Gå til innhold

Sony fyrer oppunder kabelmytene.


Anbefalte innlegg

Gjest member-63169
(...) hvorfor skulle jeg mene at lp var bedre enn cd?

Fordi LP ikke er komprimert?

Hva mener du/dere med "komprimert"?

 

Kompresjon brukes vanligvis om 1) dynamikk-kompresjon (som gjøres i studio for å få en viss sound og ikke har noe med mediet å gjøre), og 2) digital bitratereduksjon gjort i det digitale domenet.

 

Hverken CD eller vinyl har inherent noen av ovennevnte kompresjonstyper. Så hva er det da dere snakker om?

 

Alle menneske-skapte medier har en endelig informasjonsmengde. Lite oppvakte audiofile får seg avogtil til å tro at vinyl har uendelig informasjonsmengde men til det er det bare å ønske god bedring og å lese litt av Claude Shannon.

 

I praksis så arter informasjonstapet på vinyl seg som effekter som:

-begrenset signal/støyforhold og dynamikk

-liten kanal-separasjon

-begrenset høyfrekvent innhold

-innføring av klikk og frekvensmodulasjon

 

Informasjonstapet på CD arter seg ideelt sett som:

-et lavpassfilter ved ca 20 kHz

-en perseptuelt "fornuftig" støykilde i overkant av -96dBFS

 

-k

 

-en perseptuelt "fornuftig" støykilde i overkant av -96dBFS

Hva mener du med det? eller hva betyr det? :p

 

Jeg tror det som gir bra lydkvalitet på vinyl er det å kunne spille av musikk uten eller med mindre halvledere i signalveien (rørforsterkere). DAC'en har mye å si på cd/dvd, og selve DAC-chipen tror jeg ikke utgjør mer enn 10% av hele DAC'en. En TDA 1545a som ble satt i produksjon i 1994 konkurrerer fortsatt med dagens HIFI.

Informasjonsmengden på ett 24 bit 192000khz signal nok mer infomengde enn det som kan lagres tilsvarende på en vinylplate, men selv om dataen min faktisk støtter dette formatet på lydkortet, tror jeg lyden ville blitt crappy i forhold, grunnet dårlig lydkorte og dårlig DAC. (bærbar PC)

Det som er litt interresant er det at vinyl faktisk spilles inn fra digitalt signal. Så helt fri fra digitalverdenen er den ikke, selv om den er av studiokvalitet.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-en perseptuelt "fornuftig" støykilde i overkant av -96dBFS

Hva mener du med det? eller hva betyr det? :p

En lære-bok implementasjon av en ideell ADC vil ha 96 dB signal til støyforhold for et signal som er "fullskala" (dvs nesten klipper input). "støy" er i dette tilfellet kvantiseringsfeil.

 

En god ideell ADC for audio vil ha et par dB dårligere signal til støyforhold fordi man bruker noise-shaping og dithering slik at man bytter kvantiseringsfeil inn i støy som har mest effekt i høye frekvenser (hvor vi ikke hører den så lett).

 

For 16 bit så betyr dette kanskje ikke så mye, men for f.eks 8 bit så er effekten betydelig. I stedetfor irriterende "digitalis" så får man et lett støyslør som er lettere å overse.

Jeg tror det som gir bra lydkvalitet på vinyl er det å kunne spille av musikk uten eller med mindre halvledere i signalveien (rørforsterkere).

Jeg er ikke enig i et slikt syn. Jeg kjenner ikke til blindtester som underbygger det. Mengden av halvledere i signalveien i studio synes uansett å gjøre det lite hensiktsmessig å telle halvledere ved avspilling.

Informasjonsmengden på ett 24 bit 192000khz signal nok mer infomengde enn det som kan lagres tilsvarende på en vinylplate, men selv om dataen min faktisk støtter dette formatet på lydkortet, tror jeg lyden ville blitt crappy i forhold, grunnet dårlig lydkorte og dårlig DAC. (bærbar PC)

Fint at vi er enige om informasjonsmengde. I praksis så finnes det ikke ekte 24-bit ADC og DAC. Dvs vi kan ikke utnytte 24-bit formater fullt ut.

Det som er litt interresant er det at vinyl faktisk spilles inn fra digitalt signal. Så helt fri fra digitalverdenen er den ikke, selv om den er av studiokvalitet.

Dessuten så gjør en rekke kvante-effekter sitt til at ingenting "egentlig" er analogt/kontinuerlig. Vinylplater består av en endelig mengde partikler som har en endelig mengde frihetsgrader. Strøm i en kabel består av diskrete elektroner med gitt ladning.

