Gå til innhold

Opera lanserer Unite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@ GCardinal:

 

Trokke du helt vet hva du snakker om når du sier

"...også kommer dem med noen bildefremvsisning, video og annet tull dill-dall?!"

 

Det er vel ikke bildefremvisningene og video som sparker mest, men fildelinga og web serveren!

 

Jeg er veldig glad for å slippe å dele filer gjennom msn! Og det er veldig mange ganger jeg har prøvd å overtale kompiser til å laste ned c++ uten at noen gidder det fordi ingen skjønner seg på det (det er jo ikke så vanskelig).

 

Men det er mye lettere å bare implementere det i nettleseren, for vi bruker jo en nettleser uansett mener jeg:)

 

Bra Opera!!

 

Som med alle servere, hva skjer når man slår av maskin? :) Tanken på å sende alt gjennom Proxy server til Opera gjør meg ikke særlig happy heller.

 

Edit: Skal man lage hjemmeside er blogg eller origo mer naturlig valg. Dersom man kan programmere i PHP/ASP - tipper jeg man klarer å sette opp sin egen server også.

 

Når det gjelder deling av filer, finnes det enn god del online-backup tjenester som kan

benyttes av flere personer samtidig.

 

Jeg synes det er en litt underlig kritikk å komme med mot en levrandør som har kontinuerlig vært i forkant på innovasjon og hastighet.

AtW

 

Ja de har vært i forkant på innovasjon. Men hvor er brukere? Hvor er resultater?

Bunnlinja at det er så vidt 1% som bruker Opera.

 

Kan ikke helt se for meg hvordan "The Web" har endret seg etter lansering av Opera Unite.

Noe revolusjon har jeg til gode å merke. Det er selvsagt moro at Opera drar på klint siden, når de fleste store aktører satser på sentralisering og den "clouds"-tankegangen.

 

Føler at jeg må beklage at min kommentar er ikke helt saklig. Personlig har jeg aldri likt Opera eller hvordan de lanserer nye produkter. Selv Adobe lanserte ikke AIR med "revolusjons" slogan.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
@ GCardinal:

 

Trokke du helt vet hva du snakker om når du sier

"...også kommer dem med noen bildefremvsisning, video og annet tull dill-dall?!"

 

Det er vel ikke bildefremvisningene og video som sparker mest, men fildelinga og web serveren!

 

Jeg er veldig glad for å slippe å dele filer gjennom msn! Og det er veldig mange ganger jeg har prøvd å overtale kompiser til å laste ned c++ uten at noen gidder det fordi ingen skjønner seg på det (det er jo ikke så vanskelig).

 

Men det er mye lettere å bare implementere det i nettleseren, for vi bruker jo en nettleser uansett mener jeg:)

 

Bra Opera!!

 

Som med alle servere, hva skjer når man slår av maskin? :) Tanken på å sende alt gjennom Proxy server til Opera gjør meg ikke særlig happy heller.

 

Edit: Skal man lage hjemmeside er blogg eller origo mer naturlig valg. Dersom man kan programmere i PHP/ASP - tipper jeg man klarer å sette opp sin egen server også.

 

Når det gjelder deling av filer, finnes det enn god del online-backup tjenester som kan

benyttes av flere personer samtidig.

 

Jeg synes det er en litt underlig kritikk å komme med mot en levrandør som har kontinuerlig vært i forkant på innovasjon og hastighet.

AtW

 

Ja de har vært i forkant på innovasjon. Men hvor er brukere? Hvor er resultater?

Bunnlinja at det er så vidt 1% som bruker Opera.

 

De fleste er vel kjent med at et godt produkt ikek nødvendigvis er et populært produkt. Greit nok, opera har sikkert noe å hente på markedsføring o.l, men det er underllig å kritisere de for manglende kvalitet på selve browsinga, for det er det de alltid har vært i forkant på. Til tross for dårlig utbredelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ser for meg ut som at tjenesten er avhengig av at noe host'es hos Opera. Rett meg om jeg tar feil. Dette er en svakhet.

 

Men samtidig, en kan jo vente seg at noen kopierer konseptet, og slik får vi flere valg og muligheter. Det er jo positivt.

