Gå til innhold

Sony fyrer oppunder kabelmytene.


Anbefalte innlegg

Bare for å ha sagt det med en gang er jeg ingen ekspert, og har ingen elektro -eller annen teknisk bakgrunn. Dette med tverrsnitt på en høyttalerkabel; må det ikke en god del strøm til før en tynn kabel (sprengtråd-aktig) ikke makter å transportere strømmen? Og dersom kabelen ikke strekker til burde vel dette rett og slett resultere i varmeutvikling, ikke signaltap i første rekke?

 

Varmenin må jo komem av noe, og det er jo gjerne elektrisk energi som blir gjort om til varme. Hovedproblemet er vel kanskje heller ikke signaltap som sådan i feks høyttalerkabler, men at høytaleren har en impedans som variere endel over frekvens, dermed får man endre frekvensrespons om det er mye motstand i kabelen. (samme problemet får man med rørforsterkere). Så faktisk en sak på hifiklubbens hjemmeside en gang der de skrøt av en kabel med "hele 24 awg", der de tydligvis ikke hadde forstått at et høyt tall er en liten kabel...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å ha sagt det med en gang er jeg ingen ekspert, og har ingen elektro -eller annen teknisk bakgrunn. Dette med tverrsnitt på en høyttalerkabel; må det ikke en god del strøm til før en tynn kabel (sprengtråd-aktig) ikke makter å transportere strømmen? Og dersom kabelen ikke strekker til burde vel dette rett og slett resultere i varmeutvikling, ikke signaltap i første rekke?

Varmeutvikling og signaltap er to sider av samme sak. Jo mer energi man taper i form av varme jo mindre energi kommer fram til høyttalerelementet.

 

I elektriske installasjoner i bygninger regner man ca 6 Ampere per kvadratmillimeter som grensen. F.eks brukes 2,5 kvadratmillimeter ledere for 16 Ampere kurser. (= 6,4 Ampere per kvadratmillimeter). Det kan nok brukes 2-5 ganger så høy strømstyrke per kvadratmillimeter når man ikke trenger å ta hensyn til isolasjon i vegger og at mange kabler kan ligge samlet. (Begge deler bidrar sterkt til høyere temperatur og det er egentlig temperaturen som er hovedproblemet, ikke effekttapet.)

Lenke til kommentar
Bare for å ha sagt det med en gang er jeg ingen ekspert, og har ingen elektro -eller annen teknisk bakgrunn. Dette med tverrsnitt på en høyttalerkabel; må det ikke en god del strøm til før en tynn kabel (sprengtråd-aktig) ikke makter å transportere strømmen? Og dersom kabelen ikke strekker til burde vel dette rett og slett resultere i varmeutvikling, ikke signaltap i første rekke?

Varmeutvikling og signaltap kommer av motstand i kabelen. Er tversnittet for lite er motstanden for høy og dermed kan kabelen ta fyr eller smelte om varmen blir høy nok. Og ja, det må en god del strøm til før dette skjer.

Lenke til kommentar

Det fine med kabel er at man kan ha så gode marginer på dem uten at kunder flest reagerer. Spesielt når de har brukt et mangedoblet beløp på TV og HiFi og ikke "vil ta noen sjanser" (etter råd fra selger?). Har hørt noen løse rykter om at HiFi-butikker tjener mest på kabler som blir kjøpt i mer eller mindre bevisstløs tilstand. Det dyre utstyret har kundene som regel satt seg litt inn i hva angår kostnader.

 

Påstanden om kvalitet holder vann for analoge signaler. Men på Sonys side er det også en HDMI og en optisk kabel. For dem duger billigste sort. Hvis den ikke virker i det hele tatt kan man klage.

Lenke til kommentar
Bare for å ha sagt det med en gang er jeg ingen ekspert, og har ingen elektro -eller annen teknisk bakgrunn. Dette med tverrsnitt på en høyttalerkabel; må det ikke en god del strøm til før en tynn kabel (sprengtråd-aktig) ikke makter å transportere strømmen? Og dersom kabelen ikke strekker til burde vel dette rett og slett resultere i varmeutvikling, ikke signaltap i første rekke?

 

enkel forklaring:

lavere tversnitt fører til høyere varmeutvikkling som ijenn fører til høyere resistans som ijenn fører til lavere spenning som ijenn går ut over lyden.

kansje ikke så enkelt lell:P

Lenke til kommentar
Bare for å ha sagt det med en gang er jeg ingen ekspert, og har ingen elektro -eller annen teknisk bakgrunn. Dette med tverrsnitt på en høyttalerkabel; må det ikke en god del strøm til før en tynn kabel (sprengtråd-aktig) ikke makter å transportere strømmen? Og dersom kabelen ikke strekker til burde vel dette rett og slett resultere i varmeutvikling, ikke signaltap i første rekke?

 

enkel forklaring:

lavere tversnitt fører til høyere varmeutvikkling som ijenn fører til høyere resistans som ijenn fører til lavere spenning som ijenn går ut over lyden.

kansje ikke så enkelt lell:P

 

Hvis du legger at demperfaktoren i forsterkeren reduseres ved for tynne kabler stemmer det helt supert :)

Lenke til kommentar

jeg måtte bare registrere meg for å dele litt med dere.

