Gå til innhold

Sony fyrer oppunder kabelmytene.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Head-Fi forumet tillater visst ikke diskusjoner om doble blindetester ser det ut til.

 

Lurer på hvorfor de diskusjonene har lett for å ta litt av.... :p

 

Folk liker jo gjerne ikke å få solide bevis på at ddet de sier er pisspreik slengt i ansiktet...

 

AtW

 

Fanatiske folk gjør som regel ikke det.

 

Det er litt spesielt med hva de selv opplever og det som kommer fram ved en seriøst utført blindetest.

En kabel med drøssevis av "vitnemål" som lovpriser og beskriver forskjellene som "natt og dag" låter plutselig dønn likt hvilken som helst annen kabel i en blindetest.

Det er fullt forståelig at det er tungt å svelge.

Den letteste personen å lure er tross alt en selv.

 

Det er til og med folk som trekker blindetester i tvil da de ikke klarer å skille billige kabler fra dyre. ;)

Lenke til kommentar
Head-Fi forumet tillater visst ikke diskusjoner om doble blindetester ser det ut til.

 

Lurer på hvorfor de diskusjonene har lett for å ta litt av.... :p

 

Folk liker jo gjerne ikke å få solide bevis på at ddet de sier er pisspreik slengt i ansiktet...

 

AtW

 

Fanatiske folk gjør som regel ikke det.

 

Det er litt spesielt med hva de selv opplever og det som kommer fram ved en seriøst utført blindetest.

En kabel med drøssevis av "vitnemål" som lovpriser og beskriver forskjellene som "natt og dag" låter plutselig dønn likt hvilken som helst annen kabel i en blindetest.

Det er fullt forståelig at det er tungt å svelge.

Den letteste personen å lure er tross alt en selv.

 

Det er til og med folk som trekker blindetester i tvil da de ikke klarer å skille billige kabler fra dyre. ;)

 

Det er forsåvidt ingenting galt i å "feil" på en test som ikke er blind, det vil nok jeg og de fleste andre gjøre også. Man er ikke lettlurt bare fordi man er påvirket av placebo, men det er allikevel ganske irriterende at man ikke tar slike ffekter innover seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist at dersom man kobler et oscilloskop og sammenligner de faktiske signalformene vil disse være like nærmest uansett kabeltype. (Selvfølgelig må man måle med last).

 

Og det er idiotisk å bruke dyre dommer på kobbertråder spunnet av havfruer når komponentbena internt i forsterkeren består av vanlig kobber belagt med tinn,og loddingen er utført med loddetinn. Vi sender verken signaler på tvers over Atlanterhavet, eller kraftmengder som skal drive et smelteverk.

 

Edit: Liten feil påpekt av Fetus rettet.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Og det er idiotisk å bruke dyre dommer på kobbertråder spunnet av havfruer når komponentbena internt i forsterkeren består av vanlig aluminium og loddingen er utført med loddetinn.

Kobber belagt med tinn, aluminium er umulig å lodde med vanlig tinn. men godt poeng, en finner skjeldent komponenter påkostet gull inni en forsterker, uansett pris. kretskort koster vel ikke mer enn 100kr kvadratmetern?

Lenke til kommentar
Kobber belagt med tinn, aluminium er umulig å lodde med vanlig tinn. men godt poeng, en finner skjeldent komponenter påkostet gull inni en forsterker, uansett pris. kretskort koster vel ikke mer enn 100kr kvadratmetern?

Hensikten med gull er å gi god kontakt mellom ledere som skal kobles til og kobles fra hverandre mange ganger. Ikke til loddepunkter inni en forsterker. (Hvor ofte kobler du ting til og fra inni forsterkeren?)

 

Kretskort koster en god del mer enn det. Jeg vil tippe fra ca 500 kr/kvadratmeter ved bruk av simple ettlags kretskort. I forsterkere er det ofte 2-4 lags kretskort og da er nok kvadratmeterprisen oppe i flere tusen kroner.

Lenke til kommentar

Da kan jo jeg bare legge inn min erfaring. Jeg er selv meget skeptisk til kabler, og har flere ganger mislykket når det gjelder å skille dyr og billig kabel.

 

Men:

 

Jeg har en ålreit forsterker og cd-spiller og et par B&W 602 S3 stativhøyttalere som spiller meget reint og har et stort lydbilde. Naboen hadde noen høyttalerkabler han skulle selge, og jeg tenkte jeg kunne prøve. En høyttaler-kabel ble byttet, den gamle el-cheapo-lampeledning-kabelen ble værende.

 

Dermed tok jeg en "blindtest" ved å justere balansen mellom de to høyttalerene for å finne ut om det var noe forskjell i lyden. Det var det helt klart. Jeg klarte å gjette meg fram til den "dyre" kabelen. Lyden ble merkbart bedre og jeg bestemte meg for å kjøpe de av han. Det var et par KimberKable 4TC eller noe.

 

Om kabelene var verdt prisen jeg betalte (omtrent 800), er jeg ikke helt sikker på, men det var i hvert fall en "billig" oppgradering til anlegget mitt.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Kretskort koster en god del mer enn det. Jeg vil tippe fra ca 500 kr/kvadratmeter ved bruk av simple ettlags kretskort. I forsterkere er det ofte 2-4 lags kretskort og da er nok kvadratmeterprisen oppe i flere tusen kroner.

