Gå til innhold

Sony fyrer oppunder kabelmytene.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil kalle meg selv en realist.

For min del høres du ut som en idealist, ikke realist.

 

Folk som kjøper vinkelsliper til 199 på Europris gjør ofte dette for at de trenger vinkelsliper der og da, ikke om 15 år. Eg har ikke plass til å ta vare på en vinkelsliper i 20 år bare "fordi den er god".

 

Ja, vi lever i et bruk og kast samfunn. Det er realisten sin det.

 

De som tror at folk kommer til å lete land og strand rundt etter kabler til 1 kr er idealist. De som forstår hvorfor folk betaler litt ekstra for kabler er realist

Lenke til kommentar

Eg også. Til sammenligning kjøpte eg i 2002 en svindyr DVD spiller i fra Sony(for å få et kvalitetsprodukt) og da kunne eg jo(uviten som eg var) ikke være kjip på kabelen heller. Eg kjøpte meg da en monsterkabel til ca 998 elns.

 

Denne kabelen har det KUN vært problemer med. For det første er "kvalitetsmaterialet" den er laget av så stivt at eg ikke klarer alle hjørner eg kroker eg vil ha den i. I tillegg så er kabelen i seg selv pluss kontakten så tung at den faktisk ødelegger innganger i apparater pga overvekt(ene inngangen på TV'n var ubrukelig). Etter omorganisering av TV-benken kunne eg ikke lenger bruke den(pga stivheten) og kjøpte derfor en enkel like lang kabel på Clas Ohlson til 79 elns. Fungerte utmerket, helt til eg kjøpte ny TV og selve metallramma rundt pluggen falt av ved frakobling. Kjipt. Kjøpte ny. Total pris = ca 200kr i løpet av 6 år i motsettning til ca 1000kr for noe som lagde problemer i halvparten av tiden.

Lenke til kommentar
realace: Det høres ut som du hyller folks uvitenhet og mener veien til lykke er lykkelig uvitenhet om hvor meningsløst de sløser bort penger.

 

Jeg mener det stikke motsatte. At kunnskap og bevisste forbrukere gjør bedre valg enn bevisstløse og kunnskapsløse forbrukere. Jeg mener også at bevisste valg basert på kunnskap om menneskelig opplevd forskjell (dokumenterbar gjennom blindtester) gir raskere innovasjon av gode produkter til en god pris. Så kan folk bruke det de sparer på ting som virkelig øker deres livskvalitet på ett eller annet reelt vis. F.eks kjøper seg litt mer god musikk i stedet for magiske voodoo-kabler.

 

Jeg vil kalle meg selv en realist. Jeg prøver å se lengre enn nesen. Hvor mange kjøper el-verktøy på europris og lignende plasser? Hvor mye av dette virker etter ett år? Hva koster det oss forbrukere å miljø hvert år at vi kjøper drit og kaster? Hvor mange av de ekstremt billige kablene tror du jeg og vi andre kaster iløpet av livet? Jeg har signalkabler som kostet 450 kroner som er snart 20 år og fungerer helt fint enda. De som kommer med utstyret tåler bare å bli brukt noen ganger før pluggene faller av. Hvis noe burde forandres så er det at produsentene burde ordne med "dyre" kabler fra starten av og ikke den driten de pakker nedi med dårlig loddinger og plugger. Personlig så liker jeg at signalkablene min er praktiske å sette i og ta ut. Skal dere ta noen så må dere gå på produsenter av anlegg. ikke heng de som ønsker å ha kvalitet. Kjøper du en vinkelsliper til 1500 har du den i 10-20 år hjemme. Kjøper du en til 199 så har du i ett år.

 

Det koster ikke 50k å lage-sende-selge en kabel som tåler å bli dratt ut av tven. Og ditt argument med at vann smaker forskellig selv om det er 99.9% likt er jo en selvfølge, hvor mange prosent vademekum trenger du for at du smaker forskjell, og vademekum består nok også nesten bare av vann. Om man setter seg ned å måler innhold av forskjellige stoffer i vannet vil man kunne se hvorfor det smaker forskjellig. Det er ikke sånn at våre sanser er utenomjordiske.

 

Og hva andre gjør er ikke et argument.

At en vinkelsliper av høy kvalitet holder lenger er jo en selvfølge! Masse slitedeler! Tulleargument!

 

Av de argumentene som har blitt presantert i denne tråden så forstår jeg at ingen her oppfordrer til å kjøpe billigste sort, men kjøpe noe med god ledevne, god isolasjon og kanskje noen gullkontakter for å forbedre levetiden.

 

---------------------------------

Hva synes dere om en boks som stabiliserer spenningen fra kontakten? Vi testet spenningen på skolen vår i fysikken ifjord og da så vi svingniner fra 218-208 volt. Ingen voldsomme svingninger men det gikk litt opp og ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hva synes dere om en boks som stabiliserer spenningen fra kontakten?

