Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var en fin link TorVilde,gikk rett i bokmerkene :thumbup:

 

De bildene av anda tatt frontal var bare rå.

 

Jepp, og greit å vise noe konkret hva 50D virkelig duger til så en slipper noe mer diskusjon om det. Tviler på at noe annet hus ville gjort det samme noe særlig merkbart bedre. Noe av dette viser og hvorfor jeg satt på underteksten i overskriften, dvs "det undervurderte hus?". For det er nettopp det inntrykket man sitter med fra "hylekorene", i prakstisk bruk er det et kjempekamera, ikke mer å si om det.

 

Dog undrer jeg meg på om jeg ikke bør kjøpe meg en ny telezoom når jeg ser på de linkete bildene, min sigma DG 70-300 Macro tviler jeg på ville klart det samme. Men hva jeg bør kjøpe er jeg usikker på. Har ikke tenkt å betale bilpris heller for et objektiv. Håper det dukker opp noen med erfaringer omkring endel teleobjektiver prøvd på 50D, både canons og andre sine, og da om hvor stor forskjell det er i praktisk bruk, ikke i lab.

 

Tor

Lenke til kommentar
Selv har jeg brukt både 70-200 L IS og 100-400 L IS på 50D, begge er å annbefale .

 

Har lest endel om EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Og ettersom jeg forstår er den noe av det beste på sitt område, og super til å fotografere fugler i flukt med (og det meste ellers og). Fordelen med zoom er jo at man slipper å drasse på flere objektiver. Men så var det prisen, rundt 14.000 +. For noen er det småpenger, for andre større. Brukt er vel ikke særlig mulig å finne enda(?).

 

Men kan se ut som om det objektivet kan være det rette til mitt bruk.

 

Tor

Lenke til kommentar
Har lest endel om EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Og ettersom jeg forstår er den noe av det beste på sitt område, og super til å fotografere fugler i flukt med (og det meste ellers og). Fordelen med zoom er jo at man slipper å drasse på flere objektiver. Men så var det prisen, rundt 14.000 +. For noen er det småpenger, for andre større. Brukt er vel ikke særlig mulig å finne enda(?).

 

Men kan se ut som om det objektivet kan være det rette til mitt bruk.

 

Tor

 

Jeg har 100-400, kjøpt brukt, men jeg er fornøyd. Det begynner å bli en ganske gammel linse og ryktene går stadig om en oppgradering. Ulempen med 100-400 er at autofokusen ikke er superrask (men rimelig bra), du bør skru stabilisatoren av ved stativbruk og selvsagt at det bare er F5.6 ved full tele. Men for Canon var den egenltlig eneste "rimelige" alternativ for den som ønsker opp til 400mm og stabilisator. Nå finnes det et par alternativ fra Sigma også, men de har ikke fått fantastiske kritikker.

Det er stadig brukte 100-400 til salgs, det er en stund siden jeg kjøpte min, men du bør jo kunne få et bra eksemplar til under 10000. Det ligger (minst) en på Foto.no nå til 10500 som jeg synes er mye for et brukt eksemplar hvis det ikke er tilnærmet nytt. 100-400 lå på rundt 12000 lenge, og jeg vil jo tro at den synker igjen hvis kronen styrker seg litt igjen.

Lenke til kommentar
Har lest endel om EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Og ettersom jeg forstår er den noe av det beste på sitt område, og super til å fotografere fugler i flukt med (og det meste ellers og). Fordelen med zoom er jo at man slipper å drasse på flere objektiver. Men så var det prisen, rundt 14.000 +. For noen er det småpenger, for andre større. Brukt er vel ikke særlig mulig å finne enda(?).

 

Men kan se ut som om det objektivet kan være det rette til mitt bruk.

 

Tor

 

Jeg har 100-400, kjøpt brukt, men jeg er fornøyd. Det begynner å bli en ganske gammel linse og ryktene går stadig om en oppgradering. Ulempen med 100-400 er at autofokusen ikke er superrask (men rimelig bra), du bør skru stabilisatoren av ved stativbruk og selvsagt at det bare er F5.6 ved full tele. Men for Canon var den egenltlig eneste "rimelige" alternativ for den som ønsker opp til 400mm og stabilisator. Nå finnes det et par alternativ fra Sigma også, men de har ikke fått fantastiske kritikker.

