Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunde i dag, kommer inn, tar en pose og går til ølet. Han kommer så til kassen og skal betale. Der vil han bare betale for en kurv med nektariner. Jeg peker på posen med øl og sier at den skal han betale. Fyren ser rart på meg, som han ikke forstår. Kunden som står i kassen står og ser på han med ølet. Plutselig ser jeg at han skal til å stikke. Jeg hadde reist meg opp av stolen og stod. Jeg reagerer med å hoppe over kassen i ett tigersprang og klarer å ta tak i ryggsekken på tyven ved døra. Han slipper så ølet og springer avgårde. Jeg klarte iallefall å hindre han i å stikke av med ølet. Kunder som så opptinnet kom bort til meg og sa de syntes jeg var tøff som hoppa over kassen på den måten for å stoppe han. Jeg kunne ha tryna for den saks skyld.

 

Ja? og du har annmeldt forholdet? ;)

Lenke til kommentar

Min løsning på signaturproblemet når jeg bruker andres kort:

 

"Skriv så utydelig man bare klarer". Funker fjell. Litt trist, men har aldri opplevd noen kontrollere signaturen på kortet mot signaturen på kvitteringen.

Man skal jo egentlig etterspørre legitimasjon, og kontrollere at navnene stemmer overens, og at bildet på legitimasjonen er av deg.

 

Enkelte virker å være overrasket over at jeg gjør det. Men flere takker for at jeg gjør det (det er jo for deres egen sikkerhet) og sier at alt for få ekspeditører faktisk tar seg tid til det.

Jeg opplever aldri at de kontrollerer i det hele tatt.

Hvis Posten ber om signatur når jeg henter ut en pakke lager jeg en stygg krusedull (mye raskere enn en ordentlig signatur), og ingen har reagert enda.

 

Nesten så jeg får lyst til å se hvor langt man kan gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ingen vits i å anmelde sånt... Ja, det høres apatisk ut, men sånne folk har så mye på seg fra før uansett. Og det er preventivt å ta de og la de vite at de blir kjent igjen.

 

 

Mnjaa.. Vi anmelder uansett. Ingen unntak.

Er noen få utfall, stort sett bryr ikke politiet seg i det hele tatt, men vi gjør det likevel, og har det som vane.

Lenke til kommentar

"Hei, jeg skal hente ut en pakke for kona."

"OK, da trenger jeg bare din signatur i dette feltet her."

"Skal jeg skrive hennes navn, eller?"

"..."

Åh gud bedre hvor ofte jeg hører den. Jeg utleverer varer på lageret for en elektrovarebutikk, er vel stort sett samme greien. Folk må kvittere på det de henter ut, så de ikke skal kunne komme tilbake og hevde at de ikke har fått varene sine.

 

Dette er sannsynligvis det dummeste og et av de mest repetitive spørsmålene jeg får på jobb. Jeg har for lenge siden gått over til å fortelle rett ut at man signerer aldri med andres navn. Ikke fått noen motsigelser på det så langt, heldigvis.

Lenke til kommentar

Var senest her om dagen en tur på Elkjøp for å kjøpe meg en ny blekkskriver. Jeg spurte han som ekspederte meg om han viste hvor mange patroner den tok. Da åpnet han skriveren som sto utstilt og prøvde å dra frem skuffen hvor patronene satt med makt for å telle de tomme sporene....

 

Men rett under så sto de nye skriverene innpakket i eske og utenpå esken var det tydelig merket hvilke og hvor mange patroner skriveren tok. Jeg sa også til han på en høffelig måte at han ikke burde dra frem den skuffen med makt, for denne kommer automatisk når man lukker opp lokket når kontakten står i.

Lenke til kommentar

Var senest her om dagen en tur på Elkjøp for å kjøpe meg en ny blekkskriver. Jeg spurte han som ekspederte meg om han viste hvor mange patroner den tok. Da åpnet han skriveren som sto utstilt og prøvde å dra frem skuffen hvor patronene satt med makt for å telle de tomme sporene....

 

Men rett under så sto de nye skriverene innpakket i eske og utenpå esken var det tydelig merket hvilke og hvor mange patroner skriveren tok. Jeg sa også til han på en høffelig måte at han ikke burde dra frem den skuffen med makt, for denne kommer automatisk når man lukker opp lokket når kontakten står i.

Hvilken butikk var du i? Om du ikke vil si det her på forumet kunne du kanskje sendt meg en pm?

Lenke til kommentar

Var senest her om dagen en tur på Elkjøp for å kjøpe meg en ny blekkskriver. Jeg spurte han som ekspederte meg om han viste hvor mange patroner den tok. Da åpnet han skriveren som sto utstilt og prøvde å dra frem skuffen hvor patronene satt med makt for å telle de tomme sporene....

 

Men rett under så sto de nye skriverene innpakket i eske og utenpå esken var det tydelig merket hvilke og hvor mange patroner skriveren tok. Jeg sa også til han på en høffelig måte at han ikke burde dra frem den skuffen med makt, for denne kommer automatisk når man lukker opp lokket når kontakten står i.

Hvilken butikk var du i? Om du ikke vil si det her på forumet kunne du kanskje sendt meg en pm?

Føler det blir feil å anngi hvilken butikk jeg var i og hva personen heter. Grunnen er enkel: Så lenge jeg ikke vet dine hensikter med disse opplysningene, samt at jeg er svært forsiktig med å male meg selv opp i et hjørne.

 

Hadde jeg hatt store problemer med servic'en hadde jeg tatt dette direkte med personen eller Elkjøp. Selv om han fremsto som totalt uvitende, så gir jo ikke det andre rett til å lage et helvete for fyren.