Jeg synes det er kjempebra at det finnes slike produkter, slik at de som opplever problemer kan kjøpe et forebyggende produkt. Hvis noen opplever en forbedring i lydkvaliteten og mener dette forsvarer et kjøp, har selvfølgelig ingen rett å belære vedkommende hvorvidt det var et "lurt" kjøp eller ikke.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Det koster ikke 50k å lage-sende-selge en kabel som tåler å bli dratt ut av tven. Og ditt argument med at vann smaker forskellig selv om det er 99.9% likt er jo en selvfølge, hvor mange prosent vademekum trenger du for at du smaker forskjell, og vademekum består nok også nesten bare av vann. Om man setter seg ned å måler innhold av forskjellige stoffer i vannet vil man kunne se hvorfor det smaker forskjellig. Det er ikke sånn at våre sanser er utenomjordiske.

 

Og hva andre gjør er ikke et argument.

At en vinkelsliper av høy kvalitet holder lenger er jo en selvfølge! Masse slitedeler! Tulleargument!

 

Av de argumentene som har blitt presantert i denne tråden så forstår jeg at ingen her oppfordrer til å kjøpe billigste sort, men kjøpe noe med god ledevne, god isolasjon og kanskje noen gullkontakter for å forbedre levetiden.

 

---------------------------------

Hva synes dere om en boks som stabiliserer spenningen fra kontakten? Vi testet spenningen på skolen vår i fysikken ifjord og da så vi svingniner fra 218-208 volt. Ingen voldsomme svingninger men det gikk litt opp og ned.

 

For å gå on topic da..

 

Skal du ha en kabel som har "den" ledeevnen,isolajonen og patinerte kontakter, Så koster den 15% av 80% av sony sine komponenter.

Lenke til kommentar

Bare for å ha en ting klart: Man kan aldri ha for tykk høyttalerkabel, men tykkelsen vil begrense seg av praktiske årsaker.

Det er jo litt vanskelig å håndtere og tilpasse jernbaneskinnetjukk kabel inne i stua mener jeg ;)

 

Det å påstå at jo kortere strekk, jo tynnere kabel er bare tull.

Lenke til kommentar
Bare for å ha en ting klart: Man kan aldri ha for tykk høyttalerkabel, men tykkelsen vil begrense seg av praktiske årsaker.

Det er jo litt vanskelig å håndtere og tilpasse jernbaneskinnetjukk kabel inne i stua mener jeg ;)

 

Det å påstå at jo kortere strekk, jo tynnere kabel er bare tull.

 

Det er jo både praktiske og prismessige årsaker til å ikke ha veldig tykke kabler, så når man kan klare seg meg tynnere kabel (som man kan på korte strekk) så er det god grunn til å bruke det. (selvsagt går det jo en grense andre veien også, om det er neglisjerbar for skjell i pris og praktisk bruk, så kan man like gjerne kjøpe litt tykkere enn man trenger)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det koster ikke 50k å lage-sende-selge en kabel som tåler å bli dratt ut av tven. Og ditt argument med at vann smaker forskellig selv om det er 99.9% likt er jo en selvfølge, hvor mange prosent vademekum trenger du for at du smaker forskjell, og vademekum består nok også nesten bare av vann. Om man setter seg ned å måler innhold av forskjellige stoffer i vannet vil man kunne se hvorfor det smaker forskjellig. Det er ikke sånn at våre sanser er utenomjordiske.

 

Og hva andre gjør er ikke et argument.

At en vinkelsliper av høy kvalitet holder lenger er jo en selvfølge! Masse slitedeler! Tulleargument!

 

Av de argumentene som har blitt presantert i denne tråden så forstår jeg at ingen her oppfordrer til å kjøpe billigste sort, men kjøpe noe med god ledevne, god isolasjon og kanskje noen gullkontakter for å forbedre levetiden.

 

---------------------------------

Hva synes dere om en boks som stabiliserer spenningen fra kontakten? Vi testet spenningen på skolen vår i fysikken ifjord og da så vi svingniner fra 218-208 volt. Ingen voldsomme svingninger men det gikk litt opp og ned.

 

For å gå on topic da..

 

Skal du ha en kabel som har "den" ledeevnen,isolajonen og patinerte kontakter, Så koster den 15% av 80% av sony sine komponenter.

 

Kabler av god kvalitet er ikke så veldig dyrt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare for å ha en ting klart: Man kan aldri ha for tykk høyttalerkabel, men tykkelsen vil begrense seg av praktiske årsaker.

Ok, la oss se bort i fra de praktiske problemene og prisen. Sett at du fikk velge fritt diameteren på kabelen. Hvor stor diameter ville du valgt hvis doble blindforsøk med selverklærte audiofile viser at alt over 5 mm2 ikke gir noen merkbar forskjell?

 

Det å påstå at jo kortere strekk, jo tynnere kabel er bare tull.

