Gå til innhold

Overvektig, må ned i vekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra du prøver å være mer aktiv. Jeg spiser masse, men er veldig aktiv så jeg kan tillate meg det. Skal f.eks spise mase pannekaker med sukker og syltetøy til kveldsmat nå :)

 

Jeg spør om middagsvaner ettersom du kun er 12 år, og da vil kostholdet ditt være mye styrt av foreldre. Fint om du kunne ramse opp hva dere spiste hele forrige uke. Hvis du ikke husker, bare kom med eksempler.

 

Du kan mase på den som har ansvaret for innkjøp av matvarer i huset til å kjøpe mer kylling, renskåret svinekjøtt og fisk til middagene. Unngå fete sauser på toppen. Da er mye av vitsen borte. Bruk salat i stedet for saus.

 

Bytt ut lyst brød med grovere brød, eller knekkebrød og spis mindre kjøttpålegg. Drikk mindre juioce og melk og mer vann. Kjøp halvparten så mye godteri og brus som du gjør per dags dato.

 

For å få mer lyst til å jogge må du ganske enkelt jogge mer. Når fremgangen kommer blir det artig. I begynnelsen er det bare noe dritt. Du må jogge minimum 3 ganger i uka for at det skal bli artig. Du kan kjøpe noen gode ørepropper og ta med en mp3 spiller for at det skal bli litt artigere. Fyll den med tempo sanger og løp i vei.

Lenke til kommentar

karbohydrater og fett er FY FY. fett forbrenn fett. slutt med brus og alt annet godteri. du kan drikke lettbrus til nød men anbefales ikke. prøv å unngå så mye karbohydrater og slutt å spis potet og brød(kornretter).

 

prøv å søk på skaldemann ett eller annet på google. han har skrevet en bok som burde funke.

 

Men det letteste ville vært å trene mer og helst jogge opp fjell og plasser med mye stigning. og med en til så har du konkuranseinnstinkt og presser deg ytterligere.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Kost hold er som det blir fokusert på her prioritet nummer 1. Hjelper ikke om du aldri så mye jogger hvis du dytter i deg hauger av godteri ellers. Men for all del, ikke bli fanatisk!!

 

Det neste er aktivitet - hvis du synes jogging er kjedelig, så kan du kanskje prøve med en tur i fjellet. Går fort litt lengre tid, men nytten burde være den samme. Viktig å gjøre noe en trives med slik at en holder det gåendes i lengden. Sykling er et annet alternativ.

 

Enkelte ganger kan det også være en medisink grunn til fedme/overvekt. Men dette vet du best selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nei

 

Karbohydrater inngår som en av tre hovedgrupper med næringsstoffer i mat, ved siden av fett og proteiner, som gir energi til forbrenning. Det er således viktig for alle kroppens celler, og en viktig del av cellens signal- og gjenkjennelsessystem. Karbohydrater, som finnes i matvarer som korn, grønnsaker, frukt og bær, melkeprodukter og honning, forsyner kroppen enten direkte eller indirekte med glukose, som er den sukkerartene cellene kan nyttiggjøre seg til energiformål.

 

Depotfettet i fisk, sjødyr og planter inneholder forskjellige umettede fettsyrer og er derfor viktig for oss mennesker ernæringsmessig.

 

~ Wikipedia.

 

Du burde forøvrig ikke overdrive noen av delene, men begge disse to er særdeles nødvendige.

Lenke til kommentar

Du skriver "vanlig", men hva legger du i ordet "vanlig". Kom med noen eksempler, man blir ikke overvektig så lenge man forbrenner mer enn man spiser. Jeg har vært overvektig før, og jeg vet at jeg ikke spiste det jeg skulle. Det gikk mye i feit mat, mye snop, brus på hverdagene, lite aktivitet. Greit nok, jeg drikker kanskje litt for mye brus nå også, nå i våren har det gått med et par liter, og selvom jeg er tynn så skal man kanskje være litt forsiktig likevel. Jeg tenker ikke på kalorier, for vanlig brus holder jeg meg langt unna.

 

Men tilbake til topic, kan du gi oss en liste på ting du spiser til middag iløpet av en uke? :)

Lenke til kommentar
Eter ikkje mykje, eter to skiver til frukost og to skiver til lunsj på skulen. Eter skinke og Leverpostei. Eter som oftast bare ein eller to portionar til middag, og to skiver til kvelds, vist eg eter kvelds..