Det er stadig brukte 100-400 til salgs, det er en stund siden jeg kjøpte min, men du bør jo kunne få et bra eksemplar til under 10000. Det ligger (minst) en på Foto.no nå til 10500 som jeg synes er mye for et brukt eksemplar hvis det ikke er tilnærmet nytt. 100-400 lå på rundt 12000 lenge, og jeg vil jo tro at den synker igjen hvis kronen styrker seg litt igjen.

 

Ok, men synes jeg leste en eller annen plass at det var en nyere versjon, skulle stå B et eller annet et sted på den nyeste utgaven(?) Ellers ser jeg at den regnes for meget bra til bruk på fugler i flukt, så autofokusen må være kjapp nok til det?

 

10.500 hørtes mye ut ja for et brukt eksemplar dersom det da ikke er rimelig nytt og lite brukt. Foto.no - er det flere steder man bør lete etter brukte objektiver?

 

Tor

Lenke til kommentar

Live View og macro-fotografering:

Jøss der oppdaget jeg en fin funksjon...midt i blinken for meg. Fotograferte med 60mm'n med tre ringer på i dag, og brukte skjermen for manuell fokusering, prøvde for første gang den geniale funksjonen å flytte "ruten" for fokusering, og så bruke forstørrelses funksjonen for å fokusere manuelt. Du verden, dette gjorde det mye enklere å få fokuspunktet akkurat der man ville. Denne blir nyttig for meg. :yes:

RandiA

Lenke til kommentar
Ok, men synes jeg leste en eller annen plass at det var en nyere versjon, skulle stå B et eller annet et sted på den nyeste utgaven(?)

 

Godt mulig Canon har gjort en mindre oppgradering av 100-400 på et tidspunkt, men den er ikke relansert som ny versjon det jeg kjenner til. Hadde vært interessant å lese om B-versjonen, har du en link? Ser du på testene til photozone.de så har de teste 100-400 to ganger. Den første testen gikk ikke så bra, mens i den andre fikk 100-400 relativt bra karakter.

http://www.photozone.de/canon-eos/204-cano...-review?start=1

 

Når det gjelder fugler i flukt så er jeg ingen ekspert på området, men av det jeg har prøvd så fungerer den bra på litt større fugler og ikke alt for lang avstand så lenge de ikke flyr rett i mot, men det kan også være at 50D er bedre på dette, jeg har bare 30D. Det er tross alt objektiv + hus som bestemmer hvor rask og presis autofokusen er.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Selv har jeg brukt både 70-200 L IS og 100-400 L IS på 50D, begge er å annbefale .

 

Har lest endel om EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Og ettersom jeg forstår er den noe av det beste på sitt område, og super til å fotografere fugler i flukt med (og det meste ellers og). Fordelen med zoom er jo at man slipper å drasse på flere objektiver. Men så var det prisen, rundt 14.000 +. For noen er det småpenger, for andre større. Brukt er vel ikke særlig mulig å finne enda(?).

 

Men kan se ut som om det objektivet kan være det rette til mitt bruk.

 

Tor

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...e.cgi?id=109890

Lenke til kommentar

Har et nytt spørsmål: Hva er Expo.simulering (Exponerings simulering) og hvordan brukes dette. Kom over det da jeg leste i manualen om bruk av Live View. Står på s.117. Forstod ikke helt denne funksjonen. Jeg har ikke satt den "på" for jeg vet ikke hvilken nytte jeg kan ha av den. (Og den lille firkant-ruten man får opp når man bruker Live View, skal den alltid være der, eller kan den slåes av? Har ikke fått til å slå den av.)

RandiA

Lenke til kommentar
Litt vanskelig med fokuseringen, men her må det øving til: Brukte 60mm'n macro i dag i forbindelse med Junifesten. Huset drar ikke alltid autofokusen til det perfekte, synes jeg fikk det bedre til med 400D, jeg valgte å fokusere manuelt på flere. Likeså ser jeg at en del av bildene blir for lyse, ISO bare 100 med stativ og normal blenderåpning.., og lettskyet. Her var løsenet å sette på litt eksponerings-kompensasjon...hmmm :hmm: , da jeg skrudde på den, hadde jeg vært borti noe annet også, slik at det ble AEB funksjon med tre raske eksponeringer på flere bilder...og det har jeg ikke jobbet med, så det får vente. Men bildene i Zoombrowser ligger da med et orange merke, med et synbol om at det er flere over hverandre...det kan jeg vel bare se bort ifra når jeg bearbeider bildene videre...eller er det noe lag her som jeg må slå sammen?

