrents. Filmer tar accelerationen seg av, og man kan ha god samvittighet av å la den stå på over lengre tid mht strømforbruk. Perfekt :thumbup:

 

Edit: Liste fra wikipedia over programmer som støtter hd acc:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVi...oftware_support

Endret av Mango2k
Lenke til kommentar

Stemmer at man ikke trenger linux nei. Selv så kjører jeg Win 7 og MediaPortal på min (eksperimenterer med div Linux o.l. også, men dette som brukes atm). Man må ganske enkelt velge en codec som dekoder på HW så er den god som gull. Meget fornøyd med den så langt. Definitivt verdt pengene.

Lenke til kommentar

Ja, dette er dessverre fortsatt riktig. Jeg tenkte ikke over dette når jeg kjøpte boksen så jeg måtte endre mine opprinnelige planer om å kjøre XBMC når jeg fikk den (par andre bruksområder som gjør at jeg helst kjører Windows på boksen atm). Heldigvis så jobbes det med HW-dekoding i XBMC så det vil kanskje endre seg snart :)

Når det er sagt så funker MediaPortal flott som faen i IMHO når man utnytter mulighetene som ligger der for skins og plugins.

Lenke til kommentar

There is nothing like XBMC ;) Tror dere må vente en stund før de har acc med XBMC i Windows. Eneste som mangler i linux nå er at Adobe får ut fingeren og støtter VDPAU, da er alt komplett.

Noen som kan teste med Flash denne videoen:

i HQ på en Asrock. Hakker det eller ei?
Lenke til kommentar

Testet på Win 7 med FF 3.5 og Flash 10.0. Lyden fin og flytende, men dessverre så hakker bildet litt. Klarer det _nesten_, men ikke godt nok. Heldigvis ingen dealbreaker for meg (hadde ikke en gang testet det før nå, så ... :p ), men man merker begrensningene til CPU-en her ja.

 

Ja, de jobber med dette, men ser ut som at det kan ta litt tid. Støtter MediaPortal HW acc?

 

I den forstand at man kan selv velge codec; ja.

Lenke til kommentar

har denne. funker fint for mitt bruk. hører den ikke når jeg spiller fra HD. (jeg har den på stua, ikke soverommet).

satt den opp med tightvnc så jeg kan styre den fra andre pcer i huset, slipper jeg å ha eget tastatur/mus til den.

HD oppløsninger funker fint med win7 og mediaplayer classic HT, må stille ørlitt oppsett i programmet thats all.

Lenke til kommentar
Testet på Win 7 med FF 3.5 og Flash 10.0. Lyden fin og flytende, men dessverre så hakker bildet litt. Klarer det _nesten_, men ikke godt nok. Heldigvis ingen dealbreaker for meg (hadde ikke en gang testet det før nå, så ... :p ), men man merker begrensningene til CPU-en her ja.

 

OK, da er det bare å smøre seg med tolmodighet rundt flash hw-støtten. Har lest på flere forum (fra USA) om at den hakker på flash og det irriterer dem. Men de er jo heldig med Hulu, Netflix og andre bra filmtjenester.

Lenke til kommentar

Largie, og andre som har Asrock'en....

 

Har dere oppgradert BIOS? Jeg leste at man må gjøre det for å få dempet den lille viften. De som har gått inn i BIOS har sikkert blitt fristet til å overklokke den til 2.1 GHz, men da spinner sikkert viften opp igjen.

 

Så... har du en "lydrapport" med oppdatert BIOS og originale 1.6GHz?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke oppgradert, men den kjører på fullt etter noen minutter med en HD-film. Hvis skal oppgradere og sjekke om den blir bedre, gir tilbakemelding på det i morra tenker jeg.

 

Edit:

Det var "for lett" å oppdatere til ny bios så jeg gjorde det nå :)

Vifta sakket farten via auto-innstillingene etter oppdatering, uten tvil; den ble mer stille.

Fikk også valg med såkalte "levels" i viftestyringa i bios, der level 1 var ultra quiet (eller hva det stod), level 6 var liten storm.

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Har bestilt meg utgaven med blu-ray fra multicom og gleder meg som en unge. Satt litt og kikket på hva slags systemer jeg skulle ha på denne og valget falt egentlig på at jeg skulle prøve meg på ubuntu og xbmc. Men etter å ha søkt litt på blu-ray og linux virker det ikke som det er særlig enkelt å spille blu-ray filmer direkte fra disken?? Stemmer dette, så reduserer det jo valget mitt dramatisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...