Gå til innhold

Raskere Linux-boot


Anbefalte innlegg

Dilemmaet som du nevner med Silverlight ligger jo på det at det ligger så enkelt tilgjengelig å laste ned på Windows Update, så der gjør jo Bergens Tidende ett smart strategisk valg ihvertfall.

 

Samtidig ser jeg jo dilemmaet du beskriver. Jo flere sider som har støtte for flere teknologier jo bedre. Jeg synes BT bør støtte både Silverlight og Flash, med flere. Ihvertfall så bør de støtte de 2 regjerende formatene, som jeg anser for å være de 2 som jeg nevnte.

 

Hadde du noen andre format i tankene du? Ser du nevner HTML 5, så du kan gjerne forklare det litt bedre for oss som ikke har lest oss så mye opp på hva det vil gjøre for brukerne og webdesignerne. Eller du kan lenke oss til en annen forumtråd om emnet, som kanskje er det mest fornuftige å gjøre.

Windows Update i Vista/7 lar Microsoft pushe sine propritære løsninger som strengt tatt faller utenfor "Windows update", men samtidig har alle Adobe Flash alt inne. Videre vil Silverlight være lite heldig med tanke på at "siste" versjon aldri vil være på plass for Mac/Linux/andre brukere - som straks får en amputert side ved at video ikke fungerer. VG, NRK osv. vil sikkert ikke ha noe imot dette - særlig ikke etter at denne brukermassen har steget kraftig og er stigende.

 

Hvorfor ha støtte for Silverlight når man alt har støtte for en metode som fungerer og støtter de fleste brukte plattformer? Masse unødvendig arbeid uten noe gevinst.

 

HTML5 er omtalt av HW.no her. Denne lar brukeren bla. i Opera, Safari, Firefox og andre se video direkte i nettleseren uten at de overhode trenger å installere noe ekstra plugin - og hvilke plattform de bruker har ikke noe betydning. Resten finner du med Google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om Creative X-Fi er støttet med den nye kernelen? Eller nyeste verson av Ubuntu for den saks skyld?

 

Hva mener dere med Ubuntu fella egentlig? De fleste som kommer fra Windows vil jo naturlig velge en Linux distro som er mest brukervennlig. Linux distroer som krever at du bruker terminalen til alt mulig vil jo ikke være akkurat brukervennlig for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål:

 

Hvilke distro'er er flinke på å tilby sånn daglige sammensnekrede installasjonssett? Er installasjonen av en slik "nightly build" eller hva det kalles like brukervennlig. Hvilke bør en styre unna hvis disse er vanskeligere å installere og sette opp?

Arch! Meget godt pakkesystem, oversiktlig og lett å sette seg inn i. Men likevel en meta distro (gjør-det-selv) som gir deg alle valg, og mer bleeding skal du lete lenge etter. Go for it ;)

Lenke til kommentar
Hva mener dere med Ubuntu fella egentlig? De fleste som kommer fra Windows vil jo naturlig velge en Linux distro som er mest brukervennlig. Linux distroer som krever at du bruker terminalen til alt mulig vil jo ikke være akkurat brukervennlig for nybegynnere.

 

Jeg antar det enten er folk som liker å være sin egen sysadmin / liker å ha kontroll, eller synes systemet er «kjedelig» når det bare fungerer.

 

Gikk fra Debian til Ubuntu da Breezy kom, og har egentlig ikke sett meg tilbake - jeg bruker heller tiden min på å bruke maskinen, i stedet for å konfigurere den.

 

Det finnes ingen «Ubuntu-felle». Velg det du liker best.

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål:

 

Hvilke distro'er er flinke på å tilby sånn daglige sammensnekrede installasjonssett? Er installasjonen av en slik "nightly build" eller hva det kalles like brukervennlig. Hvilke bør en styre unna hvis disse er vanskeligere å installere og sette opp?

Arch! Meget godt pakkesystem, oversiktlig og lett å sette seg inn i. Men likevel en meta distro (gjør-det-selv) som gir deg alle valg, og mer bleeding skal du lete lenge etter. Go for it ;)

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Bruker det på laptopen min. Aldri opplevd ustabilitet av noe slag og er alltid upgradert. Kjører pacman -Syu sikkert 5 ganger daglig ;)

Lenke til kommentar
Boot-tid og driverforbedringer er da ikke hvor skoen trykker. Det største problemet mitt for tiden er videosnutter på nettet. Det kommer stadig nye standarder som krever en liten installasjon for å kunne spille av, og disse er aldri støttet av linux før uker/måneder senere. Da er gjerne en ny standard dukket opp som linux ikke støtter. Nå sist var det bt.no som ikke hadde noen måte å spille livenyheter på linux overhodet. Et slikt handicap vil jeg ikke ha på hovedPC'en i heimen.

