Gå til innhold

Raskere Linux-boot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
olefiver: Hvorfor foretrekker du Slackware? Hvilke fordeler synes du det har kontra de andre du nevnte?

Gah, jeg hadde tenkt til å se på Johnny Mnemonic nå jeg, ikke å skrive en avhandling :p

 

Littt vanskelig å si på flere måter. Blir litt som å spørre et medlem av Klanen hvorfor han liker Vålerenga...

 

Jeg liker

- at slack ikke patcher kjerna i alle kanter

- enkelheten og oversikten over måten pakkesystemet er lagt opp

- å editere tekstfiler med vim

- rc-init scriptene

 

Jeg kunne fortsatt slik lenge, men du ville nok ha sett at det er lite som Slackware kan som de andre ikke kan og at få av mine eksempler/grunner/hwateva ikke er fordeler ved Slackware; snarere en beskrivelse av hvordan jeg liker å forholde meg til operativsystemet jeg bruker.

Noen liker Aston Martin, andre Porche. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, jeg kjører en Hyundai fordi den var billig og den gjorde det den skulle; være en bil. Men både Aston Martin og Porche er også biler...

Jeg liker Slackware, andre liker Arch. Mange her i tråden kunne ikke brydd seg mindre, de bruker det som fungerer for dem; det os'et som gjør det det skal.

 

 

EDIT: dessuten har jeg vel svart på dette flere ganger tidligere i GNU/Linux forumet har jeg ikke det da jonnor?

:p

 

 

Har vi forresten noen Gentoo brukere her? Stage1, kompilerer alt, osv? Kunne vært interessant å vite hvorfor de velger det de velger.

Trodde Gentoo ikke hadde muligheten for en ren stage 1 install lenger jeg...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
BTW, når du skriver "Skulle man sitte og betale folk 800,- i timen for dette dillet bør det virkelig være forskjell." har jeg enten vært uklar, eller du missforstått :)

Jeg snakket, i det du siterer, om en situasjon hvor en "ukyndig" person bruker Ubuntu (av en eller annen grunn) og innimellom får hjelp av en kompis, familiemedlem, hvadetværeseg.

ikke om en betalingssupport situasjon

 

Jeg tok eksempler fra steder hvor folk jobber med Linux som sitt levebrød, har sett i folk som får utlevert en laptop og som blir dillende med Linux-innstallasjonen i timesvis/dagesvis for de har en ide om at f.eks Gentoo er toppen av OS-lykke. Det er ikke til og stikke under en stol at disse folkene var ganske unge og kanskje ikke helt forsto hva kost/nytte-faktoren betød.

Lenke til kommentar
Jeg tok eksempler fra steder hvor folk jobber med Linux som sitt levebrød, har sett i folk som får utlevert en laptop og som blir dillende med Linux-innstallasjonen i timesvis/dagesvis for de har en ide om at f.eks Gentoo er toppen av OS-lykke. Det er ikke til og stikke under en stol at disse folkene var ganske unge og kanskje ikke helt forsto hva kost/nytte-faktoren betød.

mao, kildekode runkere :p

 

Jeg fant en humorside som gjorde narr av Gentoo brukere en gang, ganske treffende faktisk, husker ikke hva den het...

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig at en kommando i terminalen kan være enklere enn å måtte klikke 5 ganger i et grafisk system, men da må man også pugge og huske alle disse kommandoene da...ikke alle som gidder det.

 

Jeg er helt for at man burde ha muligheten for selv å velge hva man skal ha installert eller ikke. Jeg personlig ønsker at dette skal være i et grafisk system. Ikoner med tekst under beskriver mer for meg enn bare en liste med tekst. Kanskje noob aktig, men slik er det når man har brukt Windows i 15 år (selv om jeg måtte bruke DOS i Win 3.11 dagene så klart).

 

At noe at enkelt satt opp betyr ikke at det er bloated eller amatør messig. Jeg ønsker at de som utvikler distroen og diverse programmer skal teste ut om det fungerer eller ikke før det legges ut. Jeg vil bare at så mye som mulig skal funke ut av boksen. Jeg orker ikke å måtte redigere en tekst fil for å få et program til å funke! Men å ha muligheten til å forandre på ting liker jeg. Noe jeg savner i Windows Vista/Win7 så klart.