 

Ønsker også noe tips om hvordan unngå utbrenthet...ser disse bildene jeg tok i dag med 60mm, ISO manuelt satt til 100, blender rundt 7-9 på de fleste, ikke så mye sol, noe overskyet, flere partier i bildet blir likevel noe utbrent...er det bare å sette den EV på -2 da tro?

RandiA

Jeg lurer på det samme som Randi her. Har selv kjøpt meg 50D. Synes bildene blir lyse og ser noe kornete ut. Jeg har brukt live-funksjonen, og da ser det bra ut når jeg tar bildet. Når jeg får det på pc-en, ser det imdilertid veldig lyst ut. Brukte iso rundt 100 -250. Blenderåpning 8-10. Lukkertid fra 1/60 til 1/125. Kan det stemme at det ser litt mørkere ut i live-view? Har jeg muligens gjort andre feil mht lysmålingsmetode eller fokuseringsmetode? Noen som har noen erfaringer rundt dette? Har hatt 400 D lenge, men ser at de innstillinger som jeg er vant med der ikke stemmer med det resultatet jeg får på 50D.

Lenke til kommentar

Det er vel aldri en god ide å bruke skjermen som en sjekk på om du treffer med eksponeringen. Og ihvertfall ikke i liveview.

 

Velg en visningmodus som viser historgrammet. Juster slik eksponering slik at kurven slutter akkurat nede i høyre hjørne. Er du i manuell modus, så er det å skru på lukker og blender til du er fornøyd. Bruker du Av, Tv eller P, så er det å finjustere med +/- EV.

 

Er det stilt inn riktig, så er siste sjekk ISO; er den for høy, så blir det støy. Med høy så tenker jeg på over 800.

 

Tom

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, fant jeg ut at 50D trengte litt annen innstilling en det jeg var vant med fra 400D, og jeg har hittil erfart at det kommer nok lys inn på blender 8-9 der jeg brukte 7 før, og iso 100 der jeg brukte 200 før, og litt EV på -1/3 hjalp også...skal ikke bli for kategorisk, men slik virket det for meg nå i starten.

RandiA

Lenke til kommentar
Selv har jeg brukt både 70-200 L IS og 100-400 L IS på 50D, begge er å annbefale .

 

Har lest endel om EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Og ettersom jeg forstår er den noe av det beste på sitt område, og super til å fotografere fugler i flukt med (og det meste ellers og). Fordelen med zoom er jo at man slipper å drasse på flere objektiver. Men så var det prisen, rundt 14.000 +. For noen er det småpenger, for andre større. Brukt er vel ikke særlig mulig å finne enda(?).

 

Men kan se ut som om det objektivet kan være det rette til mitt bruk.

 

Tor

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...e.cgi?id=109890

 

Takk for linken. Har sjekka litt rundt etter brukt, men det er lite å finne. Ellers er det merkelig å se hvor mye de fleste tror de får for brukt utstyr, endel av prisene er høyere enn nytt :dontgetit:

 

Tor

Lenke til kommentar
Ok, men synes jeg leste en eller annen plass at det var en nyere versjon, skulle stå B et eller annet et sted på den nyeste utgaven(?)

 

Godt mulig Canon har gjort en mindre oppgradering av 100-400 på et tidspunkt, men den er ikke relansert som ny versjon det jeg kjenner til. Hadde vært interessant å lese om B-versjonen, har du en link? Ser du på testene til photozone.de så har de teste 100-400 to ganger. Den første testen gikk ikke så bra, mens i den andre fikk 100-400 relativt bra karakter.

http://www.photozone.de/canon-eos/204-cano...-review?start=1

 

Når det gjelder fugler i flukt så er jeg ingen ekspert på området, men av det jeg har prøvd så fungerer den bra på litt større fugler og ikke alt for lang avstand så lenge de ikke flyr rett i mot, men det kan også være at 50D er bedre på dette, jeg har bare 30D. Det er tross alt objektiv + hus som bestemmer hvor rask og presis autofokusen er.