Sist jeg sjekket brukte man ikke kernelen for å vise videosnutter på nett. Den lar de nederste delene av operativsystemet kommunisere med maskinvaren, og det er det.

Forøvrig er det "standardene" som er problemet i mine øyne, men dette ser jeg på som off-topic i denne tråden.

 

Noen som vet om Creative X-Fi er støttet med den nye kernelen? Eller nyeste verson av Ubuntu for den saks skyld?
X-Fi er en av drivernyhetene i .30 ja. I standard Ubuntu kan du forvente den i 9.10, eller du oppgradere selv i 9.04 eller tidligere om du vil. Tilsvarende for andre distroer. Vi Archere har nok denne støtten i currenten om 2-3 uker tenker jeg.

 

Personlig er jeg mest glad for at støtten for Microblaze arkitekturen (soft-CPU for Xilinx FPGAer) er blitt mainline. Er nemlig en viss fare for at jeg kommer til å bli involvert med noe slikt de neste semesterene. :D

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
olefiver: Kan du foreslå ett par gode distro'er jeg bør fokusere på som den "halveis Linux nybegynner jeg er" ?

Tja, det vanlige for tiden er å anbefalle Ubuntu (eller Kubuntu) til nybegynnere, men personlig startet jeg med SUSE Linux (dog før suse ble kjøpt av Novel). Deretter var jeg innom både Gentoo og Debian, før jeg fant meg til rette med Slackware.

Jeg syns personlig det er vanskelig å anbefalle linux distroer til tilfeldige personer på et forum, fordi en har liten innsikt i hvor mye en gitt person vil legge i arbeid og forståelse av et nytt OS, og over hvor mye kunnskap personen sitter med.

 

Jeg vil anbefalle å ta en titt på distrowatch sin oversikt over de store linux distroene, som i min mening gir en god oversikt over fordeler og ulemper ved de forskjellige store distroene.

Så, om ikke annet, prøv ihvertfall Fedora, OpenSUSE eller Ubuntu.

 

 

Også lurer jeg på hvordan en best løser en dual-boot med Linux og Windows 7 (release candidate)? Må f.eks Windows 7 installeres på første hovedpartisjon (altså om bootloader'en sitter først eller sist på disken), eller har Windows 7 ingen slike ekle særpreg.

 

Og dersom la oss si at Windows 7 skulle ville absolutt ønske å ligge på første partisjon, finnes det da en bootloader hvor en likevel kan slenge Windows 7 som det andre menyvalget, altså en som lar deg skyffle menyvalgene uavhenging av partisjonsrekkefølgene?

Har ikke testet Win7 og Linux sammen selv, men generelt sett bør en installere Windows først (hvor viktig det er å installere windows på første partisjon er jeg usikker på, men velger selv å legge windows på første partisjon, eller første disk, konsekvent), og installere Linux etterpå.

Bakgrunnen til dette er at Windows sin bootloader ikke klarer å boote linux, og hvis windows installeres etter linux overskriver windows bootloadern (en kan fikse dette etterpå, men hvorfor gidde når det er enklere å installere windows først uansett =)

Noen få linuxdistroer bruker bootloaderen LILO, men de aller fleste bruker GRUB. Begge kan boote både linux og windows (og andre OS).

De fleste distroene vil også sette opp bootloaderen for deg under installasjonen med mulighet for å boote windows. Du kan selv redigere rekkefølge på os'ene i bootloader og sette hvilken som skal bootes som default.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Og når kan en forvente å se disse nyhetene i en nedlastbar utgave på noen distro'er? Er det snakk om noen uker, eller kanskje bare noen dager?

