Gå til innhold

Opera lanserer Unite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, bloat? Installasjonsfilen er jo fremdeles knappe 7mb, tar under 10 sekunder å installere, og kjører på veldig lite ressurser. I tillegg er de aller fleste slike ekstrafunksjoner i Opera, som mail, utviklingsverktøy og nå unite helt skjule for den vanlige brukeren... Ser ikke helt hva som liksom plager en normal bruker med dette

 

Synes Opera Unite virker som en veldig god ide, og er spent på hvordan alt dette fungerer i praksis. Skader aldri å ha flere funksjoner!

Lenke til kommentar
På msn tar meg 3 sekunder å sende en fil. Opera unite blir en flopp

MSN er tidenes største sikkerhetstrussel for en PC, så Unite er velkommen!

 

Veldig greit å kunne legge ut share hjemmefra uten mye fuzz. Mange har en gamml pc som bare står i en krik, hvis Opera enkelt kan sette opp deling av bilder/mediafiler så får skrothaugen nytt liv uten at man trenger å sette seg inn i masse programvare. Deling av filer over MSN fordrer også at sender/mottaker er pålogget samtidig.

Nå gjenstår det å se hvordan dette blir når det slippes, men det høres absolutt ut som noe mang kan ha stor nytte av. Behovet oppstår når løsningen presenteres ;)

Lenke til kommentar

Meh, dette er "Widgets" all over again. Overhypet funksjonalitet for å dekke behov som ingen brukere har. I mellomtiden har de blitt hengende etter med JS-ytelsen, Firefox kommer dem i forkjøpet med HTML5 video, og Unix-buildene kommer kun med legacy Qt3. :(

Endret av ArtVandelay
Lenke til kommentar

Har lest litt om dette, og fulgt med de siste dagene, og kan ikke si jeg ble skuffet. Er det noen her som trodde at det kunne komme noe større? (Da ville jeg ha blitt overrasket, må være litt realistisk).

 

Uansett, dette virker jo veldig interessant. Ja, chat og slikt er kanskje ikke akkurat det man trenger mest (hvorfor bruker ikke alle Google Talk?), men direkte fildeling virker interessant! Hvem er ikke lei av treig overføring på MSN/tilsvarende clients (eller clients som bruker MSN protocol som f. eks Pidgin)? Vel, jeg er i alle fall det.

 

Og da kan jeg se for meg; direkte linke en fil jeg vil sende til en bekjent.

 

http://www.kjeksomanen.operaunite.com/photo_sharing/100.jpg

 

Vil det da fungere som direkte visning og mulighet for nedlastning (høyreklikk + save as..)? For hvis så, er det utrolig praktisk!

Noen som kan svare meg om dette vil gå eller ei? Hvis det derimot ikke går, er det fortsatt muligheter :>

 

 

Skal teste dette videre når jeg kommer tilbake på PCen seinere idag.

Lenke til kommentar

" The device you were trying to access (www.kjeksomanen.operaunite.com) does not seem to be available.

 

kjeksomanen does not seem to be running any services at the moment. "

 

Tror det kan bli en velkjent boks med tekst.

 

Data er ved å flytte seg til skyene, tilgjengelig når og hvor som helst. At folk skal være avhengig av å ha en lokal fil av bildet du delte med dem på MSN blir tungvint vil jeg tro. Dette er ikke retningen folk tar i bruken av nettet. Slenger meg også på spørsmålet hvorfor folk ikke bare bruker Google Talk :p

Lenke til kommentar
Vil det da fungere som direkte visning og mulighet for nedlastning (høyreklikk + save as..)? For hvis så, er det utrolig praktisk!

Noen som kan svare meg om dette vil gå eller ei?

Det får vi vite med en gang du faktisk deler en fil, og legger linken her i tråden :)

Lenke til kommentar
I mellomtiden har de blitt hengende etter med JS-ytelsen

De påstår at de snart vil være i front på dette med Carakan:

http://my.opera.com/chooseopera/blog/2009/...arakan-and-vega

http://my.opera.com/core/blog/2009/02/04/carakan

http://my.opera.com/ODIN/blog/carakan-faq

 

Ellers, mine hovedproblemer med Unite. Tror det kan bli bra på sikt, men:

1) Jeg har ikke supernett, og har ikke PCen på døgnet rundt. Stor svakhet - det er jo det som er fordelen med servere.