 

Virker for meg at Ubuntu passer mer for meg etter det jeg selv skrev over her. Men jeg håper Ubuntu 9.04 er bedre enn den 8.04 jeg testa i fjor. Gikk tilbake til Windows igjen, men det er også litt pga mine egne svakheter til å orke å knote med konfigurering da...som igjen betyr at brukervennlighet er veldig subjektivt ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Men selve OS'et er ên ting. Hva med kvaliteten på de programmene man faktisk bruker til daglig? Linux alternativene til de Windows programmene jeg bruker er kanskje gratis, men ikke alltid like gode...

For meg som overklokker, så er det en del verktøy jeg savner i Linux. Så man trenger Windows enda tydligvis.

Lenke til kommentar
Men selve OS'et er ên ting. Hva med kvaliteten på de programmene man faktisk bruker til daglig? Linux alternativene til de Windows programmene jeg bruker er kanskje gratis, men ikke alltid like gode...

For meg som overklokker, så er det en del verktøy jeg savner i Linux. Så man trenger Windows enda tydligvis.

Applikasjonene er jo det eneste som betyr noe når man velger OS, hvis man ønsker å kjøre applikasjoner som kun fungerer i windows så velger man selvfølgelig windows som os :)

Lenke til kommentar

Problemet med Windows Media Video er nok fordi Mircrosoft var tidlig ute med å tilby en totalløsning for video. De hadde encodere, media servere og avspillere.

 

Så kom Adobe på banen i Flash 7 med støtte for Video. Tok litt tid før video på Flash ble nogenlunde seriøst (og fremdeles er det feil og ytelseproblemer, spesielt med HD video).

 

Silverlight derimot gjør alt det Adobe Flash gjør og video går lekende lett.

 

Skjønner ikke hvorfor folk tar side med Adobe Flash som er en minst like proprietær teknologi. Er det bare fordi den er mest utbredt? Jøsses. Windows er jo mest utbredt OS. Men det får jo masse kritikk for å være nettopp det.

 

Synes dere skal behandle ting likt jeg.

 

Gå heller for Ogg Vorbis/Theora codec og HTML5 standarden. Det er en ÅPEN ikke-proprietær og fri standard.

Lenke til kommentar
olefiver: Kan du foreslå ett par gode distro'er jeg bør fokusere på som den "halveis Linux nybegynner jeg er" ?

Tja, det vanlige for tiden er å anbefalle Ubuntu (eller Kubuntu) til nybegynnere, men personlig startet jeg med SUSE Linux (dog før suse ble kjøpt av Novel). Deretter var jeg innom både Gentoo og Debian, før jeg fant meg til rette med Slackware.

Jeg syns personlig det er vanskelig å anbefalle linux distroer til tilfeldige personer på et forum, fordi en har liten innsikt i hvor mye en gitt person vil legge i arbeid og forståelse av et nytt OS, og over hvor mye kunnskap personen sitter med.

 

Jeg vil anbefalle å ta en titt på distrowatch sin oversikt over de store linux distroene, som i min mening gir en god oversikt over fordeler og ulemper ved de forskjellige store distroene.

Så, om ikke annet, prøv ihvertfall Fedora, OpenSUSE eller Ubuntu.

Takk til alle. Fikk mange fine svar. Styrken til forumet er at en ofte kan få raskt svar når en skal til å gjøre ting. Nå har jeg fått litt lenker og svar å støtte meg til.

 

Om mine tidligere Linux-erfaringer. Jeg har gjort ting på gamle gamle måten før. Det er ikke der det skorter. Samtidig, vil en jo helst slippe å gå og huske på hvordan en gjorde slike utfordringer. Ellers bør jeg si at jeg har vært litt lat med å lære Linux utover installasjonen, enkel navigering i terminal. Og småkikking på X-windows. Noen ganger har det vært noen store utfordringer, som å måtte lete opp riktig monitorspesifikasjoner når Linux ikke har gjenkjent monitor og du må skrive inn skjermoppløsning og slikt manuellt.

 

1994: Yggdrasil Linux, (1995: OS/2 Warp)

Husker jeg hadde en jalla og billig SCSI-kontroller fra NCR. Så jeg måtte finne den riktige filen på CD'en med MS-DOS og så starte det derfra. NCR SCSI-kontrolleren måtte jeg fikle med jumper for å sette den til å lese firkantkurvene på Level istedetfor default som var Edge. Skikkelig jalla. Først da ville Linux og OS/2 Warp godta å boot'e SCSI partisjonen. Det rare var at MS-DOS ga blaffen, og den turet og kjørte like godt på Edge-triggered som Level-triggered. Senere la jeg merke til at det ble snappet opp av Linux-nerdene, at en måtte sette 53c810 til riktig setting, som ble presentert i Linux-bibelen. Ooh Ah :fun: Men de klarte å rote det om slik at Edge ble Level. Altså kun at anbefalingen ble omvendt av det den burde. :blush:

 

En stund senere installerte jeg Red Hat for å kikke. Men det var ikke så storvettes forandringer med Linux tilbake da. Ble ikke så imponert av den.