 

I stedetfor å henge seg opp i slike filosofiske problemstillinger så mener jeg at hifi-verdenen burde fokusere på slutt-resultatet, helst ved å blindteste A vs B og bestemme seg ut fra det.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Jeg tror det som gir bra lydkvalitet på vinyl er det å kunne spille av musikk uten eller med mindre halvledere i signalveien (rørforsterkere).

Hva legger du i bra lydkvalitet? Et mest mulig korrekt gjenskapt lydbilde eller et som er farget/forvridd mest mulig etter smak og behag?

 

Det som er litt interresant er det at vinyl faktisk spilles inn fra digitalt signal. Så helt fri fra digitalverdenen er den ikke, selv om den er av studiokvalitet.

Interessant. Dette var nytt for meg. Gjelder det alle produksjoner eller bare moderne vinylproduksjon?

Lenke til kommentar
Interessant. Dette var nytt for meg. Gjelder det alle produksjoner eller bare moderne vinylproduksjon?

En veldig stor andel av verdens lydstudioer (og dermed produksjoner) er temmelig heldigitalisert. Det betyr naturligvis at en evt vinyl utgivelse basert på disse har vært digital "en eller annen gang".

 

Jeg synes det er veldig rart om det ikke finnes nye vinyl-utgivelser hvor man av prinsipp har beholdt hele kjeden analog, på samme måte som det finnes utgivelser hvor alle kabler brukt har kommet fra Audioquest eller lignende...

 

-k

Lenke til kommentar
Jeg tror det som gir bra lydkvalitet på vinyl er det å kunne spille av musikk uten eller med mindre halvledere i signalveien (rørforsterkere).

Hva legger du i bra lydkvalitet? Et mest mulig korrekt gjenskapt lydbilde eller et som er farget/forvridd mest mulig etter smak og behag?

 

Godt poeng, men snakker man om lydkvalitet vil jeg si at det betyr grad av gjengivelse av originalt opptak.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig rart om det ikke finnes nye vinyl-utgivelser hvor man av prinsipp har beholdt hele kjeden analog, på samme måte som det finnes utgivelser hvor alle kabler brukt har kommet fra Audioquest eller lignende...

 

-k

 

Jeg lurer også på om det finnes plater der de har listet opp hvilke kabler som er brukt under innspilling. Kunne vært kjekt å hatt rammet inn på veggen som et symbol på audiofiles idioti :)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Interessant. Dette var nytt for meg. Gjelder det alle produksjoner eller bare moderne vinylproduksjon?

En veldig stor andel av verdens lydstudioer (og dermed produksjoner) er temmelig heldigitalisert. Det betyr naturligvis at en evt vinyl utgivelse basert på disse har vært digital "en eller annen gang".

 

Jeg synes det er veldig rart om det ikke finnes nye vinyl-utgivelser hvor man av prinsipp har beholdt hele kjeden analog, på samme måte som det finnes utgivelser hvor alle kabler brukt har kommet fra Audioquest eller lignende...

 

-k

 

Tror kansje det ville vert litt stress da de måtte spilt direkte inn på platen, tror de spilte inn på bånd først før når studioene var analog. sikkert ikke like bra som digital, eller?

Men er ikke kvanteteorier å gå litt vel dypt i stoffet?

Men det med at det ikke fines ekte 24 bit DAC/ADC, aldri skjønt det helt. finnes det ekte 32 bit DAC/ADC?

 

Her ser en hvordan vinylplaten lages, ganske omfattende prosess, ser egentlig for meg at kvaliteten kan synke litt i hvært trinn i prosessen.

Lenke til kommentar
Men er ikke kvanteteorier å gå litt vel dypt i stoffet?

Usaklig dypt. Men jeg mener at det er relevant å trekke inn når man møter argumenter som at digital aldri kan bli lik bra som analogt.

Men det med at det ikke fines ekte 24 bit DAC/ADC, aldri skjønt det helt. finnes det ekte 32 bit DAC/ADC?

Mennesket er ikke i stand til å lage ADC eller DAC som nyttiggjør seg 24 bit. Ca 20 bit er vel state of the art, de siste 4 bittene er støy.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Oki, mener du at det praktisk talt ikke er mulig å skille mellom spenningsforskjellene? hvis en ser på ett signal som har ett spenn fra 2V til 0 V (tror det er vanlig, tda1545a) så blir jo spenningsforskjellen på hvært trinn: 2/(2^24) = 0,00000011920928955078125 volt, med andre ord, vanskelig å skille mellom. Men såg nettop på en Dac chip som gikk til 32Bit.

http://www.akemd-eu.com/audioconverter/dac/ak4390.html

Velvel, bits selger vel, akkurat som gull og diamanter :)

Lenke til kommentar
Når man ser hvor uvørent de behandler masterplaten er det rart det ferdige produktet lyder såpass bra som det gjør.