 

Arch er kanskje litt i meste laget å lære seg i begynnelsen. (Hvis man da ikke digger å konfigurere og lære nye ting da) Men man kan installere arch uten erfaring hvis man installerer Chakra. Da får du ferdig oppsatt arch med kde og litt forskellige verktøy de har lagt til.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Creative X-Fi er støttet med den nye kernelen? Eller nyeste verson av Ubuntu for den saks skyld?
Den har allerede vært tilgjengelig en god stund i OSS, men standard lyd-drivere i linux er ALSA. Du finner informasjon om alle driverne der, og X-Fi er svært umoden. Den vil etter alle solemerker være med i neste ubutnu, men det er ingenting i veien for å teste den nå:

http://www.alsa-project.org/main/index.php...r-Creative_Labs

Hva mener dere med Ubuntu fella egentlig?
Noen takler ikke at Ubuntu gruser distroen deres, ingenting å bry seg om ;)
Lenke til kommentar
olefiver: Kan du foreslå ett par gode distro'er jeg bør fokusere på som den "halveis Linux nybegynner jeg er" ?

 

Også lurer jeg på hvordan en best løser en dual-boot med Linux og Windows 7 (release candidate)? Må f.eks Windows 7 installeres på første hovedpartisjon (altså om bootloader'en sitter først eller sist på disken), eller har Windows 7 ingen slike ekle særpreg.

 

Og dersom la oss si at Windows 7 skulle ville absolutt ønske å ligge på første partisjon, finnes det da en bootloader hvor en likevel kan slenge Windows 7 som det andre menyvalget, altså en som lar deg skyffle menyvalgene uavhenging av partisjonsrekkefølgene?

 

EDIT: rettet skriveleif fra Linus til Linux i første setning. :!:

Hei. Kjenner ikke W7,men du kan nok dualboote den sammesom Vista.Når det gjelder boot-rekkefølge bruker du (i Linux) et kjekt lite program som kalles GRUB Editor (=Grub er bootloader).Det finnes andre muligheter,men denne er den enkleste. Se ellers denne:http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/6 . Ellers finnes feks forum som:http://forum.ubuntu.no/index.php?sid=f50bcc062e6f221e72096ec094fbaa9b Lykke til

Lenke til kommentar
BT/Aftenposten har valgt å gå for Microsoft sin proprietære Silverlight for visning av video på nettet. Silverlight er lite utbredt(MS bruker selv Adobe Flash for sine sider med noen få unntak) og kan ikke med rette omtales som en "standard", Adobe flash derimot er svært utbredt, og fungerer helt utmerket på Linux både 32 og 64bits. VG og NRK som bruker Flash fungerer derfor som det skal også med Linux. BT skriver de er "tvunget" til å velge Silverlight fordi det vil være forbundet med for store kostnader og konvertere all media de alt har i Microsoft sitt format - de er mao. låst inne og mister kunder til fordel for sider som nrk/vg.

 

Silverlight er da mer åpent enn det Flash noen gang har vært, og skal det at det ikke er spesielt utbredt være noe man skal holde mot et nytt format? Hver gang man trekker fram åpen-kildekode alternativer er det jo nettopp konkurranseelementet man trekker fram. Monokulturer er sjeldent sunt, og derfor ønsker jeg både Silverlight/Moonlight, JavaFX, og mer avanserte Javascript-biblioteker velkommen til scenen! Silverlight gjør det også betydelig enklerer for "vanlige" utviklere å lage multimediainnhold da man ikke trenger å forholde seg til den sære timeline måten Flash-utvikling påtvinger en. (Det siste er kanskje ikke helt riktig nå som Adobe har gitt oss Flex, men ... )

 

Jeg opplever uansett Silverlight som betydelig mindre CPU-intensivt i Firefox under både Windows og Linux. Et stort og overraske pluss i margen fikk uansett Microsoft da jeg gikk inn på en microsoft-side forleden dag (kjørende Firefox på Ubuntu 9.04 64 bit) og fikk auto-installert riktig 64-bits Moonlight plugin til Firefox. Overraskende linuxvennlig, men hva gjør man vel ikke for litt lisenspenger fra Novell ;)

Lenke til kommentar
Deretter var jeg innom både Gentoo og Debian, før jeg fant meg til rette med Slackware.

Jeg syns personlig det er vanskelig å anbefalle linux distroer til tilfeldige personer på et forum, fordi en har liten innsikt i hvor mye en gitt person vil legge i arbeid og forståelse av et nytt OS, og over hvor mye kunnskap personen sitter med.

