Gå til innhold

Piratene har en ny favoritt (PC)


Anbefalte innlegg

Men uansett hvor mye som lastes ned av The Sims 3, det kommer til å selge som hakkamøkk fra dag 1, så er ikke akkurat bekymret for det spillet.

 

Uansett så synes jeg det blir feil å tenke slik. Man skal belønnes likt hva markedet synes om det, og det er ikke opp til enkeltpersoner å dømme hva andre vil og skal ha.

 

Pft, denne piratdiskusjonen er tatt flere titalls ganger før. Vi kommer ingen vei.

 

Det har du nok rett i. :)

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du lastet det ned, installert det, og startet spillet, og uansett om du så har spilt i 5 minutter eller 50 timer, du skulle egentlig ha kjøpt spillet for å ha kommet så langt. Du har benyttet deg av noe som skulle ha kostet deg penger. Om du ikke hadde tenkt å kjøpe spillet om du måtte betalt for det, er irrelevant, du har allerede gjort noe som skulle gitt produsenten et salg. Klart dette er et tapt inntekt for produsenten.

 

Blir som å installere en piratkopi av Vista, bruke det i 2 år, og si, "Nei, dette er ikke et tapt salg for jeg hadde ikke kjøpt det om jeg måtte betale". Du har jo allerede brukt det.

 

dette blir jo feil. Viss jeg hadde lastet ned vista og brukt det i to år, ett minutt, eller åtte dager er irrellevant. JA viss man bruker det i to år BØR man kjøpe det, men Poenget ligger i at jeg f.eks hadde brukt Linux viss jeg ikke hadde "fått" vista gratis.. da er dette ikke et tap, fordi hadde ikke kopieringsvirksomheten vært der hadde jeg ikke brukt vista.

Lenke til kommentar
Men uansett hvor mye som lastes ned av The Sims 3, det kommer til å selge som hakkamøkk fra dag 1, så er ikke akkurat bekymret for det spillet.

 

Uansett så synes jeg det blir feil å tenke slik. Man skal belønnes likt hva markedet synes om det, og det er ikke opp til enkeltpersoner å dømme hva andre vil og skal ha.

Du får si det til de 180.000 som har lastet det ned. ;)

 

Dette spillet kommer EA til å flyte på lenge, både når det gjelder utvidelser(ahmagawd, hvor mange var det tilsammen på the sims 2?) og økonomisk.

Lenke til kommentar

Har lasta ned The Sims 3, installert og spilt det i mange timer. Jeg har også forhåndsbestilt spillet.

 

Det nok mange som meg, som laster ned piratversjonen, og samtidig har planer om å kjøpe spillet.

 

Men det er ingen tvil at spillindustrien taper penger på at folk laster ned spill. Å tro noe annet er naivt.

Lenke til kommentar
Men det er ingen tvil at spillindustrien taper penger på at folk laster ned spill. Å tro noe annet er naivt.

 

Det her er en påstand som ikke blir mer sann selv om den gjentas i det kjedsommelige. En undersøkelse gjort av studenter på BI og NTNU viser at de som laster ned piratkopier av film og musikk, er de som bruker mest penger på nettopp film og musikk. Det vil si at hvis de en dag får bukt med piratkopiering, vil bransjen faktisk tjene mindre penger fordi kjøpsvolumet til piratene mest sannsynlig vil falle tilbake til omtrent samme nivå som de som ikke piratkopierer.

 

Det kan selvsagt hende at piratene kjøper mer fordi de er mer interessert i musikk og film enn gjennomsnittet. Personlig tror jeg at fri tilgang til film og musikk GJØR folk mer interessert og dermed bruker mer penger når sjangsen byr seg.

 

Selv om denne undersøkelsen tok for seg film og musikk mener jeg den likegjerne kunne ha omhandlet spill. Det er et medie som er like utsatt for piratkopiering, og det blir piratkopiert gjennom samme kanaler og av samme folk.

Lenke til kommentar
2 ting å si:

*Ingen unskyldninger for alvorelige feil i spillet lengere siden dette kan regenes som intensiv BETA

*Man kan ikke tape penger på noe som man ikke selger enda

Jo, det kan man. En del hadde garantert tenkt til å kjøpe spillet, men lastet det heller ned gratis, og bestemte seg for derfor å ikke kjøpe spillet.

 

Ergo tap.

 

Jeg er enig i at å kalle all nedlasting tap blir feil. Mange (om ikke de fleste) som laster ned The Sims 3 blir aldri å kjøpe spillet.

 

Tapet kommer, naturlig nok, av de som ville kjøpt spillet dersom det ikke var mulig å laste ned gratis.

 

Jeg tror ikke det positive nedlasting medfører for et spill (økt omtale i media osv) veier opp for tapet.

Endret av Sitronkake
Lenke til kommentar
Sitron: I dag var det ingen som besøkte meg å ga meg tusen kroner. Altså tusen kroner har jeg tapt i dag.

 

Hehe. ;)

 

Jeg tror du misforstår. Dersom jeg laster ned The Sims 3 og uansett aldri ville ha kjøpt spillet, så har ingen tapt noe.

 

Dersom jeg hadde kjøpt spillet om nedlasting ikke var et alternativ, så er det et tap.

Lenke til kommentar
Men uansett hvor mye som lastes ned av The Sims 3, det kommer til å selge som hakkamøkk fra dag 1, så er ikke akkurat bekymret for det spillet.

 

Uansett så synes jeg det blir feil å tenke slik. Man skal belønnes likt hva markedet synes om det, og det er ikke opp til enkeltpersoner å dømme hva andre vil og skal ha.