Vel, du vil få mange råd som sikkert går om og mot hverandre her, men fremdeles er det 1 regel som gjelder, du må forbrenne mer enn du får i deg. Med andre ord spise mindre, bevege deg mer eller en kombinasjon av begge. :)

Lenke til kommentar
karbohydrater og fett er FY FY. fett forbrenn fett. slutt med brus og alt annet godteri. du kan drikke lettbrus til nød men anbefales ikke. prøv å unngå så mye karbohydrater og slutt å spis potet og brød(kornretter).

 

prøv å søk på skaldemann ett eller annet på google. han har skrevet en bok som burde funke.

 

Men det letteste ville vært å trene mer og helst jogge opp fjell og plasser med mye stigning. og med en til så har du konkuranseinnstinkt og presser deg ytterligere.

 

 

Karbohydrater er ikke et fy-fy, alt med måte. Jeg snakker av egen erfaring, jeg har gått ned 50 kg, uten å kutte ned på ris/pasta/poteter/godterier eller light brus for den saks skyld, bare man er aktiv så er ikke det noe problem. Når jeg begynte å gå ned i vekt så spiste jeg faktisk ris/pasta og pizza ganske ofte. Det høres kanskje kjedelig ut, men jeg er utrolig glad i det. Det ble også poteter, sammen med fisk 1-2 ganger i uka, litt variert kost må man jo ha, poenget er at jeg spiste ekstremt mye fy-fy karbohydrater, men så var jeg veldig aktiv, er man aktiv nok så kan man faktisk gi en blanke f i ordet "karbohydrater, det gjorde jeg. Jeg var også innom shell 2 ganger i uken og kjøpte meg en 5 pack med sjokoladeboller, fortsatt helt greit, ikke noe problem.

 

 

Og dette med light-brus, har dette noe med myten om at man får et søtsug av det? For det stemmer ikke nødvendigvis, jeg drikker som sagt litt for mye brus, og i det siste har det vært ekstremt mye (light brus), men jeg har ikke aldri fått npe søtsug av det, det man derimot har kommet frem til er at Aspartam i store mengder kan være farlig, men da er det snakk om STORE mengder. Man blir ikke syk av å drikke 1.5l light brus hver dag, det sto faktisk at man kan drikke så mye som opptil 3L daglig , men det er det sjeldent at jeg gjør, kun i helgene.

 

 

Men jeg er frisk, jeg går til legen 4-5 ganger i året, og jeg føler meg ypperlig. Jeg snakker bare av egen erfaring selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar

Ah, hvor mange pizzabaguetter spiste du?

Grøt kan være en kaloribombe, der kan man fort komme opp i nærmere 1000 kcal. Det er ikke bare grøten i seg selv, men smør og sukker som fort kommer oppi en god del kalorier. Grøt er ofte så godt at man ikke klarer seg med en liten skål, man må gjerne ha to gode porsjoner, vips, ca 900-1000 kalorier. :)

 

Det samme med pasta, det er en god del kalorier i det, og hvis man legger til saus og kjøttdeig (som er ganske vanlig) så kommer man fort oppi ca 700 kcal pr porsjon.

Lenke til kommentar

Du sier at du ikke spiser så mye, men du vet egentlig ikke hva du spiser.

 

Start med å skrive ned alt du spiser, og regn ut kaloriinnholdet, så ser du fort hvordan du ligger an. - Veldig lett å se hva du evt må kutte ned på og hva du kan spise mere av for å ligge riktig an da. - Det er venligvis ikke så vanskelig å gå ned bare du er bevisst på akkurat hva du spiser, og unngår utskeielser flere ganger i uka.

 

-Antagelig får du en a-ha opplevelse på enkelte ting når du gjør dette, selv brukte jeg vektklubb.no, men det koster penger, og vet ikke om det er noen aldersgrense der :) - De få kiloene du skal ned kommer antagelig til å gå helt automatisk uten noe styr bare du blir bevisst på inntaket ...

 

Og PS. - Med din alder og målsetning ville jeg blåst en lang mars i alle råd om å unngå karbohydrater, spise deg slank på bare agurk, eller jogge til toppen av mount-everest :p - Det enkle er det beste, spis akkurat hva du vil, men vær bevisst på hvor mange kcal du får i deg.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Og, kjetilkl: Jeg må jogge, jeg trenger bedre kondis fordi jeg vil ha mer spilletid på laget, ellers reiser jeg 2 mil for to minutter spilletid også hjem og dusje(vist jeg gidder etter 2 min. spilletid)

 

Joda, du skal selvsagt gjøre som du "pleier" - bare sier at du ikke behøver å starte på store uoverkommelige prosjekter for å få til dette ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...