Gå til innhold

Opera lanserer Unite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://home.theoneask.operaunite.com/the_lounge/lounge.html

 

Mente eg.

Kun for å teste ut.

 

Edit: Lounge testa ut :) Virka ganske bra, blei til og med litt aktivtet ein periode. Har trua på at det blir utvikla andre versjoner seinare med meir funksjonar, men opplevde ingen store problem før mot slutten.

Fekk ikkje skrive meir med orginale brukaren, så logga på rommet på nytt med eit litt anna brukarnamn. Veit ikkje heilt kva som gjorde til det. Trur det var fordi eg prøve meg på kommandoen /kick og det låste ting litt.

Ellers fekk eg og kjøleskapet spamma ned med notes, så kjekt det :)

 

Takk til alle som blei med :)

Endret av TheOneAsk
Lenke til kommentar

Jeg mener Opera er inne på noe jævlig viktig her. Personlige datamaskiner bør være "first-class citizens" på webben. Det vil gi brukeren full fleksibilitet og ikke minst, kontroll over sine personlige data. Jeg er 100% for at brukere skal få disse muligheten, og synes det er spennende at Opera tar det første steget.

 

Men, som vanlig, så feiler Opera ganske hardt med å "selge" tjenestene sine, dvs overbevise folk om at dette er bra saker. Når Goolge lanserte Wave hadde de en 1,5 times video som viste awesomeness. Opera bare slenger ut et par sider på nettsiden sin: "Denne tjenesten er bra altså, men dere får overbevise dere selv, vi gidder ikke å legge noe energi i det." Sorry Opera, men hype selger, og der leverer dere ikke. Youtube videoen som er lagt ut er nesten dyster. :s

Lenke til kommentar

Mange her burde se videoen om Unite, den sier nemlig at vi kan chatte og dele filer, bilder, musikk osv. UTEN å gå gjennom serveren til noen vi IKKE kjenner og dermed ikke kan vite noe om hva som lagres, hvor og eventuellt av hvem. Dette mener jeg er en vesentlig nyhet !

Alle husker nok dagen MSN gikk ned, svært få har fått med seg grunnen, som ikke var det MS sa offentlig. De andre tjenestene er nok en like stor sikkerhets-sprekk vil jeg tro. I beste fall brukes informasjonen de lagrer om oss kun til reklame...

 

Men er nå fortsatt bekymret for uploaden min :roll:

 

Opera med Unite på alle 7 PCene i heimen gir ikke god ping nei...

Lenke til kommentar

Uploaden din får jo uansett en trøkk om du skal dele noe på ditt nettverk.

 

Du kan ikke sammenligne det med å lagre det på ekstern server. Dette er mer ment for den allmenne bruker, og ikke for dem som skal dele store mengder data, som selvfølgelig hadde brukt en ekstern server. Eventuelt fått seg skikkelig upload.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se nytteverdien her.

 

Ja nørdsa, eller hobbynørdsa rettere sagt, vil nok synes at dette kanskje er litt kult.

 

Men maskinen må stå på, den stjeler båndbredde, og den vil nok slite med å være god kommunikasjonskanal som folk vil bruke.

 

Nok en gang så viser opera at de ikke har bakkekontakt, og ikke kjenner sine brukere. Nekter å tro at en eneste person hos opera har vært uttafor den døra på 5år. Her har de sittet altfor lenge på kveldene med overtidsmat og nerdet seg.

One.com som et eksempel, begynner å bli noe populært og tilbyr html generator og bildegalleri. Er enig i at webserver(med ymse innhold) har en lang vei å gå for å bli (tante)brukervennlig, men å flytte den til hjemmepc'en er ikke løsningen.

 

Mor, Far, Tante, Onkel, søsken, bla bla bla. De bryr seg ikke om at kommunikasjonen går igjennom MS, eller at Facebook har all info om dem i svært usikkert format. Dette er like farlig som å gå over veien, man kan bli påkjørt men man driter i det og krysser veien alikevel.

 

Kanskje om Opera gidder å gjøre løsningen som plugin, og lar folk snekkre funsksjonalitet til løsningen som plugins ala FF ... kanskje. Kanskje om Opera kommer opp med en løsning som kan flytte/synke "hjemmepc'en" sømløst med en server på nett.

 

Men av 1mill bildegalleriløsninger så er ikke denne noe spess hipp hurra.

Lenke til kommentar

Dette skal sjekkes ut når jeg kommer hjem. :thumbup::)

 

 

For en tid siden skulle jeg sende en fil til en kamerat, den var for stor for mail og det meste av gratistjenester så jeg endte med å sette opp en enkel web-server på maskinen min. Innen jeg hadde rukket å gjøre det var ikke filen aktuell lenger... Med unite kunne jeg sendt kameraten min en link på få minutter, dessuten kunne *han* sendt en fil til meg på samme måte uten problemer (ikke *F* om han kunne satt opp en web-server på mindre enn 18 måneder :p )

Lenke til kommentar

http://dev.opera.com/articles/view/opera-u...veloper-primer/

 

Typically, the user will need to open ports and enable port forwarding to a local computer in order for people outside the firewall to be able to access the server.