Hvis doble blindforsøk avslører at kabler med lavere motstand enn 0,1 ohm ikke gir merkbar forskjell og vi vet at en gitt 10 meter lang kabel har 0,1 ohm motstand. Hvorfor mener du da at en kabel på 1 meter må ha en motstand under 0,01 ohm for å være god nok? Hvorfor er plutselig ikke 0,1 ohm godt nok for den kabelen?

Lenke til kommentar

Da er det ingen vits i å velge tykkere kabel enn 5 mm2, er det vel? Med mindre tykkere kabel passer bedre i terminalene, da selvsagt.

 

Det var et svar til realace's påstand: "Korte kabler bør være så tynne som mulig."

 

Riktig svar er at jo kortere strekk, jo tynnere kabel kan brukes og enda beholde de elektriske egenskapene. Dette kan regnes ut, og er ikke noe hokus pokus.

Lenke til kommentar
Da er det ingen vits i å velge tykkere kabel enn 5 mm2, er det vel? Med mindre tykkere kabel passer bedre i terminalene, da selvsagt.

Tja, hvis man av en eller annen absurd grunn skulle ønske å ha 100 meter mellom forsterker og høyttaler så kanskje? :p Eller man øker effekten på forsterker og høyttaler nok.

 

Det var et svar til realace's påstand: "Korte kabler bør være så tynne som mulig."

Ok, da er det forståelig. Den uttalelsen hans var merkelig.

 

Det minner meg om en kamerat som skulle kjøpe høyttalerkabel på biltema. Han spurte en ansatt om hva som var bra og fikk til svar at jo tynnere jo bedre. Vel vitende om ohms lov og hva tverrsnitt gjør for motstanden på en kabel ble han noe paff og spurte hvorfor det?. Den ansatte og selvutnevnte Hifi-eksperten i lokalet, svarte selvsikkert at jo tynnere kabelen var jo mindre kobber måtte strømmen gå gjennom. Ergo mindre motstand. Som om kobberet var en hindring for strømmen og man dermed burde ha minst mulig av det. Han mente også at siden de tynne var billigere enn de tykke så ga det mer for pengene. Til den ansattes store forundring valgte kameraten min å kjøpe en relativt tykk kabel til 12 kr/m i stedet for en av de tynne.

Lenke til kommentar
For morroskyld: Hvor går grensen for hvor stort tverrsnitt en kabel kan ha, uten tap, i et typisk anlegg?

Uten tap av signal over hodet eller uten hørbart signal?

Hvis det er snakk om null tap over hodet så trengs det en superleder.

Hvis det er snakk om null hørbart tap så må det nesten testes med blindforsøk med det bestemte anlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
For morroskyld: Hvor går grensen for hvor stort tverrsnitt en kabel kan ha, uten tap, i et typisk anlegg?

Uten tap av signal over hodet eller uten hørbart signal?

Hvis det er snakk om null tap over hodet så trengs det en superleder.

Hvis det er snakk om null hørbart tap så må det nesten testes med blindforsøk med det bestemte anlegget.

Vel, vi kan jo dra den litt langt. Hvor stort tverrsnitt må jeg ha før jeg ikke kan høre noen ting i høyttalerne? :p

Lenke til kommentar
Det koster ikke 50k å lage-sende-selge en kabel som tåler å bli dratt ut av tven. Og ditt argument med at vann smaker forskellig selv om det er 99.9% likt er jo en selvfølge, hvor mange prosent vademekum trenger du for at du smaker forskjell, og vademekum består nok også nesten bare av vann. Om man setter seg ned å måler innhold av forskjellige stoffer i vannet vil man kunne se hvorfor det smaker forskjellig. Det er ikke sånn at våre sanser er utenomjordiske.

 

Og hva andre gjør er ikke et argument.

At en vinkelsliper av høy kvalitet holder lenger er jo en selvfølge! Masse slitedeler! Tulleargument!

 

Av de argumentene som har blitt presantert i denne tråden så forstår jeg at ingen her oppfordrer til å kjøpe billigste sort, men kjøpe noe med god ledevne, god isolasjon og kanskje noen gullkontakter for å forbedre levetiden.

 

---------------------------------

Hva synes dere om en boks som stabiliserer spenningen fra kontakten? Vi testet spenningen på skolen vår i fysikken ifjord og da så vi svingniner fra 218-208 volt. Ingen voldsomme svingninger men det gikk litt opp og ned.

 

For å gå on topic da..

 

Skal du ha en kabel som har "den" ledeevnen,isolajonen og patinerte kontakter, Så koster den 15% av 80% av sony sine komponenter.

 

Det er det dummeste jeg har hørt

Lenke til kommentar
da må du være ny her på diskusjon.no! :!:

 

hehe. du sier noe der ;)

 

men seriøst, realace: du har de dummeste argumentene jeg har sett noen taste inn på forumet her. sammenlikne smakssansen med hørselen? tror ikke du skal satse på noen doktorgrad med det utgangspunktet der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...