 

Skal man ta ondet med roten, så er det vel opplæringen samt egen evne til å ta til seg innformasjon om det man selger som mangler her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tror ikke de fleste vet hvor mye det hjelper en kassearbeider gjennom dagen å si "Hade" eller lignende før man går.

 

Jeg prøver å alltid være flink: Si hei når jeg kommer, takke pent nei til kvitteringer ogtakke ja til poser. Sier også alltid hadet bra når jeg går. Skjelden får jeg noen form for svar, dessverre. De som er høflige tilbake får en "ha en fin dag/kveld videre!" av meg.

 

En gang jeg sa det knakk jenta bak kassa på rema nesten sammen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var senest her om dagen en tur på Elkjøp for å kjøpe meg en ny blekkskriver. Jeg spurte han som ekspederte meg om han viste hvor mange patroner den tok. Da åpnet han skriveren som sto utstilt og prøvde å dra frem skuffen hvor patronene satt med makt for å telle de tomme sporene....

 

Men rett under så sto de nye skriverene innpakket i eske og utenpå esken var det tydelig merket hvilke og hvor mange patroner skriveren tok. Jeg sa også til han på en høffelig måte at han ikke burde dra frem den skuffen med makt, for denne kommer automatisk når man lukker opp lokket når kontakten står i.

Hvilken butikk var du i? Om du ikke vil si det her på forumet kunne du kanskje sendt meg en pm?

Føler det blir feil å anngi hvilken butikk jeg var i og hva personen heter. Grunnen er enkel: Så lenge jeg ikke vet dine hensikter med disse opplysningene, samt at jeg er svært forsiktig med å male meg selv opp i et hjørne.

 

Hadde jeg hatt store problemer med servic'en hadde jeg tatt dette direkte med personen eller Elkjøp. Selv om han fremsto som totalt uvitende, så gir jo ikke det andre rett til å lage et helvete for fyren.

 

Skal man ta ondet med roten, så er det vel opplæringen samt egen evne til å ta til seg innformasjon om det man selger som mangler her.

Jeg jobber selv som avdelings leder i en av Elkjøp's butikker så mine intensjoner var kun å videreformidle ønske om bedre opplæring av nye ansatte oppover i kjeden :) syns det et trist å lese om slike opplevelser på min arbeidsplass :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, skal ikke være sånn hos oss nei, enig der :). Slike opplevelser er bare triste, og undergraver alt Elkjøp prøver på i forhold til å skaffe alle ansatte kunnskapen som trengs.

 

Allikevel mener jeg at slik opplæring også må være den lokale avdelingslederens ansvar, og ikke minst selgerens evne til å tenke logisk, det meste av info står alltid på emballasjen ^^.

 

Hilsen en annen avdelingsleder på Elkjøp ^^

Lenke til kommentar

Jeg trengte engang 1 hermetikkboks med ananas, altså ikke 3 i en pakke, men en og alene.

Når jeg kommer til ananasen så ser jeg at det ligger to enslige bokser som ikke er i selve esken altså.

Jeg plukker jo opp den ene boksen som jeg trenger samt andre varer til ca 400 spenn.

 

Også kommer jeg til kassen.

B: Jeg kan ikke, har ikke strekkode.

Meg: Det er en liten boks ananas. Kan du ikke ta matvare 6,-?

B: Nei, ser du ikke? Ikke strekkode.

Meg: Jamen den var jo alene, skal du ikke selge varen?

B: Nei.

Meg: :ph34r:

 

Altså jeg fikk ikke ananasen. Kan ikke folk i kassen ta litt ansvar selv og bare slå inn en sum? Det gjør iallefall erfarne betjeninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Elkjøp er dessverre den butikken jeg har hadt mange av de værste opplevelsene på kundeservice. Selgere som ikke virker interesert i å selge noe, problemer å få betalt (den som betjener kassen er alt annet enn tilstede ved kassen), selgere som ikke er å oppdrive, leverings problemer etc etc. You name it, I've gotten it.

 

Har dog kun Expert og Elkjøp er i omeng, så om Expert ikke har det er jeg nødt til å gå på Elkjøp, men jeg gruer mer vær gang jeg må kjøpe produkter større enn filmer.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv som avdelings leder i en av Elkjøp's butikker så mine intensjoner var kun å videreformidle ønske om bedre opplæring av nye ansatte oppover i kjeden :) syns det et trist å lese om slike opplevelser på min arbeidsplass :-/

Siden det er såpass mange som opplever uvitenhet og sløve selgere på Elkjøp her inne bør vel dette være grunn nok til å starte en opplæring?

 

poenget er jo ikke å henge ut eller "straffe" personen som prøvde å hjelpe meg, men å ta problemet med roten å generelt bli flinkere til opplæring av personale?

 

Ved selvtillitt hos selgere så skaper man troverdighet og troverdighet er veldig viktig når man står overfor en potensiell kjøper.

 

Når man kommer inn på elkjøp og feks. sier: "Hei, jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å velge ett surroundannlegg" så er det viktig at selger stiller de rette spørsmålene tilbake for å danne seg et bilde av kundens behov og budsjett.

 

Det er utrolig lett å se når en selger føler seg usikker og når usikkerhet blir synlig, så vil nok mest sannsynlig kunden avvente kjøpet til han/hun har sjekket opp bedre selv. Dermed så ryker ofte salget etter kun 3 min. Da blir ofte selger stående der å jatte med en kunde uten å få salg, sammtidig som om kunden kanskje heller bestiller varen på internett i etterkant etter å ha utforsket litt selv.

 

Men man kan kanskje ikke få skikkelig opplæring OG lave priser sammtidig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...