Lenke til kommentar
De fleste er vel kjent med at et godt produkt ikek nødvendigvis er et populært produkt. Greit nok, opera har sikkert noe å hente på markedsføring o.l, men det er underllig å kritisere de for manglende kvalitet på selve browsinga, for det er det de alltid har vært i forkant på. Til tross for dårlig utbredelse.

 

AtW

 

Okey, men dersom Opera er så bra, syns jeg den burde hente inn litt flere brukere spesielt etter 12 år på markedet. Uansett årsak, har de alt for liten bruker base til å virkelig revolusjonere nette.

 

Mente ikke å kritisere selve "browsing" - men nettleser som ett komplett produkt. WebKit, Opera eller Mozilla - er så pass like at vanlig bruker merker neppe forskjell på diverse engines.

Lenke til kommentar
Okey, men dersom Opera er så bra, syns jeg den burde hente inn litt flere brukere spesielt etter 12 år på markedet. Uansett årsak, har de alt for liten bruker base til å virkelig revolusjonere nette.

Opera påvirker browsermarkedet enormt, selv om de ikke har stor markedsandel (for øvrig var siste estimat jeg leste ca 4%). De lanserer nye ideer og tjenester - blir kopiert - og så blir det mainstream. Særlig Safari er flink til å påstå at Opera-ideer er ting de har kommet opp med og vært først med selv. Se f.eks. http://www.geektechnica.com/2009/06/8-brow...arted-by-opera/. Når andre browsere påstår at de er først med noe - sammenlign gjerne med denne imponerenede listen: http://www.opera.com/docs/history/.

Lenke til kommentar
Som med alle servere, hva skjer når man slår av maskin? :) Tanken på å sende alt gjennom Proxy server til Opera gjør meg ikke særlig happy heller.

Slår du av maskinen er ikke filene tilgjengelig lenger. Den tror jeg de fleste fatter på første forsøk. ;)

 

Dessuten er jeg ikke helt sikker på at det er en ulempe, det er greit å 'stenge butikken' når du legger deg for å sove.

 

 

Jeg tror ikke du kommer utenom å sende data gjennom operas proxy sånn uten videre. Jeg testet litt bak en standard FW1 og der gikk alt gjennom proxyen, noe annet er ikke teknisk mulig. Mulig UPnP bak et bredbåndsmodem gjør at ting kan sendes direkte mellom klienter, skal se om jeg får sjekket det senere. Jeg bekymrer meg uansett mer over hvordan dette kan kontrolleres i en brannmur. Er ikke særlig lysten på at annenhver ansatt skal hoste .mp3 samlinga si fra jobbens maskiner...

 

Dessuten skulle jeg gjerne visst mer om sikkerheten i dette produktet. Så noen hevdet at unite-tjenestene kjørte i sandbox internt i opera, lover godt hvis det er sant. Er filoverføringen kryptert? går passord i klartekst?

Lenke til kommentar
Dessuten skulle jeg gjerne visst mer om sikkerheten i dette produktet. Så noen hevdet at unite-tjenestene kjørte i sandbox internt i opera, lover godt hvis det er sant. Er filoverføringen kryptert? går passord i klartekst?

 

Opera sier som følger:

Opera Unite services run in a very secure "sandbox", where only the files or folders you select can be accessed; nothing else on your computer is accessible.

 

Når det gjelder passord og filoverføringer er intet opplyst, annet enn at man ikke anbefales å dele sensitive ting.

 

Ellers ser jeg klart problemet med å hoste mp3-samlinga på jobb-PC-en.

Lenke til kommentar
Ja de har vært i forkant på innovasjon. Men hvor er brukere? Hvor er resultater?

Bunnlinja at det er så vidt 1% som bruker Opera.

 

Opera bruker vel nettleseren sin mer som markedsføring og teknologidriver.

Inntektene kommer fra partnere som leverer produkter med Opera-relaterte applikasjoner. Så resultater er det mye av, selv om det kanskje ikke ser sånn ut i browsermarkedet.

Lenke til kommentar

De som ikke ser grensesprengingen som foregår gis tillatelse til å konsumere bolle nå.

 

Det her jo intet mindre enn "back to basics". Altså, "jeg kobler maskina mi til maskina di". Utgangspunktet for internett. Pakket på en måte så selv mor kan få glede av det. Altså: "Kommunikasjon, ikke bare henting av informasjon"

 

"Jeg sitter på nettet" får plutselig en helt ny betydning.