 

Har letet litt etter den opplysningen jeg nevnte, men finner den ikke igjen. Tror det var i en test(?). Når det gjelder fugler som flyr rett i mot så henviser jeg til den linken jeg la ut tidligere, den burde enkelt si noe om kvaliteten på 50D vedrørende fokusen, og kvaliteten på høy ISO.

 

Tor

Lenke til kommentar
Litt vanskelig med fokuseringen, men her må det øving til: Brukte 60mm'n macro i dag i forbindelse med Junifesten. Huset drar ikke alltid autofokusen til det perfekte, synes jeg fikk det bedre til med 400D, jeg valgte å fokusere manuelt på flere. Likeså ser jeg at en del av bildene blir for lyse, ISO bare 100 med stativ og normal blenderåpning.., og lettskyet. Her var løsenet å sette på litt eksponerings-kompensasjon...hmmm :hmm: , da jeg skrudde på den, hadde jeg vært borti noe annet også, slik at det ble AEB funksjon med tre raske eksponeringer på flere bilder...og det har jeg ikke jobbet med, så det får vente. Men bildene i Zoombrowser ligger da med et orange merke, med et synbol om at det er flere over hverandre...det kan jeg vel bare se bort ifra når jeg bearbeider bildene videre...eller er det noe lag her som jeg må slå sammen?

 

Ønsker også noe tips om hvordan unngå utbrenthet...ser disse bildene jeg tok i dag med 60mm, ISO manuelt satt til 100, blender rundt 7-9 på de fleste, ikke så mye sol, noe overskyet, flere partier i bildet blir likevel noe utbrent...er det bare å sette den EV på -2 da tro?

RandiA

Jeg lurer på det samme som Randi her. Har selv kjøpt meg 50D. Synes bildene blir lyse og ser noe kornete ut. Jeg har brukt live-funksjonen, og da ser det bra ut når jeg tar bildet. Når jeg får det på pc-en, ser det imdilertid veldig lyst ut. Brukte iso rundt 100 -250. Blenderåpning 8-10. Lukkertid fra 1/60 til 1/125. Kan det stemme at det ser litt mørkere ut i live-view? Har jeg muligens gjort andre feil mht lysmålingsmetode eller fokuseringsmetode? Noen som har noen erfaringer rundt dette? Har hatt 400 D lenge, men ser at de innstillinger som jeg er vant med der ikke stemmer med det resultatet jeg får på 50D.

 

Har du prøvd som en test å bruke fabrikkinnstilningene? Hvis de funker sånn passe så er det ikke noe feil på huset ihvertfall. Har selv 400D i tillegg og har ikke de problemene du nevner med 50D, men så bruker jeg mye "standardinnstilningene" da jeg ofte skyter action på sparket, dvs fugler som f.eks flyr og rekker ikke begynne å stille inn noe selv. Men det kan være skjermen din og, hvis den har auto/standardknapp så prøv denne først.

 

Men det meste er nyere ugaver og bedre (og mer komplekst) på 50D kontra 400D.

 

Tor

Lenke til kommentar
Litt vanskelig med fokuseringen, men her må det øving til: Brukte 60mm'n macro i dag i forbindelse med Junifesten. Huset drar ikke alltid autofokusen til det perfekte, synes jeg fikk det bedre til med 400D, jeg valgte å fokusere manuelt på flere. Likeså ser jeg at en del av bildene blir for lyse, ISO bare 100 med stativ og normal blenderåpning.., og lettskyet. Her var løsenet å sette på litt eksponerings-kompensasjon...hmmm :hmm: , da jeg skrudde på den, hadde jeg vært borti noe annet også, slik at det ble AEB funksjon med tre raske eksponeringer på flere bilder...og det har jeg ikke jobbet med, så det får vente. Men bildene i Zoombrowser ligger da med et orange merke, med et synbol om at det er flere over hverandre...det kan jeg vel bare se bort ifra når jeg bearbeider bildene videre...eller er det noe lag her som jeg må slå sammen?

 

Ønsker også noe tips om hvordan unngå utbrenthet...ser disse bildene jeg tok i dag med 60mm, ISO manuelt satt til 100, blender rundt 7-9 på de fleste, ikke så mye sol, noe overskyet, flere partier i bildet blir likevel noe utbrent...er det bare å sette den EV på -2 da tro?

