Gå til innhold

Piratene har en ny favoritt (PC)


Anbefalte innlegg

Tja, du kan gjerne mene det men for en generell befolkning så mener jeg og står fast på at underholding er livsnødvending. Kan jo bare tenke meg hvordan det ville vært uten underholdning.

 

Da snakker jeg om underholdning i sammenheng med det tråden handler om, dataspill. Men forsåvidt også musikk, film og tv i kommersiell sammenheng.

 

Jeg er ganske så sikker på at folk overlevde ganske så greit for 100 år siden uten kino, cd-er og pc-er. Da gikk man sammen og lagde sin egen underholdning.

 

 

Edit: Sorry men så ikke at min bror var logget på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, du kan gjerne mene det men for en generell befolkning så mener jeg og står fast på at underholding er livsnødvending. Kan jo bare tenke meg hvordan det ville vært uten underholdning.

 

Da snakker jeg om underholdning i sammenheng med det tråden handler om, dataspill. Men forsåvidt også musikk, film og tv i kommersiell sammenheng.

 

Jeg er ganske så sikker på at folk overlevde ganske så greit for 100 år siden uten kino, cd-er og pc-er. Da gikk man sammen og lagde sin egen underholdning.

 

Jada, sikkert det. Men nå er vi ikke i det 19th century og dagens underholdning er digital. Du burde har opplevd en slik posisjon selv. Ta deg jobb på en mobilsjappe i tyrkia og føle det på kroppen selv. Du jobber livet av deg men har ikke engang råd til skikkelige klær. Underholdning består av å lage papirfly av søppel og å spille dam på gata med kritt. Når du ikke jobber da, eller sover. Noe som burde gi deg hele 4 timer om dagen i fritid. På toppen av alt er det en som rakker ned på deg og mener du ikke har rett til digital underholdning, og at det bør holde med slikt de gjorde som underholdning for 100 år siden.

 

Satt på spissen. Kanskje vi også bør ha en moderator til å splitte ut denne diskusjonen. Er ikke så veldig on-topic men kan være en en god debatt.

 

Poenget her er uansett at jeg skjønner godt hvorfor visse mennesker tyr til piratkopiering. Dette betyr ikke at jeg er for det men at jeg mener bransjen må endres. Noe jeg dog ikke liker er folk som faktisk har penger men som bedriver piratkopiering. Jeg kjøper det meste jeg liker selv men tester ofte en piratkopi først om ikke demo er tilgjengelig.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Jada, sikkert det. Men nå er vi ikke i det 19th century og dagens underholdning er digital. Du trenger forøvrig en reality check, du burde ta deg jobb på en mobilsjappe i tyrkia og føle det på kroppen selv. Du jobber livet av deg men har ikke engang råd til skikkelige klær. Underholdning består av å lage papirfly av søppel og å spille dam på gata med kritt. Når du ikke jobber da, eller sover. Noe som burde gi deg hele 4 timer om dagen i fritid. På toppen av alt er det en som rakker ned på deg og mener du ikke har rett til digital underholdning, og at det bør holde med slikt de gjorde som underholdning for 100 år siden.

 

Tror det er du som trenger en reality check. En stor del av den fattige verdensbefolkningen har nettopp ikke råd til, tilgang til, om de i det hele tatt har sett, kinofilm, internett og dataspill.

 

Å si at underholdningsindustrien diskriminerer disse menneskene er en håpløst banal forenkling av hele den globale kommersialismen.

Lenke til kommentar
Jada, sikkert det. Men nå er vi ikke i det 19th century og dagens underholdning er digital. Du trenger forøvrig en reality check, du burde ta deg jobb på en mobilsjappe i tyrkia og føle det på kroppen selv. Du jobber livet av deg men har ikke engang råd til skikkelige klær. Underholdning består av å lage papirfly av søppel og å spille dam på gata med kritt. Når du ikke jobber da, eller sover. Noe som burde gi deg hele 4 timer om dagen i fritid. På toppen av alt er det en som rakker ned på deg og mener du ikke har rett til digital underholdning, og at det bør holde med slikt de gjorde som underholdning for 100 år siden.