Du får si det til de 180.000 som har lastet det ned. ;)

 

Dette spillet kommer EA til å flyte på lenge, både når det gjelder utvidelser(ahmagawd, hvor mange var det tilsammen på the sims 2?) og økonomisk.

 

ikke glem det dusinet de lagde til the sims, hvor mange utvidelser har de egentlig kommet med.

 

men uansett hvordan man vrenger på det, laste ned spillet er ulovlig, men enda er det sosialt akseptert å gjøre det. like mye som det å kjøre 10 km/t over fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Latterlig å påstå og naivt å tro at de ikke taper penger på piratkopiring. Rent teoretisk så har ikke EA tapt noe penger enda, siden spillet ikke er utgitt, men i realiteten betyr det at mange av de som allerede har lastet ned spillet ikke vil kjøpe det.

 

Takket piratkopiering får vi et hav av MMORGP titler på vei; gratis reklamefinansierte web-baserte spill; de fleste spillstudio over til konsollplattformen. Spill som er multi-plattform har 3d-motorer som er utviklet først og fremst til konsollene, og blir deretter tilpasset PC'en, som medfører mindre optimaliserte spill.

 

Grunnen til at Blizzard og Valve gjør det bra med lite piratkopiering er fordi spillene har stor fokus på multiplayer og verifisering/innlogging.

 

Og si meg, hvor blir det av alle som rettferdiggjorde piratkopiering grunnet DRM? Grunnen til at folk flest laster ned spill er ikke grunnet DRM men at det er gratis. Det er helt klart at DRM har i noen enkelte tilfeller vært litt i det meste laget, men slik DRM er historie.

 

Jeg er så lei folk som må rettferdiggjøre nedlastning av spill grunnet DRM. Dette er bare for å få føle seg litt bedre når de piratkopierer, enn å bare innrømme at de gjør det for at det er gratis.

 

Ja det var gøy å se et spill jeg ville ha koste 550 via Steam og 300 ellers...

 

Hvilket spill ?

 

Jeg vet ikke hva valuta du har sett på, men de dyreste spillene koster 49,99 Euro, og det er 425 kroner i dagens valuta.

 

PC-plattformen står ovenfor store problemer med piratkopiering. Men jeg er enig at demoer må være en selvfølge på de aller fleste spill. Men på slike titler som Sims 3 så føler jeg anmeldelser og gameplay-videoer er mer enn nok. Man vet hva konseptet dreier seg om og hvordan ting fungerer, om man har spilt Sims eller Sims 2.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Hvor stort der antall nedlastninger i forhold til salget?

Hvor mange som har lastet det ned har eller kommer til å kjøpe det?

Hvor mange hadde planlagt å kjøpe det men lasted det ned i steden? (trolig nesten ingen)

Det er rett og slett for lite informasjon til å trekke noen fornuftig konklusjon.

Lenke til kommentar
Ja det var gøy å se et spill jeg ville ha koste 550 via Steam og 300 ellers...

 

Hvilket spill ?

 

Jeg vet ikke hva valuta du har sett på, men de dyreste spillene koster 49,99 Euro, og det er 425 kroner i dagens valuta.

Prototype koster 60 euro, 1 euro = 9 kroner akkurat nå.

 

Ser at euroen er på 8.7, men da er det vel bare å kjøpe spillet på en annen butikk. Ser ikke bort fra at spillet vil bli redusert i pris etterhvert på steam, som de fleste andre spill. Siden spillet blir utgitt 13.juni er det vel stor sjanse for at andre digitale leverandører selger spillet innen release.

 

Men steam har helt klart forbedringspotensial på prising for oss nordmenn. Brukervennligheten er utmerket dog.

Lenke til kommentar
Vel jeg har kjøpt 30 pc spill det siste halvåret og kommer også til å kjøpe dette. Det skal sies at mange av spillene lastet jeg ned først for å teste, deretter kjøpte jeg dem.

 

Piratkopiering er noe tull om du ikke kjøper det du liker!

 

Ikke alle har råd til 30 pc spill i halvåret. I Norge har vi jo det egentlig ganske greit men hvis vi tar en land som Tyrkia for eksempel. Spill er ikke mye billigere der enn i Norge men lønna er langt lavere. Jeg har bodd i tyrkia en stund og en kjenning jeg har jobber i en mobiltelefonsjappe 12 timer om dagen inkludert lørdag og tjener ikke mer enn 600ytl i måneden noe som er en veldig vanlig lønn for ikke utdannede arbeidstakere. 600 ytl er circa 2500 kroner. Og nye spill koster gjerne 99ytl. Det er 6 spill på hele månedslønna. En norsk arbeidstaker kunne vel gjennomsnittlig kjøpt 40 nye spill for lønna. Det er enkelt å sitte i Norge med all den moralprekenen mens man er stinn av penger. Man tenker jo ikke på andre som faktisk også trenger underholdning men blir diskriminert av underholdningsindustrien.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Man tenker jo ikke på andre som faktisk også trenger underholdning men blir diskriminert av underholdningsindustrien.

 

Tror du burde revurdere ordet "trenger" her. Er underholdning livsnødvendig? Neppe.

 

Jeg trenger en bedre bil, men jeg blir diskriminert av bilindustrien. Etc.

Lenke til kommentar
Man tenker jo ikke på andre som faktisk også trenger underholdning men blir diskriminert av underholdningsindustrien.

 

Tror du burde revurdere ordet "trenger" her. Er underholdning livsnødvendig? Neppe.

 

Jeg trenger en bedre bil, men jeg blir diskriminert av bilindustrien. Etc.

 

Tja, du kan gjerne mene det men for en generell befolkning så mener jeg og står fast på at underholding er livsnødvending. Kan jo bare tenke meg hvordan det ville vært uten underholdning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...