 

At utvalget av tjenester er labert hittil, er vel ikke overraskende. Kan ikke vente på hva folk får utav det her.

 

Opera burde dog gjort et par enkle grep for å få "the initial attention required".

 

1. Lage en "friends" service, som man kan lage en enkel database over venner som har unite-sider, og påloggingsstatus hos disse. Voila: "Just add water/fanboy"-konkurrent til "proprietære løsninger på sosiale nettverk".

2. I demonstrasjonsvideoen, vise fram en langt mer fancy side som hostes gjennom Web Server Service, istedet for å bare vise standard templaten for mulige sider. Mange ser ikke potensialet på grunn av dette. "Dele filer? Det har jeg jo gjort før!"... "Streame musikk?? Enhver nub kan jo følge den 29171-punkts guiden for å gjøre dette i kommandolinje... på FreeBSD!!"

3. Lagd en meeget fet nettside hostet av Web Service, f.eks "community.opera.operaunite.com", som virkelig kicker igang kreativiteten og community-følelsen hos folk.

4. Stor rød "JOIN THE COMMUNITY"-knapp på hovedsiden. Linker til side nevnt i punkt 3 :)

5. Kall det "Opera Uniter", med R på slutten. (Vagt, men jeg mener det passer konseptet bedre)

 

Det vi har sett til nå er jo tross alt veeeldig enkle "http templates". Potensialet er enormt, imho.

 

Siden Opera sjelden viser seg å være de som best utnytter konseptene sine, tror jeg nok vi snart får se konkurrenter til dette, som kanskje gjør det enda bedre. Men konseptet i seg selv er definitivt her for å bli.

 

Enten man liker Opera eller ei, så må man jo sette litt pris på at "noen" viser resten av bransjen nye muligheter :)

 

Ren spekulasjon: Grunnet datamengde vil jeg tro Opera fungerer mer som en slags DNS enn som en proxy. Ren spekulasjon dog. Synspunkt trolig farvet av fanboyisme. Liker Opera jeg. Mozilla ôg :)

 

Er filoverføringen kryptert? går passord i klartekst?

 

Om du skrur på at du trenger passord for tilgang, vil du se at den URL'en du "kan linke til venner", inneholder passordet ditt på slutten, så de skal slippe å skrive inn dette. Så hvor sikre dataene dine er fra å bli kopiert, er vel så-som-så. Vi står dog skulder til skulder i vår skepsis til hvor sikkert det her kan være på andre måter :)

 

Eks: http://home.user..operaunite.com/file_shar...content/passord

 

Du ser det kommer en "access_content/passord" ekstra i forhold til om du linker til ei mappe uten passord.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Jeg synes dette høres nyttig ut:

 

Har du en kompis på tråden er det ofte snakk om utveksling av bilder, musikk og annen informasjon. Eksisterende protokoller for overføring feiler ofte pga formelle eller menneskelige feil. ISP’en har restriksjoner på størrelse på epost-vedlegg, msn (og andre protokoller) er grusomt tregt og avhengig av respons fra mottaker, zip-filer kan ikke sendes etc.

Unite er svaret på ad hoc koblinger som i hvert fall jeg har savnet i mange sammenhenger. Trenger du å dele 24/7 setter du opp en webserver-løsning om du kan. Hvis du ikke vil at konfirmasjonsbildene skal være tilgjengelig herfra og inn i evigheten kan du bruke unite.

IP

Lenke til kommentar
Man trenger selvsagt ikke å ha maskinen på 24/7 for å dra nytte av Unite. Det kommer helt an på hva man bruker det til. Dessuten: Vanlige mennesker er som regel våkne på samme tid, så når du sitter foran PCen gjør antakelig bestemor det også.
Hvordan skal du være sikker på det? Friske opp bestemors Unity-side til du slutter å få meldingen "**** does not seem to be running any services at the moment."? Det virker for meg baklengs i forhold til hvordan internet utvikler seg.

Dette er ikke et problem når man driver med sanntidskommunikasjon. Trenger du å ha noe permanent på nett får du laste det opp til noen andres server (eller la Unite stå og gå).

 

At dette er den enkleste måten å dele filer på får stå på din regning.

Jeg har vanskelig for å komme på noe enklere.