 

Tror det er du som trenger en reality check. En stor del av den fattige verdensbefolkningen har nettopp ikke råd til, tilgang til, om de i det hele tatt har sett, kinofilm, internett og dataspill.

 

Å si at underholdningsindustrien diskriminerer disse menneskene er en håpløst banal forenkling av hele den globale kommersialismen.

 

Ja nettopp, en stor del av verdenbefolkningen har ikke tilgang til eller råd til moderne underholdning selv om de jobber livet av seg ofte i en jobb som gjør vesten rikere. Slik at meg og deg har råd til all den underholdning vi kan ønske og samtidig ha en langt mer avslappende jobb. Er ikke dette urettferdig? Kan du ikke skjønne at for eksempel store fattige land som tyrkia og kina ikke minst har mye piratkopiering? Og at storparten av disse menneskene faktisk ikke har et valg om man ønsker seg digital underholdning.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Ja nettopp, en stor del av verdenbefolkningen har ikke tilgang til eller råd til moderne underholdning selv om de jobber livet av seg ofte i en jobb som gjør vesten rikere. Slik at meg og deg har råd til all den underholdning vi kan ønske og samtidig ha en langt mer avslappende jobb. Er ikke dette urettferdig? Kan du ikke skjønne at for eksempel store fattige land som tyrkia og kina ikke minst har mye piratkopiering? Og at storparten av disse menneskene faktisk ikke har et valg om man ønsker seg digital underholdning.

 

Som en annen skrev i tråden, kommer ingen vei i diskusjoner som dette. Og det er sikkert debattert ørten ganger før.

 

Men igjen, "har ikke et valg", som i "har ikke andre valg enn piratkopiering" er i mine øyne et helt håpløst argument, når man snakker om noe som ikke er livsnødvendig.

 

Hadde det vært snakk om mat, drikke, klær, medisiner, tak over hodet, ting man trenger for å overleve, skulle jeg ha vært den første til å vise forståelse for at man måtte gå ulovlige baner for å skaffe til veie.

 

Men underholdning? Og attpåtil digital underholdning?

 

Det faller nesten på sin egen urimelighet. Hvis det er det man er mest opptatt av for å klare seg, så har man det faktisk ikke SÅ ille.

Lenke til kommentar

Ja, men det er som sagt veldig lett for deg å si. Og du hadde garantert hatt en annen mening om du var i samme sko som mange er i slike land. Hvorfor mener du har du har rett til digital underholdning kjøpt av din lønn men at andre ikke har samme rett fordi prisen kan kategorisres som skyhøy iforhold til hva du tjener. Hvorfor er det bare "heldige" som blir født i land som Norge som skal ha denne retten?

 

En jobber på elkjøp i norge og har råd til det meste, og en som jobber under langt mer ukurante arbeidstider i tyrkia på en lignende butikk for en luselønn. Hva gir personen på elkjøp mer rett til å spille Sims3 over personen som ikke har råd til en simpelt spill i tyrkia?

 

nå må jeg uansett legge meg. Så du får siste ord idag.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Ja, men det er som sagt veldig lett for deg å si. Og du hadde garantert hatt en annen mening om du var i samme sko som mange er i slike land. Hvorfor mener du har du har rett til digital underholdning kjøpt av din lønn men at andre ikke har samme rett fordi prisen kan kategorisres som skyhøy iforhold til hva du tjener. Hvorfor er det bare "heldige" som blir født i land som Norge som skal ha denne retten?

 

En jobber på elkjøp i norge og har råd til det meste, og en som jobber under langt mer ukurante arbeidstider i tyrkia på en lignende butikk for en luselønn. Hva gir personen på elkjøp mer rett til å spille Sims3 over personen som ikke har råd til en simpelt spill i tyrkia?

 

Igjen, dette er et komplekst problem. Å kalle det diskriminering blir helt feil. Dette skyldes så mange grunnleggende problemer i verdensøkonomien, at å klandre en enkelt industri (som f.eks. spillindustrien) blir helt feil.

 

Du virker opphengt i at prisen på spillet er årsaken til problemstillingen du kommer med her, men det er ikke. Fattige lands økonomiproblemer, lave lønninger, produkter som ikke er livsnødvendig blir luksusartikler som få har råd til, etc etc, man kan sikkert skrive en avhandling om dette og allikevel bare berøre toppen av isfjellet.