 

However, when the user is using Opera Unite, no configuration is needed, as seen in Figure 2.

 

operauni.jpg

 

Betyr dette at opera sørger for en proxy og dermed en cache? Så om opplastingshastigheten min er begrensa til 80 Kbit/sek, og to brukere kobler til, vil begge få 80Kbit/sek eller mer, fordi proxyen til operaunite har alt i cache?

Lenke til kommentar

Dette var kult! :)

 

Dette er jo en tjeneste som er genialt for alle ikke-nerder. De ekte nerdene deler jo bilder og filer vha apache, musikk vha ampache o.l.

 

Ikke-nerdene, derimot, har ingen slike enkle muligheter tilgjengelig. Om f.eks. besteforeldrene dine skal dele noen bilder de tok i forrige 80-årsfest med noen andre, så er det jo ingen lettere måte å gjøre dette på enn via opera unite.

 

Det samme om du ønsker å ha mp3-samlinga di tilgjengelig ved neste fest. Du trenger ikke laste opp alt tenkelig på forhånd til en eller annen server, alt er tilgjengelig på 1 min, og kan fritt streames så mye du gidder på den festen.

 

Burde også funke til å dele musikksamlinga mellom flere maskiner innen samme hus ++

 

Blir spennende å se hvilke andre tjenester som dukker opp. Samt om folk faktisk kommer til å ta dette i bruk.

 

PS: Jeg opplevde noen problemer med tjenestene, som jeg ikke vet om skyldes min brannmur eller evt. beta-problemer. Siden Opera presiserer at API o.l. kan endre seg anser jeg unite for å være en alpha-versjon (selv om selve nettleseren er beta). Anbefaler derfor folk å ikke dømme tjenesten på evt. ustabilitet, før den er "final".

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Jeg sliter med å se nytteverdien her.

 

Ja nørdsa, eller hobbynørdsa rettere sagt, vil nok synes at dette kanskje er litt kult.

Jeg ser ikke på Unite som noe produkt som kan ta over mer spesialiserte programmer som "nørdsa" eller "hobbynørdsa" foretrekker. Dette er en slags lettversjon for nybegynnere med slike tjenester.

 

Men maskinen må stå på, den stjeler båndbredde, og den vil nok slite med å være god kommunikasjonskanal som folk vil bruke.

Hele hensikten er jo at den skal "stjele" båndbredde. At folk skal kunne bruke tjenesten. Men det er ikke ment for et massepublikum. Det er ment for venner og familie.

 

Nok en gang så viser opera at de ikke har bakkekontakt, og ikke kjenner sine brukere. Nekter å tro at en eneste person hos opera har vært uttafor den døra på 5år. Her har de sittet altfor lenge på kveldene med overtidsmat og nerdet seg.

Nå tar du helt av her. De har selvsagt ikke mistet bakkekontakt. Noe også aksjekursen viser. (kraftig opp i løpet av siste uke.) Hva du nekter å tro har ingen relevans for saken. Aksjonærene har tro på dette, fordi de tror at Unite vil få merkbar betydning for Opera-kundene.

Lenke til kommentar
Betyr dette at opera sørger for en proxy og dermed en cache? Så om opplastingshastigheten min er begrensa til 80 Kbit/sek, og to brukere kobler til, vil begge få 80Kbit/sek eller mer, fordi proxyen til operaunite har alt i cache?

Står ikke noe om cahce - så jeg tviler. Om det hadde vært en cache, så ville det sikkert kun vært for statisk html og ikke filer etc.

 

Men jeg vet ikke. Båndbredde er dyrt, og opera er vel som alle andre interessert i å redusere dette.

Lenke til kommentar
msn har jo hatt fildeling, der man deler en hel mappe, eller bare drar filer over i en delt mappe, ganske lenge.

 

Der går filene direkte mellom brukerne (ja kommunikasjonen blir nok initiert via server, men selve flyttingen går direkte mener jeg).

MSN er jo et grusomt proprietært nettverk der fildeling og tjening av nettsider slett ikke er enkelt.

Lenke til kommentar
Står ikke noe om cahce - så jeg tviler. Om det hadde vært en cache, så ville det sikkert kun vært for statisk html og ikke filer etc.

Men jeg vet ikke. Båndbredde er dyrt, og opera er vel som alle andre interessert i å redusere dette.

Står ikke noe om det nei, men skal ikke se bortifra at proxyen har mulighet til det, evnt får

Lenke til kommentar
msn har jo hatt fildeling, der man deler en hel mappe, eller bare drar filer over i en delt mappe, ganske lenge.

 

Der går filene direkte mellom brukerne (ja kommunikasjonen blir nok initiert via server, men selve flyttingen går direkte mener jeg).

MSN er jo et grusomt proprietært nettverk der fildeling og tjening av nettsider slett ikke er enkelt.

Dele via msn er forferdelig, både tregt og ustabilt. Og er man på et annet OS enn ms så tidobbler problemene seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...