 

Å overlate informasjon og filer til fremmede har ikke vist seg som et problem for folk til nå, så om markedsstrategien til Opera blir å snakke om de "storre stygge korporasjonene som vil ha excelarkene dine" så får de ha lykke til.

Det er ikke det det er snakk om. Jeg er sikker på du har filer på harddisken din som du ikke vil laste opp til fremmede.

 

Internet slik jeg ser det bygger seg i disse dager på tilgjengelighet, pålitelighet og hastighet

Si det til de som må koble seg til via trege mobiltelefonlinjer i Afrika, Asia, osv.

Lenke til kommentar
Inntektene kommer fra partnere som leverer produkter med Opera-relaterte applikasjoner. Så resultater er det mye av, selv om det kanskje ikke ser sånn ut i browsermarkedet.

1/4 av Operas totale inntekter kommer fra PC-versjonen, eller noe slikt. Innktente fra PC-versjonen økte med 100% i forrige kvartal.

 

 

Jeg mener, er det 100% direkte og er det kun sender/mottaker som er involvert? Eller må man "stole på Opera"?

Hvis UPnP fungerer er det direkte. Hvis ikke rutes det via en server hos Opera (men lagres ikke der).

 

 

Det ser for meg ut som at tjenesten er avhengig av at noe host'es hos Opera. Rett meg om jeg tar feil. Dette er en svakhet.

Nei, det hostes ikke hos Opera. Det går direkte fra din maskin.

Lenke til kommentar
Typisk Opera! Vi skal gjenoppdage The Web, det vi kommer med er helt banebryttende, osv... Også kommer de med noen bildefremvisning, video og annet tullet dill-dall?! Argh.

Kanskje du burde følge litt mer før du uttaler seg. Tjenesten som er tilgjengelige nå er jo ikke det som er stort med Unite. De er bare eksempler. Greia med Unite er at det er en slags utviklingsplatform.

 

Det er alt for få som bruker Opera sin nettleseren, under 1% i Norge. Hvorfor ikke bruke tiden på å gjøre selve nettleseren litt bedre?
Ja de har vært i forkant på innovasjon. Men hvor er brukere? Hvor er resultater?

Bunnlinja at det er så vidt 1% som bruker Opera.

Opera har 3-4% globalt, og nesten 10% i Europa. Inntektene fra PC økte med 100% i forrige kvartal. Brukermassen økte med over 50% i 2007, og nesten 70% 2008.

 

Jeg syns Opera bør heller se på Prism eller Adobe AIR,

Disse har ingen verdens ting med Unite å gjøre. Opera har allerede sine widgets, som er noe lignende som Prism og AIR.

 

Tanken på å sende alt gjennom Proxy server til Opera gjør meg ikke særlig happy heller.

Alt går ikke gjennom proxy-serveren til Opera.

 

Når det gjelder deling av filer, finnes det enn god del online-backup tjenester som kan

benyttes av flere personer samtidig.

Fullstendig irrelevant. Har du ikke fulgt med i det hele tatt? Poenget med Unite er at overføring av data skjer direkte, uten mellomsteg.

 

Føler at jeg må beklage at min kommentar er ikke helt saklig. Personlig har jeg aldri likt Opera eller hvordan de lanserer nye produkter. Selv Adobe lanserte ikke AIR med "revolusjons" slogan.

Nå var ikke AIR noen revolusjon heller, da du allerede hadde widgets. Unite, derimot, er noe helt annet og helt nytt. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker frem totalt irrelevante ting hele tiden.

 

Okey, men dersom Opera er så bra, syns jeg den burde hente inn litt flere brukere spesielt etter 12 år på markedet.

Ikke 12 år. 3 år. Opera har bare vært gratis i litt over 3 år. På den tiden har de klart å få over 40 millioner brukere. Før da måtte man jo betale for Opera, så det var kun en nisjebrowser som aldri tok sikte på å nå mange. Det var først da den ble gratis at strategien ble lagt om og det ble satset på massemarkedet. Du ser jo f.eks. hvordan brukergrensesnittet ble kraftig forenklet og ryddet opp i etter hvert.

 

Forøvrig har vel Opera vært på markedet i rundt 15 år?

 

Uansett årsak, har de alt for liten bruker base til å virkelig revolusjonere nette.

Uansett årsak hadde Google også altfor liten brukerbase til å virkelig revolusjonere nettet da de var i startgropen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...