Endret av ballsack
Lenke til kommentar
Ja, men det er som sagt veldig lett for deg å si. Og du hadde garantert hatt en annen mening om du var i samme sko som mange er i slike land. Hvorfor mener du har du har rett til digital underholdning kjøpt av din lønn men at andre ikke har samme rett fordi prisen kan kategorisres som skyhøy iforhold til hva du tjener. Hvorfor er det bare "heldige" som blir født i land som Norge som skal ha denne retten?

 

En jobber på elkjøp i norge og har råd til det meste, og en som jobber under langt mer ukurante arbeidstider i tyrkia på en lignende butikk for en luselønn. Hva gir personen på elkjøp mer rett til å spille Sims3 over personen som ikke har råd til en simpelt spill i tyrkia?

 

Igjen, dette er et komplekst problem. Å kalle det diskriminering blir helt feil. Dette skyldes så mange grunnleggende problemer i verdensøkonomien, at å klandre en enkelt industri (som f.eks. spillindustrien) blir helt feil.

 

Majoriteten av alle typer software(operativsystem, programmer, spill osv) blir piratkopiert i u-land.

 

Det som skjer i u-land er hovudsaklig fysisk piratkopiering, ikke digital. Trass i dette tror jeg at digitale tjenester lukter på tanken om å ha lave priser tilsvarende inntekt på digitale tjenester for u-land. Det er jo en vinn/vinn situasjon, sett at folk *har* internett.

 

Uansett så er salgstallene og tapene tatt fra det vestlige markedet. Altså EU, Nord Amerika, Japan, oseania osv. Og problemet her er at vestlige land som Norge har en piratrate på 30%

 

http://www.nationmaster.com/graph/cri_sof_...are-piracy-rate

 

som indikerer at trass høg velstand så hindrer det ikke folk i å piratkopiere. Denne statistikken viser ikke tall for spill, men tall generelt for software. Men jeg tviler piratkopiering av spill er noe spesielt lavere.

 

http://www.tweakguides.com/Piracy_4.html

Lenke til kommentar

Generelt tror jeg at det må bli litt bevisstgjøring rundt piratkopiering og konsekvensene av det, særlig for pc-plattformen. Samtidig må spillbransjen forbedre seg på visse punkt som tilgjengelighet, demoer og spillbarhet. Dette er noe jeg føler de er på god vei med.

 

Pirater må se seg i speilet og spørre seg om de vil ha en PC-plattform dominert av mmorpg og reklamefinansierte web-spill. Er det noe dere vil ha endring på er det bare å ta kontakt med utviklerene enten via mail eller forum, eller la vær å spille det! Hjelper ikke å laste ned en piratkopi i alle fall. Det gir feil signal.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så kan hende noen andre har sagt det samme som jeg sier.

 

Jeg kjenner flere som har bestillt spillet, men fremdeles har lastet ned denne kopien.

Og en av grunnene er vel at dem syns dem har venta lenge nok?

Spillet skulle jo vært ute i februar, og da var det nok allerede mange som hadde bestilt det.

Mange som sikkert ble skuffet siden det ble utsatt, og nå, da dem endelig kan teste det, så laster dem det ned, og bruker det frem til dem får sine lovlige kopier.

 

Etter hva jeg har hørt så må man jo kjøpe nye ting til sims, og dette koster jo også penger.. så noe tjener nok EA inn igjen uten problemer ;)

 

Og hvem vet, kanskje EA har lekket ut denne versjonen med vilje, for å få litt ekstra gratis reklame?

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest hele tråden, så kan hende noen andre har sagt det samme som jeg sier.

 

Jeg kjenner flere som har bestillt spillet, men fremdeles har lastet ned denne kopien.

Og en av grunnene er vel at dem syns dem har venta lenge nok?

Spillet skulle jo vært ute i februar, og da var det nok allerede mange som hadde bestilt det.

Mange som sikkert ble skuffet siden det ble utsatt, og nå, da dem endelig kan teste det, så laster dem det ned, og bruker det frem til dem får sine lovlige kopier.