Det siste du peker på er et veldig viktig element de fleste overser når de skal anbefale noen en distro. Jeg startet med Red Hat 6, men skjønte aldri helt greia, før jeg så lyset med nettopp Slackware. Om du er av typen som liker å lære og forstå er dette en *perfekt* distro. Den lærte meg også å bruke Usenet (a.o.l.s anyone?) og RTFM :D

Men etter å ha brukt Slackware 7-10 var jeg blitt _veldig_ lei av å måtte håndkonfigurere alt og sjekke programmers avhengigheter i timesvis. Gøy første gang man gjør det, men så er det kjedelig og repetetivt. Husker jeg følte en stor lettelse ved å gå over til Ubuntus pakkesystem i 2006 :)

 

Så mine anbefalinger:

Slackware/Gentoo om du liker å mekke/konfigurere alt til minste detalj.

Ubuntu om du liker at det meste funker og er lett tilgjengelig uten for mye plunder.

Lenke til kommentar
....

Hva mener dere med Ubuntu fella egentlig? De fleste som kommer fra Windows vil jo naturlig velge en Linux distro som er mest brukervennlig. Linux distroer som krever at du bruker terminalen til alt mulig vil jo ikke være akkurat brukervennlig for nybegynnere.

Det er mange som mener at grafiske burkergrensesnitt ikke er særlig brukervennlig, f.eks. tar det uendlig lang tid å åpne pakkebehandleren, finne pakken du skal installere i en liste, klikke den osv osv, istedet for å bare skrive en enkelt linje med tekst i terminalen. For meg er det ihvertfall mye enklere. Men dette kan du i Ubuntu også. Problemet med Ubuntu er at den er stappet full av crap du aldri kommer til å ha bruk for, det er bloated mao. Folk med litt erfaring foretrekker derfor gjerne en distribusjon hvor de har full kontroll over alle pakker som blir lagt inn. I min distro så installeres ingenting utenom kjernen, kompileringsverktøy og en tekstbasert pakkebehandler, så får man selv legge inn det man måtte ønske, som f.eks. kde, gnome, eller kanskje man bare ønsker å kjøre en webserver som ikke trenger brukergrensesnitt. Denne mangelen av bloat gjør at KISS distribusjoner ofte yter bedre enn "brukervennlige" distribusjoner som Ubuntu.

 

Ett annet problem med å være vant til å klikke 10 museklikk for å fikse en ting er at man er hjelpesløs den dagen noe faktisk går galt, og man må fikse opp ved bruk av terminalen. Da er det greit å vite hvordan ting faktisk fungerer, og ikke bare vite hvilke knapper man skal trykke med musa :)

Lenke til kommentar
Silverlight er da mer åpent enn det Flash noen gang har vært, og skal det at det ikke er spesielt utbredt være noe man skal holde mot et nytt format? Hver gang man trekker fram åpen-kildekode alternativer er det jo nettopp konkurranseelementet man trekker fram. Monokulturer er sjeldent sunt, og derfor ønsker jeg både Silverlight/Moonlight, JavaFX, og mer avanserte Javascript-biblioteker velkommen til scenen!
Du sammenligner pest og kolera. Flash og Silverlight er like befengt, men det faktum at MS kontrollerer Silverlight gjør situasjonen mye verre enn for flash. Det er vesensforskjell på en standard og en implementasjon. Det er fullt mulig å konkurrere på implementasjoner av en felles standard. For video er dette HTML5.
Jeg opplever uansett Silverlight som betydelig mindre CPU-intensivt i Firefox under både Windows og Linux.
Jeg sitter her med 9.04 AMD64 Ubuntu og kan bekrefte at bt.no funker fint med Moonlight. Derimot klarer den å lagge, noe jeg aldri opplever med flash på denne maskinen (2GHz c2d og 7900go nvidia). Kanskje du har lyst til å dokumentere at Silverlight gir bedre ytelse? Det som derimot er klart, er at HTML5 har mye bedre ytelse enn både flash og silverlight på alle OS.
Lenke til kommentar
Folk med litt erfaring foretrekker derfor gjerne en distribusjon hvor de har full kontroll over alle pakker som blir lagt inn.
Tullball, folk som liker å knote mener du. Folk med erfaring foretrekker med overveldende flertall noe som bare funker. Det er ingenting som begrenser en bruker i Ubuntu, tvert imot.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...