2) Man er da fortsatt avhengig av Operas servere (operaunite.com) for å få tilgang til alt innholdet. Detter den ned, så står man der uten noe som helst - og det er vel et av argumentene deres for Unite i utgangspunktet, at man ikke skal være avhengig av "de store, stygge serverne"?

Lenke til kommentar
2) Man er da fortsatt avhengig av Operas servere (operaunite.com) for å få tilgang til alt innholdet. Detter den ned, så står man der uten noe som helst - og det er vel et av argumentene deres for Unite i utgangspunktet, at man ikke skal være avhengig av "de store, stygge serverne"?

Tror det skal endel før det går ned, men dumt med servere ja. Skulle heller vært kun en dns-tjeneste

Lenke til kommentar

Dette var veldig interessant, frem til nå har Opera vært et program som bare kan hente informasjon/data fra nettet via nettleser, epostklient og en torrentklient. De har klart dette uten å få en treg nettleser, den fungerer svært bra saml. med konkurrentene – og de ulike funksjoner er ikke i veien på noe som helst måte. Ønsker man kun en nettleser så får du det.

 

Med Unite har de snudd det helt på hodet*, nå kan du også bruke Opera til å dele ut informasjon/data – og hvorfor ikke så fremt det ikke går ut over fart og brukervennlighet.

 

(*Helt vantette skott er det jo ikke, feks. torrent deler jo også ut, samme gjelder mail. Uansett så vitner dette om den stadige utviklingen Opera følger som bare kan imponere og som de er alene om).

 

Mange av de løsninger som nevnes i tråden fungerer bare på en plattform(som Gtalk, MSN), eller under visse forutsetninger(feks alle må være pålogget samtidig), nettjenester("skyene") kan være enkle men komme i konflikt med privatlivet(feks. sletter ikke dine delte bilder selv om du ønsket det) og andre er for krevende for de fleste(enten i form av tid eller vanskelighetsgrad).

 

Dersom dette er vellykket så synes jeg det er stort!

Lenke til kommentar
Vil det da fungere som direkte visning og mulighet for nedlastning (høyreklikk + save as..)? For hvis så, er det utrolig praktisk!

Noen som kan svare meg om dette vil gå eller ei?

Det får vi vite med en gang du faktisk deler en fil, og legger linken her i tråden :)

 

 

Da har jeg lagt ut en .jpg, en .psd og en .mp3, test i vei og gi tilbakemelding her i tråden

 

http://work.toth42.operaunite.com/file_sharing/

 

Edit:

Kan man bruke bildeadresser rett fra unite til f.eks forum tro?

test:

kill%20copy.jpg

Endret av toth
Lenke til kommentar
Da har jeg lagt ut en .jpg, en .psd og en .mp3, test i vei og gi tilbakemelding her i tråden

 

http://work.toth42.operaunite.com/file_sharing/

Får åpne/lagre-spørsmål på alle untatt jpg som åpner seg direkte i nettleseren.

Likvel er det en "download"-knapp til høyre om man ikke vil åpne i nettleseren, men der er det en bug som hindrer det (ihvertfall i IE)

edit: psd'en åpnet seg også i nettleseren og hang seg opp

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Både artikkelforfatter og de av dere som ser dette som en webserver har misforstått fundamentalt. Man må heller ikke se seg blind på akkurat de tjenestene som er tilgjengelig i denne alphaversjonen.

 

Spørsmålet må heller være, hva kan jeg utnytte denne teknologien til i min hverdag og hvilke tjenester kan ha en hensikt.

 

Personlig ser jeg klart behovet for å:

- Kunne distribuere/dele mange dokumenter "on the fly" uten å sette opp noe spesielt. Dette kan jeg også gjøre hvor som helst jeg har nettilgang.

- Kunne presentere et sidedesign ferdig kodet, uten å implementere det i publiseringsløsning, og allikevel få testet det grunnleggende i UI på en enkel måte.

 

Og ikke minst enkelt kunne styre hva og når det er tilgjengelig.

 

Men potensialet vil først vise seg når vi ser hvilke tjenester som blir tilgjengelig etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...