 

Etter hva jeg har hørt så må man jo kjøpe nye ting til sims, og dette koster jo også penger.. så noe tjener nok EA inn igjen uten problemer ;)

 

Og hvem vet, kanskje EA har lekket ut denne versjonen med vilje, for å få litt ekstra gratis reklame?

 

Reklame trenger de ikke :)

 

Sims serien er vel den serien som har solgt mest av alle spillserier uansett plattform. De fleste butikker har store plakater om spillet fortiden, og jeg tipper EA har en del ads på mange sider.

Lenke til kommentar

Bruk kjøkkenmaskin. Ha først i egg og sukker. Piskes til eggedosis. Hell oppi margarin og melk + alt det andre og bland godt sammen.
Fylles i papirformer ca halvfulle.
Stek 10-15 minutter på nederste rille ved 200 grader.
Ha på glasur når de er kjølnet ned.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Takket piratkopiering får vi et hav av MMORGP titler på vei; gratis reklamefinansierte web-baserte spill; de fleste spillstudio over til konsollplattformen. Spill som er multi-plattform har 3d-motorer som er utviklet først og fremst til konsollene, og blir deretter tilpasset PC'en, som medfører mindre optimaliserte spill.

 

MMO er veldig dyrt å lage i forhold til andre type spill, og de vil ikke selge etter et vist punkt. Noe som nuller argumente ditt. Vis hele markede er MMO så vil plutselig folk ikke lengre ha dem, siden det allerede er for mange.

 

Grunnen til at Blizzard og Valve gjør det bra med lite piratkopiering er fordi spillene har stor fokus på multiplayer og verifisering/innlogging.

 

Kan ikke si noe på Valve, men Blizzard har heller ikke skuffet noe spesielt på spillene de har laget. Noe som gjør at de selger veldig bra.

 

PC-plattformen står ovenfor store problemer med piratkopiering. Men jeg er enig at demoer må være en selvfølge på de aller fleste spill. Men på slike titler som Sims 3 så føler jeg anmeldelser og gameplay-videoer er mer enn nok. Man vet hva konseptet dreier seg om og hvordan ting fungerer, om man har spilt Sims eller Sims 2.

 

PC platformener ligger under like mye for Piratekopier som de andre konsollene bortsett fra kanskje Wii(måten DVD'ene er formatert), noe som igjen gjør argumentet ugyldig.

Den dagen PC spill er bare MMO med reklame vil ingen spille disse, det er store sjanser for dette.

Tror heller det vil dreie som om at bransjen inser at folk faktisk vil seriøst prøve spillene på fårhånd, et spill som allerede har en seriøs demo er spillet Lugaru. Noen spill er også vanskelig å skaffe piratkopi av siden de som spiller det synes det er så bra at de ikke deler det.

Problemet med spill bransjen er at vi er i en "another generic action game"-fasen, enda bedre se som skylder på finanskrisa for lave salgstall. Det piratkopiering har gjordt er at vi prøve noen spill før vi kjøper dem, og vi kjøper dermed ikke dem vi ikke liker istede for å kjøpe dem først og så bli skuffet. Dog det påvirker ikke så mye av salgstallene da.

Lenke til kommentar

Som vanlig mye tåpelige antagelser fra EA her. Jeg lastet ned Sims 3 med det samme det kom på torrents fordi jeg hadde ventet i evigheter på det og lovlige versjoner var da ikke mulig å få tak i. Men spillet er kjempebra og jeg liker at EA ikke har masse drm og tull på det. Av de to grunnene kommer jeg til å kjøpe spillet. Faktisk kommer begge jeg bor ilamme også til å kjøpe sin egen kopi av spillet.

Lenke til kommentar
MMO er veldig dyrt å lage i forhold til andre type spill, og de vil ikke selge etter et vist punkt. Noe som nuller argumente ditt. Vis hele markede er MMO så vil plutselig folk ikke lengre ha dem, siden det allerede er for mange.

 

Har du følgt med i tiden? Antall MMO's på vei har økt betraktelig etter World of Warcraft. WoW står alene for 1/5 av inntektene til PC industrien.

 

Det handler om å få investorer inn på banen, der de ser for seg en langsiktig invistering. Et annet viktig argument er at MMO er immune mot piratkopiering.