 

Jeg kjøpte med en ny reciver fordi jeg hadde en gammel Sony reciever 5.1 som jeg kjøpte for 8 år siden, utgangs releene klikka så jeg måtte ha ny, uansett, siden jeg jobber der jeg jobber med HIFI og data fikk jeg Personal kjøpt direkte fra onkyo så jeg falt lekkert på en TX-SR507, jeg kjøpte med HAMA HDMI kabler Uten gullbelagte kontakter, jeg kjøpte HAMA Høytaller kabler til 6kr meteren. Fra forsterkeren til TV bruker jeg en Belkin HDMI kabel til 500kr UTEN gullbelagte kontakter, å jeg er DRIT fornøyd, systemet gir meg en god dypde og klarhet i i lyden. Sitter å spiller inFamous å elsker å høre alle de lyddetaljene spillet gir meg. Høytallerne mine har fått et helt nytt liv med DTS HD og Dolby Digital HD og jeg ELSKER resultatet. Det eneste jeg stussa på var at det var tragisk lyd på Discovery HD og vOOm HD, disse bruker da 5.1 Dolby i noen av sendingene sine. jeg kjører HDMI fra mine Sagem Dekoder. Stiller jeg inn Reciever min på TV Logic så blir lyden NESTEN helt klar, men HUSK det er signaler fra Canal digital så det er ingen Pure audio der for å si det sån.

 

Uansett med det jeg har nå har jeg en klarhet og et godt lydbilde kontra hva jeg hadde tidligere og jeg har brukt kabler til sammlet verdi av 500kr (pga personalkjøp i butikken der jeg jobber, egentlig kommer det på rundt 1200kr)

 

La meg si det sån, hadde jeg hatt MASSE penger å bruke hadde jeg nok ikke kjøpt med blakk på kabler for å få fjernet støy i lyden jeg ikke merker!

Endret av sje
Lenke til kommentar

Det første jeg ser etter i en høytalerkabel er tverrsnitt, minst 4mm skal det være spør du meg. Resten er strengt tatt ikke så nøye når man ikke snakker utstyr til milliarden. Og da ville jeg nok bare sett på kobberrenhet, tverrsnitt og skjerming.

 

Når det kommer til digitale signalkabler(være det optisk eller kobber) så er det rasende likegyldig hvilke kabler du bruker, så lenge du ikke skal føre signalet flere lysår(get it? optisk kabel - lysår, ahahaha, I kill myself ... *sukk*).

 

Så til analoge signalkabler, det er nok litt å hente på kobberrenhet, tverrsnitt og skjerming her og, men pokkern heller om man skal kjøpe kabler til flere tusen, når anlegget har en nypris på 2.50 og en japp.

 

Her hjemme går det digitalt over en helt standard phono kabel(rca-rca) som egentlig er beregnet på vanlig audio(burde strengt tatt vært en coax kabel), signalet går ca 5-8 meter til en surround-forsterker og det funker utmerket.

Anlegget har vel en nypris på ca 6tusen, så 600kr i kabler(10%) er litt i meste laget spør du meg.

Lenke til kommentar
Jeg tror det skal godt gjøres å høre forskjell på kabler til 60 kr og 600 kr selv på et anlegg til 60 000 kr. (0,1-1% av anleggets pris). Bare man unngår å bruke sprengtråd/piggtråd/ståltråd så tror jeg man er langt på vei mot glitrende lydkvalitet.

 

Ja, prosentregelene er avleggs, man har de kablene man trenger, i adekvat kvalitet på tilkoblinger og kobbertykkelse som samsvarer med lengden på strekket. Dette er uavhengig av kvaliteten på resten av anlegget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Oksygenfritt kobber har ingenting å si lydmessig, og det korroderer like fort som "urent" kobber.

 

Fordelen er derimot at det er mindre sprøtt ved loddepunktene og tåler mer bøying.

Desverre finner jeg ikke linken til der det står at det ble utviklet for bruk i kanontårn ombord på krigskip. Kanskje noen andre lykkes bedre med google enn meg?

 

Kleshengere ser også ut til å være svært godt egnet til høyttalerkabler også. :)

Lenke til kommentar

Joda det er jo ubetalelig :)

 

Dette utrolige sitatet fant jeg på denne høyst "seriøse" siden:

 

"Oblivion Technology cables are not directional when manufactured. However once they have been used for 40 hours or more in one direction they will sound better hooked up and used in the original direction of break in."

 

Og jeg som alltid har trodd at lyd var vekselstrøm i kabler :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, det er jo nesten utrolig hva enkelte HiFi-nerder går på. :lol:

 

Ja, det er ganske utrolig, men også ganske tris, det totale fravære av objektive parametre i testing av sudio og påstander fra audio-entusiaster og slegere gjør at dritt produkter får fortsette å være på markedet, istedet for en større fokus på kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hver enkelt kjøleribbe tar ca. seks timer å behandle, og er i løpet av prosessen tatt ut av elektrolysebadet og snudd seks ganger for å sikre best mulig resultat. Hvis man kjapt regner gjennom hvor ofte det er fullmåne, at hver kjøleribbe tar seks timer å belegge og samtidig husker på at det er fire kjøleribber per Emitter begynner man å forstå hvor tidskrevende produksjonen av en slik forsterker er!

lurer på om den som skrev dette klarte det uten starte le underveis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...