RandiA

Jeg lurer på det samme som Randi her. Har selv kjøpt meg 50D. Synes bildene blir lyse og ser noe kornete ut. Jeg har brukt live-funksjonen, og da ser det bra ut når jeg tar bildet. Når jeg får det på pc-en, ser det imdilertid veldig lyst ut. Brukte iso rundt 100 -250. Blenderåpning 8-10. Lukkertid fra 1/60 til 1/125. Kan det stemme at det ser litt mørkere ut i live-view? Har jeg muligens gjort andre feil mht lysmålingsmetode eller fokuseringsmetode? Noen som har noen erfaringer rundt dette? Har hatt 400 D lenge, men ser at de innstillinger som jeg er vant med der ikke stemmer med det resultatet jeg får på 50D.

 

Har du prøvd som en test å bruke fabrikkinnstilningene? Hvis de funker sånn passe så er det ikke noe feil på huset ihvertfall. Har selv 400D i tillegg og har ikke de problemene du nevner med 50D, men så bruker jeg mye "standardinnstilningene" da jeg ofte skyter action på sparket, dvs fugler som f.eks flyr og rekker ikke begynne å stille inn noe selv. Men det kan være skjermen din og, hvis den har auto/standardknapp så prøv denne først.

 

Men det meste er nyere ugaver og bedre (og mer komplekst) på 50D kontra 400D.

 

Tor

Har sett at det er noen hakk opp på diverse når det gjelder spranget fra 400d til 50d. Det at jeg ikke foreløpig får til bildene, er vel bare en treningssak. Har likevel flere spørsmål siden dere er så gode til å svare:)

 

- Bør jeg bruke spotmåling i stedet for evaluerende lysmåling? Når bruker man de forskjellige?

 

- Kan en grunn til lyse bilder være at jeg har valgt automatisk hvitbalanse?

 

- Jeg har stort sett brukt 1 fokuspunkt. Har dette betydning for bildekvaliteten i stedet for å bruke alle?

 

- Kan blenderåpninga bli for liten slik at det påvirker bildekvaliteten? For min del prøvde jeg en del rundt 10. Dette synes jeg gav relativt lange lukkertider i forhold til det jeg er vant med på 400d og derav lyse bilder.

 

- Bruker en laptop til å redigere bilder. Fikk beskjed hos en datamann i dag at det ikke var så mye vits i å kalibrere skjermen min hvis bildene så greie ut. Han sa likevel at det på min pc ligger en helt ordinær type driver til skjermen. Han mente kanskje det kunne bety noe om jeg lastet ned en mer tilpasset driver fra nettet. Kan kvaliteten på skjermdriveren påvirke hva jeg ser av kvalitet? Er det stasjonære pc-er eller mac med store skjermer som er tingen?

 

Hilsen en ivrig fotoentusiast!:)

Lenke til kommentar
- Bør jeg bruke spotmåling i stedet for evaluerende lysmåling? Når bruker man de forskjellige?

Evaluerende funker til det meste, men når det er motlys eller lignende som kan lure lysmåleren, er det greit å bruke spot. Spot funker også best til portretter, da man tar spotmåling på huden og fokuserer på øyene

 

- Kan en grunn til lyse bilder være at jeg har valgt automatisk hvitbalanse?

 

Nei.

 

- Jeg har stort sett brukt 1 fokuspunkt. Har dette betydning for bildekvaliteten i stedet for å bruke alle?

 

Nei.

 

- Kan blenderåpninga bli for liten slik at det påvirker bildekvaliteten? For min del prøvde jeg en del rundt 10. Dette synes jeg gav relativt lange lukkertider i forhold til det jeg er vant med på 400d og derav lyse bilder.

 

Ja, blenderen kan bli for liten, da får man diffraksjon. Les mer om det her

 

- Bruker en laptop til å redigere bilder. Fikk beskjed hos en datamann i dag at det ikke var så mye vits i å kalibrere skjermen min hvis bildene så greie ut. Han sa likevel at det på min pc ligger en helt ordinær type driver til skjermen. Han mente kanskje det kunne bety noe om jeg lastet ned en mer tilpasset driver fra nettet. Kan kvaliteten på skjermdriveren påvirke hva jeg ser av kvalitet? Er det stasjonære pc-er eller mac med store skjermer som er tingen?

 

Dette er helt opp til deg. En kalibrert skjerm vil alltid gi bedre resultat i forhold til standarden, som er greit hvis du legger ut bilder på nettet, eller skal sende til fremkalling.

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...