 

Syns ikke det så ut som at de behandlet de så uvørent jeg. alle gangene jeg så hvor de tok på platen med fingrene tok de i den yterste kanten som det ikke var lydspor på (som ble skjært vekk til slutt) også brukte de jo spasere og greier for at ikke platene skulle skrubbe inntil hverandre.

 

 

Men litt merkelig at de ikke nevnte hvor mange plater en slik plate kunne trykke før den måtte skiftes, men er vel sikkert ikke så enormt mange siden masterplatene lages i en så stor skala liksom.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Når de la platen inn eller tok den ut av maskinen ser det ut som de skraper rillene mot maskinen. Mulig jeg så feil :)

 

Samme såg jeg, den hullemaskinenikke sandt?

Lenke til kommentar

Jepp tror det var den. Mulig rillene tåler endel og at det ikke gjør noe, men det ser litt voldsomt ut.

 

Kjøpte meg forresten en optisk kabel hos biltema som ikke virket her om dagen. Leverte den og kjøpte en på clas i stedet. Den virket helt fint. Skulle bare mangle da den koster omtrent det dobbelte ;)

 

Lurer på hvorfor den fra Biltema ikke virket. Det kan være at den fikk en knekk bak forsterkeren som den ikke likte. Den fra clas har en litt bedre beskyttelse mot bøying ved pluggene.

 

Edit: Skriveleif

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Jepp tror det var den. Mulig rillene tåler endel og at det ikke gjør noe, men det ser litt voldsomt ut.

 

Kjøpte meg forresten en optisk kabel hos biltema som ikke virket her om dagen. Leverte den og kjøpte en på clas i stedet. Den virket helt fint. Skulle bare mangle da den koster omtrent det dobbelte ;)

 

Lurer på hvorfor den fra Biltema ikke virket. Det kan være at den fikk en knekk bak forsterkeren som den ikke likte. Den fra clas har en litt bedre beskyttelse mot bøying ved pluggene.

 

Edit: Skriveleif

 

Kansje biltema sitt optiske materiale var sprøere eller noe. sikkert made in china uansett. Håper virkelig du kjøpte en som hadde gullforgylt plugg! eks denne: http://www.netonnet.no/index.asp?iid=126445

Hehe.

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg ut på Clas å kjøper 25m med 6mm2 kabel, bananplugger, og bananplugger fra biltema. Så får vi se hvordan dette blir i forhold til nordost flatline kablene jeg allerede har.

 

Edit:

 

Tilbake igjen.

 

Handla:

 

Clas Olson

25m OFC 2x6mm2

10m OFC 2x6mm2

Pris: 808,-

 

Biltema:

4x2 Bananplugger (disse så bedre ut enn clas sine)

Steel pad gaming musematte (wtf??)

Pris: 169,50

 

Burde kanskje lage en egen tråd under brukertester?

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Kansje biltema sitt optiske materiale var sprøere eller noe. sikkert made in china uansett. Håper virkelig du kjøpte en som hadde gullforgylt plugg! eks denne: http://www.netonnet.no/index.asp?iid=126445

Hehe.

 

Joda, den fra Clas har faktisk gullbelagte plugger. Gullet skal sikkert dempe uønskede reflekser, tror du ikke? ;)

 

Nå kjører jeg ut på Clas å kjøper 25m med 6mm2 kabel, bananplugger, og bananplugger fra biltema. Så får vi se hvordan dette blir i forhold til nordost flatline kablene jeg allerede har.

 

Edit:

 

Tilbake igjen.

 

Handla:

 

Clas Olson

25m OFC 2x6mm2

10m OFC 2x6mm2

Pris: 808,-

 

Biltema:

4x2 Bananplugger (disse så bedre ut enn clas sine)

Steel pad gaming musematte (wtf??)

Pris: 169,50

 

Burde kanskje lage en egen tråd under brukertester?

 

Aha kjekt valg. La oss få vite hvordan det ble. (Mulig du må foreta en blindetest)

 

Jeg fant forresten ut at vanlig 2,5mm2 er for tynt for Biltemas bananplugger, så jeg måtte brette enden dobbelt. Da satt de som støpt :) (Jeg hadde kabelene liggende fra et annet prosjekt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gullforgylte optiske kabler LOL...

 

Men nå tror jeg at vi har funnet kongen:

http://www.nordost.com/productdetail.asp?ProdID=33 <- Nederste spesifikasjon, dobbeltve-te-eff?!?!?

http://www.oslohificenter.no/produkter/kab...kabel/index.htm Nederst, riktignok ganske kraftig avslag når man kjøper lengre kabler, men 130.000kr for 2 stk. 1 meter? Har vi en vinner?

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...