 

PC platformener ligger under like mye for Piratekopier som de andre konsollene bortsett fra kanskje Wii(måten DVD'ene er formatert), noe som igjen gjør argumentet ugyldig.

Den dagen PC spill er bare MMO med reklame vil ingen spille disse, det er store sjanser for dette.

 

Det er sant at det er en viss piratrate innen konsoll-plattformene, men tallet der er betydelig mindre enn hos PC-plattformen av enkle grunner.

Ifølge tall fra torrentsider ble f.eks PC versjonen av Call of Duty 4 lastet ned over 500.000 ganger, mens xbox360 og ps3 versjonene ble lastet ned ca 50.000 ganger hver. tweakguides.com

 

Tror heller det vil dreie som om at bransjen inser at folk faktisk vil seriøst prøve spillene på fårhånd, et spill som allerede har en seriøs demo er spillet Lugaru. Noen spill er også vanskelig å skaffe piratkopi av siden de som spiller det synes det er så bra at de ikke deler det.

 

Selv spill med demoer blir piratkopiert i like stor skala. Siterer Koroush Ghazi:

 

"Piracy is the result of human nature: when faced with the option of getting something for free or paying for it, and in the absence of any significant risks, you don't need complex economic studies to show you that most people will opt for the free route. However to back this up, the data presented in this article shows quite clearly that DRM or no DRM, good game or bad game, demo or no demo, available via Steam or not, cheap or expensive, whether sold by an independent or a major publisher - all games are being pirated on a massive scale. The most significant determinant of which games will get pirated more is how desirable they are. No surprises there."

 

 

Problemet med spill bransjen er at vi er i en "another generic action game"-fasen, enda bedre se som skylder på finanskrisa for lave salgstall. Det piratkopiering har gjordt er at vi prøve noen spill før vi kjøper dem, og vi kjøper dermed ikke dem vi ikke liker istede for å kjøpe dem først og så bli skuffet. Dog det påvirker ikke så mye av salgstallene da.

 

Kan du komme med linker som viser til utviklere som skylder på finanskrisa? Akkurat nå kommer du bare med ville påstander. Underholdnings-bransjen er den som blir minst påvirket av finanskriser. Det sier seg selv når folk mister jobben og må sitte hjemme å sparke i hel tid!

Lenke til kommentar
Har du lastet det ned, installert det, og startet spillet, og uansett om du så har spilt i 5 minutter eller 50 timer, du skulle egentlig ha kjøpt spillet for å ha kommet så langt. Du har benyttet deg av noe som skulle ha kostet deg penger. Om du ikke hadde tenkt å kjøpe spillet om du måtte betalt for det, er irrelevant, du har allerede gjort noe som skulle gitt produsenten et salg. Klart dette er et tapt inntekt for produsenten.

 

Blir som å installere en piratkopi av Vista, bruke det i 2 år, og si, "Nei, dette er ikke et tapt salg for jeg hadde ikke kjøpt det om jeg måtte betale". Du har jo allerede brukt det.

 

Hvis jeg har en venn som har en Ferrari, som jeg ikke har råd til, men jeg finner opp en metode å "klone" bilen på, slik at jeg og får en, gratis. Har da Ferrari tapt for eksempel 2 millioner? Jeg hadde ikke kjøpt bilen uansett.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har en venn som har en Ferrari, som jeg ikke har råd til, men jeg finner opp en metode å "klone" bilen på, slik at jeg og får en, gratis. Har da Ferrari tapt for eksempel 2 millioner? Jeg hadde ikke kjøpt bilen uansett.

 

Hvis du kloner en merkevare for å få den til å framstå som eksakt duplikat av originalvare, så ja, men det er ikke et sammenlignbart eksempel fordi dataspill selges som en lisens til å bruke produktet, ikke nødvendigvis det fysiske produktet i seg selv.

 

Forøvrig, i ditt eksempel, om klonen framstår 100% som en ny original Ferrari, hvorfor ikke bare klone flere og selge dem for 2 millioner? Eller selge den du har? Det er en grunn til at det finnes patenter og merkevarerettigheter. ;)

Endret av ballsack
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...