 

Da ville sikkert et hovedkort kostet litt mer da enn dagen pris. de får du jo ned til 500 kr og de er sikkert minst en sjettedel av en kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Kretskort koster en god del mer enn det. Jeg vil tippe fra ca 500 kr/kvadratmeter ved bruk av simple ettlags kretskort. I forsterkere er det ofte 2-4 lags kretskort og da er nok kvadratmeterprisen oppe i flere tusen kroner.

 

Da ville sikkert et hovedkort kostet litt mer da enn dagen pris. de får du jo ned til 500 kr og de er sikkert minst en sjettedel av en kvadratmeter.

 

Mhm, og et hovedkort er ikke akkurat "simpelt" ettlagskort. Men det er helt klart kvantumsrabatter ute å går. Men et hovedkort er ikke større enn 7,2% av en kvadratmeter (ATX).

Lenke til kommentar

Jeg skal faktisk være enig i at lampeledning og "vanlig" høyttalerledning gir forskjell. Jeg brukte "lampeledninger" til høyttalerne mine en stund, men når de ble byttet til noe som kosta sikkert 1kr meteren på expert så merka jeg at jeg fikk høyere lyd uten å spille med like høyt volum. Men noe _stor_ forskjell merka jeg ikke.

 

 

Men når vi begynner å snakke signalkabler og høyttalerkabler i bil, så er det ofte himmel og jord i forskjell.

Lenke til kommentar

Vel forsåvidt er høyttalerkabler litt sidestilt, jeg er enig i at man hører forskjell på lampeledning og litt kraftigere kobberkabler. Men det trenger på ingen måte være dyre kabler.

 

Når det gjelder reklamen til Sony gjelder denne i hovedsak signalkabler, og videre i hovedsak digitale signalkabler. Jeg bruker heller 1000 kroner ekstra på en forsterker med en skikkelig DAC, og bruker 90 kr på en optisk kabel fra Clasern enn omvendt.

Lenke til kommentar
Men når vi begynner å snakke signalkabler og høyttalerkabler i bil, så er det ofte himmel og jord i forskjell.

I bil er skjermede kabler viktig på grunn av mye elektronisk støy fra ledninger som ofte ligger helt inntil høyttalerkablene. Ellers så er god jording og skikkelig spenningsutjevning viktig i bil pga særdeles ustabil strømforsyning. Men når det er sagt så legger man jo lista rimelig lavt når man kombinerer forbrenningsmotor + audio-kvalitet.

Lenke til kommentar

Hehe mens vi er inne på bil, kan sitere følgende fra TOM WILLIAMSON [intel]

 

In any case, it's apparent that commercial-grade chips

can't be used safely in automotive applications, not

even in the passenger compartment. Industrial-grade

chips can be used in the passenger compartment, and

automotive or military chips are required in under-thehood

applications.

Ignition noise, CB radios, and that sort of thing are

probably the least of your worries. In a poorly designed

system, or in one that has not been adequately tested

for the automotive environment, this type of EMI

might cause a few software upsets, but not destroy

chips.

The major problem, and the one that seems to come as

the biggest surprise to most people, is the line transients.

Regrettably, the 12V battery is not actually the

source of power when the car is running. The charging

system is, and it's not very clean. The only time the

battery is the real source of power is when the car is

first being started, and in that condition the battery

terminals may be delivering about 5V or 6V. As follows

is a brief description of the major idiosyncracies of the

``12V'' automotive power line.

 

Dette er bortimot så langt bort fra tilstandene de fleste av oss har i stua som en kan komme. En stabil 230V forsyning, gir med en riktig designet strømforsyning en fjellstabil spenning til komponentene i audiosystemet. Støyende komponenter er det minimalt av. Hverken tennplugger, coiler, dynamoer eller det som verre er.

Lenke til kommentar

Jeg må bare...

 

Mine fete kabler kjøpte jeg av en grunn, og kun det! De ser unektelig bra ut der de ligger over gulvet bak høyttalerne mine! Ser anlegget godt ut rent komponentmessig syns jeg man skal kjøpe kabler som "ser" effektive ut også, for syns skyld :) Tipper det er her mange skjuler sitt kabelkjøp og skylder på lydkvalitet mens de egentlig mener at det ser bedre ut med fete kabler!

 

-Øivind-

Lenke til kommentar
Jeg må bare...

 

Mine fete kabler kjøpte jeg av en grunn, og kun det! De ser unektelig bra ut der de ligger over gulvet bak høyttalerne mine! Ser anlegget godt ut rent komponentmessig syns jeg man skal kjøpe kabler som "ser" effektive ut også, for syns skyld :) Tipper det er her mange skjuler sitt kabelkjøp og skylder på lydkvalitet mens de egentlig mener at det ser bedre ut med fete kabler!

 

-Øivind-

 

Jeg antar du også snakker om høyttalerkabler her, se linken i første post. Du vil se at Sony i hovedsak promoterer signalkabler mellom andre enheter enn høyttalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...