 

Rundt årtusenskifte +/- så rørte jeg ved Mandrake Linux. Den var ganske brukervennlig på oppsett, men det var ikke blitt feilfri. Forøvrig så heter distro'en Mandriva nå.

 

Så ble plutselig Ubuntu rost opp i skyene. Da sniktittet jeg på en Live-CD. Ble ganske imponert over at den kom opp og kjøre uten at jeg trengte å røre for mange installasjonsvalg.

 

Så hørte jeg om Linux Mint, som liknet veldig på Ubuntu, men skulle ha bedre ferdig (rett-fra-boksen) oppsett for mange ting.

 

Vurderte Mint i går. Men så så jeg at også at x.x.30 var ferdig. Ble litt i tvil. Så da at Mint kun ga x.x.28 kernel, og med eksperimentell 64-bit støtte. Det eksperimentelle er jeg villig til å gå for denne gang. Den skal brukes mye som surfe på internett PC. Derfor kan en jo strengt tatt boot'e PC'en med LiveCD.

 

Men jeg skal altså kjøre ultra-eksperimentelt med Windows 7 RC i dualboot med Linux denne gang.

 

Jeg er litt Linux-lat, så jeg ønsker jo helst mest mulig rett-av-boksen opplevelser. Måtte Linux's framtid bli mest mulig pek-og-klikk-aktig Ooh-Ah ;)

 

Takk til HW.no som pådriver for publikasjon av Linux-nyheter. Uten HW.no ville det tatt lenger tid før jeg ble oppmerksom på Ubuntu/Mint f.eks.

 

Fikk tilbud av VMware om å prøve ut beta av neste VMware Workstation versjon som har Windows 7 host og guest -støtte. Siden jeg eier lisens på VMware Workstation 6.5

 

:hmm: Du verden så mange muligheter dette gir til å leke seg. Nesten litt for mye av det gode.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg har bla. sluttet å besøke bt.no som følge av dette. Send dem gjerne en mail og si hva du mener - så blir de klar over forholdet. Kampen om nettkundene er store - de vil lese hva du skriver. Sender mange nok kan dette kanskje endres(andre nettaviser har endret som følge av klage).

 

Opera, Firefox, Safari og flere jobber i disse dager med å legge til støtte for HTML 5 Video tagg - her snakker vi om teknologi med åpen kildekode og fri lisens - som alle kan ta i bruk(men ikke forvent støtte i IE med det første, de tjener på lockin til proprietære formater). Dette vil kunne erstatte Adobe Flash og andre(flere store filmsider jobber med å teste denne ut som erstatning).

 

Så enig så enig. Følgende oppfordring kommer da til ivrige bloggere og facebookere. Skriv om dette problemet. Lag gjerne en facebookgruppe. Forbrukermakten har jo allerede visst sin stykre bl.a. mtp Grandiosa ferdig plukka :!:

 

Det er vi brukerne som må kjøre hardt slik at våre innholdsleverandører tenker seg grundig om FØR de havner i slike situasjoner at de låser seg til en kommersiel aktør. Er det mange nok som ønsker ting gjort annerledes vil det bli gehør. Husk BT og andre er også avhengige av reklamekronene og inntektene henger sammen med antall brukere. Om mange nok vil droppe feks BT vil de bli nødt å høre etter.

Lenke til kommentar
Når kommer denne oppdateringen til ubuntu?

Til eksisterende versjoner? Offisielt sett aldri. Ingen av de tradisjonelle distroene oppdaterer til ny major av kjernen i løpet av en livssyklus. Da må du kjøre en distro som kontinuerlig oppdateres, feks Fedora Rawhide, Debian Unstable, Arch eller Gentoo. Men det er normalt ikke vanskelig å oppgradere kernel på systemet sitt alikevel.

 

Men distroene som kommer på høstslippen får ihvertfall .30, sannsynligvis får de fleste .31

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...