Gå til innhold

Hvilke flyselskaper har du fløyet med?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte vi kunne gjøre noe morsomt her. Vi skriver ned en liste på alle (eller de vi husker) flyselskap vi har fløyet med gjennom tidene. Artig å se hva slags flyselskap folk flyr med og hvilke de foretrekker.

 

Jeg kan starte:

 

*Sas

*Norwegian

*Swissair

* Iberia

* KLM

* Lufthansa

* Continental

*Spanair

*Ryanair

 

 

That`s about it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert min Flight Memory side, men rundt 35 flyselskap tipper jeg. Albarka Air Services, Arik Air, Rwandair Express, Druk Air og Norway Airlines er noen av selskapene som skiller seg ut. Har fløyet en del jallaselskap rundt omkring på det afrikanske kontinentet som jeg ikke husker navnet på.

Lenke til kommentar

Scanair

SAS

Braathens

Color Air

Norwegian

Maersk

Sterling

 

Lufthansa

Condor

Sabena

Brussel Airways

KLM

Czech

British Airways

Air France

Sata International

Sata Azores

TAP

Iberia

 

Air Austral

Air Mauritius

Kenya Airways

Precision Air

 

Thai

Seair

China Airlines

Cathay Pacific

Vietnam Airlines

Pacific Airways

Air Asia

 

Continental

Mexicana

Aerocontinente

Aerocondor

Aero Sur

Lloyd Aero Boliviano (LAB)

 

Skywest

Alligator Airways

Qantas

Air Whitsundays

Virgin Blue

Pacific Blue

Air New Zealand

Air Rarotonga

Continental Air Micronesia

Air Vanuatu

 

Har sikkert glemt noen få...

 

Favoritt: Air Vanuatu!

Lenke til kommentar
Favoritt: Air Vanuatu!
Hvorfor? Kikka tilfeldigvis innom det flyselskapet her om dagen i jakt på mulige turistmål :)

 

Først og fremst på grunn av en befriende laidback stil. (Snakker om innenriksflygningene) Ingen sikkerhetskontroller, mange av passasjerende er lokale menn med blankslipte macheter som håndbagasje eller lokale damer medbringende f.eks levende høns, taroplanter på størrelse med dem selv osv... Ikke noe venting på bagasjen. Den henter man selv i lasterommet til Twin Otteren eller Islanderen. Jeg reiste rundt under navnet Ms Jane skrevet på biletten (skulle nok vært Jan) En belgisk medturist i 160-kilosklassen reiste rundet som "King Kong" - alltid til stor fornøyelse for bilettkontrollørene. En gang var det forøvrig ingen kontroll av bilettene i det hele tatt. Det var jo søndag! (Men veiing av passasjerer og bagasje var de nøye på, heldigvis)

Likevel var de stort sett on time, selv om reiseruta av og til ikke var i nærheten av den som sto på ruteplanen. (borsett fra "endeholdeplassene") De tok gjerne en liten omvei for å plukke opp passasjerer på andre øyer hvor det var passasjerer og hoppa over de som ikke hadde.

Hadde mitt livs korteste (og mest lavtflygende) flytur som varte i 7 minutter.

 

På den litt mer alvorlige siden: Skal ikke mange flyturene til før man skjønner hvilken enorm betydning Air Vanuatu har for lokalbefolkningen. (og tilsvarende selskaper i andre øystater i Stillehavet) Enten det gjelder livsviktige (og mindre livsviktige) varer, transport av syke osv. (på en tur rydda de plass bakerst til en ung meget syk mann m/sykepleier som skulle til sykehuset i hovedstaden Port Vila) Da et av stupetårnene for den årlige "landstupinga" på øya Pentecost raste over ende, (jeg var der) drepte en og skadet fire ble det nærmeste flyet straks omdirigert og rekvirert for å frakte de hardt skadede (og den døde) til Port Vila.

 

Kan forøvrig anbefale Vanuatu på det varmeste. http://www.pbase.com/bolla49/vanuatu

Lenke til kommentar
Favoritt: Air Vanuatu! Først og fremst på grunn av en befriende laidback stil. Kan forøvrig anbefale Vanuatu på det varmeste.

Artig å lese beskrivelsen av flyselskapet. En flytur med Air Vanuatu høres ut som en interessant opplevelse. Satser på et besøk i de trakter når jeg tar en jorden rundt-tur om et par år :)

 

(Leste forøvrig artikkelen på sydhav.no om Vanuatuulykken for et par dager siden)

Lenke til kommentar

Widerøe

SAS Scandinavian Airlines

SAA South African Airways

Braathens

British Airways

Northwest Airlines

Lufthansa

SWISS

KLM Royal Dutch Airlines

Virgin Atlantic Airways

Atlantic Airways (SAS)

Jet Blue

Liat

American Airlines

Norwegian Air Shuttle

Continental

Mexicana

Flash Air

Air Europa

Northwest Airlines

Avianca Colombia

Trans World Airlines

Delta Airlines

 

Har en domestic flight i Sør Afrika med flight nr GM110, og en tur til Spania med flight nr DK4xx. Dette er fra 1993/1992. Antar at dette er noe rare flyselskaper som ikke flyr lenger

Lenke til kommentar
og en tur til Spania med flight nr DK4xx. Dette er fra 1993/1992. Antar at dette er noe rare flyselskaper som ikke flyr lenger

 

Du har vel, som så mange andre nordmenn, fløyet charter med Thomas Cook Scandinavia - tidligere Mytravel Airways - tidligere Premiair(tidligere Scanair/Conair). Deres flightnummere starter med DK - og det passer godt med destination Spain.

Lenke til kommentar

Ta gjerne med noe som var spesielt bra, spesielt dårlig eller bare spesielt med noen av flyselskapene.

 

Kan nevne at jeg kun har flydd en eneste gang med Alitalia og det var over Atlanteren. Flere på besettningen bommet røyk av de reisende og gikk deretter rundt og røykte på flyet også der hvor det helt klart var røyking forbudt. De brøyt nok 3-4 regler på en gang der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...